Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 15223
jeg vet ikke om dette er riktig forum men jeg prøver alikevell.

vet noen om hvor jeg kan få tak i saltsyre?
jernvarehandler, apotek?

jeg spurte på et apotek en gang, og de ville vite hva jeg skulle bruke det til så jeg svarte så klart skoleprosjekt.

de sa at de kunne spesialbestille med mitt navn og da tenkte jeg at det var best og gi seg

er det lovli for folk under 18 år og kjøpe saltsyre?
Hva ska du med saltsyre?
Sitat av babbabou
jeg vet ikke om dette er riktig forum men jeg prøver alikevell.

vet noen om hvor jeg kan få tak i saltsyre?
jernvarehandler, apotek?

jeg spurte på et apotek en gang, og de ville vite hva jeg skulle bruke det til så jeg svarte så klart skoleprosjekt.

de sa at de kunne spesialbestille med mitt navn og da tenkte jeg at det var best og gi seg

er det lovli for folk under 18 år og kjøpe saltsyre?
Vis hele sitatet...
Får tak i det på den vanlige matvarebutikken, men det er kanskje ikke sterkt nok til det du skal bruke det til?
Saltsyren blir skapt når man tar hydrogenklorid-gass og løser den i vann.
Vis hele sitatet...
kilde

http://srdata.nist.gov/cccbdb/gifs/hcl.gif

Kan kjøpes på Apotek og jernvare... (eventuelt "bondegård-butikker" som felleskjøpet?)
Har selv også kjøpt sink der. (knallgass produksjon).

Hvis de spør hva du skal med det, sier du bare at det er til naturfag/kjemi og at du skal gjøre et forsøk om sur nedbør og konsekvensene av det...
Eller at du skal leke gud...

Lykke til!
Sist endret av Turbolego; 22. september 2007 kl. 14:08.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Saltsyre kan skaffes på Jernia, Luna, Industri Fokus, og mange andre jernvarehandlere
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Men kan hvem som helst kjøpe saltsyre og selger de 36% på jernvarehandelen?
Jernia, si at det er for å fjerne rust på mopeden eller noe...
Sitat av shinobi
Men kan hvem som helst kjøpe saltsyre og selger de 36% på jernvarehandelen?
Vis hele sitatet...
Ja. Ja. Jeg jobber selv på maxbo, og vi har ingen restriksjoner på hvem vi selger saltsyre til.

Initzuriel: Saltsyre vil ikke fjerne rust. Heller motsatt. Setter du mopeden din i en garasje med en flaske saltsyre ved siden av, vil mopeden din ruste mye mer enn ellers.
Sist endret av FrittTheBandit; 24. juli 2008 kl. 15:34.
saltsyre selges overalt hvor de selger jernvare/maling

men som sagt her:
hva i alle dager skal du med det?

til dere som sier at saltsyre fjerner rust, så stemmer det ja.
men da ruster det som faen etterpå...
der jeg har sommjobb (en fabrikk)
der driver de med galvanisering. til dere som ikke vet hva det er, så er det sink som legges på metall for at det ikke skal ruste. autovern osv

der bli det først metallet avfetta, så dyppa i saltsyre. til slutt ender det i sinkaret.


Edit:
kom på noe som jeg leste på en flaske med saltsyre en gang.
"Det som kan ruste vil ruste" litt morsom setning :P
Sist endret av Snurrefisk; 26. juli 2008 kl. 02:11.
Husker jeg ikke helt feil kan saltsyre også brukes for å vaske bort rester av murpuss (det løser opp kalken)
Sist endret av atomet; 26. juli 2008 kl. 16:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
da husker du ganske likt meg. selger også saltsyre (da altså fra en malingsbutikk) og jeg tror det står at den kan brukes til å rense bort kalk.
OT: gjetter på at resten av Fargerike-kjeden også fører saltsyre, vi gjør i alle fall, og har ikke restriksjoner såvidt jeg vet