Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1808
Er det noen som har peiling på det med narkolepsi og helseattest? Vurderer å "sovne" på jobb eller lignende for å se om jeg mister helsesertifikatet mitt, men er livredd jeg mister førerkortet også. noen som har peiling? er moralsk uetisk men kjenner energien ikke er helt der den burde være og da kan man like gjerne få noe igjen for det man taper av å ikke kunne jobbe offshore mer. Går foreløpig på en mild dose ritalin, men denne burde nok dobles da jeg mener den ikke har noe effekt. tar 20mg til dagen og veier 100kg.
Du må beise sjarken!
Er det ikke enklere å bare si opp jobben?
det er jo det men får ikke penger for det
loss of license utbetalingen er jo potensielt stor
tror det er veldig vanskelig å få diagnosen narkolepsi med mindre du har det. jeg hadde prøvd noe annet.

Førerkortgruppe 1

Helsekravet er oppfylt dersom behandlende spesialist vurderer at det er tilfredsstillende symptomkontroll, og at helsetilstanden ikke utgjør en trafikksikkerhetsrisiko.

Behandling av narkolepsi (med og uten katapleksi) skal startes opp hos relevant spesialist og følges opp inntil tilfredsstillende effekt er oppnådd.
Vis hele sitatet...
https://www.helsedirektoratet.no/vei...ykdommer-23-24
Glemte å nevne at diagnosen har jeg ja
Sitat av yolo_pirate Vis innlegg
Glemte å nevne at diagnosen har jeg ja
Vis hele sitatet...
Plutselig forverring av symptomene i den grad at du ikke lenger kan ha godkjent helseerklæring fordi du plutselig sovner på jobb? Ja da risikerer du at legen tar førerkortet ditt også..
Hvis førerkort er viktig for deg er dette en elendig plan. Du må kanskje regne med potensielt svært lang tid uten kortet da du må være stabil over tid. Hvorfor ikke høre om mer eller annen medisinering kan hjelpe? Modafinil, høyere dose ritalin, aduvanz, mange ting du kan prøve ut.
Oppfører deg som en tulling så blir du sett på en tulling. Du blir nok oppsagt om du ikke er mulig å være rundt, spesielt siden det er offshore og trivsel teller ekstra ifh til en normal jobb på land.

Kan du ikke heller gå og si nøyaktig dette til legen og be han om hjelp? Si at det ikke nytter med det du får og at du trenger bedre støtte ellers så ryker jobben. Du er jo på klippen her mann og vurderer å hoppe, du har bare ikke funnet ut hvordan..
Sist endret av colakork; 2. september 2020 kl. 01:42.
Sitat av colakork Vis innlegg
Oppfører deg som en tulling så blir du sett på en tulling. Du blir nok oppsagt om du ikke er mulig å være rundt, spesielt siden det er offshore og trivsel teller ekstra ifh til en normal jobb på land.

Kan du ikke heller gå og si nøyaktig dette til legen og be han om hjelp? Si at det ikke nytter med det du får og at du trenger bedre støtte ellers så ryker jobben. Du er jo på klippen her mann og vurderer å hoppe, du har bare ikke funnet ut hvordan..
Vis hele sitatet...
vil påstå og si at dette ikke er casen. Jeg er simpelthen ute etter å miste offshore helseattesten for å få igjen på loss of license forsikringen og da bruke pengene på noe nytt/annet. Se på det som en sleip måte å omskoleres på.

Men du har et poeng at med at det kan ha noe med at jeg er sliten/trøtt og at økning av dosering kan hjelpe på motivasjonen.
Tenker at her er risikoen stor for deg. Om du blir avslørt etter å ha først fått en fet utbetaling må du regne med full regress, anmeldelse, domfellelse og soning. Også er det jo slik at alle former for svindel med forsikring er å stjele "litt fra alle". Det er alle andre forsikringstakere som må betale for det du evt. svindler til deg. Nettopp det at alle andre må bære børen din gjør at det er lav terskel for mange til å rapportere inn tilfeller de mistenker for svindel, og slikt bidrar ofte til å oppklare svindlere.

Moralen i dette får du kjenne på selv, du vet hva de fleste rundt deg tenker om slikt.

Om du faktisk er dønn sliten for tiden og føler du har lite å gi nå så er det kanskje på tide å ta ut en sykemelding samtidig som du enten forsøker nye medisiner eller nye doser og evt. får noe behandlingsopplegg som kan hjelpe. Kjenner ikke særlig til diagnosen din, så har ingen ide om hva som hjelper. Men kanskje kan ting som gode rutiner, struktur og faste rammer hjelpe deg i få mest mulig kvalitetssøvn når du sover slik at det kan hjelpe på at du ikke blir så sliten den tiden du er våken? Eller kanskje finnes det en type diett, noen vitaminer eller noen hippieløsninger som kan bidra positivt?

Om du faktisk ER så sliten for tiden at du kjenner du er på nippet til å sovne av, så er det neppe forsvarlig at det er offshore for tiden, og da tror jeg nok legen vil være raskt ute med sykemelding. Det handler jo om sikkerhet, både din egen og andres. Og da skal terskelen være lav for legen til å forsøke å finne en løsning som hjelper.

Kanskje er det faktisk nok i seg selv å bli sykemeldt en periode, få stresset ut av kroppen å få slappet av bli fult restituert slik at du er ferdig ladet neste gang du skal reise ut? Start med en prat med legen din.
@_abc_ kommer med mye fornuftig her.

Jeg tenker: kanskje tilstanden din i seg selv kan føre til loss of license? Da slipper du å fake et anfall. Stor risiko er det også. Dra til legen du!