Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5498
Jeg lurer på om noen her har erfaringer med kulelyn?
Jeg vet at det er et fenomen vitenskapen ikke helt vet hva er eller har klart å gjenskape i laboratorium, men jeg tror det er et ganske allment anerkjent fenomen og ikke helt i ufo-gata.

Saken er at jeg opplevde det for litt siden (eller noe som minnet om det) og lurer på om noen har en idé om hva det kan være. Kanskje noen f eks har kompetanse på om det kan ha vært et elektrisk fenomen. Kort fortalt artet det seg som et lys som dukket opp innendørs under et tordenvær. Det varte i ca 2 sekunder. Det stod en lampe ca 1 m fra lyset, men jeg registrerte ikke at det blinket i den (den var på). Strømmen i huset så ikke ut til å bli påvirket.

Noen som har noen idé om hva det kan være, eller har opplevd noe som lignet?
Sist endret av Veggen; 20. mai 2016 kl. 11:17.
En logisk forklaring vil være synsforstyrrelser, eventuelt feil i sanseoppfatningen din som da vil kunne kalles en hallusinasjon, noe som er ytterst vanlig. Vil tro det er mer vanlig enn noe vi har avklart at trolig ikke eksisterer i den fysiske verdenen. Selv ser jeg lysende kuler av og til, og siden andre ikke ser den går jeg ut ifra at det er noe feil med min tolkning av omverdenen. Tror dette heller er et psykisk fenomen, fremfor et fysisk fenomen.
Sist endret av Relevant; 20. mai 2016 kl. 00:00.
Halliser kan selvsagt være en forklaring ja, selv om jeg ikke har hatt det før eller siden. Heller dog mer mot noe som har med elektrisitet å gjøre, med mulig sammenheng med tordenværet.

Jeg trodde ikke at det var avklart at dette fenomenet ikke eksisterer, at man ikke har en fullgod forklaring på hva det er (ennå) eller klarer å gjenskape det er noe annet. Det er jo heller ikke sikkert det er samme fenomen det er alltid er snakk om, men de observasjonene man har er stort sett i forbindelse med tordenvær etter det jeg har skjønt, så derfor kaller man det vel kulelyn i mangel på noe annet.

Når man opplever noe rart er det for meg naturlig å prøve å finne ut hva det kan være. Jeg synes ikke det er en spesielt vitenskaplig innstilling å avfeie alt man ikke umiddelbart forstår som hallusinasjoner.
Finnes en bunch med ulike vitenskapelige teorier, kilder i denne wikipedia-artikkelen:

wikipedia.org/wiki/Ball_lightning

Sitat av Relevant Vis innlegg
En logisk forklaring vil være synsforstyrrelser, eventuelt feil i sanseoppfatningen din som da vil kunne kalles en hallusinasjon, noe som er ytterst vanlig. Vil tro det er mer vanlig enn noe vi har avklart at trolig ikke eksisterer i den fysiske verdenen. Selv ser jeg lysende kuler av og til, og siden andre ikke ser den går jeg ut ifra at det er noe feil med min tolkning av omverdenen. Tror dette heller er et psykisk fenomen, fremfor et fysisk fenomen.
Vis hele sitatet...
Yup. En av de foreslåtte forklaringene som involverer hallusinasjoner:

wikipedia.org/wiki/Ball_lightning#Transcranial_magnetic_stimulation

Relevant paper: sciencedirect.com - Transcranial stimulability of phosphenes by long lightning electromagnetic pulses
Det er litt spennende, tenker jeg tilbake til når jeg var liten, så så jeg nøyaktig dette en gang og skjønte ikke bedre. En lysende kule virra rundt ene kompisen min og forsvant. Har egentlig ikke gitt det mer tanke før jeg hørte om dette fenomenet. Stiller meg til psykisk fenomen fremfor noe annet fysisk. Som alt annet blir jo dette hypa opp noe til de grader som gjør det vanskelig å skille fakta fra virkelighet, og jo mer hypa opp det blir, jo mer spennende blir det og som et resultat opplever jo nesten alle det hele tiden.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er litt spennende, tenker jeg tilbake til når jeg var liten, så så jeg nøyaktig dette en gang og skjønte ikke bedre. En lysende kule virra rundt ene kompisen min og forsvant. Har egentlig ikke gitt det mer tanke før jeg hørte om dette fenomenet. Stiller meg til psykisk fenomen fremfor noe annet fysisk. Som alt annet blir jo dette hypa opp noe til de grader som gjør det vanskelig å skille fakta fra virkelighet, og jo mer hypa opp det blir, jo mer spennende blir det og som et resultat opplever jo nesten alle det hele tiden.
Vis hele sitatet...
Det er jo problemet med alt sånt. Men jeg er virkelig ikke en person som ser mystikk og skrømt rundt meg fordi jeg vil det skal være der, virkeligheten er etter min mening fascinerende nok. Ikke bruker jeg stoff eller noe heller, og har ingen historie med å se syner.

Relevant, var det torden da du så den kula? Det jeg så varte så kort tid, de fleste hendelsene jeg har lest om så varer det en stund, flyter rundt som det du så. Derfor jeg tenkte det kanskje heller var noe med lampa som stod like ved, men kunne ikke se noe på den. Noen ser jo fysiske merker etterpå, det var det ikke her. Men nå var det jo ikke borti noe heller, bare midt i lufta.

Den hallisforklaringen din Turbo, går jo på at hjernen blir påvirket av magnetfelter i forbindelse med tordenværet, det var interessant. Det virker mer sannsynlig enn at jeg bare plutselig skulle hallusinere uten noen grunn. Fikk forresten veldig lyst til å prøve det forsøket med microen, men vet ikke om jeg tør...

Sitat av Relevant Vis innlegg
Selv ser jeg lysende kuler av og til, og siden andre ikke ser den går jeg ut ifra at det er noe feil med min tolkning av omverdenen. Tror dette heller er et psykisk fenomen, fremfor et fysisk fenomen.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser det jevnlig og ingen andre ser det selv om de er der med deg, så heller jeg og mot at det er psykisk ja. I mitt tilfelle var jeg (typisk nok) alene da det skjedde. Jeg har ellers aldri opplevd å se noe andre ikke ser.
Sist endret av entropi; 20. mai 2016 kl. 01:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Det er jo problemet med alt sånt. Men jeg er virkelig ikke en person som ser mystikk og skrømt rundt meg fordi jeg vil det skal være der, virkeligheten er etter min mening fascinerende nok. Ikke bruker jeg stoff eller noe heller, og har ingen historie med å se syner.

Relevant, var det torden da du så den kula? Det jeg så varte så kort tid, de fleste hendelsene jeg har lest om så varer det en stund, flyter rundt som det du så. Derfor jeg tenkte det kanskje heller var noe med lampa som stod like ved, men kunne ikke se noe på den. Noen ser jo fysiske merker etterpå, det var det ikke her. Men nå var det jo ikke borti noe heller, bare midt i lufta.

Den hallisforklaringen din Turbo, går jo på at hjernen blir påvirket av magnetfelter i forbindelse med tordenværet, det var interessant. Det virker mer sannsynlig enn at jeg bare plutselig skulle hallusinere uten noen grunn. Fikk forresten veldig lyst til å prøve det forsøket med microen, men vet ikke om jeg tør...


Hvis du ser det jevnlig og ingen andre ser det selv om de er der med deg, så heller jeg og mot at det er psykisk ja. I mitt tilfelle var jeg (typisk nok) alene da det skjedde. Jeg har ellers aldri opplevd å se noe andre ikke ser.
Vis hele sitatet...
En trenger ikke ty til magnetisme og hjernebølger for å lande på konklusjonen om at det er sanseapparatet ditt, ikke ekstraordinære fenomen, som er den sannsynlige forklaringen her. Faktisk så er det en såpass sannsynlighetsovervekt at det praktisk talt er hevet over enhver tvil.

Du har observert noe som aldri har skjedd rundt noen med et videokamera, eller blant en større forsamling kredible individer. I praksis har du opplevd noe av det mest usannsynlige et individ kan oppleve.

.....VS:

Du har blitt utsatt for en form for persepsjons-bedrag, vrangforestilling, forvrengt hukommelse, delirium av noe slag, eller en hvilken som helst annen endogen forstyrrelse de fleste mennesker opplever mange ganger i løpet av sitt liv.

...Skjønner ikke at folk engang stusser over slikt i 2016.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
En trenger ikke ty til magnetisme og hjernebølger for å lande på konklusjonen om at det er sanseapparatet ditt, ikke ekstraordinære fenomen, som er den sannsynlige forklaringen her. Faktisk så er det en såpass sannsynlighetsovervekt at det praktisk talt er hevet over enhver tvil.
Vis hele sitatet...
Nu vel. Kulelyn er da et rimelig anerkjent fenomen, og at det skyldes hallusinasjoner er kun ett foreslått alternativ – og slett ikke det mest troverdige, gitt at mange rapporterer å ha sett akkurat det samme på samme tid og samme sted. Fenomener som kan beskrives akkurat som kulelyn har blitt gjenskapt i laboratorier på flere forskjellige måter: antent fordampet silisium og ekstremt kraftig elektrolyse er to. Kinesiske forskere har også fanget et naturlig kulelyn på film.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
...Skjønner ikke at folk engang stusser over slikt i 2016.
Vis hele sitatet...
Det tankegangen viser en mangel på nyskjerrighet som er komplett uforståelig for meg. Skulle man avfeid alle hendelser man ikke umiddelbart forstår som innbilning så hadde man ikke funnet mye ny viten her i verden. Heldigvis er det slik jeg forstår det ganske mange forskere som tar observasjoner om kulelyn (eller liknende observasjoner, det er sikkert mye hummer og kanari i den saken, inkl halliser) alvorlig og prøver å finne ut av det. Etter som jeg etterhvert forstår så har liknende fenomener også blitt gjenskapt av flere av dem, men altså ikke entydig forklart.

Jeg utelukker jo ikke at jeg så syner, jeg synes bare det er rart å konkludere med det uten å vurdere noe annet, særlig siden det ikke var noe i omstendighetene som skulle tilsi det. Det trenger jo heller ikke å være et kulelyn (hvis det finnes), min første tanke var noe ned det elektriske i huset. Mangler kompetanse til å si hva det i såfall skulle være.

Takk for video, Provo☺
Sitat av Provo Vis innlegg
Nu vel. Kulelyn er da et rimelig anerkjent fenomen, og at det skyldes hallusinasjoner er kun ett foreslått alternativ – og slett ikke det mest troverdige, gitt at mange rapporterer å ha sett akkurat det samme på samme tid og samme sted. Fenomener som kan beskrives akkurat som kulelyn har blitt gjenskapt i laboratorier på flere forskjellige måter: antent fordampet silisium og ekstremt kraftig elektrolyse er to. Kinesiske forskere har også fanget et naturlig kulelyn på film.
Vis hele sitatet...
Det er tydelig at jeg var feilinformert, så jeg kan ikke annet enn beklage min skråsikkre tilnærming.

Jeg er såklart fristet til å argumentere videre på bakgrunn av at det kan argumenteres for at sansebedrag er langt vanligere, men det blir for dumt

Sitat av entropi Vis innlegg
Det tankegangen viser en mangel på nyskjerrighet som er komplett uforståelig for meg. Skulle man avfeid alle hendelser man ikke umiddelbart forstår som innbilning så hadde man ikke funnet mye ny viten her i verden. Heldigvis er det slik jeg forstår det ganske mange forskere som tar observasjoner om kulelyn (eller liknende observasjoner, det er sikkert mye hummer og kanari i den saken, inkl halliser) alvorlig og prøver å finne ut av det. Etter som jeg etterhvert forstår så har liknende fenomener også blitt gjenskapt av flere av dem, men altså ikke entydig forklart.

Jeg utelukker jo ikke at jeg så syner, jeg synes bare det er rart å konkludere med det uten å vurdere noe annet, særlig siden det ikke var noe i omstendighetene som skulle tilsi det. Det trenger jo heller ikke å være et kulelyn (hvis det finnes), min første tanke var noe ned det elektriske i huset. Mangler kompetanse til å si hva det i såfall skulle være.

Takk for video, Provo☺
Vis hele sitatet...
Du har såklart rett. Hvordan jeg sitter på 50 år gammel konsensud vet jeg ikke, men jeg var altså sikker på at dette var som "humbug" å regne.

Kanskje det er jeg som har sett syner
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er tydelig at jeg var feilinformert, så jeg kan ikke annet enn beklage min skråsikkre tilnærming.

Jeg er såklart fristet til å argumentere videre på bakgrunn av at det kan argumenteres for at sansebedrag er langt vanligere, men det blir for dumt
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, hallusinering er ikke noe mindre spennende fenomen enn elektromagnetisme. Jeg er ganske altetende når det kommer til vitenskap ☺ Jeg var ikke klar over at det var så vanlig å hallusinere (hvis man ser bort fra rus, sykdom, søvndeprivasjon og andre spesielle omstendigheter). Jeg har ikke opplevd det før. Hører gjerne om erfaringer om det også, særlig hvordan det oppleves. Er det akkurat som om det er virkelig eller er det noe slags cue som liksom sier deg at du er i en annen bevissthetstilstand?
Sitat av entropi Vis innlegg
Egentlig ikke, hallusinering er ikke noe mindre spennende fenomen enn elektromagnetisme. Jeg er ganske altetende når det kommer til vitenskap ☺ Jeg var ikke klar over at det var så vanlig å hallusinere (hvis man ser bort fra rus, sykdom, søvndeprivasjon og andre spesielle omstendigheter). Jeg har ikke opplevd det før. Hører gjerne om erfaringer om det også, særlig hvordan det oppleves. Er det akkurat som om det er virkelig eller er det noe slags cue som liksom sier deg at du er i en annen bevissthetstilstand?
Vis hele sitatet...
Hallisunasjoner blir litt feil begrep, da dette omtaler direkte synsforstyrrelser. Det i seg selv er som du sier ikke veldig vanlig i friske og bevisste individer.

Det som derimot er ganske vanlig er en eller annen form for "rot i systemet" forøvrig. Nå spekulerer jeg - men jeg vil tro noe av det vanligste er "fabrikerte minner". Hjernene våre er veldig lett å overbevise om det ene eller det andre. Helt hvordan mennesker går fra normaltilstand til å være overbevist om å ha opplevd noe som ikke har skjedd, det vet jeg ikke. Men at det skjer er vel de fleste enig om - faktisk relativt ofte. Noen ganger er det en konsekvens av, andre ganger kan det tilsynelatendr være årssken til mentale problemer. Vanlig regner jeg med at en kan di gruppementalitet er.

Akkurat forekomsten kan en vanskelig si noe om, da personen med erfaringen ikke teller seg selv son rn del av ststistikken (catch-22)(?). Men at det skjer oftere enn kulelyn - det kan jeg si sikkert.

Sitter pp mobil nå, beklager evnt rot/uklarhet

Men som du er inne på - skulle en avskrevet alt ekstraordinært som endogene feil i persepsjonen av virkeligheten vil man fort gå i feil retning
Sist endret av Tøffetom; 20. mai 2016 kl. 19:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hjernene våre er veldig lett å overbevise om det ene eller det andre. Helt hvordan mennesker går fra normaltilstand til å være overbevist om å ha opplevd noe som ikke har skjedd, det vet jeg ikke. Men at det skjer er vel de fleste enig om - faktisk relativt ofte. Noen ganger er det en konsekvens av, andre ganger kan det tilsynelatendr være årssken til mentale problemer. Vanlig regner jeg med at en kan di gruppementalitet er.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke det handler mye om hva man ønsker å oppleve, eller hjernens behov for å bekrefte egen virkelighetsforståelse? Har jo vært med på jentekveld med ouijaboard der alle føøøøler at glasset dras rundt på brettet (jeg følte selvsagt ikke en dritt og ble ikke invitert flere ganger).

Min virkelighetsforståelse er veldig rasjonell, så det logiske for min hjerne burde heller være å ikke registrere denne lysballen da den overhodet ikke passet inn i hva jeg forventet meg på vei fra kontoret til kjøkkenet en vanlig torsdags ettermiddag. Det er også ganske vanlig at hjernen utelater observasjoner som bryter med forventningen.
Uten å skrive en lang historie; jeg og en kamerat så selv et kulelyn (eller en wisp, om du vil) ute på et jorde sent en kveld.
Det var ganske mørkt, og vi så en oransje energi-ball på kanskje 40-50cm radius som svevde 1 m over bakken. Den stod tilsynelatende stille i lufta, og var i utkanten av et jorde, mot en liten tynn løvskog i bakgrunnen.
Når begge fikk festet blikket på den, forsvant den i løpet av 0.5 sekunder. Den bare krympa inn i midten av seg selv, og "slukka". Nesten så vi tror den "oppfatta" at vi så den
Det så ut som den var laget av ren energi, eller plasma-lignende greier. Dette er det jeg fant som ligner mest

Dette er det eneste jeg har sett i hele mitt liv som er 100% "paranormalt" for meg. Denne kommer jeg til å huske til jeg dauer, spesielt siden begge to så den.
Jeg ignorerte den til og med i 2 sekunder, før jeg så kompis snu seg. Trodde det var rusk på øyet som skurra til sidesynet mitt, men sannelig var det en oransje wisp.

Jeg raste igjennom alle logiske og rasjonelle forklaringer på fenomenet i hodet mitt (var det folk med lommelykt? fakkel? refleksjon fra lyktene på kjøretøy? og så videre).
Til dags dato er det åpenbart for meg at jeg så et kulelyn/wisp (eller hva du vil kalle det )

Har gitt opp å prøve å finne forklaringer på fenomenet, da det stort sett er "vi vet egentlig ingenting om kulelyn" - eller masse overhyped greier om ufo'er og hele pakka.
Veldig vanskelig å finne saklige kilder på dette, siden det er så mye paranormal hype om slike fenomener.

Jeg syns det er interessant at kameraten min ikke vil prate om det, mens jeg selv er veldig gira på det og liker å fortelle det videre til folk.
Kanskje de tror jeg bare ljuger, eller er gæren, men samma faen
Sist endret av Alzo88; 20. mai 2016 kl. 20:21.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Uten å skrive en lang historie; jeg og en kamerat så selv et kulelyn (eller en wisp, om du vil) ute på et jorde sent en kveld.
Det var ganske mørkt, og vi så en oransje energi-ball på kanskje 40-50cm radius som svevde 1 m over bakken. Den stod tilsynelatende stille i lufta, og var i utkanten av et jorde, mot en liten tynn løvskog i bakgrunnen.
Når begge fikk festet blikket på den, forsvant den i løpet av 0.5 sekunder. Den bare krympa inn i midten av seg selv, og "slukka". Nesten så vi tror den "oppfatta" at vi så den
Det så ut som den var laget av ren energi, eller plasma-lignende greier. Dette er det jeg fant som ligner mest

Dette er det eneste jeg har sett i hele mitt liv som er 100% "paranormalt" for meg. Denne kommer jeg til å huske til jeg dauer, spesielt siden begge to så den.
Jeg ignorerte den til og med i 2 sekunder, før jeg så kompis snu seg. Trodde det var rusk på øyet som skurra til sidesynet mitt, men sannelig var det en oransje wisp.

Jeg raste igjennom alle logiske og rasjonelle forklaringer på fenomenet i hodet mitt (var det folk med lommelykt? fakkel? refleksjon fra lyktene på kjøretøy? og så videre).
Til dags dato er det åpenbart for meg at jeg så et kulelyn/wisp (eller hva du vil kalle det )

Har gitt opp å prøve å finne forklaringer på fenomenet, da det stort sett er "vi vet egentlig ingenting om kulelyn" - eller masse overhyped greier om ufo'er og hele pakka.
Veldig vanskelig å finne saklige kilder på dette, siden det er så mye paranormal hype om slike fenomener.

Jeg syns det er interessant at kameraten min ikke vil prate om det, mens jeg selv er veldig gira på det og liker å fortelle det videre til folk.
Kanskje de tror jeg bare ljuger, eller er gæren, men samma faen
Vis hele sitatet...
Spennende at noen andre har sett lignende! Når to ser det samne uten å ha snakket om det først så er vel sansebedrag usannsynlig (men fortsatt mer sannsynlig enn at det var aliens imo). Når du sier ren energi så vet jeg ikke helt hva du tenker på, lys er jo energi.

For å sammenlikne med det jeg så, så var det mer gult/hvitt og lyssterkt. Kunne ikke se noe struktur inne i det, som på bildet du linker til. Det var også mindre, vil tippe på str med en tennisball, kanskje litt større. Det varte max et par sekunder.

Var det tordenvær da dette skjedde?
Sist endret av entropi; 20. mai 2016 kl. 20:31.
Sitat av entropi Vis innlegg
Tror du ikke det handler mye om hva man ønsker å oppleve, eller hjernens behov for å bekrefte egen virkelighetsforståelse? Har jo vært med på jentekveld med ouijaboard der alle føøøøler at glasset dras rundt på brettet (jeg følte selvsagt ikke en dritt og ble ikke invitert flere ganger).

Min virkelighetsforståelse er veldig rasjonell, så det logiske for min hjerne burde heller være å ikke registrere denne lysballen da den overhodet ikke passet inn i hva jeg forventet meg på vei fra kontoret til kjøkkenet en vanlig torsdags ettermiddag. Det er også ganske vanlig at hjernen utelater observasjoner som bryter med forventningen.
Vis hele sitatet...
Jo så absolutt. Kan tenke meg at hvis flere forskjellige typer ble utsatt for eksakt samme visuelle impuls så ville beretningene vært svært så forskjellige. Hvor mange kristne har ikke lyst til å se Jesus, f.eks?

Btw, jeg leste abstract'n som turbolego la ut (overså det innledningsvis siden jeg allerede var i gang med å fortelle alle fasitsvaret her ), og det var jo veldig relevant.

Det store spørsmålet er nå om du har noen forutsetning for å huske hvor langt unna nedslagspunktet du befant deg...? (Forresten typisk eksempel på hvordan kognitiv dissonans induserer virkelighetsoppfatning: Gitt at du var "Veldig i tvil på om du husket riktig" og samtidig ønsket veldig sterkt at det var et fysisk kulelyn; da ville du gjerne ved nærmere ettertanke husket at det var langt unna - med stor sikkerhet.

Blir litt off-topic, men hvordan mennesker sin underbevissthet manipulerer persepsjonen av virkeligheten for å oppnå en slags "sjelefred"; det er noe jeg virkelig har reflektert rundt, observert og analysert usedvanlig mye. Alle gjør det, mye; men ingen gjør det like mye og like omfattende som junkier. Se hvordan de(ok, vi da), har sin egen beskyttende boble som filtrerer virkeligheten.

Vil faktisk påstå at kognitiv dissonans er en av de mest definerende mekanismene i menneskelig psykologi. Faktisk så er det nettopp det det er, det ble nettopp et ubestridt faktum jeg ikke skjønner at noen gidder å diskutere en gang.

Hva skulle dere gjort uten meg til å etablere ubestridte faktum?
Sist endret av Tøffetom; 21. mai 2016 kl. 22:06.
Uten at jeg vet så mye om vitenskaplige teorier og elektrisitet trodde jeg at kulelyn var et fenomen som faktisk kunne oppstå, ikke en hallis eller synsforstyrrelse. Jeg hørte om det på skolen og fra mine foreldre. En gutt i nabolaget opplevde det da han var ganske liten, fire fem år gammel. Det er vanskelig å tro at det han fortalte moren sin var oppspinn basert på fantasier. Han fortalte om en lysende ball som kom ut av stikkontakten og svevde rundt i rommet. Ikke vet jeg, husk at dette var før Internett, vi hadde knapt barne TV
Klem fra Betty
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det store spørsmålet er nå om du har noen forutsetning for å huske hvor langt unna nedslagspunktet du befant deg...? (Forresten typisk eksempel på hvordan kognitiv dissonans induserer virkelighetsoppfatning: Gitt at du var "Veldig i tvil på om du husket riktig" og samtidig ønsket veldig sterkt at det var et fysisk kulelyn; da ville du gjerne ved nærmere ettertanke husket at det var langt unna - med stor sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ganske lett huske avstanden, da det skjedde inne i huset. Jeg vet hvor på gulvet jeg stod da det skjedde, og som nevnt var selve kula like ved en lampe. Avstanden mellom meg og kula var ca 2- 3 m. Lenger enn 4 m kan det ikke ha vært, for så stort er ikke rommet. Litt vanskeligere er det å huske hvor lenge det varte, men det var lenge nok til at jeg fikk festet blikket på det, men ikke lenge nok til at jeg fikk studert det eller ropt på kjæresten. Vil anslå ca 1-2 sek, tror ikke det kan ha vart lenger. Nå er det noen måneder siden det skjedde, og som du er inne på så er hukommelse en plastisk greie og mange detaljer kan endre seg på den tiden. Jeg tror det mest riktige blir å ta utgangspunkt i hva jeg fortalte kjæresten rett etterpå, da jeg fortsatt kunne gjøre veldig nøyaktig rede for hendelsen.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Blir litt off-topic, men hvordan mennesker sin underbevissthet manipulerer persepsjonen av virkeligheten for å oppnå en slags "sjelefred"; det er noe jeg virkelig har reflektert rundt, observert og analysert usedvanlig mye. Alle gjør det, mye; men ingen gjør det like mye og like omfattende som junkier. Se hvordan de(ok, vi da), har sin egen beskyttende boble som filtrerer virkeligheten.

Vil faktisk påstå at kognitiv dissonans er en av de mest definerende mekanismene i menneskelig psykologi. Faktisk så er det nettopp det det er, det ble nettopp et ubestridt faktum jeg ikke skjønner at noen gidder å diskutere en gang.
Vis hele sitatet...
100% enig i at kognitiv dissonans er en av hovedmotivatorene for menneskelig adferd. Det er noe jeg registrerer hos både meg selv og andre, og også noe jeg bruker aktivt for å påvirke egne tanker, holdninger og adferd (og ja, andres også, som den manipulative bitchen jeg er). Sykt effektivt, faktisk. Men for meg dissonerer det som bare f når det plutselig henger ei lyskule i løse lufta foran meg, så det virker bare ikke som noe hjernen min ville funnet på. Dette nådde bevisstheten min mer på tross enn på grunn av behovet for å undertrykke dissonans. Hadde det vart noe særlig kortere og jeg ikke rakk å flytte blikket, hadde jeg trolig ignorert det.

For å fortsette på OT-sporet ditt om junkier: Har skumlest tråden din om heroinabstinenser, noe jeg fant både fascinere og forstyrrende på en gang, og nettopp det du skriver der er omtrent hovedinntrykket jeg sitter igjen med oppsummert. Håper ikke du blir sur for at jeg sier det (det kan du jo ikke godt bli når du nettopp har slått det fast som et ubestridelig faktum, det måtte vel i seg selv utløst en viss kognitiv dissonans... )

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Uten at jeg vet så mye om vitenskaplige teorier og elektrisitet trodde jeg at kulelyn var et fenomen som faktisk kunne oppstå, ikke en hallis eller synsforstyrrelse. Jeg hørte om det på skolen og fra mine foreldre. En gutt i nabolaget opplevde det da han var ganske liten, fire fem år gammel. Det er vanskelig å tro at det han fortalte moren sin var oppspinn basert på fantasier. Han fortalte om en lysende ball som kom ut av stikkontakten og svevde rundt i rommet. Ikke vet jeg, husk at dette var før Internett, vi hadde knapt barne TV
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Ja så vidt jeg forstår er det ganske anerkjent at det kan oppstå, men ingen vet helt hvorfor. Det er vel også tvil om hvorvidt alle obsevasjoner som omtales som kulelyn dreier seg om det samme, eller om det er ulike fenomen. Jeg vil tro at en del hallisopplevelser og rene fabrikerte historier også havner i sekken, det er vel uunngåelig.
Sist endret av entropi; 22. mai 2016 kl. 00:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.