Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4467
Hei, jeg har tenkt på en metode nylig for å scamme folk for penger gjennom nettet, men er usikker på hvordan det kan fungere og om det er noe sjanse for å bli tatt.

Jeg ser det er en hel haug med engelske sider, rundt omkring i hele verden, lik norske, der folk selger brukt. Dette kan være alt mulig, det er ikke så nøye. Jeg ser en rekke folk selger og kjøper i disse gruppene og får tingene tilsendt. Regner med dette skjer gjennom forskuddsbetaling da.

Vil det fungere om du oppretter falske facebookbrukere som ser noenlunde legitime ut, for så å melde seg inn i disse gruppene rettet mot utlandet, for så å scamme folk.

Slik ser jeg for meg dette:

1. Oppretter falske brukere og blir medlem i ulike grupper
2. Legg ut salgsobjekter som er i den størrelsesorden at de fint kan sendes i posten til folk
3. End opp med bud og inngå avtale om forskudd og si det skal sendes
4. Oppgi norsk bankkontonummer, og få personene til å overføre.
5. Blokk de og snakk aldri med dem igjen.

Dersom jeg gjorde dette og solgte til noen i eksempelvis England. Kan de anmelde det og spore meg etter bankkontonummer i Norge. Vil det være mulig for politi i utlandet å vite at dette er et norsk bankkontonummer?
Finnes det egentlig noen særlig risiko for å kunne bli tatt for noe sånn så lenge du bruker falske brukere, VPN-tjenester, men oppgir ditt ekte norske bankkontonummer?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av SalvationsTruth Vis innlegg
oppgir ditt ekte norske bankkontonummer?
Vis hele sitatet...
Hva tror du selv?
En tlf til banken så har de jo funnet fullt navn :-)
Vanskelig å si. Politiet kan definitvit finne det ut via banken, men spørsmålet er om det gjøres. Det er en litt farlig risk å ta.
Mange svindlere på finn.no som bruker norsk kontonummer, men blir ikke tatt fordi saken blir henlagt, aldri etterforsket.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Hva tror du selv?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke. Derfor jeg spør

Sitat av stratos891 Vis innlegg
En tlf til banken så har de jo funnet fullt navn :-)
Vis hele sitatet...
Hvordan vet politiet i USA eller England at jeg har et norsk bankkontonummer, og i hvilken bank det tilhører? Det er altså snakk om å skulle gjøre det i utlandet, hvor de må anmelde til politi i sitt respektive land.

Gir banker i Norge slik informasjon ut til politi i utlandet uten videre?

Sitat av trikker95 Vis innlegg
Vanskelig å si. Politiet kan definitvit finne det ut via banken, men spørsmålet er om det gjøres. Det er en litt farlig risk å ta.
Mange svindlere på finn.no som bruker norsk kontonummer, men blir ikke tatt fordi saken blir henlagt, aldri etterforsket.
Vis hele sitatet...
Ja, klar over dette. Men tanken min var dersom det ble gjort mot personer i utlandet.


Hvordan vil det være med PayPal eller Neteller foreksempel. Noen som vet?
Hvordan vet politiet i USA eller England at jeg har et norsk bankkontonummer, og i hvilken bank det tilhører? Det er altså snakk om å skulle gjøre det i utlandet, hvor de må anmelde til politi i sitt respektive land.

Gir banker i Norge slik informasjon ut til politi i utlandet uten videre?
Vis hele sitatet...
Denne informasjonen gir du selv når du ber om overføring fra utlandet til din Konto. For at det skal gå må du itillegg til Kontonummer oppgi SWIFT koden til banken. Swift brukes av betalers bank til å identifisere rett land og bank som skal motta pengene.

Med paypal eller Netteller må du overføre pengene fra PP eller NT til din egen konto. Dette vil være sporbart. Det er itillegg sammarbeid mellom land via EUROPOL og INTERPOL som Politiet i utlandet kan bruke for å oppklaredette. Holder du deg til småsummer vil det nok bare henlegges, men du blir ikke rik.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det vil være mistenkelig med utenlandsk bankkonto, men med en god forklaring kan det hende noen går på. Fraktprisen bør passe med landet du angivelig sender fra og til.
Facebookprofilen krever litt jobb for å se realistisk ut. Du må ha noen realistiske venner og litt innhold i profilen.
Det er ikke bankkontonummeret du oppgir til utlandet. Det er IBAN og BIC du må oppgi. Alle norske IBAN starter med NO så du ser at det er norsk. BIC forteller hvilken bank du har. Bruker du et kredittkort har den et kontonummer på 16 tall. De 4 første forteller hvilket kredittkort du har og hvilket land. Resten bruker Visa/MasterCard til å finne hvilken bank du er tilknyttet og kontonummeret ditt. Med mindre du har et gavekort da. Det er en grunn til at svindlere bruker BitCoin og tilsvarende. Lykke til. Har hørt at Ullersmo er et bra sted å langtidsferiere.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SalvationsTruth Vis innlegg
Jeg vet ikke. Derfor jeg spør



Hvordan vet politiet i USA eller England at jeg har et norsk bankkontonummer, og i hvilken bank det tilhører? Det er altså snakk om å skulle gjøre det i utlandet, hvor de må anmelde til politi i sitt respektive land.

Gir banker i Norge slik informasjon ut til politi i utlandet uten videre?



Ja, klar over dette. Men tanken min var dersom det ble gjort mot personer i utlandet.


Hvordan vil det være med PayPal eller Neteller foreksempel. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Politiet i utlandet ville nok ikke gått rett gjennom banken, men heller gjennom norsk politi. Som nevnt over bruker man IBAN når en med en utenlandsk bankkonto skal foreta en overføring til en norsk konto. Denne adressen starter på NO. Og uansett, om det ikke hadde vært slik at man brukte IBAN nummer, tror du ikke f.eks britisk politi ville gått til en britisk bank eller økonomiske myndigheter og bedt de om hjelp til å finne ut hvor i verden kontonummeret hører til? Det sistnevnte forutsetter at du har scamma i stor skala dog, men du kan banne på at de sitter på data og systemer om dette.

Det er ikke fritt frem på økonomisk kriminalitet uten å bli busta "bare fordi det er i utlandet og derfor kan de ikke spore meg i Norge", da det er godt samarbeid og lang erfaring over landegrenser om å fakke folk som bedriver økonomisk vinningskriminalitet - hvertfall mellom europeiske land.

Jeg synes rett og slett spørsmålet ditt er teit.
Store spørsmålet er, hvorfor ??
Da konkluderer jeg med at det ikke er det smarteste. Men hvordan ville person, til PayPal, til en anonym kryptovaluta som Monero vært? Jeg ser jo at politiet i Norge ikke gidder å ta tak i svindler gjort under åpent navn på Finn. Og jeg har samme opplevelse av norsk politi.
Grunnen til at jeg spør er at jeg kjøpte noe på en britisk salgsgruppe, nærmere bestemt en drone. Denne fyren selger og kjøper droner aktivt i denne gruppen, så regnet med det skulle være OK å kjøpe av typen. Overførte penger og ble blokket av han og slettet fra gruppen.
Jeg anmeldte med både kontonummer jeg overførte til og navnet(som kan ha vært fake så klart), men politiet ga faen og sa de ikke kunne gjøre noe siden han var britisk. Ble henlagt rett etter.
Banken var like håpløs. De sa at de ikke kunne hjelpe siden politiet hadde henlagt.

Tingen er at jeg har sykt lyst til å prøve å svindle fyren tilbake, men ikke om det betyr at jeg får trøbbel. Har mekket facebookprofil med en del venner som har kommentert, og han virker interessert i droner etc. Profilen er ganske lukket, men har nøye valgt ut hva han kan se, og der er det kommentarer osv. Siden fyren både kjøper og selger vil jeg prøve å selge han en drone og forsøke å scamme tilbake.
Vet ikke om jeg får det til. Driver fyren med det selv tar han sikkert forhåndsregler.

Men er det sånn at jeg med stor sannsynlighet kan havne i trøbbel så avstår jeg. Pengene er ikke motivasjonen, men en liten smekk på fingrene tilbake hadde vært digg ettersom politi ga faen.
Hei! Har gjort dette flere ganger Har fortsatt 15k på konto , fleste anmeldelser ble henlagt Er under 15 så :P
Til TS. Finnes sikker muligheter å kontakte britisk politi via nettet. Sikkert også mulig å levere anmeldelse online.
Sitat av Keiko Snoopy xD Vis innlegg
Hei! Har gjort dette flere ganger Har fortsatt 15k på konto , fleste anmeldelser ble henlagt Er under 15 så :P
Vis hele sitatet...
Sitat av Keiko Snoopy xD Vis innlegg
Fjorten? Jeg er 19 jeg
Vis hele sitatet...
blir litt forvirra av deg altså, off topic men...
Du har jo han norske "gründeren" som sitter i fengsel i usa for svindel. Han solgte til en amerikansk forretningsmann en konsert avtale som omhandlet justin bieber.
https://www.nettavisen.no/na24/norsk...l/3587657.html
Ved slik handel du beskriver sendes pakkene nesten utelukkende som postoppkrav.
Sitat av jaduneidu Vis innlegg
Ved slik handel du beskriver sendes pakkene nesten utelukkende som postoppkrav.
Vis hele sitatet...
Trådstarter skrev
Sitat av SalvationsTruth Vis innlegg
Jeg ser det er en hel haug med engelske sider, rundt omkring i hele verden, lik norske, der folk selger brukt. Dette kan være alt mulig, det er ikke så nøye. Jeg ser en rekke folk selger og kjøper i disse gruppene og får tingene tilsendt. Regner med dette skjer gjennom forskuddsbetaling da.


Dersom jeg gjorde dette og solgte til noen i eksempelvis England.
Vis hele sitatet...

Leste du i det hele tatt førsteposten? Viss ja, forklar hvordan du har tenkt å sende post oppkrav til utlandet.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan sende oppkrav til noen land men det blir fryktelig dyrt.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
skal fort oppgi en mye mer plausibel måte å håndtere denne svindelen på:
1: lag en paypal konto med navnet på en random person , sørg for at adressene er riktig med det du finner på 1881.
2: kjøp et virtuelt visa kort, jeg nevner ikke navn det må du finne ut selv, og så tilknytter du denne til paypallen.
3: skaff et nummer fra lyca, du må oppgi fødelsnummeret ditt og sånn for å registrere den men du kan sikkert få tak i noen andre sitt fødselsnummer. tilknytt dette nummeret til paypal.
4: med denne paypal kan du max motta 20 000 kroner før du må oppgi bilde av passet ditt osv. jeg råder å max få 13-15000 på denne kontoen.
5: når du først får penger på paypal må du vente 7-21 dager før du kan ta ut disse pengene så det du gjør er å legge ut ting som koster 8-15 K og som er ganske store fordi det vil ta rimelig lang tid å få sendt dette fra norge til utlandet.
6: Etter 21 dager kan du ta ut pengene , du kan finne ut selv hvordan du tar de ut .
7: slett paypal kontoen og gjenta.
8:fortjeneste?
9: kjøpe hore?
svarer anonymt jeg
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av jaduneidu Vis innlegg
Ved slik handel du beskriver sendes pakkene nesten utelukkende som postoppkrav.
Vis hele sitatet...
Postoppkrav er like "sikkert" som forhåndsbetaling, forskjellen er bare at man mottar noe.