Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2076
Har bare noen enkel spørsmål om mitt gtx 970

Hva er normal idle temp på 970? synes den jeg får er litt høy, ligger på 40 grader idle og ca 75 mens jeg spiller. Og da er det ikke veldig heavy spill heller, langt fra f.eks gta v.

Også er det lyden... Synes det bråker en del, ikke vanlig viftesumming, mere en "dirrelyd", vis dere skjønner. Jo fortere vifta går, jo høyere blir det. Fryktelig irriterende...... Er det normalt?
Høres det ut som coil whine

https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Særlig når man kobler til høytaller blir lyden ennå værre, eller HDMI?

Dette et typisk problem på billig skjermkort zotac, MSI.

Velg heller gigabyte\Asus eller EVGA.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
Idle tempen er høy fordi GTX 9xx-kortene sine vifter ikke begynner å gå før de når en viss temp, husker ikke helt, men tror det er 50 eller 60 grader. Helt normalt.

Ang coil whine vet jeg ikke, men på mitt kort (EVGA 970 SSC) så hører jeg en liten høyfrekvenslyd når det belastes 100%, men kortet mitt belastes tilnærmet aldri 100% da jeg har på v-sync på alt.
Sist endret av Attila; 7. juli 2015 kl. 12:38.
Det er mye som kan virke på temperaturene til skjermkortet ditt, romtemperatur, airflow i kabinettet, hvilke kjøler du har på skjermkortet.

Det Switched sier kan også være grunnen til "høy" idle temperatur. En reference GTX 970, vil ha omtrent 80 grader celsius som driftstemperatur hvis jeg husker riktig.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Helt normale temperaturer, skjermkort har høyere terskel versus cpu når det gjelder temp.

Det å forklare lyder igjennom tekst kan være vanskelig, har du mulighet til å få et opptak?
Kan godt være viften din er defekt, og at den vibrerer jo raskere den spinner, fordi den er ubalansert, vanlig ved skade på vifteblad eller slitt/defekt lager.

Har du god klaring foran vifte, altså under vifta?
Sitat av Switched Vis innlegg
Idle tempen er høy fordi GTX 9xx-kortene sine vifter ikke begynner å gå før de når en viss temp, husker ikke helt, men tror det er 50 eller 60 grader. Helt normalt.

Ang coil whine vet jeg ikke, men på mitt kort (EVGA 970 SSC) så hører jeg en liten høyfrekvenslyd når det belastes 100%, men kortet mitt belastes tilnærmet aldri 100% da jeg har på v-sync på alt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at viften på denne går hele tiden, så det er ikke problemet. Når det i tillegg går for fullt bruker det så mye at jeg ikke orker å bruke pcen.

Sitat av Naphat Vis innlegg
Det er mye som kan virke på temperaturene til skjermkortet ditt, romtemperatur, airflow i kabinettet, hvilke kjøler du har på skjermkortet.

Det Switched sier kan også være grunnen til "høy" idle temperatur. En reference GTX 970, vil ha omtrent 80 grader celsius som driftstemperatur hvis jeg husker riktig.
Vis hele sitatet...
Fractal Design r3, med 6 stk r3 vifter, 3 inn 3 ut. 212 Evo cpu kjøler. Disse viftene får jeg styrt i Speedfan slik at jeg nesten må legge øret inntil for høre dem.

Sitat av Fleff Vis innlegg
Helt normale temperaturer, skjermkort har høyere terskel versus cpu når det gjelder temp.

Det å forklare lyder igjennom tekst kan være vanskelig, har du mulighet til å få et opptak?
Kan godt være viften din er defekt, og at den vibrerer jo raskere den spinner, fordi den er ubalansert, vanlig ved skade på vifteblad eller slitt/defekt lager.

Har du god klaring foran vifte, altså under vifta?
Vis hele sitatet...
Har god klaring i alle retninger fra viften, så ikke noe der som gjør det. Jeg merker dog at om jeg "løfter" bakenden på kortet litt opp mens vifta går, så blir lyden litt bedre, så kan høres ut som det er noe ubalanse eller noe sånt som kan forårsake det.

Skal prøve og få tatt opptak når jeg kommer hjem.

Fikk svar fra Cdon på mail jeg sendte, og kunne bare sende tilbake kortet for å få alle pengene tilbake. Kommer til å gjøre det, og heller kjøpe et annet 970.

Valget står da egentlig mellom disse 3;

https://www.komplett.no/asus-geforce...70-4gb/824749#
https://www.komplett.no/msi-geforce-...-9D52E5984D4D#
https://www.komplett.no/evga-geforce...-9D52E5984D4D#

Er litt skeptisk til EVGA sitt, selv om det er det raskeste, på grunn av alle tilbakemeldingene på at de har coil whine. Kommer nok mest sannsynlig til å gå for MSI sitt.

Noen meninger om det? eventuelt andre kort jeg bør se på?
Sist endret av PopeSweetJesus; 8. juli 2015 kl. 14:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har MSI 970 selv. Anbefales. Med stock kjøling har jeg ennå ikke sett at det overstiger 65 grader på tunge spill.
Og med total kontroll gjennom MSI Afterburner, så blir jo det også en ekstra fjær I hatten.
Jeg har ett STRIX kort og hører aldri viftene gå på det. Aldri hatt ett mer stillegående kort før, kjempefornøyd!
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Har bare noen enkel spørsmål om mitt gtx 970

Hva er normal idle temp på 970? synes den jeg får er litt høy, ligger på 40 grader idle og ca 75 mens jeg spiller. Og da er det ikke veldig heavy spill heller, langt fra f.eks gta v.

Også er det lyden... Synes det bråker en del, ikke vanlig viftesumming, mere en "dirrelyd", vis dere skjønner. Jo fortere vifta går, jo høyere blir det. Fryktelig irriterende...... Er det normalt?
Vis hele sitatet...
Min MSI GTX 970, ligger idle på 39*C og BF4 med Ultra og full HD på 65*C. Ikke noe dirring her gitt.

HUSK! Viftene skrur seg ikke på før den når 60*C, dvs at idle temp er uten kjøling.
Kommer nok til å gå for MSI 970 Gaming Edition, da Strix ligger litt vel høyt i pris. Men, er det et bra tilbud når jeg mottar penger fra CDON, kan det hende det blir Strix.