Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 9254
Ja det er tatt opp!
http://freakforum.nu/forum/showthrea...t=knuse+stille

Men er det noen som vet noe mere konkret.. Vil ikke vite at det kanskje går. Må ha harde fakta!

Tenkte litt på det med teipen, men det er vel faren at det kanskje faller av teipen?

Vil helst ha en guide med vanlige husholdningsprodukter om det er mulig





Og nei! Jeg skal ikke gjøre innbrudd. Jeg holder bare på og oppdatere mitt kriminalleksikon

Takk for svar
Begynner å få sansen for deg jeg P :P
Men hvorfor knuse ruta må jeg jo virkelig spørre om!??Jeg har vært utplassert hos en glass-mester i 4mnd, og vet det er enklere måter å komme seg inn et vindu, som lager mindre spor og lyd enn å knuse ruta.
Må kantene av vindue,når du ser det utenfra, vil det være lister rundt hele ruta...Fjerner du disse listene (stikker noe tynt under, og benner de ut) vil du, helst med en sugekopp,men funker KANSKJE med mye bra teip også,klare å dra ut hele ruta! Hvis du tilfeldighvis skulle ønske å spare deg for de 3000kr som ruta koster... Og skulle du tilfeldighvis gjøre det på noen andre sin rute på denne tiden av døgnet, så kan du rett og slett bare putte ruta på plass igjen! (men du må spikre fast listene igjen da)

Skal du på død og liv KNUSE ruta...så får du lese noen andre svar
Trådstarter
23 0
Sitat av Meteor Freak
Begynner å få sansen for deg jeg P :P
Men hvorfor knuse ruta må jeg jo virkelig spørre om!??Jeg har vært utplassert hos en glass-mester i 4mnd, og vet det er enklere måter å komme seg inn et vindu, som lager mindre spor og lyd enn å knuse ruta.
Må kantene av vindue,når du ser det utenfra, vil det være lister rundt hele ruta...Fjerner du disse listene (stikker noe tynt under, og benner de ut) vil du, helst med en sugekopp,men funker KANSKJE med mye bra teip også,klare å dra ut hele ruta! Hvis du tilfeldighvis skulle ønske å spare deg for de 3000kr som ruta koster... Og skulle du tilfeldighvis gjøre det på noen andre sin rute på denne tiden av døgnet, så kan du rett og slett bare putte ruta på plass igjen! (men du må spikre fast listene igjen da)

Skal du på død og liv KNUSE ruta...så får du lese noen andre svar
Vis hele sitatet...
Hehe

Har da ikke sagt noe om innbrudd eller noe jeg!
Men er det mulig å skjere i gummipakningen i mellom glassrutene, for å kunne skjere ut ruten? Om den ytterste tilfeldigvis er knust fra før av?
tenkte jeg skulle si at du kan smelte hele ruten med en propan brenner, men så fant jeg ut at propan brenner rundt 1950*c og glass kan tåle rundt 2300*c avhengi glass type (men jeg kan ikke si jeg er ekspert på noen av disse feltene så rett meg om jeg tar feil), derimot så har jeg hørt at dersom du dekker hele ruten med eks dutchtape (MacGayver teip) for så å kakke til den med noe "mykt" men fast (eks en gummi slegge) så skal det lage mindre lyd. Har dogg aldri prøvd dette selv.
vet ikke om det funker, men hvis du tar en stor sugekopp og setter fast i ruta, også tar du noe spist og risser et dypt spor rundt sugekoppen, så kan du kanskje brekke ut denne biten. Eller så kan du selvfølgelig bruke laser sånn som man gjør på film.
Sugekopp + sånn glass skjerer?

Er ikke akkurat husholdningsredskaper, men lett tilgjengelig.
Sitat av LetMeBleedPLZ
....dersom du dekker hele ruten med eks dutchtape (MacGayver teip) for så å kakke til den med noe "mykt" men fast (eks en gummi slegge) så skal det lage mindre lyd. Har dogg aldri prøvd dette selv.
Vis hele sitatet...
I concurr with statement above.
Dette burde funke
Sitat av jørgs
vet ikke om det funker, men hvis du tar en stor sugekopp og setter fast i ruta, også tar du noe spist og risser et dypt spor rundt sugekoppen, så kan du kanskje brekke ut denne biten. Eller så kan du selvfølgelig bruke laser sånn som man gjør på film.
Vis hele sitatet...
Da må du vel ha diamant for å kutte i glasset.
Sitat av Mr P.
Hehe

Har da ikke sagt noe om innbrudd eller noe jeg!
Men er det mulig å skjere i gummipakningen i mellom glassrutene, for å kunne skjere ut ruten? Om den ytterste tilfeldigvis er knust fra før av?
Vis hele sitatet...
Det virker som du søker raske svar på spørsmålene dine, og hvem gjøre vel ikke det. Etter 4mnd som glassmester så lærte jeg hvor utrolig lett det er å ta ut et vindu. så hvis du skal ha ut vinduet/komme deg inn igjennom vinduet, så ville jeg tatt ut hele vinduet
Du lurer på om du kan skjære mellom gummipakningen mellom glassrutene:
http://195.204.134.42/snikkar/fc/Snitt_isolerglass.gif
Dette er en standar rute.. og svaret er enkelt, NEI. det går nok dårlig. En rute består av 2glassplater lagt inntill hverandre med 11-21mm imellom som er fylt med gass. Denne "gummipakningen" som du prater om ligger ennen for listene, hvis du skal skjære bort den/dele ruta, så du får 2glass plater, må du ta bort listene først..og da kan du like så godt ta bort hele ruta samtid

Det er noen som foreslår å dra en som de gjør på film, skjære ut ruta.. Jeg fikk desverre aldri testet dette, og fikk heller ikke noe enkelt svar på om det funka fra glassmesteren jeg jobbet hos, så vet ikke hvor lett dette er. Men du må ihverfall ha med deg olje om du skal gjøre dette. Da må du smøre det stedet du skal skjære i ruta, hvis ikke vil glasset "gro" sammen igjen, og det vil ikke funke å dra det ut.
Men om du skulle gjøre dette,så er vel ikke akkurat det å "knuse" ruta, som det virker som du har veldig lyst til :P
Teip ruta for å så knuse den.
For å knuse en rute å lage minst mulig lyd, så må du lage mest mulig av en annen slags lyd.. få noen til å kjøre forbi med høyt volum på bilstereoen fks..
alarmer er et annet kapittel da men..
hvis du ikke får tak i glasskjærer kan du bruke en vanlig flisebor/lansebor.
Sitat av Dani87
hvis du ikke får tak i glasskjærer kan du bruke en vanlig flisebor/lansebor.
Vis hele sitatet...
Med det var det med lyden da? Kan jo like godt knuse heilge viduet vist man fyrer opp båren.
Et tips som funker, testet selv. Ta avispapir og masse sirup + hammer.

Først, gni den seige sirupen over store deler av ruten, smør tjuk på, derretter bruker du avispapir elr handkle og legger over sirupen for og så brenne til med en hammer.

Demper lyden litt
NEINEINEI! Ingen som har følgt med på "Med hjartet på rette staden?" @ NRK1?

Du trenger;
1 boks med sirrup..
1 pensel e.l.
1 bit gråpapir/annet papir som fester seg på vindue (biten må være like stor som vinduet)
1 stk gjendstand som du kan knuse ruten med..

Smør sirrup utover hele vinduet
Ta papiret over.. Trykk det helt intill..
Så tar du den "gjenstanden" som kan være hva som helst egentlig og knuser ruten forsiktig...

EDIT; Nå tror jeg denne metoden egner seg best for gamle skjøre ruter... Men man kan jo prøve...

Og har du vært flink til å smøre sirrupen utover hele vinduet så samler alt av glass seg på den papira biten du har over

Smartingen over er kjapp
Sist endret av blondin; 5. juli 2008 kl. 17:17.
Alkoholisert gamer
Sitat av HMK
For å knuse en rute å lage minst mulig lyd, så må du lage mest mulig av en annen slags lyd.. få noen til å kjøre forbi med høyt volum på bilstereoen fks..
alarmer er et annet kapittel da men..
Vis hele sitatet...
Dette har ikke noe med saken å gjøre... Du lager jo like mye lyd når du knuser ruta selvom det kjører biler forbi med fult volum på stereoen... Eneste som skjer er at bilene overdøver ruta som blir knust..

Hadde jeg vært ruteknusern hadde jeg gått for sirup+noe papir..
skjære runding og dra ut den funker ikke som på film desverre, kan ikke tenke meg en anna måte enn og ta ut ruta som nevnt over, mye lettere mindre rot og ikke mye lyd.

jobber selv på glassmester forretning og veldig lite tilsier att man kan knuse glass stille, går jo ann og prøve sirup trikse til gutta over
Porselen-trikset funker vel bare på bilruter?
Alkoholisert gamer
Sitat av slækkern
Porselen-trikset funker vel bare på bilruter?
Vis hele sitatet...
Kall meg gjerne dum, men hva er porselen-trikset?:S
Sitat av Insanity
Med det var det med lyden da? Kan jo like godt knuse heilge viduet vist man fyrer opp båren.
Vis hele sitatet...
Mente ikke å bore, men å skjære
ja hva er porselen trikset?
alle bilruter unntatt frontruta er herdet glass og vil eksplodere om det blir slått med en hard /spiss gjenstand
Sitat av ekoli
Kall meg gjerne dum, men hva er porselen-trikset?:S
Vis hele sitatet...
Knus en tennplugg med hammer, ta ut en eller to av de største bitene og kast dem på et bilvindu, så knuser det med en gang, nesten helt lydløst. Det skal visst funke å bare "tappe" på ruta i et par min også.
De fleste ruter vil nok knuse av det, men det er nok bare bilvinduer som går lydløst.
Alkoholisert gamer
Sitat av slækkern
Knus en tennplugg med hammer, ta ut en eller to av de største bitene og kast dem på et bilvindu, så knuser det med en gang, nesten helt lydløst. Det skal visst funke å bare "tappe" på ruta i et par min også.
De fleste ruter vil nok knuse av det, men det er nok bare bilvinduer som går lydløst.
Vis hele sitatet...
Haha GENIALT.. dette må prøves med en gang jeg får kjøpt ny tennplugg til moppa
skal love deg det ikke blir lydløst

herdet glass "eksploderer" pga stor overflate spenning tåler mye trykk før det ryker men små spisse objekter så ryker det tvert og med ett brak
Bilvinduer knuser ikke på samme måten som andre vinduer av sikkerhetsmessige årsaker.
Sitat av tribalgoth
skal love deg det ikke blir lydløst

herdet glass "eksploderer" pga stor overflate spenning tåler mye trykk før det ryker men små spisse objekter så ryker det tvert og med ett brak
Vis hele sitatet...
Vel.. Jeg har aldri prøvd, men jeg vet for a fact at det er den absolutt vanligste måten å gjøre det på i statene. Når politiet anholder noen for å gjøre innbrudd i biler, så sjekker de lommene for porselen med en gang.

Og nei, bilvinduer eksploderer ikke. Jeg har knust et bilvindu med armen min, da en kompis kjørte sidelengs inn i en snøfonn. Hørte ikke glasset knuse i det hele tatt, det ble bare helt borte. Fant faktisk ikke én eneste smule.
Sist endret av patches; 5. juli 2008 kl. 18:34.
[quote=tribalgoth]skjære runding og dra ut den funker ikke som på film desverre, kan ikke tenke meg en anna måte enn og ta ut ruta som nevnt over, mye lettere mindre rot og ikke mye lyd.QUOTE]

Det gjør det. Man må bare gjøre det på en litt annen måte. Sett at man han en glasskutter som kutter i sirkler, kuter man først en sirkel, så en litt større sirkel uttenfor den første sirkelen. Så må man kutte den første glass sirkelen i små biter, slik at man ka ta ut bitene istede for sirkelen. Og slik lager du et hull i en glassrute.
Sitat av ekoli
Dette har ikke noe med saken å gjøre... Du lager jo like mye lyd når du knuser ruta selvom det kjører biler forbi med fult volum på stereoen... Eneste som skjer er at bilene overdøver ruta som blir knust..
Vis hele sitatet...
har ingenting med saken å gjøre? Poenget er vel i bunn og grunn at ingen skal høre en rute som knuser, for det tiltrekker en del oppmerksomhet.. blir lyden overdøvd er det dermed ingen som hører det..

Og tribalgoth, herdete ruter som sprenger lager mindre lyd enn om du knuser den ved å slå den inn.. Det er igrunn en ganske diskret lyd når de sprenger. Så lenge glasset ikkje faller sammens da. Det fikses lett ved å sette en trekker i kanten av ruta (i mellom lista og ruta) og benne på den, da sprenger ruta fint og den holder seg på plass som om ruta skulle vært hel.
▼ ... over en uke senere ... ▼
skal du på død og liv knuse vinduet så teip hele vinduet med sølvteip, alt untatt en firkant i midten, bruk en nødhammer(sånn som er på busser) og slå i den lille firkanten som ikke er teipet, da kan du løfte ut hele vinduet etter teipen.

det er det som funker best, stille er det og
Det er ikke "ruteknusingen" som lager mest lyd...
det er når glasset går til helvette rundt...

bruk sånn lamingeringsplast og legge på hele ruta. så legger du noe intill og slår på det.
Noen snakker om å skjære ut biter av glasset. Kan opplyse om at du nr 1. trenger et skjæreverktøy med diamant blad. nr 2. det bråker verre enn å gni våt isopor mot ei glassrute.

I tillegg vil man gjerne ha gjort dette i en rimelig tid, og da gjelder det gjerne med et elektrisk apparat, og ikke gjør det manuelt. Som igjen.....bråker.
Sitat av ekoli
Kall meg gjerne dum, men hva er porselen-trikset?:S
Vis hele sitatet...
Her er video (og det bråker ikke så veldig mye):
http://www.youtube.com/watch?v=wUgsi9gQBeA
http://www.youtube.com/watch?v=JxNvcsbxhfE
http://www.youtube.com/watch?v=khayfayzXK8

Mythbusters har også testet dette i en episode med godt resultat. Hvorfor sikkerhetsglass knuses slik finnes det svar på her: http://wiki.answers.com/Q/How_and_wh...k_safety_glass
Sitat av tribalgoth
skal love deg det ikke blir lydløst

herdet glass "eksploderer" pga stor overflate spenning tåler mye trykk før det ryker men små spisse objekter så ryker det tvert og med ett brak
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er helt riktig. Som liten slapp jeg vindusviskeren ned på bakruta på bilen uten å vite at gummien på tuppen var borte. Jeg hørte bare et lite knekk/sprekk, også var hele ruta helt krystallisert ( så sånn ut). vinuet datt ikke fra hverandre før det rista når vi starta bilen , og da datt den gaske lydløst ned i bagasje rommet
da jeg var liten kasta jeg en pinne (slags list) etter fetteren min
var sint på han, nokså sint...
men han sprang bak traktoren til onkelen min, Gammel type... Husker ikke hva den heter, men det er den typen som har en SVÆR frontrute og ingen bakpart... kan minne litt om ein trailer uten vogner...

poenget var: pinnen eg kasta etter han, ca 1x1toms bjelke på 50cm. Var god å kaste
var bare 12-13 år, men den bjelken traff midt på frontruta <_<
ruta knuste i x antall tusen små biter på ca 0,5x0,5cm...
slik jeg lærte det, så var det fordi at de bitene var "umulig" å skjere seg på.
denne ruta knuste på grunn av mine "muskler" ikke på grunn av en porselensbit.
Dette var jo en bilrute (traktor), og det er ikke det samme type rute som står i et hus
har lang erfaring av ruteknusing. enten bilervinduer, vanlige glassruter, clearchannel og bussruter. herda glass eksploderer, og det kommer et poff og lyden av masse små glassbiter som renner rundtomkring. og frontruta er bare å drømme om. skal endel til for å penetrere skikkelig. men siruptrikset hørtes rimelig smart ut
Trådstarter
23 0
Fant ut en god ide!

Om bilen står i nærheten av et skoholt, nær en bakgate ol. man kan gjemme seg i.

Tar en tennpluggbit, lader den i spretterten som du sitter med inni bakgaten/skogen. Skyter på ruten. Venter og ser om noen kommer. Kommer det noen, så er det jo ingen som har sett deg siden du sitter gjemt
Sitat av Mr P.
Fant ut en god ide!

Om bilen står i nærheten av et skoholt, nær en bakgate ol. man kan gjemme seg i.

Tar en tennpluggbit, lader den i spretterten som du sitter med inni bakgaten/skogen. Skyter på ruten. Venter og ser om noen kommer. Kommer det noen, så er det jo ingen som har sett deg siden du sitter gjemt
Vis hele sitatet...
Det er mye mulig det dårligste forslaget i denne tråden. Det er som å si "bare finn en rute der glasset mangler, så går du bare inn."
Trådstarter lurer på hvordan han kan knuse en rute uten å lage lyd, ikke hvilke scenarioer som egner seg best til å skyte med sprettert på glass uten at folk ser ham.

Sirupsforslaget er definitivt det beste forslaget, eller eventuelt å teipe hele glassplaten.
Trådstarter
23 0
Sitat av Lunicks
Det er mye mulig det dårligste forslaget i denne tråden. Det er som å si "bare finn en rute der glasset mangler, så går du bare inn."
Trådstarter lurer på hvordan han kan knuse en rute uten å lage lyd, ikke hvilke scenarioer som egner seg best til å skyte med sprettert på glass uten at folk ser ham.

Sirupsforslaget er definitivt det beste forslaget, eller eventuelt å teipe hele glassplaten.
Vis hele sitatet...
Var no om folk skulle prøve tennpluggtrikset, siden vi da var inne på det..



Vet hva trådstarter ville jeg..
Er meg btw.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bruke flueteip (50cm2) elns og lime på ruta, deretter slå litt forsiktig på midten med en butt gjenstand. så bare ta av teipen
leste en plass at en kunne bruke glass skjærer for å kunne knuse en bestemt del av ruten

du skjærer en ut en bit på ønsket sted og slår forsiktig på område til deg knuser. Hvis du da kombinerer dette med teipen og gummihammeren så vil du få mindre glass og sansynligvis mindre lyd.

og i tillegg:

om du skulle vite hva underlaget på den andre siden er så har det mye å si for hvor mye lyd du lager. mykere stoff absorberer mer lyd når glass lander. så om teipen ikke holder ville det vært greit med et teppe på gulvet eller, om du skulle bryte deg ut, gress på den andre siden
Sitat av Meteor Freak
Begynner å få sansen for deg jeg P :P
Men hvorfor knuse ruta må jeg jo virkelig spørre om!??Jeg har vært utplassert hos en glass-mester i 4mnd, og vet det er enklere måter å komme seg inn et vindu, som lager mindre spor og lyd enn å knuse ruta.
Må kantene av vindue,når du ser det utenfra, vil det være lister rundt hele ruta...Fjerner du disse listene (stikker noe tynt under, og benner de ut) vil du, helst med en sugekopp,men funker KANSKJE med mye bra teip også,klare å dra ut hele ruta! Hvis du tilfeldighvis skulle ønske å spare deg for de 3000kr som ruta koster... Og skulle du tilfeldighvis gjøre det på noen andre sin rute på denne tiden av døgnet, så kan du rett og slett bare putte ruta på plass igjen! (men du må spikre fast listene igjen da)

Skal du på død og liv KNUSE ruta...så får du lese noen andre svar
Vis hele sitatet...
Husker at min gamle far en gang preika om at tyverisikrede Nordan-vinduer var et helsikke å bytte glass i. (Dvs, ta ut glasset fra) Dette, visstnokk, fordi glassene var limte fast i hjørnene, med en lim som var heller kinkig å få løs.

Har ikke lest hele tråden, så det er mulig at dette er nevnt før.
Sitat av eXpergefacio
Husker at min gamle far en gang preika om at tyverisikrede Nordan-vinduer var et helsikke å bytte glass i. (Dvs, ta ut glasset fra) Dette, visstnokk, fordi glassene var limte fast i hjørnene, med en lim som var heller kinkig å få løs.

Har ikke lest hele tråden, så det er mulig at dette er nevnt før.
Vis hele sitatet...
En glassmester SKAL lime fast vinduet i kantene,helt riktig(men tror ikke alle gjøre det for det :P), men man får det forsatt løst ,men må ofte bruke sugekopper for å dra det du (men da funker det vel også med noen hjemmelagde sugekopper)
kan godt hende at noen bruker et veldig sterkt lim for å gjøre de "tyverisikre", det vet jeg ikke noe om desverre