Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4710
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Leiligheten over oss ble kjøpt av en privatperson som har leid den ut de siste 8 årene. Nå nylig flyttet de gamle leieboerne ut og nye kom inn. Dette er en utenlandsk familie med to handikappede barn. De er såpass handikappede at begge går på spesialskole, det kom nettopp en forsyning med tre forskjellige rullestoler, den ene blir hentet av drosje, og den andre blir hentet av en lærer fra skolen med en spesialvogn (far går ikke til skolen med barnet sitt som ligger 5 min unna). Det ene barnet/ungdommen har en form for handikap som gjør at hun ikke går normalt. Hun går derimot veldig tung og det rister nesten i hele leiligheten når hun går rundt over oss. Han andre bare småløper.

Men, det er et forferdelig leven fra disse. Skriking og dunking om nettene etc. Jeg begynner å skjønne at disse egentlig ikke burde bo i en slik type leilighet når du har 2 barn med handikap da det er støyende for naboer og det ser ut som hu ene er på vei til å falle ned trappa hver gang hun går ned.

Ingen av foreldrene jobber, begge går hjemme og jeg tipper begge lever på stønad fra NAV. Leiligheten blir nok også dekket av NAV/kommune.

Så er spørsmålet, er det forsvarlig at de kan bo som dem gjør? Jeg ser for meg at de heller burde bo på bakkeplan. Er dette noe jeg kan ta videre? Har jeg en sak? Og hvem skal jeg isåfall kontakte? Fint om noen kunne opplyst meg litt rundt dette!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor i alle dager skulle det ikkje vere forsvarleg?

Posten din lukter vel av at du misliker dei som naboer, men ikkje vil sei det rett ut, og prøver å vinkle det som om du vil ha dei vekk for sin eigen del.
Sist endret av vidarlo; 13. desember 2017 kl. 16:01.
Kanskje dette kunne blitt en grei diskusjon om man hadde snakket om støynivå her....

Men når du slenger ut at ikke far går til skole, begge går hjemme og at du tipper de går på stønad.... Hvor lang går det egentlig ann å synke? Dette er tydeligvis personer med store utfordringer i hverdagen og de har helt sikkert ikke behov for at en idiot av en nabo skal gå rundt og synse på hva og hvordan de lever livet sitt.. Skjerpings.
Hvor lenge har de nye bodd der nå da ? Tar ofte litt tid å venne seg til lyder fra nye naboer.
Anonym bruker
"Fortrolig Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor i alle dager skulle det ikkje vere forsvarleg?

Posten din lukter vel av at du misliker dei som naboer, men ikkje vil sei det rett ut, og prøver å vinkle det som om du vil ha dei vekk for sin eigen del.
Vis hele sitatet...

Du pleier å ha mye rett i det du skriver på Freak, men denne gangen tar du dessverre feil.
Er det forsvarlig å la en person som har store vanskeligheter med å gå, gå opp og ned en bratt trapp? Er det forsvarlig ovenfor naboene at det dunker i hele blokka når hun går?

Det skal være ro i leilighetene mellom 23-07. Personen står opp 06:15 og da er tramping uten like. Selvfølgelig ikke hun kan noe for, men dette hadde ikke vært til plage for naboene om de bodde på bakkeplan.
Dette står også i husordensreglene:
Sameieren må alltid påse at leilighetene brukes slik at det ikke oppstår ubehageligheter for andre sameiere.
Vis hele sitatet...
Sitat av kv81 Vis innlegg
Kanskje dette kunne blitt en grei diskusjon om man hadde snakket om støynivå her....

Men når du slenger ut at ikke far går til skole, begge går hjemme og at du tipper de går på stønad.... Hvor lang går det egentlig ann å synke? Dette er tydeligvis personer med store utfordringer i hverdagen og de har helt sikkert ikke behov for at en idiot av en nabo skal gå rundt og synse på hva og hvordan de lever livet sitt.. Skjerpings.
Vis hele sitatet...
Jeg reagerer på at når man har fått utdelt transportmiddel for å frakte barnet sitt til skolen, så velger man heller å la en lærer hente han. Her er det snakk om å få og få, uten å gi noe tilbake. Faren var veldig sprek under innflyttingen, så hvorfor skulle han ikke greid å trille sønnen sin til skolen mener du? Syntes du det ikke er rettferdig at de gir litt tilbake?

Forøvrig er dette hyggelige folk.

Sitat av dggr Vis innlegg
Hvor lenge har de nye bodd der nå da ? Tar ofte litt tid å venne seg til lyder fra nye naboer.
Vis hele sitatet...
2 uker. Tror neppe man kan venne seg til lydene for å si det sånn.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg reagerer på at når man har fått utdelt transportmiddel for å frakte barnet sitt til skolen, så velger man heller å la en lærer hente han. Her er det snakk om å få og få, uten å gi noe tilbake. Faren var veldig sprek under innflyttingen, så hvorfor skulle han ikke greid å trille sønnen sin til skolen mener du? Syntes du det ikke er rettferdig at de gir litt tilbake?
Vis hele sitatet...
Når ble egentlig dette din sak? Synes strengt tatt det høres mye verre ut å ha en nabo som skal legge seg opp i alt mulig som han ikke har noe med å gjøre..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du pleier å ha mye rett i det du skriver på Freak, men denne gangen tar du dessverre feil.
Er det forsvarlig å la en person som har store vanskeligheter med å gå, gå opp og ned en bratt trapp? Er det forsvarlig ovenfor naboene at det dunker i hele blokka når hun går?

Det skal være ro i leilighetene mellom 23-07. Personen står opp 06:15 og da er tramping uten like. Selvfølgelig ikke hun kan noe for, men dette hadde ikke vært til plage for naboene om de bodde på bakkeplan.
Dette står også i husordensreglene:




Jeg reagerer på at når man har fått utdelt transportmiddel for å frakte barnet sitt til skolen, så velger man heller å la en lærer hente han. Her er det snakk om å få og få, uten å gi noe tilbake. Faren var veldig sprek under innflyttingen, så hvorfor skulle han ikke greid å trille sønnen sin til skolen mener du? Syntes du det ikke er rettferdig at de gir litt tilbake?

Forøvrig er dette hyggelige folk.



2 uker. Tror neppe man kan venne seg til lydene for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Regner med at dette er trådstarter. Du sier at du ikke vet noenting om situasjonen deres, men likevel velger du å dømme uten å vite noe som helst om deres faktiske situasjon? Det framstår som veldig barnslig, og for min del virker det bare som du ønsker å få dem til å fremstå dårligst mulig. I 2017 hadde jeg håpet vi hadde litt mer forståelse for funksjonshemmede personer (og utlendinger?) men det har vi tydeligvis ikke.
Og angående lyder om morningen - skaff deg hørepropper. Her kan du eventuelt høre med huseier om han kan kjøpe for deg, siden dette regnes som "ubehageligheter" av deg. Koster uansett neppe mer enn en tohundrelapp.
Lukter litt ullent her.
Prøv heller å bli kjent med dem før du prøver å få dem kastet ut!!
Uforholdsmessig mye støy kan du selvsagt ta opp med de, utleier eller et eventuelt styre, og se om dere kan komme til en enighet. Det er jo sånn at velger man å bo i leilighet må man tåle støy, men det finnes selvsagt grenser.

Resten kan du bare legge fra deg, det er ikke noe du får gjort med det, uansett hvor rettmessig du mener din indignasjon er.
Anonym bruker
"Fortrolig Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Herregud, her var det mange rare svar! Hvor får dere ifra at jeg vil kaste dem ut fordi de er utlendinger eller handikappet? Jeg spør, i håp om at noen kan opplyse meg rundt temaet. Kanskje dem selv ikke vet hva de har krav på?

Bare noen nevner utlendinger og bidra i samfunnet i samme setning så blir man angrepet. Skjerpings.
Folk spør vel fordi du blander det å bidra i samfunnet inn i et spørsmål om bråkete naboer. Hvorfor har det noe med saken å gjøre? Du kunne bare sagt at naboene støyer, da hadde folk tatt deg litt mer seriøst. Hvem som henter barnet før skolen og hvor mye stønad familien får har vel ingenting med støy å gjøre?

Angående støyet, hvis det er helt urimelig for deg må du vel enten si i fra til familien eller eventuelt ta det opp med utleier. Jeg anbefaler å ikke blande inn NAV-stønader i den samtalen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du pleier å ha mye rett i det du skriver på Freak, men denne gangen tar du dessverre feil.
Er det forsvarlig å la en person som har store vanskeligheter med å gå, gå opp og ned en bratt trapp? Er det forsvarlig ovenfor naboene at det dunker i hele blokka når hun går?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje opp til deg å vurdere om folk skal få gå trapper eller ikkje. Det er i alminnelegheit noko individet får avgjere sjølv her på berget. Støy er ei sak du nesten må ta opp med eigar eller styre; det har relativt lite med 'forsvarleg' å gjere.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det skal være ro i leilighetene mellom 23-07. Personen står opp 06:15 og da er tramping uten like.
Vis hele sitatet...
Støy får du ta opp med styre eller utleigar. Det har relativt lite med forsvarlegheit å gjere. Og relativt lite med evnen til å gå i trapper å gjere.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg reagerer på at når man har fått utdelt transportmiddel for å frakte barnet sitt til skolen, så velger man heller å la en lærer hente han. Her er det snakk om å få og få, uten å gi noe tilbake.
Vis hele sitatet...
Du har vore med på alle samtaler dei har hatt med skulen og hjelpeapparatet, så du kjenner til alle parter sine vurderinger?

Om ikkje bør du gjerne ikkje uttale deg om det. Avlastning er eit tiltak som, så vidt eg har fått med meg, svært mange pårørande etterlyser. Uansett er det ikkje di sak kva avtale andre personar har med skulen.
Sist endret av vidarlo; 13. desember 2017 kl. 18:30.
Prøver å svare på spm.

Nei det er ikke uforsvarlig, faktisk er det god trening å gå trapper da man trener musklene i benet.

Relativ vanlig i trening og opptrening av funksjonshemmede med vanskeligheter for å gå da det er billig og trapper finnes overalt.

Støy er noe du tar opp med utleier/styret som tidligere sagt.
En ærlig ting er at du synes de bråker, men da får du si det. Hvordan barna kommer seg til skole har vel ikke du noe med? For alt du vet så er det en form for tilvenning eller ekstraundervisning som gjør at en lærer henter en av barna. Det er uansett ikke noe du eller jeg skal spekulere så særlig på. For det raker ikke oss.

Hva gjør du hjemme hele dagen som kan følge naboene så tett? Er du på stønad fra NAV? Hva er det som gjør at du er i god nok form til å overvåke naboen men du klarer ikke jobbe? Hva hva?
Sist endret av frtoretang; 13. desember 2017 kl. 21:04.
Spiller for faen meg ingen rolle om de er utlendinger eller har barn som er funksjonshemmet. ALLE skal følge husordensreglene.

Personlig ville jeg har tatt det opp med de og om det ikke forbedrer situasjonen så ville jeg skrevet en klage til borettslaget.
Jeg synes folk reagerer litt hardt nå. Selvfølgelig er det irriterende når de som bor over deg bråker mye, uansett hvilken årsak det skyldes. Kanskje litt nedoversparkende førstepost av TS, men hvis man går lenge med naboer som bråker er det klart man blir irritert og forsøker å finne begrunnelser for å få dem ut. Det blir nesten for dumt når tråden fylles opp av moraliserende prekner som gjentar tilnærmet ord for ord hva den første preknen inneholdt.

Jeg ville startet med en hyggelig tone og spurt om dem kunne vurdert å fikse gulvtepper eller annen isolerende overflate hvis trampingen er det som er verst. Jeg tviler på at du har en legit sak, men det skader ikke å bestille en gratistime med advokat og høre om mulighetene. Hvis det blir ille nok. Ellers ville jeg forsøkt å ha forståelse for situasjonen deres, jeg antar du ikke vet hvor krevende det er å ha funksjonshemmede barn, spesielt flere. Det at de går på nav er ikke spesielt overraskende, det tar nok helt utrolig mye energi å ta vare på barna på hverdagslig basis.
Som noen tidligere har nevnt ville jeg ha forsøkt å sende inn en skriftlig klage til sameiet. Kan godt være at de ikke skjønner at de er til sjenanse for andre, så i mange tilfeller skal det ikke mer til. Håper du klarer å få til en grei løsning på dette problemet.
"Hei hørte dere bråket fra 9 ern her i går, aldri fred å få, Om du skriver under nå så får vi dem ut til vinter'n"
Vis hele sitatet...
RIP
- Jokke -

Jeg synes folk reagerer litt hardt nå. Selvfølgelig er det irriterende når de som bor over deg bråker mye, uansett hvilken årsak det skyldes. Kanskje litt nedoversparkende førstepost av TS, men hvis man går lenge med naboer som bråker er det klart man blir irritert og forsøker å finne begrunnelser for å få dem ut. Det blir nesten for dumt når tråden fylles opp av moraliserende prekner som gjentar tilnærmet ord for ord hva den første preknen inneholdt.
Vis hele sitatet...
Vel ts la nå i stor grad opp til akkurat det selv med måten OP ble skrevet på. Ts favnet bredt og forsøkte å få med mest mulig for å ramme bredest mulig, og oppnådde kun å fremstille seg selv i et svært dårlig lys. Var nok derfor folk kommenterte slik de gjorde. I lys av OP så må en vel si at reaksjonene tross alt er forståelig eller?

At en som er handikappet må stå opp litt tidligere enn andre for å bli klar tror jeg de fleste vil ha forståelse for. Og når de sover til 06.15 så er det nesten innenfor. Om du klager på bråk fra kl 06.15 så tenker jeg det kan bli veldig vanskelig å få medhold i. Barnegråt på nettene er en naturlig del av livet i større eller mindre grad. Om en ikke tåler slikt så er vel ikke leilighet den optimale boformen?

Har du vurdert alternative måter å komme rundt problemene på? Hva med sov i ro? Formstøpte in-ear plugger med aktiv støykanselering? Fin å bruke også når du skal sove. Om det blir alt for mye så kan det jo være et signal om at det er på tide å finne et nytt hjem?
Sist endret av frtoretang; 14. desember 2017 kl. 06:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har dere like leiligheter? Bytt leilighet så er problemet løst. Da har du bråket under deg.

Har du heis? Det må vel være vanskelig med rullestoler hvis det ikke er heis? Da vil jo trappegåing være trening. Om h*n tar risikoen på å falle i trappen er det ikke din sak å bry deg. Du bare ringer ambulanse hvis h*n faller og skader seg. Capisch?

(Tar dette anonymt da jeg venter en skyllebøtte fra dem som er uenig med meg)
Dersom du oppriktig er bekymret for barna er vel den eneste veien å gå og sende en bekymringsmelding til barnevernet i kommunen din?

Forøvrig bærer første posten preg av at du er misfornøyd, ikke bekymret. Jeg kan garantere deg at de får tett oppfølging dersom det kom et lass med rullestoler til boligen en dag og antageligvis flere fagpersoner, herunder ergoterapeuter som vurderer leiligheten som forsvarlig. Det betyr ikke nødvendigvis optimal.
Sitat av reklame Vis innlegg
Dersom du oppriktig er bekymret for barna er vel den eneste veien å gå og sende en bekymringsmelding til barnevernet i kommunen din?

Forøvrig bærer første posten preg av at du er misfornøyd, ikke bekymret. Jeg kan garantere deg at de får tett oppfølging dersom det kom et lass med rullestoler til boligen en dag og antageligvis flere fagpersoner, herunder ergoterapeuter som vurderer leiligheten som forsvarlig. Det betyr ikke nødvendigvis optimal.
Vis hele sitatet...
Passe tett å oppfordre noen til å sende beskymringsmeldi g til BV pga denne saken her.

Trådstarter er så jævlig på bærtur her! Eneste "saklige" ting i tråden er støy.

Å legge seg oppi ting han ikke har noe med er forkastelig. Han har ingen bakgrunn til vudere denne familien på..

Disse foreldrene har en svært tung hverdag om 2 barn har handikap. Di må starte dagen mye tidligere enn andre for å få barna på skolen, di må starte leggeprosesen tidligere enn alle andre. Di må løfte å hjelpe barna sine til mye daglig. Så at du trådstarter poster anonymt forstår jeg godt for jeg ville ikke hatt mitt navn klistret opp mot en så idiotisk post. Som min mormor ville sagt "du burde skamme deg"
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må si mye av svarene i tråden her er kun moralpreken uten endestykke, hva med å komme med noen konkrete svar på ts sine spørsmål i stede for å leke moralpolitiet fordi det i dette tilfelle dreier seg om utlendinger. Ingen her vet mye om situasjonen til ts til å komme med konkrete utsagn om situasjonen, sikkert flere her som hadde plagdes om de hadde samme bråket i andre etasjen fra 6 om morgenen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må si mye av svarene i tråden her er kun moralpreken uten endestykke, hva med å komme med noen konkrete svar på ts sine spørsmål i stede for å leke moralpolitiet fordi det i dette tilfelle dreier seg om utlendinger. Ingen her vet mye om situasjonen til ts til å komme med konkrete utsagn om situasjonen, sikkert flere her som hadde plagdes om de hadde samme bråket i andre etasjen fra 6 om morgenen.
Vis hele sitatet...
Moralpreken kom fordi første posten inneholdt så mye usakligheter.
Hvor mye har det med bråket å gjøre om de får NAV støtte, er utlendinger, barn blir hentet av skolen, er arbeidsledige.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av dggr Vis innlegg
Moralpreken kom fordi første posten inneholdt så mye usakligheter.
Hvor mye har det med bråket å gjøre om de får NAV støtte, er utlendinger, barn blir hentet av skolen, er arbeidsledige.
Vis hele sitatet...
Hvorfor henge seg opp i detaljene uansett, ingenting dere skriver kommer til å endre ts sine meninger og opplevelsene hans rundt dette. Uansett situasjonen til de over må de følge reglene satt for felleskapet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor henge seg opp i detaljene uansett, ingenting dere skriver kommer til å endre ts sine meninger og opplevelsene hans rundt dette. Uansett situasjonen til de over må de følge reglene satt for felleskapet.
Vis hele sitatet...
Altså, kven er det som er hårsår på andre sine vegne her? Du hisser deg opp over at folk får kritikk for ting dei ytrer på eit diskusjonsforum?!

Det er ingen som har sagt noko om å ikkje følgje regler sett for fellesskapet. Men del av dei reglane er at du ikkje har noko med kva naboen gjer - utover den potensielle ulempen det måtte påføre deg. Trådstarter har fått klar tilbakemelding på at støy er noko ein må ta opp med styre/utleigar - og at trappebruk er ei privatsak.

Heilt ærleg er det du som framstår som hårsår her.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei! Nå nylig flyttet de gamle leieboerne ut og nye kom inn.

Men, det er et forferdelig leven fra barna. Skriking og dunking om nettene etc.

Så er spørsmålet, er det forsvarlig at de kan bo som dem gjør? Jeg ser for meg at de heller burde bo på bakkeplan. Er dette noe jeg kan ta videre? Har jeg en sak? Og hvem skal jeg isåfall kontakte? Fint om noen kunne opplyst meg litt rundt dette!
Vis hele sitatet...
Se så få ord du kunne brukt til å forklare situasjonen din. Men du velger jo å drukne posten din i fordommer og om de får NAV støtte eller ikke. Du høres faenmeg bare ut som en "naver" som er redd for å miste din del av kaka fordi det faktisk finnes andre mennesker med med større utfordringer. Problemet er ikke at du nevnte utlendinger og bidrag i samme setning, men at du bruker så jævlig mye av posten din på å trykke de ned samtidig som du gjør det tydelig at det kun er basert på antagelser og fordommer.
Spørsmålet som man ikke får ut av hodet når man leser posten din er hvem faen tror han/hun at han/hun er.

Når det gjelder svar på at funksjonshemma folk står opp 3 kvarter før det er "lov" å bråke tror jeg du kan forvente å bli ledd i trynet enten det være seg politiet eller jurist. Jeg skjønner at bråket kan være et problem, men regner med at du ikke har prøvd å prate med de, siden det bare er utlendinger og du antar at de ikke forstår noe?

"Dumme spørsmål krever dumme svar" hvis du vil ha mindre kritikk for rasisme, prøv å høres mindre rasistisk ut. Da bruker kanskje folk tankekraften sin på å hjelpe deg.

Jeg er mer eller mindre overbevist om at du går på NAV selv, og siden det er relevant i denne saken må jeg spørre, stemmer dette?
Sitat av tøffel Vis innlegg
Passe tett å oppfordre noen til å sende beskymringsmeldi g til BV pga denne saken her.

Trådstarter er så jævlig på bærtur her! Eneste "saklige" ting i tråden er støy.

Å legge seg oppi ting han ikke har noe med er forkastelig. Han har ingen bakgrunn til vudere denne familien på..

Disse foreldrene har en svært tung hverdag om 2 barn har handikap. Di må starte dagen mye tidligere enn andre for å få barna på skolen, di må starte leggeprosesen tidligere enn alle andre. Di må løfte å hjelpe barna sine til mye daglig. Så at du trådstarter poster anonymt forstår jeg godt for jeg ville ikke hatt mitt navn klistret opp mot en så idiotisk post. Som min mormor ville sagt "du burde skamme deg"
Vis hele sitatet...
Hva skjer med retorikken på forumet for tiden?

Og ja, jeg står fast ved at dersom ts er oppriktig bekymret, noe jeg antar han ikke er, bør han melde det til barnevernet. Han nevner jo at ungene er våkne «hele natten». Dersom det stemmer er det kanskje noe som bør veiledes. Ingenting kan utelukkes, på samme måte som at du antar hvilken hverdag disse foreldrene har.
Sist endret av reklame; 14. desember 2017 kl. 16:45.
Sitat av reklame Vis innlegg
Hva skjer med retorikken på forumet for tiden?

Og ja, jeg står fast ved at dersom ts er oppriktig bekymret, noe jeg antar han ikke er, bør han melde det til barnevernet. Han nevner jo at ungene er våkne «hele natten». Dersom det stemmer er det kanskje noe som bør veiledes. Ingenting kan utelukkes, på samme måte som at du antar hvilken hverdag disse foreldrene har.
Vis hele sitatet...
Har du slekt med handikap elns? Nei? Det har jeg, mange som har et handikap,cp kan ha store smerter som gjør at nattesøvn er et drømme ønske.

Trådstarter: Kontakt styre å legg inn en klage på lydforurensning. Hva di gjør i trapper osv er det andre som tar seg av. At di er utlendinger, ikke jobber, naver osv er vell ikke et problem for deg?
Har du vurdert øreplugger, altså sov-i-ro? Har du vurdert å isolere taket med lyddempende plater? (Kanskje du får støtte av NAV til det?) Er du ung, kan du jo overdøve det med høy tekno-musikk (hvis dem over klager på dét, har du jo en fin diskusjon om hvem som bråker mest). Evnt om noen (NAV, du?) spanderer tepper/støydempende matter til den hyggelige utenlandske familien som prøver å ta godt vare på barna sine.

Har vært ute og reist en del, og dem har et helt annet forhold til støy i utlandet. Så dette er kanskje bare kulturforskjeller?

Jeg tror du vil tjene mest ved å snakke med dem, og kanskje bli venner?

Jeg ser at mange har fortalt deg hvor Danid kjøpte ølet, så jeg holder kjeft om det.

Ha en god dag videre.
Sist endret av ivar_oslo; 14. desember 2017 kl. 21:24. Grunn: Stavefeil