Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 2956
Tenkte jeg skulle pirre opp stemningen litt! Jeg vet det er mange som har et synspunkt i dette temaet.

Denne artikkelen er hentet fra min nettside Webmaster Kjartis .
____________________________________________________________ ___

"Det vi betegner som etisk riktig, er handlinger vi anser som gode, ønskelige, riktige og verdige. I motsetning handlinger som er gale, vonde eller uverdige." -Fagtidsskrift, Omsorg som arbeid.

Etikk handler om prinsipp. Prinsipp om hvordan vi oppfører oss med venner/familie og internett. På internett er man meget annonym og det er enkelt å ta seg friheter på andres bekostning. Du har kanskje aldri nasket en Snickers på butikken, men sitter med flere gigabyte med cracks og piratkopierte programmer på pc'n/mac'n. Du sier til deg selv at dette er noe helt annet og at det ikke kan sammenlignes. Men lik Snickersen og programmene er det mange mennesker som har brukt store ressurser på å utvikle dette til egen gevinst som igjen skaper arbeidsplasser. Man hører om folk som har kjøpt opp domener til store selskap for igjen å krever blodpris til de. Eller personer som direkte kopierer netthandelsider for å vekke troverdighet og stikker av med flere millioner av kroner. Dette er klart store overtramp og det er minimalt hva vi kan gjøre for å begrense dette.

Kopiering av din likemann sine sider er etisk galt og burde vært mere respektert. Layout, tekst, bilder og ideer er klart en inspirasjonskilde som burde utnyttes, men ikke for å kopieres for å utgi dem som sine egne. Du og jeg som er webmaster for en nettside sitter med mye makt og kontroll over hvordan vi ønsker at internett skal brukes. En positiv informasjonskilde eller en plass hvor vi kan utnytte folk. Jeg som deg har brukt uendelige mange timer på å utvikle nettstedet som vi er webmaster for og blir klart irritert hvis vi oppdager at en person på andre siden av Norge har kopiert siden og utgitt den for å være et sitt eget. Husk! Hvis du absolutt må kopiere noe fra en annen side, refferer kilden med link og navn!

------------------
www.kjartis.com