Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2597
Heisann!

ADVARSEL: Dette blir sikkert høres rart ut
Jeg har flyttet til Norge for noen år siden og har funnet ut at her er det helt vanlig at man skal bli med på studietur (noen ganger til et annet land) sammen med arbeidskollegaer.

I kulturen min fra landet jeg kommer fra, hvis vi gjør noe sånn, så blir det alltid noe "åpent". Det jeg mener er at bedriften skal invitere alle ansatte og forvente at de tar med seg mannen eller kona si. Målet er å bli kjent ikke bare mellom ansatte men også bygge relasjoner med deres familie. Dette er selvsagt noe som ikke er pålagt, det er helt valgfritt men du får muligheten hvis du vil selvfølgelig.

Nå til spørsmålet mitt: Har dere selv/en kollega tatt med partneren til studieturen? Høres dette rart ut til nordmenn?

Håper dere kan la meg høre hva mener dere om dette.

Takk for hjelpen!
Ja, det høres rart ut. Hvis jeg f.eks drar på kurs / konferanse til utlandet hvorfor skal da min ektefelle være med ?
Trådstarter
3 0
Slik som jeg ser det, det hører ikke til når det handler om en konferanse eller kurs. Men i firmaet jeg jobber på er det litt mer "kosetur", det betyr at man bare drar noe sted for å bli kjent med hverandre. Innholdet har ikke noe å gjøre med arbeid, eller kurs (å ha en tur i byen, spise sammen, gjøre noe sammen og så tilbake et par dager etter). Og så partneren min kjenner jo alle jeg jobber med, siden hun er med som frivillig i mange aktiviteter vi holder på med.

Helt enig når det handler om kurs og konferanser!
Gjelder det samme tenkning når det handler om julebord?
Julebord og andre type fester er det mer vanlig at partnere også er invitert til, men min erfaring er at det gjelder kun i mindre selskaper.
Lengre turer har jeg i grunn aldri opplevd at ektefeller blir invitert med på.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av fazhen Vis innlegg
Gjelder det samme tenkning når det handler om julebord?
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ingen fasit på dette. Julebordet i mitt firma er kun for de ansatte, mens julebordet til samboerens firma oppfordrer til at ektefeller og samboere blir med.

Jeg er absolutt ingen ekspert på hva som er sosialt akseptert, så mitt beste råd er veldig enkelt: Bare spør noen av dine kollegaer om noen av dem kommer til å invitere sine. Hvis flere av dem gjør, så er det jo greit.
jamen yolo da.
luni's Avatar
I de fleste parforhold her har jo begge en jobb, og det blir brått mye hvis man skal tilbringe tid med både sine egne og partnerens kolleger. Fritid står sterkt for nordmenn, og mange vil tilbringe den så langt unna jobb som mulig.
Det er selvfølgelig unntak, og forskjell på et større firma og en liten familiebedrift. Trolig vil ingen reagere hvis du tar med partner på en uformell lønningspils, men de færreste arbeidsplasser vil spandere utenlandstur på folks familie.
Forhør deg med de du jobber hos. Er tross alt de som kan gi deg svar.

Har det ikke vært prat på at partner skal være med, så er det mest sannsynlig kun tur for kolleger.
Trådstarter
3 0
Flott! Nå blir det lettere å forstå. Setter stor pris på deres hjelp! Noen ganger blir man usikker på om når er det lurt å spørre slike ting. Jeg tenker ikke på at firmaet skal både gi meg friheten til å ta med partner og dekke kostnadene, det kan man ikke forvente. Men å få muligheten hvis en vil betale litt ekstra, tenker jeg kunne være en fin detalj. I situasjonen min er studieturen planlagt inn i arbeidstiden (fra torsdag til fredag) så er det vanlige arbeidsoppgaver til de som vil/kan ikke bli med, men hvis du ikke drar må du på en måte ha en god grunn til det, og det blir litt presse.
Sist endret av fazhen; 25. april 2017 kl. 13:59.