Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1241
Noen som har erfaring med politiavhør, som vet om man blir straffet dersom man ikke møter? Kommer de i så fall på døra, eller hva skjer?
Postet du ikke denne for to sekunder siden? Hvor alvorlig er forbrytelsen?
Dersom du ikke møter til avhør blir du hentet ja, enten på bopel eller arbeidsplass. Hvilken straff du får aner jeg ikke. Men det er jo ikke værre enn å møte opp på politistasjonen og bruke retten din til å ikke forklare deg. Det er 4 ting du er pliktig å opplyse politi om, og det er navn, fødselsdato, adresse og stilling (ikke hvor du jobber, hvilken stilling du har, f.eks butikkmedarbeider). Etter du har sagt det kan du takke for deg og gå hjem.
Hvis det er et vanlig avhør, hvor du stiller som siktet eller mistenkt, har du ikke forklaringsplikt.
Du har møteplikt, men du bare møter opp og sier du vil benytte deg av din rett til å IKKE avgi forklaring.

Da skal dem la deg gå.

Om du ikke møter opp, så regner jeg med at dem kommer til å møte opp hjemme hos deg eller på arbeidsplassen din... Så jeg anbefaler at du stiller opp.

Er du der i avhør som vitne, så tror jeg faktisk det er lovpålagt at du avgir forklaring, som også må være sannferdig.
Er du i avhør som siktet eller mistenkt kan du ljuge, så lenge du ikke inkriminerer noen andre (skylder på andre).

Bare å rette på meg om jeg husker feil