Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 908
Hei, noen som kan hjelpe med dette:

En langtur på ca 100 mil dieselbil la oss si ca 0,5 l/ pr mil forbruk.
Hva blir kostnaden?


En som sier 420,-kr noe jeg overhodet ikke får til å stemme.
100mil med 0.5 Liter per mil blir 50 liter. Diesel koster ca 16kr per liter så 50 Liter * 16 kroner = 800kr
100*0.5*15=750,-

Dette dekker uansett ikke all kostnaden med forsikring for dei ekstra kilometerene, verditap osv. Så det er jo kun kostnaden med diesel.

Totalkostnaden er fort 3-4 kroner pr km. Men om en regner på den måten kommer jo helt ann på hvorfor en kjører dei 100 milene og hjem en gjør det for.
Så man kjøre 100 mil på bare en full tank?
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Ja, om tanken er 50l og du bruker 0,5l per mil.
Ja det er et ca estimat men har dobbeltsjekket nå, det er 158 mil, men la oss si 150 for letthetens skyld.
Vet heller ikke forbruket så tok litt i underkant av det som er vanlig.
Men man kan vel fastslå at de 420,- kr bare er tull.......?!
Fyll full tank, tripp telleren og fyll fullt igjen når du er ferdig. Antall fylte liter delt på km som telleren viser.
420 hadde vært pr person om flere satt på. Så ja er ikke total kosten
Forbruket er jo også avhengig av terrenget og kjørestilen din. Skal du over fjellet eller på vestlandet må du nok regne med høyere forbruk. Mitt laveste forbruk er når jeg cruiser i passe tempo på fine motorveier på østlandet.