Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  678 199123
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Gi dem sprøyta så vi kan bruke ressurser på andre ting.
Vis hele sitatet...
Hvor mange innlegg i tråden har du lest? Gjennom hele tråden har det blitt gjentatt (og dokumentert) til det kjedsommelige at dødsstraff er dyrere enn livstid i fengsel. Sist nevnt en håndfull innlegg lenger opp i tråden. Hvorfor gidder du ikke å lese før du skriver? Som sagt av andre: Tråden er lang, så jeg skjønner at å lese hele blir for mye forlangt. Men hva med å lese i hvert fall de siste ti innleggene?
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor mange innlegg i tråden har du lest? Gjennom hele tråden har det blitt gjentatt (og dokumentert) til det kjedsommelige at dødsstraff er dyrere enn livstid i fengsel. Sist nevnt en håndfull innlegg lenger opp i tråden. Hvorfor gidder du ikke å lese før du skriver? Som sagt av andre: Tråden er lang, så jeg skjønner at å lese hele blir for mye forlangt. Men hva med å lese i hvert fall de siste ti innleggene?
Vis hele sitatet...

Jeg leste starten av denne posten.

Så dette utgjør at dødsstraff er 10 ganger dyrere enn fengselsstraff? Det virker opprørende for meg ,men så er jeg ignorant rundt dette.

Jeg støtter eksistensen av dødsstraff. Jeg støtter ikke nødvendigvis måten den er brukt til tider.
Sist endret av makkalatte; 23. mai 2020 kl. 11:59.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Jeg støtter eksistensen av dødsstraff.
Vis hele sitatet...
Greit det. Men da bør du ha mage til å argumentere for dreping av enkelte mennesker som positivt i seg selv, og ikke gjemme deg bak økonomi eller forebygging. Det er nemlig godt tilbakevist.
Sist endret av *pi; 23. mai 2020 kl. 13:16. Grunn: Skriveleif
Sitat av *pi Vis innlegg
Greit det. Men da bør du ha mage til å argumentere for dreping av enkelte mennesker som positivt i seg selv, og ikke gjemme deg bak økonomi eller forebygging. Det er nemlig godt tilbakevist.
Vis hele sitatet...
Du kommer med et veldig godt poeng, det må jeg tenke på.

Skjønner nå at jeg ikke er så flink til å stille opp og presentere argumenter.
Det er det samme hvem sin datter det er. Selvfølgelig skal det være hard straff ...stein hard, men det er da ingen straff å avrette folk, da frigir du jo dem for straff.
Sitat av oggen Vis innlegg
Det er det samme hvem sin datter det er. Selvfølgelig skal det være hard straff ...stein hard, men det er da ingen straff å avrette folk, da frigir du jo dem for straff.
Vis hele sitatet...
Dersom henrettelse ikke er en forferdelig straff, hvorfor er da et drap en forferdelig handling?
Sist endret av Myoxocephalus; 28. mai 2020 kl. 10:52.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dersom henrettelse ikke er en forferdelig straff, hvorfor er da et drap en forferdelig handling?
Vis hele sitatet...
Det må vel ses i sammenheng med hva som er alternativet. Det er ikke vondt å være død (tror jeg), så straffen består i å bli frarøvet livsutsiktene. Hvis de utsiktene er å sitte i et fangehull i femti år, så kan man sikkert argumentere for at å drepes ikke er en straff.

Men det er klart, hvis det skal være opp til oss som samfunn å vurdere om noens livsutsikter er bedre eller verre enn døden, så får det kanskje noen uheldige implikasjoner for hvordan vi behandler syke og skadete, og det ville være mindre ille å drepe en trist hjemløs enn en middelklasseperson med tilsynelatende gode framtidsutsikter.
Sist endret av *pi; 28. mai 2020 kl. 11:19.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det må vel ses i sammenheng med hva som er alternativet. Det er ikke vondt å være død (tror jeg), så straffen består i å bli frarøvet livsutsiktene. Hvis de utsiktene er å sitte i et fangehull i femti år, så kan man sikkert argumentere for at å drepes ikke er en straff.
Vis hele sitatet...
Her er jeg dypt uenig. Jeg hadde heller valgt et piskeslag over ryggen enn et øksehugg over nakken, men jeg har ikke noe prekært behov for å utsette meg for noen av delene.

Det oggen (og mange andre) antakelig mener er at dødsstraff er en utilstrekkelig straff for drap. Det han sier er imidlertid at dødsstraff ikke er en straff overhode, og forutsatt at den domfelte helst vil leve, så er den påstanden kategorisk gal. Skulle den være riktig, så skulle heller ikke drap være noen big deal. At man kan gjøre livet så kjipt for noen at de heller velger henrettelse som det minste ondet påvirker ingenting; det illustrerer bare at det finnes skjebner verre enn døden. Alternativt kan det faktisk hende at oggen oppriktig mener at døsstraff ikke er å regne som straff på noe vis, og det bør han i såfall begrunne. Det er en innfallsvinkel som åpner opp for en lang rekke filosofiske problemer.

Det vanligste synet blant dødsstrafftilhengerne i denne tråden er at drap skal straffes med drap, og ferdig med det - som jeg har utbrodert tidligere postuleres dette gjerne uten noen form for argumentasjon. De tafatte argumentene om hevn og samfunnsøkonomi dukker først opp når noen etterlyser en begrunnelse på hvorfor drapsmenn akkurat skal drepes. Og ikke straffes med fengsel eller noe annet. Oggen gjør eksakt det samme, bare med en annen straff enn dødsstraff. Han har hverken redegjort for hvorfor han mener at døddstraff ikke er en straff, eller hvorfor straffenivået for drap bør ligge et solid stykke syd for... drap.
Sist endret av Myoxocephalus; 28. mai 2020 kl. 12:45.
Mot.

Feil person kan bli dømt og da har man idømt og utført en irreversibel straff. Personen er jo død. Dette vil garantert skje om man har dødsstraff.
Fengsel i 12 år er også irreversibelt, men mye bedre enn å bøte med livet. I dette tilfellet slippes personen fri og kan (og bør!) kompenseres med en stor sum penger.

Har en stat råd til et et militære, statlige tjenester som medisinsk behandling og generell velferd har den staten sannelig også råd til å fengsle det lille antallet mennesker som har gjort noe så grufult at det fortjener å straffes med døden. Resten av livet i høysikkerhetsfengsel er absolutt ikke noen bedre skjebne enn døden.
Sist endret av krystallkongen; 28. mai 2020 kl. 12:59.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her er jeg dypt uenig. Jeg hadde heller valgt et piskeslag over ryggen enn et øksehugg over nakken, men jeg har ikke noe prekært behov for å utsette meg for noen av delene.
Vis hele sitatet...
Jeg er også helt enig med deg i det, det var et forsøk på å forstå påstanden. Det ligger litt i fremtidens natur at vi faktisk ikke kan vite hvordan den blir, så ved å drepe noen så kan det hende du fratar dem fantastiske opplevelser, selv om det for øyeblikket ser svart ut. For en dødsdømt kan det for eksempel hende det dukker opp beviser i saken som frikjenner ham, og da er jo toget ganske ugjenkallelig gått når han ligger i jorda. Det kan også hende livet i fengsel blir meningsfullt på sitt vis, eller at broren hans kommer og befrir ham og tar ham med til Panama. Det kan hende du fratar uteliggeren et rikt og meningsfullt liv, og det kan hende middelklassepersonen ble reddet fra en skjebne verre enn døden ved å bli myrdet. Det kan vi ikke vite, og det er ikke opp til oss å vurdere hva som gjør andres liv verdt å leve.

Det oggen (og mange andre) antakelig mener er at dødsstraff er en utilstrekkelig straff for drap. Det han sier er imidlertid at dødsstraff ikke er en straff overhode, og forutsatt at den domfelte helst vil leve, så er den påstanden kategorisk gal. Skulle den være riktig, så skulle heller ikke drap være noen big deal.
Vis hele sitatet...
Joda. Rent faktisk skrev oggen at å bli henrettet er akkurat det samme som å gå fri uten noen straff, men det blir vel å legge vrangviljen til å tolke det slik.

Alternativt kan det faktisk hende at oggen oppriktig mener at døsstraff ikke er å regne som straff på noe vis, og det bør han i såfall begrunne. Det er en innfallsvinkel som åpner opp for en lang rekke filosofiske problemer.
Vis hele sitatet...
Ja, det har jo vært tema for noen oppsiktsvekkende utspill om blant annet barnedrap. At det du tar fra en person ved å ta livet hens kun er muligheten til å realisere sine egne fremtidsønsker, så og si. Så har man ikke noe begrep om egen fremtid, så er det ikke noe tap å bli drept, såfremt det er smertefritt. Du mister et potensielt liv, men det gjør du om du ikke blir født også. Men det var en avsporing

Det vanligste synet blant dødsstrafftilhengerne i denne tråden er at drap skal straffes med drap, og ferdig med det - som jeg har utbrodert tidligere postuleres dette gjerne uten noen form for argumentasjon. De tafatte argumentene om hevn og samfunnsøkonomi dukker først opp når noen etterlyser en begrunnelse på hvorfor drapsmenn akkurat skal drepes. Og ikke straffes med fengsel eller noe annet. Oggen gjør eksakt det samme, bare med en annen straff enn dødsstraff. Han har hverken redegjort for hvorfor han mener at døddstraff ikke er en straff, eller hvorfor straffenivået for drap bør ligge et solid stykke syd for... drap.
Vis hele sitatet...
Folk som ikke argumenterer for påstandene sine kommer jeg fremover bare til å henvise hit: https://freak.no/forum/showpost.php?...&postcount=206
Sist endret av *pi; 28. mai 2020 kl. 13:09.
Du ber meg begrunne min påstand "Myoxocephalus" noe jeg forstår godt at du ber om. Jeg ser vel nå at jeg var litt kjapp i avtrekkeren her uten å ha tenkt nøye nok gjennom min påstand samt lite/ingen begrunnelse. Beklager den frustrasjonen det har medført deg og eventuelt andre. Selv om jeg mener det jeg skrev er det så mange synsvinkler/hensynstagene her at jeg klarer ikke nå å sette det i system slik at det blir leselig og samtidig stå for det.
Sitat av oggen Vis innlegg
Selv om jeg mener det jeg skrev er det så mange synsvinkler/hensynstagene her at jeg klarer ikke nå å sette det i system slik at det blir leselig og samtidig stå for det.
Vis hele sitatet...
Hm. Men du klarer fint å sette det i system for deg selv slik at du kan stå for det? Hvorfor tror du ikke vi kan forstå disse hensynene like godt som deg? Eller...er du redd for at du skal slutte å tro på din egen bastante konklusjon når du går dine egne argumenter nærere i sømmene?
Sist endret av *pi; 28. mai 2020 kl. 13:28.
Med tanke på hvor mange krav det er til at dødstraff skal gjennomføres på en human og smertefri måte så synes jeg vi like godt kan droppe det.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Med tanke på hvor mange krav det er til at dødstraff skal gjennomføres på en human og smertefri måte så synes jeg vi like godt kan droppe det.
Vis hele sitatet...
Et forrykt argument mot dødstraff som vitner om en manglende forståelse av oppgavene til kriminalomsorgen.
Sitat av supercali Vis innlegg
Et forrykt argument mot dødstraff som vitner om en manglende forståelse av oppgavene til kriminalomsorgen.
Vis hele sitatet...
At du mangler forstålelsen om at rettsvesenet som gir straffen er ikke en del av kriminalomsorgen går helt fint.
Så det bærer rett ut på eksekusjonspelotongen etter avsagt dom? Kanskje vernepliktige som står klare til å gjennomføre henrettelsen?
Sitat av supercali Vis innlegg
Så det bærer rett ut på eksekusjonspelotongen etter avsagt dom? Kanskje vernepliktige som står klare til å gjennomføre henrettelsen?
Vis hele sitatet...
Usikker på om det heter kriminalomsorgen i land der man henretter folk.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Hva hvis datteren din på 5 har blitt filmet,voldtatt og drept?
Hvordan har du taklet det?
Har dere hørt om hurtcore sjangeren? Daisy's Destruction?
Hurt to the core?
Vis hele sitatet...
Fysj, skulle ønske jeg aldri leste det der. Helt ærlig, hvis jeg fikk muligheten hadde jeg torturert og drept gjerningsmannen, for så å melde meg til politiet. Hadde glatt tatt straffen med et smil om munnen. Det høres kanskje ekstremt ut, men det er noe primal instinkter som slår inn når noen skader barna dine. Mange foreldre hadde nok gjort det samme. Trykker man på de rette knappene kan det snilleste menneske i verden bli drapsmann. De som ikke klarer å sette seg inn i det har nok ikke egne barn.

Det var vel en sak for noen år tilbake i Texas der faren til offeret drepte voldtektsmannen og slapp straff. Litt usikker på hva jeg føler om det. Det hadde raskt blitt problematisk om folk skulle begynt å tatt saken i egne hender. Til slutt hadde det skjedd med en uskyldig.

Sitat av oggen Vis innlegg
Du ber meg begrunne min påstand "Myoxocephalus" noe jeg forstår godt at du ber om. Jeg ser vel nå at jeg var litt kjapp i avtrekkeren her uten å ha tenkt nøye nok gjennom min påstand samt lite/ingen begrunnelse. Beklager den frustrasjonen det har medført deg og eventuelt andre. Selv om jeg mener det jeg skrev er det så mange synsvinkler/hensynstagene her at jeg klarer ikke nå å sette det i system slik at det blir leselig og samtidig stå for det.
Vis hele sitatet...
Klarer ikke få fatt på om dette er sarkasme eller ikke. Du trenger ikke sleike ræva til Myoxo. Han takler litt motgang Høres jo ut som du har gjort noe alvorlig galt. Trenger ikke ta det så seriøst.
Sist endret av Ed Is A Portal; 28. mai 2020 kl. 21:17.
Er så lite konsekvent på dette med dødsstraff at det er nærmest flaut. Er egentlig imot dødsstraff, også pga at feil har blitt gjort og uskyldige har blitt henrettet. Tidligere har jeg tenkt at dødsstraff er en form for barbari jeg ikke kan støtte. Helt til 22 juli.

Man har jo følelser og jeg må nok si at etter 22 juli så skulle jeg nok ønske at vi hadde mulighet til å fjerne den skyldige fra jordens overflate for bestandig. Jeg gremmes hver gang det står i avisene at den dømte har sendt brev fra cellen til andre gærninger. Ja faktisk kan jeg kjenne at det plager meg litt at han har noen rettigheter, fyren som slaktet uskyldige barn. Han burde ikke fått skrive noe mer hatefulle ytringer, det synes vi kunne spart hele verden for. Der sitter han og kan kreve rettigheter liksom.

Ja nei det er ikke rasjonelt og det er helt klart følelsestyrt og jeg har ingen slående gode argumenter for dødsstraff for jeg har alltid vært imot det. Inntil 22 juli. Da kjente jeg at verden ville føltes litt mer rettferdig om han fikk seg en sprøyte og ferdig med det. Selv nå flere år etterpå klarer jeg ikke slippe tanken om at straffen hans ikke står i forhold til smerten han skapte for så mange.
Sist endret av _abc_; 28. mai 2020 kl. 23:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lvl 5 Taskenspiller
Denne tråden trenger en liten dytt for å komme videre, så jeg gjør et forsøk:

Synet på dødsstraff har vært under kontinuerlig endring de siste par hundre årene.
Mellom 1815 og 1876 ble i overkant av 40 mennesker henrettet i Norge, men etter
1876 ble dødsdommer i praksis omgjort til livstidsfengsling.
I denne perioden gjennomgikk hele den vestlige verden en massiv utvikling,
og i takt med dette ble også straffemetodene endret i en human retning.

I 1902 ble dødsstraff avskaffet i Norge (unntatt militær straffelov). Dette markerte
en endring i synet på straff; fra at forbryterens ofre skulle oppleve rettferdighet,
til at straff skulle være mest mulig samfunnsnyttig. Ideen om at alt liv er ukrenkelig
var utbredt i tiden frem mot andre verdenskrig.

I takt med krigens brutalitet skulle dette likevel endre seg raskt.
I 1941 ble dødsstraff innført av eksilregjeringen, som en direkte konsekvens
av at okkupasjonsmakten henrettet to fagforeningsledere (Hanssten og Wickstrøm)
Under krigen ble "dødsdommer" i praksis utført utenfor domstolene, uten at befolkningen
gjorde allverdens nummer ut av dette i ettertid. Dødsstraff ble plutselig svært så legitimt
i løpet av krigen, og når freden kom var det solid flertall for å gjennomføre henrettelser i Norge.

I tiden som fulgte ble 37 personer dømt til døden, av 139 som ble stilt for retten. Selv om
dødsstraff hadde legitimitet i folket ble det store flertallet dømt til mildere straffer.
Det er verdt å merke ideen om at forbrytelser gjort i en krigssituasjon generelt har blitt
betraktet som grovere enn tilsvarende forbrytelser utført i fredstid.

I årene etter krigen kan vi følge utviklingen i synet på dødsstraff, da det ble behandlet
i stortinget opptil flere ganger. I 1946 hadde motstanden økt, men flertallet ønsket
fortsatt dødsstraff. På dette tidspunktet var Quisling alt henrettet, men flertallet av både
tyske krigsforbrytere satt ennå fengslet, det samme gjorde blant annet Rinnan.

I 1947 fortsatte motstanden å øke, men dødsstraff ble likevel holdt i hevd,
fortrinnsvis av AP og NKP, som sikret flertall mot en liberalisering av lovverket.
Dette året ble flere tyskere og store deler av Rinnanbanden henrettet ved skyting.

I 1948 ble dødsstraff på nytt behandlet, og igjen hadde motstanden økt.
Det ble nå hevdet at argumentet for dødsstraff ble mindre jo lengre det var siden
forbrytelsen ble begått, og at skaden dødsdommer gir samfunnet som helhet
øker tilsvarende. Motstanden mot endringer kom igjen fra AP og NKP.
I august dette året ble Ragnar Skanche den siste nordmann som ble henrettet
i Norge.

Dødsstraff ble ikke brukt etter dette, og i 1950 ble det igjen avskaffet i Norge.
Unntaket var fremdeles militær straffelov, der dødsstraff hadde legitimitet frem til 1979.
I 1991 forpliktet Norge seg til å ikke bruke dødsstraff, med 72 mot 42 stemmer i stortinget.
I 2014 vedtok Stortinget at § 93 første avsnitt i Grunnloven skal lyde:
«Ethvert menneske har rett til liv. Ingen kan dømmes til døden».

I 2003 ble det enstemmig vedtatt et forbud mot å gjeninnføre dødsstraff i
norsk lov, noe gjør sitt for å legge en demper på debatten.
Like greit, spørsmål du meg....
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Dødsstraff er et resultat av dehumanisering. Det er barbarisk og galt. Alle har rett til å leve, uansett hva slags jævlige ting vi har gjort i livet. Hvis vi skal drepe alle som gjør forferdelige ting viser man bare at man er like brutal og hensynsløs som dem.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Støtter dødsstraff selv. Endret synet mitt etter det Breivik gjorde mot alle barna på Utøya. Tok lang tid å fordøye disse tankene, men ville nå ha stemt for gjeninnføring i Norge hvis det hadde kommet på dagsordenen. Nå er det riktignok ikke mulig i Norge, da vi mangler direkte demokrati, men uansett...

For meg handler det om at noen handlinger er så grusomme og barbariske at forbryteren fraskriver seg livets rett. Massedrap på uskyldige mennesker er et godt eksempel.

Det store dilemmaet er at man kan risikere å bli uskyldig dømt. Så det må være noen veldig gode sikkerhetsventiler inkludert.
Sitat av Evigstudent Vis innlegg
Støtter dødsstraff selv. Endret synet mitt etter det Breivik gjorde mot alle barna på Utøya. Tok lang tid å fordøye disse tankene, men ville nå ha stemt for gjeninnføring i Norge hvis det hadde kommet på dagsordenen. Nå er det riktignok ikke mulig i Norge, da vi mangler direkte demokrati, men uansett...

For meg handler det om at noen handlinger er så grusomme og barbariske at forbryteren fraskriver seg livets rett. Massedrap på uskyldige mennesker er et godt eksempel.

Det store dilemmaet er at man kan risikere å bli uskyldig dømt. Så det må være noen veldig gode sikkerhetsventiler inkludert.
Vis hele sitatet...
Ikke så mange sikkerhetsventiler i døden, dessverre.

Men begrunnelsen er at de ikke har livets rett. Du snakker om ren hevn, da? At gjerningspersonen ikke har rett på å leve er en ting, men på hvilken måte kommer det noe bra ut av at hen dør? Hvis du leser tråden så er det ikke noe særlig som tyder på at det rent faktisk gjør det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ikke så mange sikkerhetsventiler i døden, dessverre.

Men begrunnelsen er at de ikke har livets rett. Du snakker om ren hevn, da? At gjerningspersonen ikke har rett på å leve er en ting, men på hvilken måte kommer det noe bra ut av at hen dør? Hvis du leser tråden så er det ikke noe særlig som tyder på at det rent faktisk gjør det.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Av respekt for ofre og pårørende mener jeg at de mest kalde og kyniske drapsmennene bør henrettes.

Jeg har ikke lest hele tråden, men vet selv at det kommer gode ting ut av det. Ett av mine familiemedlemmer (fjern slektning vel og merke) ble brutalt drept for noen år siden. Drapsmannen ble henrettet i 2018.

For offerets nærmeste familie var det en stor lettelse, og en måte å avslutte saken på slik at de kunne gå videre i livet.
Går det ann å være mot dødsstraff men for benådelse/ingen straffeforfølging av noen som dreper noen som fortjener det og er dømt?

Kan ikke finne noen måte å rettferdiggjøre dødsstraff håndhevet av staten, men kan definitivt finne måter å rettferdiggjøre at noen dreper visse skyldige personer i affekt. Hvis noen hadde drept Breivik f.eks etter fengsling, så har jeg ikke ønsket at den personen skulle straffes for det.

Annet slik eksempel vil f.eks være Henry Rinnan. Det er visse personer og forbrytelser hvor staten fungerer som en beskytter fra det som ville vært en uunngåelig dødsstraff i et fritt samfunn etter min mening.
Er imot dødsstraff.

Men hadde ikke hatt noe imot at de værste av de værste kunne blitt tilbudt piller til å avslutte sitt eget liv om de ønsket det.
Sitat av cesece Vis innlegg
Går det ann å være mot dødsstraff men for benådelse/ingen straffeforfølging av noen som dreper noen som fortjener det og er dømt?
Vis hele sitatet...
Synes du dødsstraff blir mer humant om vi overlater til mobben å bestemme og utføre det?
Sterkt imot. Å ta et annet liv er noe av det verste du kan gjøre. Ironisk nok så er det ofte de som liker å kalle seg selv "rettskraften", Gudfryktige og moralske som er mest for dødsstraff.
Etter min mening så er det sjeldent man finner ren ondskap, og de handlingene som blir beskrevet som de mest ondskapsfulle ofte ikke har ondskap som motiv. Et godt eksempel på dette er en amerikansk seriemorder som over flere år har voldtatt, drept og gjort de mest grusomme former for sadistiske handlinger mot ofrene sine. Tar man å ser nærmere på disse personene så vil man ofte finne at disse er som de er og gjorde som de gjorde som et resultat av å ha hatt en forferdelig oppvekst med både vold og seksuelle overgrep. I tillegg til dette og eventuelt genetiske faktorer så ble resultatet at denne personen opp gjennom årene utviklet svært dårlig impulskontroll/kontroll over egne handlinger og lyster, og hadde begrenset evne til å føle på empati og medfølelse. Men dette er noe mange ikke evner å se. I stedet føler mange på et så sterkt hat mot disse personene på grunn av det de har gjort at de heller vil straffe disse personene og den ondskapen de har begått ved å begå enda verre former for ondskap - Nemlig å straffe noen for ting de i utgangspunktet ikke hadde noen kontroll over.

Ofte så blir dødsstraff rettferdgjort med at det skal være nødvendig for å gi ofrene/ofrenes familie en rettferdig rettsfølelse. Men straff skal aldri være noe man gir for å gi noen en følelse av rettferdighet. Straff skal være noe man benytter for å gjøre denne personen til en bedre person og forhindre at h*n begår lignende forbrytelser igjen i fremtiden.

Den verste formen for ondskap er etter min mening når man begår ondskap til tross for at man er fullstendig klar over hvor galt og umoralsk det er. Noe som gjør ondskap til en av de verste former for ondskap.
Sitat av Defending Vis innlegg
Noe som gjør ondskap til en av de verste former for ondskap.
Vis hele sitatet...
...og DER ramlet jeg av.
Sitat av *pi Vis innlegg
...og DER ramlet jeg av.
Vis hele sitatet...
dødsstraff *
Noe som gjør dødsstraff til en av de verste former for ondskap.
Denne tråden er sjukt lang, er du ny og har et genialt synspunkt, les tråden fra starten. Det har nok blitt diskutert før.

Og gjentatt: straff er ikke det samme som hevn i et sivilisert rettssystem.
Sist endret av Relevant; 29. august 2020 kl. 17:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Denne tråden er sjukt lang, er du ny og har et genialt synspunkt, les tråden fra starten. Det har nok blitt diskutert før.
Vis hele sitatet...
For de som ikke gidder å lese tråden, les i alle fall oppsummeringen til Myoxocephalus, og ta det derfra: https://freak.no/forum/showpost.php?...&postcount=585
Sitat av *pi Vis innlegg
Synes du dødsstraff blir mer humant om vi overlater til mobben å bestemme og utføre det?
Vis hele sitatet...
Dødsstraff tror jeg aldri kan bli "humant".

Logikken min baserer seg på at staten er en forlengelse av folket. Etter min mening hvis man bruker staten til å utføre handlinger man ikke ville vært villig til å utføre på egen hånd, så er det feigt. Jeg kunne ikke utført dødsstraff selv, så jeg er i mot det på statlig nivå. Jeg kunne heller ikke fengslet eller straffet noen som i affekt drepte noen som fortjente det, derfor vil jeg ikke gjemme meg bak staten til å utføre en slik straff for meg.

Jeg er for at slike saker bør dømmes av en større jurie, som blir informert at de skal dømme ikke ut ifra hva som står i loven, men ut ifra om personen er farlig/uskikket for samfunnet eller ikke. På den måten vil antakeligvis en far som dreper noen som har voldtatt og drept datteren hans bli frikjent, mens f.eks en nynazist som dreper en hypotetisk muslimsk terrorist blir straffet.
Sist endret av cesece; 29. august 2020 kl. 21:05.
Sitat av Defending Vis innlegg
Sterkt imot. Å ta et annet liv er noe av det verste du kan gjøre. Ironisk nok så er det ofte de som liker å kalle seg selv "rettskraften", Gudfryktige og moralske som er mest for dødsstraff.
Etter min mening så er det sjeldent man finner ren ondskap, og de handlingene som blir beskrevet som de mest ondskapsfulle ofte ikke har ondskap som motiv. Et godt eksempel på dette er en amerikansk seriemorder som over flere år har voldtatt, drept og gjort de mest grusomme former for sadistiske handlinger mot ofrene sine. Tar man å ser nærmere på disse personene så vil man ofte finne at disse er som de er og gjorde som de gjorde som et resultat av å ha hatt en forferdelig oppvekst med både vold og seksuelle overgrep. I tillegg til dette og eventuelt genetiske faktorer så ble resultatet at denne personen opp gjennom årene utviklet svært dårlig impulskontroll/kontroll over egne handlinger og lyster, og hadde begrenset evne til å føle på empati og medfølelse. Men dette er noe mange ikke evner å se. I stedet føler mange på et så sterkt hat mot disse personene på grunn av det de har gjort at de heller vil straffe disse personene og den ondskapen de har begått ved å begå enda verre former for ondskap - Nemlig å straffe noen for ting de i utgangspunktet ikke hadde noen kontroll over.

Ofte så blir dødsstraff rettferdgjort med at det skal være nødvendig for å gi ofrene/ofrenes familie en rettferdig rettsfølelse. Men straff skal aldri være noe man gir for å gi noen en følelse av rettferdighet. Straff skal være noe man benytter for å gjøre denne personen til en bedre person og forhindre at h*n begår lignende forbrytelser igjen i fremtiden.

Den verste formen for ondskap er etter min mening når man begår ondskap til tross for at man er fullstendig klar over hvor galt og umoralsk det er. Noe som gjør ondskap til en av de verste former for ondskap.
Vis hele sitatet...
Jeg stiller meg ved siden av deg. Dette var en god beskrivelse på hva jeg selv tenker. Du hjalp meg faktisk gjennom tankemønsteret. Tusen takk!
For dødsstraff! Offentlig på torget. Pølseboder og iskremtraller sørger for bevertning. Artister fra VG-lista varmer opp publikum. Souvenirer selges og omreisende gjøglere sørger for pauseunderholdningen. Pårørende/familie som er berørt av gjerningsmannens handlinger bør ha makten til å benåde, hvis de vil det.

(Det underliggende problemet er selvsagt rettsikkerhet. Dødsstraff innebærer uunngåelig at et visst antall uskyldige blir drept akkurat som fengselsstraff innebærer at et visst antall uskyldige uunngåelig fratas sin frihet. Å pine folk i flere tiår på death row ala USA er kanskje mer rettsikkert enn den kinesiske varianten hvor fullbyrdelse skjer nokså pronto etter at de obligatoriske ankene har blitt forkastet - og det sørger kanskje for at færre uskyldige henrettes ved feiltakelse - men jeg vet ikke om det er så himla mye mer humant. Det virker heller på meg som en særlig vemmelig form for tortur dette med å henrette folk flere tiår etter at gjerningene har blitt utført..)
Sitat av Koldun Vis innlegg
For dødsstraff! Offentlig på torget. Pølseboder og iskremtraller sørger for bevertning. Artister fra VG-lista varmer opp publikum. Souvenirer selges og omreisende gjøglere sørger for pauseunderholdningen. Pårørende/familie som er berørt av gjerningsmannens handlinger bør ha makten til å benåde, hvis de vil det.

(Det underliggende problemet er selvsagt rettsikkerhet. Dødsstraff innebærer uunngåelig at et visst antall uskyldige blir drept akkurat som fengselsstraff innebærer at et visst antall uskyldige uunngåelig fratas sin frihet. Å pine folk i flere tiår på death row ala USA er kanskje mer rettsikkert enn den kinesiske varianten hvor fullbyrdelse skjer nokså pronto etter at de obligatoriske ankene har blitt forkastet - og det sørger kanskje for at færre uskyldige henrettes ved feiltakelse - men jeg vet ikke om det er så himla mye mer humant. Det virker heller på meg som en særlig vemmelig form for tortur dette med å henrette folk flere tiår etter at gjerningene har blitt utført..)
Vis hele sitatet...
For dette var ikke selvmotsigende i det hele tatt.
Det er tortur å drepe noen lenge etter forbrytelsen, men helt greit om det blir gjort kjapt?
For meg virker det som du tenker at det å sitte på death row på mange måter er straff nok i seg selv, hvorfor da drepe de i utgangspunktet og hva ser du for deg av positive utfall som følge av dødsstraff?
(Før du svarer les deg opp på tråden, slik at du ikke bare gjentar det som allerede har blitt tilbakevist tidligere i tråden, eller i det minste som anbefalt rett over her, les oppsummeringen)
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er tortur å drepe noen lenge etter forbrytelsen, men helt greit om det blir gjort kjapt?
Vis hele sitatet...
Jeg nevner to problematiske aspekter. Det ene er at dødsstraff uunngåelig medfører at uskyldige henrettes. Dette aspektet omfatter selvsagt all straff, men der fengslede kan løslates og de brennmerkede kan gis økonomisk erstatning, så er det verre å gjenopplive de døde..

Det andre aspektet er at det er vanskelig å sikre en bedre rettsikkerhet mtp dødsstraff uten å hale ut fullbyrdelsen i årevis ala USA, noe som for meg fremstår som en slags i mange tilfeller sadistisk tortur hvor frihetsberøvelse under kummerlige forhold dyttes på som en ekstrastraff som kan strekke seg over flere tiår før man til sist kanhende endelig henretter stakkaren, som mentalt og psykologisk gjerne befinner seg på et helt annet sted enn da misgjerningen ble begått. Hvis man først skal drepe noen, fremstår det umiddelbart mer humant å få det gjennomført kjappest mulig..
Sitat av Koldun Vis innlegg
Det andre aspektet er at det er vanskelig å sikre en bedre rettsikkerhet mtp dødsstraff uten å hale ut fullbyrdelsen i årevis ala USA, noe som for meg fremstår som en slags i mange tilfeller sadistisk tortur hvor frihetsberøvelse under kummerlige forhold dyttes på som en ekstrastraff som kan strekke seg over flere tiår før man til sist kanhende endelig henretter stakkaren, som mentalt og psykologisk gjerne befinner seg på et helt annet sted enn da misgjerningen ble begått. Hvis man først skal drepe noen, fremstår det umiddelbart mer humant å få det gjennomført kjappest mulig..
Vis hele sitatet...
Jeg klarer bare ikke tolke det du skriver på noen annen måte enn at du selv tror at folk kan forandre seg over tid, selv de som har gjort så grusomme handlinger at de har blitt dømt til dødsstraff. Bør ikke målet da være og rehabilitere så mange som mulig, ikke å drepe de før de rekker å angre på forbrytelsene sine?
Eneste jeg har å si. Hadde jeg sett en nær slektning eller bekjent blitt torturert eller værre- så ville nok min reptilhjerne ha pasifisert den jævelen passe fort.
Er det galt? -Kanskje
Ville jeg angret? -Mulig
Kunne jeg tilgitt meg selv? Absolutt.

Men når stat eller annen institusjon som ikke har en sjel eller personlighet skal utfylle byrden.. så synes jeg faktisk at nærmeste pårørende skal få æren om de tør. Det viser mer betydning og rettferdighet i mine øyne.

Klarer du å ikke ta til hat, så er all min beundring til deg.

Tapt/stjelt liv kommer aldri tilbake. Men hva er så da abort?
Sitat av Evigstudent Vis innlegg
Stemmer. Av respekt for ofre og pårørende mener jeg at de mest kalde og kyniske drapsmennene bør henrettes.

Jeg har ikke lest hele tråden, men vet selv at det kommer gode ting ut av det. Ett av mine familiemedlemmer (fjern slektning vel og merke) ble brutalt drept for noen år siden. Drapsmannen ble henrettet i 2018.

For offerets nærmeste familie var det en stor lettelse, og en måte å avslutte saken på slik at de kunne gå videre i livet.
Vis hele sitatet...
Selv om det helt sikkert finnes enkelttilfeller hvor dette stemmer, så viser forskningen at på det jevne bidrar ikke utførelse av dødsstraff til noen forbedring i de pårørendes psykologiske tilstand. Dette har jeg allerede påpekt (med referanser) tidligere i tråden: https://freak.no/forum/showthread.ph...32#post3525132
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av LasseAP Vis innlegg
Halla! Sitter her og kjeder meg. Tenkte jeg kunne sjekke ut hva dere mente om dødsstraff. Skal ikke sitte her og ramse opp fakta om dødsstraff og hvor man har dette, men rett og slett høre deres meninger.

Personlig er jeg mot. Jeg mener at vi har blitt så såvirket av film, spill osv. at mange mener drap ikke er så alvorlig lenger. Om du tenker over om man burde drepe noen, selv om det ikke er nødvendig 10 ganger, så virker det helt absurd (for meg ihvertfall). Med dagens teknologi ville det vært unødvendig å "gi opp" mennesker.

Om man først skal få en så streng straff som dødsdom, må man jo f. eks. være en seriemorder. Et fengsel og en behandling av et eller annet slag burde vel være mye bedre enn å drepe de? Man får vel ikke mersmak av å sitte i fengsel, så de aller færreste gjør det vel ikke igjen, hva nå enn de har gjort. Og selfølgelig, hva om man har dømt feil person. Da dreper man jo et helt uskyldig menneske. Og en annen ting: Hvem skal isåfall drepe den som har fått dødsdom? En må starte prosessen, en må være bøddelen. Tenk deg at han kommer hjem til kone og barn og kona spør: "Hvordan var jobben i dag, kjære?". "Jeg drepte et menneske.". Noe lyder feil i den samtalen Denne "bøddelen" vil jo kanskje slite med psyskiske problemer senere i livet.

Men uansett, det var min mening, hva er din?
Vis hele sitatet...
Dødsstraff sivilt er jeg i mot. Grunnet ved justismord ville personene være død. Men er for i krig og militær ordrenekt i grovere tilfeller.
Sitat av perchri Vis innlegg
Dødsstraff sivilt er jeg i mot. Grunnet ved justismord ville personene være død. Men er for i krig og militær ordrenekt i grovere tilfeller.
Vis hele sitatet...
Hvorfor dette skillet? Mener du at faren for justismord er mindre i en millitær setting? Eller at det er mindre problematisk å henrette en uskyldig soldat enn en uskyldig sivilist? Eller at nytteverdien av å henrette soldater er større? Eller at ordrenekt er en verre forbrytelse enn noe man kan finne på å gjøre i det sivile liv? Eller at etikkens fundament forholder seg annerledes i det millitære? Eller noe helt annet?


Det hadde vært fint om du ikke bare fastslo hva du mener, men også gjør rede for hvorfor du mener det.
Nei til dødsstraff, uansett hva. Ingen har rett til å ta et liv.
Sitat av perchri Vis innlegg
Dødsstraff sivilt er jeg i mot. Grunnet ved justismord ville personene være død. Men er for i krig og militær ordrenekt i grovere tilfeller.
Vis hele sitatet...
"Skyt de ungene å den hunden, de er plagsomme!"

fortjener å få dødsstraff for å nekte mens han som handlet i "selvforsvar" når to 15 åringer brøt seg inn for å stjele sprit og ble skutt fortjener ikke.

Joda ekstreme eksempler men læl...
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Eller at etikkens fundament forholder seg annerledes i det millitære? Eller noe helt annet?
)
Vis hele sitatet...
Kampene om/rundt Narvik er grundig beskrevet, og ofte nevnes den polske Podhale-brigaden. Disse guttene kjempet på norsk jord mot de samme fiendene som hadde hærtatt (og utført krigsforbrytelser i) deres hjemland.
Nå husker jeg ikke nøyaktig hvilken kilde jeg fant denne referansen i, men den er forsåvidt relevant her. I nevnte kilde forteller det at noen tyskere ble tatt til fange av polakkene, og polakken som utførte ransakelsen fant sin onkels lommeur på den ene tyskeren.
Onkelen hadde sammen med flere andre familiemedlemmer blitt henrettet i Polen tidligere samme år. Kilden refererte til at de polske soldatene skøyt denne tyskeren og at befalet valgte å ikke gjøre noen sak ut av det. Og sånn ble det.

Dette er ikke et forsøk på å rettferdiggjøre handlingen, men historien viser at mennesker i krig har en tendens til å vurdere dødsstraff ganske så annerledes enn mennesker i fred, som ser det hele fra et rent teoretisk perspektiv.
Sist endret av Dialogisk; 6. august 2021 kl. 23:13.
En anekdote hvor noen gjorde noe og at noen andre så valgte å ikke gjøre noe med det er ikke et argument.

Skal man diskutere dette bør man starte med hva man ønsker å oppnå. Om målet er hevn så er det sikkert virksomt, men bør vi som samfunn strebe etter å utøve hevn? Jeg mener menneskelig liv har verdi, ergo bør man søke å bevare det så langt som mulig. All informasjon jeg har sett sier at dødsstraff ikke fungerer avskrekkende, det sparker beina under det meste av argumentene for.

At marginene i krig og kriser er forskjellige betyr ikke at prinsippene må falle. Tvert i mot.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Ikkje dødstraff hr, men livsvarig fengsel / orvaring, og høgere straffer for seksuele missbruk, voldtekt, overgrep ol, og i grover ran slik som nokas.
Vis hele sitatet...
Alle damer kan jo anmelde en uskyldig fyr for voldtekt han ikke har gjort. Og sånt er ikke sjeldent.


Jeg er i mot dødsstraff, ser ikke hvordan det skal hjelpe noen. Ville heller hatt livsvarig straff.
Eneste problemet jeg ser er om noen som er uskyldig dømt blir drept.

I tilfeller som abb skulle det vært lov, og andre tilfeller der det ikke er noen form for tvil og at gjerningspersonen innrømmer det selv
Syns det er bedre at mennesker som har begått grove drap, voldtekt, barnemishandling osv får råtne i fengsel resten av livet enn å få dødsstraff. Dødsstraff er den lette veien ut. De fortjener å sitte inni den cella og bli pinet mentalt hver dag helt til de stryker med av gammel alder
Bla bla bla... Er det noe rart at verden går til helvete? Alle som har et så stort behov for å skade og drepe hverandre?
Jeg gir faen i om forbryteren er pedofil, ABB eller terrorist. INGEN har rett til å ta et annet liv!
Det er dessuten en enklere utvei for forbryteren å dø enn å måtte lide hele livet sitt i fengsel.