Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1729
Jeg skal studere i Oslo til høsten og skal skaffe meg en leilighet med 4 soverom. Jeg har vært en del å tittet på finn.no og funnet at de aller fleste leilighetene starter leieperiode rundt juni. Noe som er litt dumt, da leiligheten vil stå 2 mnd ubrukt mens vi betaler leie.

Er det da lurere å vente til litt senere i sommer med å finne leilighet? Slik vi kan leie fra august. Eller vil de beste leilighetene være tatt da, og vi vil risikere å ende opp me noe dyrt eller usentralt?

Er helt ny med dette her, så kunne godt trengt noe informasjon om eiendomsmarkedet
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Fun Vis innlegg
Jeg skal studere i Oslo til høsten og skal skaffe meg en leilighet med 4 soverom. Jeg har vært en del å tittet på finn.no og funnet at de aller fleste leilighetene starter leieperiode rundt juni. Noe som er litt dumt, da leiligheten vil stå 2 mnd ubrukt mens vi betaler leie.

Er det da lurere å vente til litt senere i sommer med å finne leilighet? Slik vi kan leie fra august. Eller vil de beste leilighetene være tatt da, og vi vil risikere å ende opp me noe dyrt eller usentralt?

Er helt ny med dette her, så kunne godt trengt noe informasjon om eiendomsmarkedet
Vis hele sitatet...
Dyrt blir det uansett, men det sier jo seg selv at det er veldig mange flere om benet når studiene starter.
Fun
Trådstarter
Ja, selvfølgelig. Men essensen i innlegget mitt blir vel egentlig om det lønner seg å kjøpe nå eller vente til senere i sommer.
Sitat av Fun Vis innlegg
Ja, selvfølgelig. Men essensen i innlegget mitt blir vel egentlig om det lønner seg å kjøpe nå eller vente til senere i sommer.
Vis hele sitatet...
det aller mest økonomiske vil nok være å bo hos kjente eller familie noen uker- en mnd. etter skolestart om du har muligheten til det. Markedet skal visst løsne litt da, og du vil slippe å leie noe du ikke bruker samt slippe det værste presset og budrundene.
Markedet i Oslo løsner aldri.

Leiligheter kommer og går ganske så øyeblikkelig.

Her må man være på hugget hele tiden, og så heller kontakte utleier og høre om h*n er intressert i en innflyning 1. august istedet for 1. juni.
Er nok fint få som ser seg villig til det, men man kan jo alltid håpe.


Markedet generelt i Oslo er ganske uforutsigbart, man vet aldri når de gode leilighetene kommer. Siden de kan komme hele året egentlig.
Husk å søke hybel på studensamskipet også(som backup), i tilfelle at du ikke finner egen leilighet!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Fun Vis innlegg
Ja, selvfølgelig. Men essensen i innlegget mitt blir vel egentlig om det lønner seg å kjøpe nå eller vente til senere i sommer.
Vis hele sitatet...
Du mener leie?
Har du råd til det og finner en leilighet du har lyst på, vil jeg anbefale å slå til nå. Mange har startet letingen allerede, men i august er det ofte køer inn i leiligheter med åpen visning. Da er sannsynligheten stor for at et eller annet veletablert par med faste jobber får den. Er du riktig uheldig begynner folk å overby hverandre på leia, eller gå med på helt urimelige krav og standarder.

Hadde jeg vært 18 år og på leilighetsjakt i dag hadde jeg tatt med meg pappa eller en annen med peiling for å unngå de verste fellen. Det er kanskje ikke så kult, men det er det ikke å overføre tusenvis i depositum til huseiers privatkonto eller å leie et rom med muggsopp heller.
Fun
Trådstarter
Sitat av luni Vis innlegg
Du mener leie?
Har du råd til det og finner en leilighet du har lyst på, vil jeg anbefale å slå til nå. Mange har startet letingen allerede, men i august er det ofte køer inn i leiligheter med åpen visning. Da er sannsynligheten stor for at et eller annet veletablert par med faste jobber får den. Er du riktig uheldig begynner folk å overby hverandre på leia, eller gå med på helt urimelige krav og standarder.

Hadde jeg vært 18 år og på leilighetsjakt i dag hadde jeg tatt med meg pappa eller en annen med peiling for å unngå de verste fellen. Det er kanskje ikke så kult, men det er det ikke å overføre tusenvis i depositum til huseiers privatkonto eller å leie et rom med muggsopp heller.
Vis hele sitatet...
Ingen dum ide!
Det er mange som gjør nettopp dette, altså starter leieperioden fra 1. juni. Det er bare sånn det har blitt ettersom markedet er så vanskelig. Det kan kanskje være lurt å prøve å få seg en sommerjobb i Oslo, så blir det litt enklere og litt mer valutta for pengene Det er ikke spesielt lurt å vente til august, nei.
Pass opp for muggsopp....verdens verste leiekonflikt..
Sitat av Fun Vis innlegg
Jeg skal studere i Oslo til høsten og skal skaffe meg en leilighet med 4 soverom. Jeg har vært en del å tittet på finn.no og funnet at de aller fleste leilighetene starter leieperiode rundt juni. Noe som er litt dumt, da leiligheten vil stå 2 mnd ubrukt mens vi betaler leie.

Er det da lurere å vente til litt senere i sommer med å finne leilighet? Slik vi kan leie fra august. Eller vil de beste leilighetene være tatt da, og vi vil risikere å ende opp me noe dyrt eller usentralt?

Er helt ny med dette her, så kunne godt trengt noe informasjon om eiendomsmarkedet
Vis hele sitatet...
4 soverom.. så du skal leie sammen med 3 andre og du skal stå ansvarlig? Jeg anbefaler å glemme hele greia.. blir bare helvete med det
I august september er det kjempetrykk i Oslos leiemarked. Verste tiden på året.
Var jeg deg ville jeg avertert selv, da kan utleier finne deg i stedet for å ha visningskaos.
Mange huseiere vet at deres leilighet blir ledig i 3 mnd før den faktisk blir det.
Da får du også en fordel med å finne leietagere.
Fun
Trådstarter
Tusen takk for veldig mange bra svar!