Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4959
Fant ikke noe rundt dette så derfor spør jeg her:

Lenge tenkt på å skaffe meg en batong, å den skal _kun_ brukes til selvforsvar.
Men vet at en batong ikke er så uskylding som den ser ut til, å derfor lurte jeg på om det fins noe internett kurs eller om noen av dere vet hvor på kroppen det er forsvarlig å slå, vil ikke skade noen for livet (eller værre!!)

takk for svar..
Sats på å treffe sentrale muskelgrupper, men på steder hvor sjangsen for skade på indere organer er liten. Prøv derfor å treffe melleom biceps og triceps, lår og legger. Det var i allefall det jeg lærte på lynkurs på politihøgskolen... Du skal vite at treffer du ryggrad, nakke, hake, hode, ribben OSV gjør du fort MYE skade. Treffer du noen av de "ikke tollererte" stedene er det meget stor sansynlighet for at den du treffer får varige meen/evt blir HARDT skadet.

Skal du først skaffe deg en batong så skal du vite at det er et svært farlig våpen dersom det brukes feil, men ekstremt effektivt dersom du bruker det rett. En god regel kan være å treffe siden av kroppen og ikke rett på feks brystkasse
Mellom biceps og triceps? Hva er det a? Beinet i armen - vil ikke den brekke da?
Sist endret av paranoy; 21. desember 2007 kl. 23:05.
Vil tro det er ganske effektivt og trygt å knekke kravebenet på eventuelle ranere/voldtektsmenn/younameit, men skal ikke si det sikkert
Trådstarter
Takk adrianG, fult klar over at det er et farlig våpen derfor jeg spør dere freaks her inne Vil ikke brekke noe som helst, uansett om det er noen som vil rane eller voldta meg (selv om det ikke er i paranoia for å bli voldtatt jeg skaffer meg det:P)
Du er klar over at selv om du bruker det til forsvar så er det ulovelig våpenbesittelse selv om det kun er brukt i selvforsvar? Det vil si at du får en pen smekk på rullebladet og en pen liten bot eller evt fengselstraff avhengig av om du blir siktet for overfall med dødelig våpen også
Trådstarter
fullt klar over det
Heller fengsel enn voldtatt og ødelagt.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av mp34567
Du er klar over at selv om du bruker det til forsvar så er det ulovelig våpenbesittelse selv om det kun er brukt i selvforsvar? Det vil si at du får en pen smekk på rullebladet og en pen liten bot eller evt fengselstraff avhengig av om du blir siktet for overfall med dødelig våpen også
Vis hele sitatet...
Om noen hopper på deg og stikker deg i nyra med kniv og du da knuser øyesokkelen hans med en batong så er det vel litt vanskelig å bli sikta for overfall?
Trådstarter
Nei men ulovlig våpen + bruk av ulovlig våpen..
Sitat av nikita
Heller fengsel enn voldtatt og ødelagt.
Vis hele sitatet...
Second that. Voldtekt/voldelig ran(mener da om raneren slår/banker/knivstikker eller hva som helst annet)/younameit kan skade en person mer enn en bot og KANSKJE en liten tur i fengsel. Ingen av tingene er ønsket, men innimellom må man velge hva man er villig til å miste for å stå imot andre ting.
Trådstarter
SÅ uansett. fler inspill til hvor det er forsvarlig å slå mot? lår ,biceps og triceps er det sikreste?
Er vell ikke dødelig å treffe i magen heller vil jeg tru.
Thought, legg merke til at han skrev; "Mellom biceps og triceps, lår og legger"
Slik jeg oppfattet det, betyr det mellom stedene, og ikke direkte på dem. Shoot me if Im wrong.
Trådstarter
shitte til å kneet på han kan vel ikke gå bra?"Sats på å treffe sentrale muskelgrupper"
Sist endret av slimp; 22. desember 2007 kl. 00:52.
Sitat av slimp
shitte til å kneet på han kan vel ikke gå bra?"Sats på å treffe sentrale muskelgrupper"
Vis hele sitatet...
Det er kanskje mulig det, i kneet er selvfølgelig ikke noe smart idè, dersom du vil at han skal komme seg uskadd ut av det.
Trådstarter
Vil ikke sette han i rullestol nei, og når jeg sier han mener jeg ikke en bestemt person men slår ikke jenter med batong:P
Kan tenke med følelsen av å bli slått i låret med batong blir litt det samme som balltre?
Kommer vell litt ann på, en batong er litt mer kompakt, og du treffer et "mindre" område, med hensyn til at det ikke er like "stort". Trur ikke et hardt slag med batong i låret er så mye behageligere nei. Tenker da på et baltre av stål. En batong vil nok være nesten like ille.
omg
balltre av stål det blire sving av men alu balltre er vel most common
gjør nok vondt uansett ville jeg tro ei skikkelig lårhøne m1.5 cm treff punkt er vel ikke noe mann klarer og stå imot føler jegD:
Sitat av tribalgoth
omg
balltre av stål det blire sving av men alu balltre er vel most common
gjør nok vondt uansett ville jeg tro ei skikkelig lårhøne m1.5 cm treff punkt er vel ikke noe mann klarer og stå imot føler jegD:
Vis hele sitatet...
Nei, trur du trykt kan løpe fra han etter det, eller "gå" for saks skyld ;p
Mente aluminium ofc :P
Trådstarter
hehehe, good good
Jeg ville søkt litt rundt på "karate stance" for å få en noe lunde stabil fotstilling som er enkel å ta i bruk.
Ellers ville jeg tørrtrent litt på å trekke batongen fra der den skal være på kroppen.

Har erfaring av at "jallabatonger" som ikke er av et kjent merke kan bli litt kranglete om du åpner dem for mye, de låser seg ikke etter en stund.
Sist endret av ProtoZ; 22. desember 2007 kl. 02:44.
Sitat av Restyle
Er vell ikke dødelig å treffe i magen heller vil jeg tru.
Thought, legg merke til at han skrev; "Mellom biceps og triceps, lår og legger"
Slik jeg oppfattet det, betyr det mellom stedene, og ikke direkte på dem. Shoot me if Im wrong.
Vis hele sitatet...
Magen er et av de kritiske stedene du skal være forsiktig med! Mange vitale organer der, og ingen beinstruktur til å beskytte dem!
kan jo treffe hans edle deler.
Trådstarter
Ja, det jo like rettferdig som å sparte noen i nøttene i slosskamp....
Store muskelgrupper, treffer du riktig på forskjellige steder vil det forårsake rene brudd på skjelett. Det er også ulovlig, men som du sier så sjiter du jo i det. Har selv kurs i batong og pepperspray. Jeg anbefaler heller pepperspray enn batong (both illegal da..).
jeg ville gått for å dra et hammerslag rett ned på oversia av skuldra til den eventuelle overfalleren. han får seg nok et flott brudd i skuldra, og kanskje skader på kragebeinet hvis du er ekstra heldig, men det er sånn som jeg ser det.
scenarioet jeg ser her, er at du vil ta ned en som overfaller deg kjapt, stille og effektivt, og da kan du ikke tenke på at han ikke skal få vondt. returner vondt med vondt.
I believe in Two eyes for an eye. -Bas Rutten
Treffpunktene kommer vel helt an på situasjonen.
Hvis du ønsker å bruke et batong som en lomme for å komme deg ut av en farlig situasjon, kan du bruke den til å for eksempel true med den.

Ellers vil bena være et sikkert treffpunt, fyrer du til noen i låret eller leggen med et velrettet batongslag vil de ikke bare få usannsynlig vondt, men vil også ha vansker for å løpe etter deg etterpå. Dessuten er bena enklere å treffe, med tanke på størrelse og posisjon.
Sitat av slimp
Ja, det jo like rettferdig som å sparte noen i nøttene i slosskamp....
Vis hele sitatet...
Rettferdig og rettferdig, det er snakk om selvforsvar.
Skal du bruke en batong som selvforsvar og unngå å skade målpersonen mer enn nøvendig, så må du iallefall ta kontroll over situasjonen ved å kommunisere ved tydelige kommandoer og kroppsspråk, før du denger løs på noen. Folk har blitt drept av sånt før...
Poenget her må vel være å UNNGÅ å skade noen. Men det krever guts og et kaldt hode.
Eks: En truende situasjon, ran, voldtekt, etc.
- Hold hånda på batongen (hvis du har den synlig i belte), eller vis at du har "noe" å forsvare deg med ved å ta batongen fram. Gi beskjed om hva du vil personen skal gjøre. Eks: "Slipp kniven!"
- Hvis målpersonen ikke lystrer:
Dra fram batongen i 1 beveglse slik at den folder seg ut i sin fulle lengde mens du roper feks "Stå i ro!". La batongen peke nedover. Dette viser at du er bevæpna og ikke til å kødde med.
- Hvis sitausjonen fortsatt er truende: Hev batongen til slag mens du gjentar hva du vil at målpersonen skal gjøre. "Slipp kniven!" "Gå unna!" etc.
- Har du fortsatt ikke kontroll/ situasjonen er like truende/ du blir angrepet; slå mot hånda evt våpen er i, deretter store muskelgrupper. Kranie, kravebein og annet kan ende med brudd og større skader (døden). "Påfør smerte", er et stikkord, men ikke skad!

Det er sånn politiet bruker batong hvertfall....
ikke selvet kneet men på yttersiden rett på oversiden. det holder å sparke sånn passe hardt så klarer man ikke stå. øv på å treffe rett på noen kompiser eller no, hvis noen en gang prøver seg så vet du hvor også denger du -hardt- til så de blir liggende...

http://www.expressen.se/1.188807
vær forsiktig...
hvis du er i sikkerhetsbransjen eller jobber i forsvaret har "Ronin Consulting" kurs i bruk av teleskopbatong.

Søk på: Kenneth Nilsen Ronin i Google og du får hjemmesida som første link
Huff, den lenka bør nok få en til å tenke på at selvforsvar ikke behøver å bety fengselsstraff om overfall skulle hende. Selvforsvar er tross alt ikke så enkelt at en tar en steven seagal filmtriks også ligger overfallsmann eller -menn på bakken. En batong er vel og greit, men skal du i selvforsvar begynne å tenke på "nå må jeg huske på å treffe ham/de mellom biceps og triceps, eller gi dem en lårhøne", så tror jeg du er overfalt og plutselig blir batongen brukt mot deg.

Det finnes ulike kampgrener som gir trening med våpen, for de som er interessert. I Norge, let etter kampkunster som Bujinkan Ninjutsu, Aikido (den av Morihei Uesheba, aiki-jutsu er den mer voldelige formen), Jeet Kune Do, kanskje Wing Chun (Tsun blir det også kalt), Kyukoshin Kai (tror jeg driver med han-bo, eller kort stokk - en grei sammenligning med batong) eventuelt noen mindre kjente stilarter som utøver (ihvertfall på japansk) noe med bokken/bokuto (tresverd), bo (stokk), han-bo (kort stokk) o.s.v.
Har hatt teleskopbatong kurs, i forbindelse med natotjeneste.
- Innta en stance som boksere har, og hold armene oppe i guard (akkurat som du ville ha gjort i boksing).
- Hold batongen i den hånda du bruker. Tilt batongen bakover ved siden av ditt eget hode, eller evt hvil batongen på din egen skulder. (dette er for ingen skal knabbe den)
- Når du først skal slå, så gå inn hardt og presist, og lever en salve slag (4-5) meget hurtig og hardt.
- Slå hvor? På kurset sa de at man skulle slå mot større muskelgrupper, å unngå hodet.
- Mitt personlige slagtips: Slå på oversiden av skulderen, så kragebeinet knekker - har sett dette i aksjon live...det funker!
Hmm...Når vi fikk trening i batong-bruk ,fikk vi beskjed om å treffe de stedene på kroppen med mest "kjøtt" på :P f.eks rumpa, lår,bicep,legger...
En batong kan gjøre merkverdig mye skade på steder man ellers skulle tro "gikk greit"...ser at magen ble nevnet her...IKKE et bra valg...lever,nyrer og alt mulig crap inni der skal UTROLIG lite til for å ødelegge med en batong, siden all kraften fra et batong-slag samler seg på ett sted(og slaget blir ofte MYYYE hardere enn man regner med)...Om noen skulle finne ut at det er lurt å leke med disse sakene her, så ver i allefall EKSTREMT forsiktig...de ER mye farligere enn de ser ut til...


Å sikte på kragebeinet er også MINDRE smart...da dette knekker lett som fy, og det skal LITE til for å punktere en lunge...eller verre..

EDIT:
Ah...en annen kar i Nato-tjeneste her ja...hvor var du btw?
Sist endret av R-M-I; 23. desember 2007 kl. 04:15.
pfff. drit i alt dere har lært i militæret gutter!

skal dette brukes som selvforsvar, kan du like gjerne delje han en kjapp og kontant dask midt på månen. om det er "farlig" skulle han tenkt på før han køøda med deg.

uansett, hvem bruker batong til selvforsvar? er ikke det litt å be snuten om å bli tatt med på hompetittenteiatur?
Trådstarter
hyys håper ikke du har batong... tror du jeg vil sette en fyr i rulelstol for resten av livet bare fordi han vil ha mobilen min? Bare fordi vedkommende ikke tenker så langt betyr det ikke at jeg også må falle ned på apestadiet...
Sitat av hyys
pfff. drit i alt dere har lært i militæret gutter!

skal dette brukes som selvforsvar, kan du like gjerne delje han en kjapp og kontant dask midt på månen. om det er "farlig" skulle han tenkt på før han køøda med deg.

uansett, hvem bruker batong til selvforsvar? er ikke det litt å be snuten om å bli tatt med på hompetittenteiatur?
Vis hele sitatet...
Ville du heller ha brukt den til angrep? En batong er et kraftig og farlig våpen som ikke bør tøyses med, og hvis du bruker den i selvforsvar, tenker angriperen seg om to ganger før han prøver seg.
Sitat av hyys
skal dette brukes som selvforsvar, kan du like gjerne delje han en kjapp og kontant dask midt på månen. om det er "farlig" skulle han tenkt på før han køøda med deg.
Vis hele sitatet...

Helt enig!
Lykke til IRL med å stå som en snikende slange å treffe lår og ræv når det er et par karer rundt deg med intensjoner om å slå deg ned eller verre.
Du kommer til å bli redd, og smelle der du treffer! Dette vil være passelig medisin for dem, spør du meg
Trådstarter
spør ikke deg, spør etter den mest forsvarlige måten å ramme noen på.. Som jeg syns jeg har fått endel bra svar på her.. takk nato folk
▼ ... mange måneder senere ... ▼
ville sikta på låra, kansje rompa vist du får sjangs, å nedsia av skuldrene på armen, tenkte å kjøpe meg en selv fra funnythings.se, hvor skal du kjøpe fra slimp?