Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 925
Hei!

Skal forsøke å overbevise om å bytte fra elbil til fossilbil som følge av en case fra jobben. Fokuset er miljøhensyn. Dette skal være en utfordring vi kjører internt.

Uavhengig av hvilken side man i utgangspunktet støtter, hva vil dere si er gode (miljømessige) grunner til å bytte?

Takk så mye på forhånd for hjelpen freaks!
Kjører du ekstremt lite vil fossilbilen ha ett lavere totalt miljøavtrykk enn elbilen.

Lettere bil så mindre slitasje på veier.

Større lastemulighet så du kan få mer effektiv transport av mye varer.

Men i mine øyne synes jeg det er vanskelig å se dei store miljøfordelene når en skal gå den veien. Spesielt om det er snakk om jobb bruk av bil der en kjører rimelig mange km i året.
Trådstarter
8 2
Elbil betaler ingenting for slitasje og forurensning det skaper?

To tredjedeler av verdens elektrisitet produseres fra kull eller andre fossile kilder

Hydrogen snart det nye? Hvorfor skal vi da bygge ut infrastruktur for ladestasjoner? Ved å eie en elektrisk bil øker du jo etterspørselen etter infrastrukturen.
Hva er fokuset ditt? Er du oppriktig overbevist om at fossilbiler forurenser mindre og ønsker derfor å gå over til fossilbiler på jobben din av hensyn til miljøet? Dersom du sitter på gode argumenter for påstanden, så kan du bare fremlegge disse. Rasjonelle folk tar rasjonelle valg i møte med fakta. Dersom du derimot ikke har gode argumenter, eller de gode argumentene dine blir skutt i filler, men du likevel er overbevist om at du har rett, så er det på tide å ta en liten granskning av egne meninger. Kanskje prøve å finne objektiv informasjon om miljøavtrykket til de to kjøretøyskategoriene og se hva som faktisk er tilfelle. Skulle det mot formodning vise seg at elbiler er langt bedre for miljøet så burde du endre mening om saken.

Hvis derimot fokuset er at du bare misliker elbiler og ønsker å kjøre fossilbiler av helt andre årsaker, men firmaets miljøprofil står i veien, da er løsninga enkel: Forkast all intellektuell redelighet og kjør på med bullshit. Du trenger ikke å ha rett for å rett! Argumentene dine trenger ikke å være koherente, sannferdige eller tuftet på fakta. Bare undersøk hva klimarealistene har å si om saken, pugg en masse shit de har sagt tidligere og spy det ut i debatt. Dersom du er usikker på noe, så bare fyll alle hull i rekka di med fri fantasi og ord som høres kule ut. La deg inspirere av nettavisenes kommentarfelter! Med mindre du omgås kunnskapsrike stabeiser, så vil du normalt vinne ganske kjapt på denne måten, for det er utmattende å skulle argumentere redelig mot en uredelig motpart: Du kan bare kaste ut påstander uten å bry deg om hvor de lander, mens de faktisk må sjekke at det de sier holder vann. Samt ettergå alt du påstår - men innen de har sjekka én påstand, så har du rukket å fremme femti nye. De fleste blir nedbrutt og gir opp ganske kjapt.
Sist endret av Myoxocephalus; 24. juni 2020 kl. 19:52.
Miljømessig kommer elbil veldig mye bedre ut enn fossilbiler i Norge da vi i all hovedsak bruker vannkraft, men kjører man ekstremt lite tar det en stund før elbilen blir mer miljøvennlig her pga mer utslipp ved produksjon. Bruk av piggdekk og tungtransport er hovedsynderne hva vegslitasje angår. Vektforskjellen mellom el og fossil er mindre nå enn for noen år siden pga mer kompakte og lettere batterier. Jeg greier kun å se ekstremt lite bruk som et miljøargument i Norge.
Sitat av rfa Vis innlegg
Kjører du ekstremt lite vil fossilbilen ha ett lavere totalt miljøavtrykk enn elbilen.

Lettere bil så mindre slitasje på veier.

Større lastemulighet så du kan få mer effektiv transport av mye varer.

Men i mine øyne synes jeg det er vanskelig å se dei store miljøfordelene når en skal gå den veien. Spesielt om det er snakk om jobb bruk av bil der en kjører rimelig mange km i året.
Vis hele sitatet...
Hm. Tungtrafikken står for ca 90% av slitasjen av våre veier. Om en bil veier 1200 kg, 1500 eller 2300 kilo betyr nok svært lite i forhold til slitasje på vegbanen. Skal en tenke på slitasje på veier er det nok mer å hente på å kjøre piggfritt om det er mulig.

Men fossilbil vil jo fortsatt ha lokale utslipp, så selv om en kunne fått et mindre miljøavtrykk totalt sett ved feks å kjøpe en nyere brukt fossilbil så skaper det jo trøbbel for folk lokalt om de sliter med kols, astma, dårlige hjerte etc.

Personlig klarer jeg ikke se noen grunn til å kjøpe fossilbil idag for vanlige folk til vanlig bruk. Det må være helt spesielle behov som skal dekkes om en ikke kan kjøre nullutslipp. Og nei - rekkevidde på 1000 km regner jeg ikke med er et reelt krav fra noen.