Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 10210
Hei, jeg ble for noen uker siden tatt for å slå ned og knekke nesen på en fyr. (ikke stolt)
Han anmeldte det, og jeg ble innkalt til avhør.
I avhøret løy jeg og sa at det var en annen som slo (Egentlig bare dyttet han han et par ganger) og at det var jeg som hadde dyttet han.
3 vitner til skulle i avhør, en av kompisene mine har sagt det samme som meg.

Spørsmålene her er:
Om jeg blir tatt for å lyve, vil jeg få noen større konsekvenser?
De har kun vitner, ingen bevis, så kan de ta meg for noe da?
Om det blir konfliktråd, henlegger politiet saken da?
Det skal også legges til at jeg var under den kriminelle lavalder da det skjedde.
Dersom det blir konfliktråd blir du nødt til å gå i disse konfliktråd's-timene. Politiet vil da henlegge saken i den graden at du følger timene du blir satt opp til, og påtvunget dette.

Dersom du var under kriminell lavalder får man som regel et antall timer samfunnstjeneste dersom du skulle bli dømt skyldig, å lyve til politiet under avhør er heller ingen smart sak - så hvis det kommer frem at du har løyet vil det på ingen måte telle positivt.

Dog, noe stort mer enn et par konfliktrådstimer pleier man ikke få for denne typen "lovbrudd" - iallefall har igen jeg vet om fått noe strengere /straff/ enn det.

Enkelt sagt er det umulig for oss å forutse hva som kommer til å skje, men ta en titt på lovdata.no å skjekk om du blir noe smartere.
Vel, siden du er så ung ville nok ikke en slik sak gitt så altfor store konsekvenser i utgangspunktet om du hadde lagt deg flat og beklaget hendelsen. Men det gjorde du jo ikke, så kan flere ting skje.

Kan jo hende du går klar med løgnen din, og du slipper mer stress fra politiet. Du har riktignok fått en relativt uskyldig person i en masse problemer though, og det er mulig du får problemer med denne personen istedenfor.

Hvis du blir tatt for å lyve, får både du og kameraten din problemer. Du har slått ned en fyr, knekt nesa hans og du har løyet og annklaget en uskyldig person. Hvilke konsekvenser det får vet jeg ikke, men det lokale politiet kommer garantert til å huske navnet ditt, og dette kan skape flere problemer for deg senere.
I avhøret kan du si hva enn du vil, så det har absolutt ikke noe å si.
Det er ulovlig å oppgi falsk forklaring. Du kan unnlate å si noe, men å si noe som rett og slett er løgn er ikke lov. Det blir du også informert om når du skal vitne.
Har du en eller to til og backe opp løyen din vil dette med stor sannsynlihet gå bra. For all del hold fast på den, politie kan også lyge for deg i håp om at du skal tilstå.

Husk: De snakker ikke alltid sant.

EDIT: Glemte noe som funker fint, lat som du er litt redd ide du snakker med politie, lek litt skremt samt litt uskyldi. Utroli hvor godt dette funker.
Sist endret av Skaddfrontallap; 23. juli 2008 kl. 03:08.
SÅlenge du er tiltalt, så har du lov til å luve så mye du vil.
Det er evt. vitner som er forpliktet til å si sannheten
jeg kjenner en kompis som vet sykt mye om hvordan politiet er og oppfører seg og hvordan du skal være.

1. de kan si at du kommer i fengsel selv om de ikke har noe bevis.
2. bare nekt til krampen tar deg hold deg til den samme historien uansett.
3. tenk hva du ville gjort om du var politi for og ta en som er i din situvasjon.

det er de jeg kommer på nå i din situvasjon.

det er en ting du kan gjøre hvis du blir kalt inn til avhør igjen er og si at du vil ha en advokat før du sier noe mere. han kompisen min sa dette under et avhør en gang og snuten sa nei og du har rett på advokat under et avhør så han har sak mot politiet isteden

ps. kan være en fordel og kunne betale advokaten om de lar deg få advokat om saken kommer opp i retten så kan du få fri rettshjelp om du har en lav inntekt.
Sitat av Goophy
I avhøret kan du si hva enn du vil, så det har absolutt ikke noe å si.
Vis hele sitatet...
Kan det ikke på noen som helst måte falle tilbake på deg selv hvis du lyver i et avhør? Hva skjer om du blir tatt da? Vil ikke være vrang, og har lite ferdigheter til å bruke lovdata.no, men hvis noen kunne gitt et sitat fra loven hadde det vært fint.

For meg virker det iallefall som om trådstarter har gjort noe ulovlig her.
Sist endret av Bagster; 23. juli 2008 kl. 04:04.
Sitat av jOkKeJacKaL
Kan det ikke på noen som helst måte falle tilbake på deg selv hvis du lyver i et avhør? Hva skjer om du blir tatt da?
Vis hele sitatet...
Kan være at de nevner avhøret i et eventuelt rettsmøte, men det går som regel greit om du har en god advokat og er godt forberedt.
Sitat av jOkKeJacKaL
Kan det ikke på noen som helst måte falle tilbake på deg selv hvis du lyver i et avhør? Hva skjer om du blir tatt da? Vil ikke være vrang, og har lite ferdigheter til å bruke lovdata.no, men hvis noen kunne gitt et sitat fra loven hadde det vært fint.

For meg virker det iallefall som om trådstarter har gjort noe ulovlig her.
Vis hele sitatet...
Jeg kom med den dårligste løgnen ever i avhør, og saken ble henlagt fordi de ikke kunne bevise annet. Det er bare i retten du ikke har lov til å lyve, avhør så er det fritt frem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bundy
Jeg kom med den dårligste løgnen ever i avhør, og saken ble henlagt fordi de ikke kunne bevise annet. Det er bare i retten du ikke har lov til å lyve, avhør så er det fritt frem.
Vis hele sitatet...
Du kan fritt lyge for å unndra deg straff, både i avhør og rettsak. Det er eit generelt retts-statsprinsipp: folk skal ikkje inkriminere seg sjølv om dei ikkje vil.
folkens...
fyren har slått ned en fyr, ikke ranet en bank, skutt 3ansatte og voldtatt banksjefen.

glem dette med rettsak, advokat osv.
så lenge du og kompisen din forteller samme historie og står på den, så henlegger politiet saken og du går fri på grunn av manglende bevis.
Tror det er noen lover som sier at: Du kan lyve/forandre på sannheten om du skal beskytte deg selv, men ikke lyve/forandre sannheten om du skal beskytte andre.

Tror jeg leste det en gang.
Ja, det er straffbart å avgi falsk forklaring om andre i retten.
JA her var det mye tro anta ting..

Klart er du sammarbeids villig går straffen ned, er du et rasshøl i avhør og veldig mye tull KAN du bli dømt på indisier..

Men det er ikke direkte "ulovlig" og sitte og tøyse og finne opp ting i avhør. Men blir du avslørt vil dette slø ut i straffe målingene.. nå vet ikke ikke jeg noe om straffe rammer får sånt små tøys som dette her.. Men du kan jo kansje se på NOKAS saken hovedmannen David Toska fikk ikke strengest straff, Og han la seg flat..(på sin måte)

Men det er straffbart og gi falsk vitne forklaring. Men du kan nekte og avgi noe form for forklaring, så kan du bli dømt til og avgi forklaringen, men da er du redd for reprisalier. (redd for han du vitner mot/for)
Både den som avhøres og politimannen som avhører kan lyge så mye de vil, det som ikke er lov er å lyge om andre enn deg selv.
Sitter man i politiavhør som mistenkt for en straffbar handling, eller man er blitt siktet og siden tiltalt og ender i retten, kan man fint ljuge så mye man vil, uten at man kan bli direkte straffet for falsk forklaring.

Straffeloven er ganske klar på dette.

§ 167. Straf efter §§ 163 og 166 kommer ikke til Anvendelse paa den, der som sigtet for en strafbar Handling har afgivet falsk Forklaring.

Det samme gjelder hvis noen gir falsk forklaring når han ikke kunne forklare sannheten uten å utsette seg eller noen av sine nærmeste for straff eller tap av borgerlig aktelse. Den som har gitt falsk forklaring under avgitt forsikring i et slikt tilfelle, straffes likevel med bøter eller fengsel inntil 2 år. Hadde vedkommende plikt til å forklare seg trass i at det kunne utsette ham eller noen av hans nærmeste for tap av borgerlig aktelse, gjelder §§ 163 og 166 på vanlig måte.
Vis hele sitatet...
Se ellers også Fangehåndboka fra Juss-Buss.
Politiet kan alltids ta en titt innom FreakForum for informasjon O_o
Har hørt de titter innom ganske offte :P
Sitat av Petruz
Politiet kan alltids ta en titt innom FreakForum for informasjon O_o
Vis hele sitatet...
Sitat av estragon
Har hørt de titter innom ganske offte :P
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig gjør de det. Og det er bra, kanskje de lærer noe. Men det betyr også at man skal være forsiktig med detaljopplysninger om eventuelle saker man er innblandet i.
Sist endret av xtapolapocetl; 28. juli 2008 kl. 20:04. Grunn: la til quotes grunnet ny side i tråden