Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 9251
Har et månedskort hos Kolumbus. Noen som vet om all informasjonen ligger lagret i kortet, slik at denne kan manipuleres, eller om det er knyttet til en database. Noen som har prøvd dette?
Lurer på det samme, eller om noen har erfaring med hjemmelagde månedskort?
Det gode gamle teiptrikset vet jeg allerede om, men tenker mer på utprint av månedskort/A kort.
Hva slags type kort er det? Er det et "pipe"-kort?
Sitat av vacant
Lurer på det samme, eller om noen har erfaring med hjemmelagde månedskort?
Det gode gamle teiptrikset vet jeg allerede om, men tenker mer på utprint av månedskort/A kort.
Vis hele sitatet...
teiptrikset? forklar?
Tipper han mener "trikset" hvor du tar teip på det området som stemples, slik at det er enkelt å gni vekk stempelet.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Kolumbus/Rogaland kollektivtrafikk har fått nye RFID kort, så hvert kort skilles fra hverandre. Det er mulig å skrive til enkelte passive RFID-brikker, så muligheten er der, men jeg har mine tvil på at de gjør det.

Datatilsynet (http://www.datatilsynet.no/templates...e____1731.aspx) skriver: "Tjenesten la opp til at reiseopplysninger skulle lagres så lenge den enkelte var kunde i selskapet.". Det støtter teorien om en sentral database.

Men uansett vil kloning eller manipulering av disse kortene være veldig vanskelig og kreve avansert utstyr.

Det finnes andre måter å reise gratis med kolumbus, det kan jeg dele med dere en annen dag!
Sitat av magstr
Kolumbus/Rogaland kollektivtrafikk har fått nye RFID kort, så hvert kort skilles fra hverandre. Det er mulig å skrive til enkelte passive RFID-brikker, så muligheten er der, men jeg har mine tvil på at de gjør det.

Datatilsynet (http://www.datatilsynet.no/templates...e____1731.aspx) skriver: "Tjenesten la opp til at reiseopplysninger skulle lagres så lenge den enkelte var kunde i selskapet.". Det støtter teorien om en sentral database.

Men uansett vil kloning eller manipulering av disse kortene være veldig vanskelig og kreve avansert utstyr.

Det finnes andre måter å reise gratis med kolumbus, det kan jeg dele med dere en annen dag!
Vis hele sitatet...
Du eller andre har vel ikke anelse hva slags system det er på disse kortene?

Har et par mulige exploits som kanskje fungerer om det er det systemet jeg tror det er.
bare lån kvitteringen til en annen og brekk kortet ditt! det funker helt til en norsk kar er busssjåfør!
-steff1-: Hvorfor skulle det være noen forskjell på om bussjåføren er norsk eller utenlandsk?
Veldig usaklig sagt, der du ikke kan vise til noe kilde og virker veldig fordomsfull, der du mener at utenlandske bussjåfører ikke gjør jobben like godt som norske.

Skjerpings!
Sitat av Scr0tum

Har et par mulige exploits som kanskje fungerer om det er det systemet jeg tror det er.
Vis hele sitatet...
Spytt gjerne ut!
Sitat av magstr
Kolumbus/Rogaland kollektivtrafikk har fått nye RFID kort, så hvert kort skilles fra hverandre. Det er mulig å skrive til enkelte passive RFID-brikker, så muligheten er der, men jeg har mine tvil på at de gjør det.
Vis hele sitatet...
Radio Frequency Identification..
Fannt navnet på brikken tidligere en eller annen gang, kommer ikke på hva det var på øyeblikket, men den er av samme typen de bruker i en eller annen tivolipark i Hong Kong (eller deromkring).
Skal se om jeg greier å finne fatt i navnet igjen..

Aftenbladet.no

Det nye systemet er basert på satellittnavigasjon, en avansert dataløsning som det har kostet over 200 millioner kroner å utvikle, sier administrerende direktør Lars Lillegraven i Fara, selskapet som står bak teknologiløsningen.

Fara ble 15. desember skilt ut fra Q-free som eget selskap.

Lillegraven karakteriserer billettløsningen som Kolumbus blir først til å ta i bruk som et av Norges største forsknings- og utviklingsprosjekt de senere årene.

- Vær tålmodige
- 60 programmerere og 20- 40 i India har jobbet med å utvikle systemet, som skal være veldig enkelt og godt å bruke for busspassasjerene
------

Virker lite sansynlig at en greier å fylle på disse kortene på en illegal måte...
Sitat av Clr
-steff1-: Hvorfor skulle det være noen forskjell på om bussjåføren er norsk eller utenlandsk?
Veldig usaklig sagt, der du ikke kan vise til noe kilde og virker veldig fordomsfull, der du mener at utenlandske bussjåfører ikke gjør jobben like godt som norske.

Skjerpings!
Vis hele sitatet...

uttalesen min er basert på egen statestikk på området! ingen av de med utenlandsk opprinnelse busssjåfører stilte noen spm, men de fleste norske stilte spørsmål!

men det kommer mest ann på personen, var litt teit å bruke etnisk opprinnelse som eksempel egentlig

har også lagt merke til at alle utnlendinger har 100 dager på kortet hele tiden også, men ingen norske. det er et tydlig skille på hvem som får fordelene på bussene i stavanger/sandnes området. det er det vel ingen som protesterer på?
Sist endret av -steff1-; 24. juli 2008 kl. 01:13.
Når du kjøper et kolumbus kort får du alltid en liten plastiklomme du kan ha det i, og du kan bruke denne for å "forfalske" kortet.
Personlig har jeg ikke bare kolumbuskortet inne i denne lommen, men også bankkort o.l, tar du ut kolumbuskortet så gir ikke maskinene som registrerer kortet varsel om feilmelding eller utgått på klipp/tid.
I de fleste busser er det to slike registrerings maskiner, og vis du bruker din "lure plastiklomme" når en annen bruker sitt ekte kort, så kan det være at bussjåføren ikke legger merke til at du ikke blir registrert og du går inn gratis.
Du kan og gjøre det samme vis det er en maskin, bare husk å gjøre det kort tid etter en annen har gjort det.
Dette funker siden bussjåføren er som regel så uoppmerksom på skjermen som viser om det er gyldig eller ei, fordi han er nødt til å styre med de som ikke har kort.


Har gjort dette mange ganger, senest idag.

Vet at dette ikker gjør noe med selve kortet, men det er en enklere metode på å jokse seg inn på kolumbus sine busser.
Sist endret av HSS; 24. juli 2008 kl. 01:37.
Dette har egentlig ikke noe med saken å gjøre sånn sett. Men det var noen venner av meg som tok Danskebåten. På båten var det skjermer som viste filmer, men det kostet penger, og betalings metoden lignet veldig på busskort systemet. Så de prøvde og det funka fett med gratis film:P
En annen måte kan vel være om man kan få klona et gyldig kort...
kortene har et egent unikt id nr,hver kunde blir registrert i databasen til kollektiv selskapet.. krypteringen er på samme høyde som et bankkort,ved bruk lagres bruken i hver maskin i bussen for deretter bli overført til hovedserver om natten.. noe av sikkerheten er dette med kloning,kopiere kort,baksystemet vil oppdage to like kort og sender ut sperrelister til alle maskiner på bakgrund av dette.ergo nytteløst..
Sitat av KLYGA4545
kortene har et egent unikt id nr,hver kunde blir registrert i databasen til kollektiv selskapet.. krypteringen er på samme høyde som et bankkort,ved bruk lagres bruken i hver maskin i bussen for deretter bli overført til hovedserver om natten.. noe av sikkerheten er dette med kloning,kopiere kort,baksystemet vil oppdage to like kort og sender ut sperrelister til alle maskiner på bakgrund av dette.ergo nytteløst..
Vis hele sitatet...
Hvordan finner systemet ut at kortet er klonet da?
ser bare en løninge her, det er og bruke random kort vær gang. alså kort som du lett kan øke nr på korte. siden vært nr er unikt men det øker nok.
alså random kort vær gang den leser, så hvis du får feil så trykk på knapp så bytter den nr, så kan du late som det er noe feil.

Tipper det bare er HID kort eller adesco kort.
Sist endret av ranvik; 31. juli 2008 kl. 13:41.
Vet ikke helt når det gjelder disse Kolumbus kortene, men lurer på generelle sparemuligheter selv når det gjelder kollektivtransport.

Når det gjelder RFID så har jeg selv lurt på det når det gjelder Flexus kort (NSB og Ruter#). Programmerere begynner å bli billig. Lesere får man jo allerede på DX til under $30. Problemet oppstår når man trenger programvare for å gjøre noe med programmereren...

Uansett er det vel lett å bli avslørt om noen kikker på loggene. Ved kontroll hos NSB står de 10 siste valideringene på PDA'en til kontrolløren. Og om jeg og samboern hadde brukt klonede kort ville de vel lurt på hvordan jeg kunne ha dratt fra samme stasjon 2 ganger på en time
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TechCF
Uansett er det vel lett å bli avslørt om noen kikker på loggene. Ved kontroll hos NSB står de 10 siste valideringene på PDA'en til kontrolløren. Og om jeg og samboern hadde brukt klonede kort ville de vel lurt på hvordan jeg kunne ha dratt fra samme stasjon 2 ganger på en time
Vis hele sitatet...
Blir dei ti valideringene lagra i kortet eller online i database? Om dei blir lagra på kortet er det jo ikkje eit problem at konduktøren får dei opp, om dei blir lagra online i database er det eit litt større problem...
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Jeg har ved flere anledninger fyllt på mitt månedskort på en buss, uten å ta bussen. Det busssjåføren ofta da glemmer å gjøre, er å registrere månedskortet for første gang. Siden jeg for det meste tar toget, der de ikke sjekker månedskortet elektronisk, går det ofte lang tid mellom hver gang jeg holder kortet foran en slik maskin. Det jeg har sett da, etter å ha fyllt på på buss, er at dagene ikke begynner å telle nedover før første gang du bruker det. Så jeg har fått 2 uker ekstra ved et par anledinger pga. dette.

Greit hvis du tar toget mye, men med en gang du "sjekker inn" elektronisk på en buss, så begynner dagene å telle.