Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1704
Pump and Dump er å kjøpe massevis av aksjer til veldig lav pris (øreaksjer), for deretter å overbevise folk om at disse kommer til å stige i verdi, enten fordi man har "skjønt det" ved hjelp av en formel, eller at man har fått inside-informasjon, etc etc. Når ballen begynner å rulle kan man også peke på den raske veksten for å få flere til å slenge seg på, deretter selger man alle aksjene sine til spekulanter som legger merke til den store veksten, og blir Onkel Skrue etterpå.

Er Pump and Dump:
1. Lovlig i Norge?
2. Uetisk?
Kursmanipulasjon er ulovlig, men det er mulig å få ut noe i grensa mellom hva som er lovlig og ikke (nei, jeg kan ikke si deg sikkert hvor grensa går, kunne jeg det ville jeg vært rik(og hadde fortsatt ikke sagt til deg hvor grensa går)).

Se f.eks. http://www.aftenposten.no/okonomi/In...t-6819044.html
En annen metode er kanskje bare å kjøpe opp jevnt og trutt slik at kursen stiger, så vil andre hive seg på, og deretter dumper man med profitt.
Fins da ikke så mange øresaksjer? Og hvordan skal du overbevise folk om at du har "skjønt det"?
Jo, det finnes alltid mange øreaksjer. Det er mange måter å overbevise folk om at du har skjønt det på, dette er faktisk big business. Spørsmålet er som sagt bare hvor den lovlige grensen går.
Er det noen lister som en justere etter verdien på aksjene slik at en får oversikt over øresaksjer?

lister som lar en justere. Typo