Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3442
Idag så er det vanlig med E-Resepter, men leger på sykehus skriver fortsatt ut resepter på papir. Ville det vært mulig å kopiere en resept som er skrevet ut på papir og bruke den flere ganger? Kan en eventuelt også redigere resepten med Photoshop?
Vet ikke helt sikkert, men tror det går under dokumentforfalskning om du blir tatt. Men det går jo ant og prøve. Men ville ikke sjanset på det.

Du må jo også ha underskrifta til en lege på den, så da må du jo forfalske den også. Tror uansett apotekene har det i ett system om resepten er gyldig eller ikke. Hvis ikke hadde vel alle gjort det?
Sist endret av Freakywomen; 29. november 2016 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De reseptene har vel en underskrift og et stempel som du ikke får kopiert.
Resepter på papir er mulige å forfalske slik du beskriver. Hovedregelen er at opplysninger på resept skal være påtrykt (eller påstemplet, uten at dette altså er et krav), jf. rekvireringsforskriften § 4-1 annet ledd. De skal også underskrives av rekvirent, men dette kan selvsagt også forfalskes.

Merk at apoteket kan (og vil antakelig) kontakte rekvirent ved mistenkelige eller mangelfulle resepter. Det er også en del regler å sette seg inn i dersom en skal redigere resepten (som bl.a. avhenger av legemiddelgruppe) – det er en grunn til at det undervises i reseptlære i Norge.

For øvrig er det riktig, som nevnt av Freakywomen ovenfor, at dette er straffbart som dokumentfalsk etter strl. § 361.
PÅ mitt sykehus skriver dem kun E-resepter nå, så med mindre du allerede har en papir-resept, tror jeg det du tenker på nå er historie. Men kanskje noen sykehus henger igjen?

Tenk også på at resptene er nummererte, så det vil oppdages veldig fort om samme nummer dukker opp flere ganger enn resepten er beregnet for.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Tenk også på at resptene er nummererte, så det vil oppdages veldig fort om samme nummer dukker opp flere ganger enn resepten er beregnet for.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder i all hovedsak blåresepter. Dersom andre resepter er nummererte, er dette noe den enkelte rekvirent har på sine blanketter. Det er i så fall ikke et krav, og heller ikke samkjørt med apoteket. (Og dersom apoteket skulle kontakte rekvirenten, blir nok trådstarter avslørt uavhengig av rekvirentens interne nummereringssystem.)
Ikke alle resepter er nummererte. Har fått utskrevet flere resepter fra diverse privatklinikker hvor reseptblanketten ikke er nummerert.
Hvis resepten ikke er nummerert, hvordan kan apoteket da vite om den har blitt brukt flere ganger eller ikke? Skjønner at A og B preparater er mye strengere enn C preparater. De gangene jeg har hentet ut resepter på for eksempel Apotek1 så har de bak skranken tilgang til lagerbeholdningen på medikamenter hos andre Apotek1 butikker, men de har ikke tilgang til lagerbeholdingen hos andre apotekkjeder. Det jeg skulle frem til er at hvis jeg bruker en resept på for eksempel Apotek1, da blir vel det registrert i systemet? Men, hvis jeg da senere går på Boots apotek så er jeg vel ikke i systemet der?
Fastlegen min ser når jeg henter (blå)-resepter. Da er det vel en smal sak for legen å se om jeg har hentet flere ganger enn jeg er "autorisert" for?

Og ja, det er blåresepter jeg tenkte på. Har nesten aldri hatt hvite.
Det er sant, men hvis det er hvite resepter så burde det gå?
Forskjellen på blå og hvit resept er i utgangspunktet bare hvor mye man betaler i egenandel, så hvordan det skal gjøre noe forskjell har jeg problemer med å se.
Så lenge det er snakk om et reseptpliktig legemiddel, og særlig om det har et misbrukpotensial, vil jeg tro at kontrollen er den samme, uavhengig om det er skrevet ut på blå eller hvit resept.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Forskjellen på blå og hvit resept er i utgangspunktet bare hvor mye man betaler i egenandel, så hvordan det skal gjøre noe forskjell har jeg problemer med å se.
Så lenge det er snakk om et reseptpliktig legemiddel, og særlig om det har et misbrukpotensial, vil jeg tro at kontrollen er den samme, uavhengig om det er skrevet ut på blå eller hvit resept.
Vis hele sitatet...
Blåresepter krever, grunnet refusjonen, at flere opplysninger fremgår av resepten (slik som refusjonskode, hjemmel og refusjonsvilkår etter blåreseptforskriften § 10). Det har derfor vært vanlig for rekvirenter å bruke en standardblankett, og disse er nummererte. Derfor øker sannsynligheten litt for å bli tatt ved kopi av blåresepter.

Som nevnt tidligere, er eventuell nummerering på rekvirentens egne resepter (ikke standardisert blåreseptblankett) gjort på eget initiativ, og dermed noe som er vanskeligere for apotekene å kontrollere.
Jeg ser alle resptene mine jeg har hentet ut de siste 3 årene på helsenorge.no. apotekene registrere dem der, så får legen tilgang om han gidder. Fastlegen har fortalt meg at han ikke kan skrive ut smertestillende for ofte fordi aptokene flere ganger har kjeftet/gitt beskjed om mistenksom ofte tatt ut resepter(er snakk om paralgin forte). Så apotekene følger med for å si det sånn..
Sist endret av mollypolly; 29. november 2016 kl. 17:43.