Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2783
Hei,
I lys av denne tråden https://freak.no/forum/showthread.php?t=287125, lurer jeg på et par ting.

For en stund tilbake hadde jeg 12 timer på glattcelle i forbindelse med fortyrelse på ro og orden. Saken ble henlagt på bevisets stilling, jeg ble frikjent og ingen bøter.

Likevell, når jeg gikk ut av aressten, måtte jeg avgi fingeravtrykk og ta bilde.

Er dette normalt? Er dette lagret hos politiet?
Dette er noe de sier du må gjøre, men egentlig må du ikke. Har vært borti akkurat det samme. Satt i arresten i timesvis pga fyll. Da de skulle slippe meg ut sa de at de skulle ta fingeravtrykk og bilde. Jeg sa nei fordi jeg visste at det måtte ligge en kjennelse fra retten om slik,(Med mindre man har begått mer alvorlig lovbrudd). Politimannen sa da "Greit, da går du tilbake på cella, siden det er søndag må du sitte her til i morgen slik at retten skal komme med kjennelse". Var jo totalt bløff, slapp ut 30 min senere.

Og for å svare på det andre spørsmålet ditt: Ja, det er nå lagret hos politiet.
Helt normalt og det er lagret hos politiet. De ønsker å ha en database på alle som kommer i negativ kontakt med politiet.

Så hva du enn nå gjør senere i livet så må du passe på hvor du legger fingrene og evt dna hvis de tok det også.

Namsmannen hvis jeg ikke husker helt feil (er utlending) kan du søke hos om å få dette slettet ut i fra at du ble frikjent.
Politiet i kraft å være en statlig etat, ønsker selvsagt i alle tilfeller å lette eget arbeid i fremtiden. Til dette bruker statlige etater registre. Men, samtidig har de folkevalgte satt visse forutsetninger for å registreres i disse registrene. Reglene for straffesaksregistret er ganske klare. Politiet tar nærmest rutinemessig inn opplysninger, men de har etter å ha blitt tatt noen ganger, blitt flinkere til å fjerne opplysningene.

Jeg mener å huske at det må være mer enn seks måneders strafferamme for forholdet, for å kunne beholde registreringen, og blir saken henlagt, man blir frikjent eller lignende, må det følgelig slettes. For utlendinger (ikke-norske statsborgere) er det dog sikkert andre regler.

Tviler på at Politiet er like flinke til å slette opplysninger som de er til å legge de inn.
For en 10 års tid tilbake kom politiet hjem på døren min for å ta dna prøve og fingeravtrykk selv om jeg ikke på det tidspunktet var etterlyst eller siktet i noen saker.
Jeg nektet å ta prøvene og de holdt meg i 48 timer før de måtte slippe meg løs, og de kom 4-5 dager senere og repeterte behandlingen.
Grunnlaget var "alvorlige" tidligere dommer og nye regler.
Personlig syntes jeg hele greia var ærekrenkende og følte meg jævlig en god stund etterpå..
Vet ikke hva rettigheter politiet har ang dette, men hvis du blir frikjent kan du be dem slette dette, og du må si ifra, de gjør det ikke av fri vilje, disse svinene.