Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3807
Hei, freaks. Mange vil sikkert synes at dette er tidenes dummeste spørsmål, men det får så være.

Jeg leier en leilighet tilknyttet huseier sitt hus. Nettet hans er tilgjengelig, men det suger eselballe og er ustabilt på sitt aller beste. Så min "geniale" løsning er at jeg bestiller meg et eget nett noe som jeg ikke har noe problem med da husleien er latterlig lav.

Huseier har Canal Digital fra før av så da kjører jeg på med det. Så da er spørsmålet mitt: Må det borres hull gjennom veggen eller går det ann å kjøre gjennom COAX-utstikket? Har absolutt null peiling på dette så vil bare vite hvordan Canal Digital gjør dette før jeg klarerer det med huseier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Snakk med Canal Digital. I utgangspunktet leverer CD over koaks eller fiber, avhengig av område.
Limited edition
Moff's Avatar
Det du beskriver er fullt mulig. Jeg har vært i samme situasjon selv, hvor jeg leide en del av et hus. Huseier hadde Canal Digital via kabel-TV (coax) på sin side, og tilbød WiFi (som var kjempedårlig, selvsagt). Vi hadde en kabel-TV-kontakt på vår side fra før som TV-en var koblet til. Jeg bestilte internett (og bare internett, ikke TV) fra CD, og fikk et eget modem jeg kunne koble til kabel-TV-uttaket. TV-en var da fremdeles koblet til det samme uttaket, og den var fortsatt knyttet til huseierens abonnement. Dette fungerte helt utmerket.

Som en teknisk notis; dere vil dele på kapasiteten i linja, siden det er den samme fysiske kabelen som går inn i huset. Coax har imidlertid svært god kapasitet; det er så bra at det kan måle seg med fiber. Huseieren skal derfor i teorien ikke merke noe som helst til at dere har et ekstra abonnement på samme kabel, selv om dere velger å gå for den høyeste hastigheten de tilbyr. Hvis eieren begynner å oppleve problemer, så skyldes det mest sannsynlig at signalstyrken inn til huset er for svak. Det har ingenting med kapasitet å gjøre, det er noe Canal Digital kan justere opp for å løse.

Hvis kabel-TV-uttaket på deres side bare har to kontakter (én for TV og én for radio) så må dere mest sannsynlig bytte kontakten til en 3-punkts, såkalt multimediekontakt. Trepunktskontakten kommer med TV, radio og et data-uttak, og det er sistnevnte dere skal koble modemet i. Det pleier ikke å koste noe ekstra å få byttet kontakten. Canal Digital vil sende en montør for å fikse dette. Det er også fullt mulig å bytte kontakten selv (det gjorde jeg, orket ikke å vente på montør). Det er like enkelt som å montere en taklampe, alt du trenger er en liten skrutrekker.