Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3076
Skal dra å se på en leilighet jeg har lyst å leie. Det er første gang jeg er på visning og første gang jeg leier leilighet. Står på Finn at leieperiode er 1. Juli. Jeg kunne komme på visning nå på Søndag.

Når bruker man å betale depositumet og første leie? Får nemlig ikke penger inn på konto før 29. Juni så litt kleint om de sier jeg får leie der også skal de ha inn depositumet med engang liksom.
Min erfaring er at dem skal ha det med en gang papirene signeres.
Mener det har vært et krav i mine leiekontrakter før overtakelse. Husleie har også i mine tilfeller vært forhåndsbetalt, altså flytter du inn 1 juli skal husleien være betalt før utgangen av juni.

Men bare vis at du er seriøs og forklar at du får penger den 29 og kan betale da så går det nok fint.

Evt kreditt om dem krever alt med en gang, og gjør kreditten opp den 29 rentefritt.
Dette burde ikke være noe problem

1. Gå på visning som om du har pengene
2. Signer kontrakt hvis du får leieavtale
3. Betal depositium og første husleie før 1.7.
Har leid 4 forskjellige leiligheter i 4 forskjellige byer i Norge og det pleier ikke være noe problem å sende depositum når man får inn penger, utleier har som regel full forståelse for dette.
Sist endret av nuffins; 8. juni 2020 kl. 22:23.
Får du leiligheten så ta bilder av alle rom, gulv etc. Greit å kunne dokumentere hvordan det ser ut der ved innflytelse. Mange utleiere som prøver seg på depositumet for helt banale ting
Depositum og første leie forhåndsbetalt før innflytningsdato. Husleie fortsetter å forhåndsbetales.

Du kan forklare situasjonen og håpe på forståelse men da leier de nok heller ut til noen andre som kan betale med en gang. De har ingen garanti for at du som fremmed holder ord om at penga kommer senere og da måtte du ha betalt for to måneders husleie pluss depositum på en gang om du fikk det utsatt til 29.

Edit: Oops trodde du mente at det var innflytting 1 og du ikke kunne betale før 29. Hvis du betaler den 29 juNi med innflytt 1 juLi så går det helt bra!
Sist endret av Mefibon; 8. juni 2020 kl. 22:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Så det er vanlig å signere leiekontrakten kanskje et par uker før man faktisk betaler depositum og første husleie? Hvis leiedato er fra f.eks. 1. Juli
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Så det er vanlig å signere leiekontrakten kanskje et par uker før man faktisk betaler depositum og første husleie? Hvis leiedato er fra f.eks. 1. Juli
Vis hele sitatet...
Jada, ikke uvanlig det. Du signerer på at du betaler som avtalt, så om man ikke betaler i tide etter det sender de deg uansett et krav og får evn. oppsagt kontrakten fra dems side men du er fortsatt skyldig husleie for oppsigelsestiden isåfall. Jeg har både signert to uker før jeg overførte penger før innflytningsdato, men også måttet ha med kvittering på at beløpet var overført når jeg skulle komme på kontoret å signere kontrakten. Tror sistnevnte er mindre vanlig, det var utleie via firma ikke privatperson. Bare spør om det om de sier at du får leiligheten etter visningen så finner du ut av hva som er greit for utleieren du evn skal leie av!
Sist endret av Mefibon; 9. juni 2020 kl. 02:16.
Husk at depositumet ikke skal betales direkte til utleieren, det skal opprettes egen depositumkonto i ditt navn. Utleieren skal betale for kostnaden med kontoen men du skal ha rentene når leieperioden er over.

Hvis utleieren insisterer på at du skal gi han depositumet så er han sannsynligvis useriøs og du bør se deg om etter noe annet.
Sitat av Samurai80 Vis innlegg

Hvis utleieren insisterer på at du skal gi han depositumet så er han sannsynligvis useriøs og du bør se deg om etter noe annet.
Vis hele sitatet...
Nja.. Eller bare dumt uvitende, de har en lei tendens til å gjøre det som tjener de best og det er å ikke bruke opptil flere hundre kroner i gebyr på depositumskonto.

Ha en hyggelig tone, hvis til standardkontrakt for leieavtale og husleieloven å si du ønsker å forholde deg til det som er gitt der. Det er jo faktisk for å sikre begge parter.

§ 3-5. Depositum

Utleieren dekker kostnadene med å opprette depositumskonto. Utleieren kan anvise i hvilken finansinstitusjon depositumskontoen skal opprettes så sant dette ikke er til vesentlig ulempe for leieren. Leieren plikter ikke å opprette depositumskonto i utlandet.
Vis hele sitatet...
Veldig viktig at du krever at huseier har egen depositumskonto, ikke sett over penger før den er i boks.
Trådstarter
Hvordan vet man at det er en depositumskonto man betaler pengene til? Hvis man går ifra visningen og har skrevet leiekontrakt, også sender utleier betalingsinformasjon på SMS eller lignende til deg. Hvordan vet man at det faktisk er en depositumskonto og ikke en annen privat konto han eier?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Hvordan vet man at det er en depositumskonto man betaler pengene til? Hvis man går ifra visningen og har skrevet leiekontrakt, også sender utleier betalingsinformasjon på SMS eller lignende til deg. Hvordan vet man at det faktisk er en depositumskonto og ikke en annen privat konto han eier?
Vis hele sitatet...
Du må møte i banken saman med vedkommande, legitimere deg, vise fram leigekontrakt og settje inn depositumet.

Depositumskontoen er din konto, og dine pengar. Men du kan ikkje disponerer dei utan samtykke frå utleigar.

Om du får tilsendt kontonummer er det ikkje depositumskonto.
Sist endret av vidarlo; 15. juni 2020 kl. 22:30.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du må møte i banken saman med vedkommande, legitimere deg, vise fram leigekontrakt og settje inn depositumet.

Depositumskontoen er din konto, og dine pengar. Men du kan ikkje disponerer dei utan samtykke frå utleigar.

Om du får tilsendt kontonummer er det ikkje depositumskonto.
Vis hele sitatet...
Å jo da, i 2020 gjøres dette i nettbank.
Kan signere på at du MÅ ALDRI betale depositum til huseier. Den første gangen jeg leide gjorde jeg dette. Da jeg hadde sagt opp og krevde depositum sa han at han skulle få advokaten sin til å se om jeg hadde gjort noe ulovlig, eller om han hadde grunn til å holde tilbake depositum. Alt fordi jeg hadde hatt kjæresten på besøk 2 uker, selv om vi deretter var 2 uker hos hu. Var derfor jeg sa opp og, at han lagde kvalme fordi han antok at hu hadde flytta inn. Typisk at han konfrontere oss med idet vi hadde pakka bag og sekk og var på vei til hu i det han stopper oss på vei ut. Aldri lei rom i bolighuset til en "kristen" gnier med bitteliten sportsbil(sikkert enda mindre tiss) han knapt får plass i.

Hele greia endte opp med at lugubre typer måtte ringe hans kristene familie og fortelle hva han holder på med, og at penga SKAL inn. Fikk deretter rekommandert brev om to utbetalingsdatoer med 2 mnds mellomrom. Ganske tydelig at de penga var brukt opp for lengst i mine øyne...

Sjekk at badet har god utlufting og lykke til!