Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4043
Jeg lurer på hvordan forhold dere har til foreldre/familie. Vet de at dere misbruker rusmidler, og hvordan takler de i så fall dette? Har selv en datter som ruser seg, og det er veldig vanskelig å vite hvordan jeg skal takle det. Jeg tenker på det hele tiden, og har blitt veldig deprimert. Vet ikke hva jeg skal gjøre,
Hva vil det si at hun ruser seg? Om hun er kommet inn i et dårlig miljø og har et problem ville jeg prøvd mitt beste å hjelpe henne ut av det.
Om det er snakk om å røyke cannabis i blandt eller tilsvarende lettere bruk og det ikke går ut over dagliglivet ville jeg ikke sett på det som et problem.
Ja. Det kommer helt an på hva hun ruser seg på og hvor ofte. Det er ganske mange ungdommer som røyker litt av og til, og noen litt oftere enn andre uten at det trenger å være et stort problem.

Men hvis det er eller blir et problem så er det ikke så mye du kan få gjort annet enn å være en støtte, og det hjelper ikke henne om du blir deprimert. Så prøv og huske å le og vitse litt, selv om du er bekymret. Men alt etter som selvfølgelig...

Alle er forskjellige, men hvis hun vil så kommer hun til å finne en måte å ruse seg på uansett hvis hun har et problem.
Opplever man mye krangling og stress så får man bare lyst til å ruse seg mer.

Ikke gi henne for mye penger evnt, det er jo vanlig å gi penger til barna sine, men vær litt bestemt sånn sett også.
Sett krav til at hun må få seg en jobb, uansett så burde ungdommer vende seg til å klare seg selv.

Også prøv eventuelt å få henne på folkehøgskole e.l, fortell henne at livet ikke varer evig, og at hun må leve livet sitt når hun er ung, så hun slipper å angre senere. Sett noen griller i hodet hennes, dra frem noen drømmer hun har, og prat med henne om hva hun kan gjøre for å realisere drømmene. Hva som helst, f.eks studere fransk i Paris e.l noe som setter eventyrlysten i gang.
Også prat om hva hun må gjøre for å oppnå drømmene, hva hun må studere for å gjøre det og det, og sette seg mål.

Jeg har ikke trua på å kjeft, eller å gi skyldfølelse... men vet jo ikke hvor datteren din ligger an heller.
Hvis hun skyter heroin så trenger hun kanskje profesjonell hjelp?
Hvor gammel er datteren din? Vet du hvilke rusmidler hun bruker og hvor ofte? Det er så mange faktorer som spiller inn, og det blir vanskelig å gi deg noe godt svar når vi vet så lite.
Uansett er det vondt å være alene med sine bekymringer og triste tanker. Barna våre er det mest dyrebare vi har, det spiller ingen rolle hvor gamle de er.
Kan du ikke bruke denne tråden som litt terapi for din egen del? Håper vi hører mer fra deg mother.
Klem fra Betty
UT i fra en stor vennekrets jeg vokste opp med så kan jeg si at statistisk sett så gikk det bra med de aller fleste
så ikke leflet med heroin, og til og med flere av dem klarte seg. Mange er i ettertid godt utdannet og resursterke. De som ble dragg i dragsuget så langt at de er der enda, var de som ikke hadde resurs nettverk rundt seg. Greit om du forteller konkret hva di vet hun driver med som andre nevner her i tråden, da det er stor forskjell på de forskjellige rusmidlene.
Sitat av mother Vis innlegg
Jeg lurer på hvordan forhold dere har til foreldre/familie. Vet de at dere misbruker rusmidler, og hvordan takler de i så fall dette? Har selv en datter som ruser seg, og det er veldig vanskelig å vite hvordan jeg skal takle det. Jeg tenker på det hele tiden, og har blitt veldig deprimert. Vet ikke hva jeg skal gjøre,
Vis hele sitatet...
Ikke all bruk er misbruk. Veldig viktig forskjell.

Det kan godt hende du virkelig har satt deg inn i situasjonen, men basert på det overstående er det veldig naturlig å anta at du bare kjører den klassiske "all narkotikabruk er en enveisbillett til heroinsprøyter på plata"-linja. Jeg legger dette synet til grunn for vidre diskurs; dersom det er feil oppfordrer jeg deg til å nyansere.

At bruk og misbruk er ekvivalente størrelser er en veldig vanlig holdning å ha. Uheldigvis gjør slike holdninger det lite attraktivt å diskutere emnet. Og det er et problem, for du trenger å snakke med datteren din om dette. Eller, mer presist: Du trenger å lytte til henne og høre hva hun har å si.

Tiden hvor du kunne bestemme hva hun skulle gjøre og ha en rimelig forventinng om at det skjedde er tydeligvis forbi. Dermed må du prøve noe annet. Steg en er å sette seg litt inn i emnet som diskuteres. Det betyr ikke at du må skaffe deg en universitetsgrad i biokjemi eller pugge alle gatenavnene, men vis at du faktisk gjør en innsats for å forstå hennes verden. Denslags bygger tillitt, i alle fall så lenge du ikke går inn for å bruke alt du lærer som et våpen i den store kampen for å overbevise henne.

Steg to er å lytte til hva hun har å si. Still med et åpent sinn. Vær åpen for at den informasjonen du har fått fra politifolk og lærere opp gjennom årene kan være ufullstendig eller gal. Ikke fordøm henne, selv om hun forteller noe du ikke liker å høre - da vil hun i hvert fall ikke fortelle deg mer som du virkelig ikke liker å høre. Ikke kritiser henne, selv om hun har gjort noe du mener er dumt eller farlig - da vil hun bare føle seg verre, uten at det løser noen verdens ting. Ikke legg ut om dine bekyrminger for henne, selv om de er høyst reelle - hennes bekymringer er langt viktigere.

Din innflytelse over henne avhenger av at hun respekterer dine meninger og standpunkter. Da må du ha peiling på hva du snakker om, utvise dømmekraft i stedenfor fordømmelse og ha et realistisk bilde av omfanget av hennes problemer. Det er ikke nok å si at man vil barna sine det beste; du må også vise henne at du tar henne på alvor. Å kategorisk kalle henne en rusmisbruker, dersom hun oppfatter det annerledes og din kunnskap om emnet er mangelfull vil oppleves svært nedlatende.

Det er vanskelig å sette seg inn i et komplekst emne som rusbruk, spesielt hvis man egentlig ønsker å ha et ikke-forhold til hele greia. Det er enda vanskelgiere å lytte til barn og ta de alvorlig, spesielt når man oppfatter at de er på ville veier. Men skal du ha håp om å hjelpe henne på en måte som faktisk hjelper, så må du nesten starte her.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. juli 2017 kl. 15:59.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
2 0
Takker for svar. Jeg vet ganske mye om dette. Her er det dessverre helt klart snakk om misbruk, men alt misbruk starter med BRUK! Mistet lappen og jobb. I perioder innser hun selv at hun trenger hjelp, og har bedt om det. Hun går til samtaler/behandling en gang i uka. Det ser ikke ut som det hjelper. Jeg har prøvd å hjelpe så godt jeg kan. Har nok kanskje gjort for mye, men det er ikke lett å la være. Hentet hos politiet, på fester, sykehus og hjemme når ting går over styr. Brukt masse penger. Føler at jeg er i beredskap hele døgnet. Skjønner jo at dette ikke går lenger. Derfor jeg lurte på hvordan forhold dere som bruker/misbruker har/har hatt med foreldre.

Glemte det viktigste. HVA kan jeg gjøre? Noen råd?
Sist endret av mother; 11. juli 2017 kl. 19:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vet du hva hun ruser seg på?
Om du vil ha hjelp her inne så kan den informasjonen komme til nytte for folk som kanskje kan komme med noen råd.

Og hvordan forhold "brukere/missbrukere" har til sine foreldre komme ganske mye ann på hvordan forhold foreldrene har til stoffet/stoffene det er snakk om. Men også helt klart hvilket stoff som blir brukt/missbrukt, altså det skal litt til å ha ett godt forhold med noen som missbruker store mengder benzoer og alkohol f.eks.

Det som er litt synd her er at det skal ganske mye til for andre å få en skikkelig missbruker til å slutte med stoff, å slutte med stoff er noe man må finne ut av og gjøre selv for at det skal bli noe av.. En ting jeg har sett skje flere ganger å virker som en ting som skjer relativt ofte er at missbrukere ikke klarer å stopp og holder på til dem når "rock bottom" før dem virkelig får opp øya for at dem virkelig må stoppe.
Uansett om man er bruker, missbruker eller hva det måtte være, så er det umulig å få noen som ikke selv vill slutte til å slutte...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Nærmeste jeg kommer til personlig erfaring med dette er min fetter, som er tung sprøytenarkoman. Etter mange år med stjeling, løgner og alt som hører til så har foreldrene sett seg nødt til å kutte alle ledd med sønnen deres. Selv om de er skilt så har de begge andre barn, og deres sønns misbruk ødela ikke bare hans liv, men også det til alle rundt dem. Jeg har ikke sett ham på... 30 år?

Som nybakt foreldre så sliter jeg selvfølgelig å se for meg at jeg noen gang ville vasket hendene mine av datteren min, men jeg forstår jo at man ikke bare kan kjøre livet sitt i toalettet fordi barnet velger å ikke slutte misbruket av rusen og misbruket av foreldrene.

En ting er ihvertfall sikker. Du kan ikke tillate barnet ditt å ødelegge livet ditt. Selvfølgelig skal du hjelpe, men det går en grense. Hun velger rusen over deg. Ja, hun er avhengig, men til syvende og sist har alle et valg.
Sist endret av nso; 11. juli 2017 kl. 19:55.
Kan ikke gi noen spesifikke råd. Men vet jo at det er mange foreldre rundt i landet som sliter med det samme som deg.

Et søk på google gir flere muligheter med hjelpetelefon, støttegruppe av og for pårørende: http://www.motstoff.no/ , veiledertjeneste etc.

Det kan jo være et sted å begynne å lete.
Sist endret av Deep Sleep; 11. juli 2017 kl. 20:00.