Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6156
Er det mulig å sveise sammen en uherdet plate til herdet stål ved hjelp av mig-sveising, eller kan man evt. lodde slike ting sammen?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Både sveising og lodding funker greit om det gjøres riktig.
Hva skal sveises, hvor store er delene, og hvilken belastning vil det få?
Jeg skal sveise fast en 4mm tykk mykstålplate til en 15mm tykk herdet stålplate. Belastningen er på under 5kg. Jeg har søkt litt på nettet og ser at enkelte påstår at man må varme opp hardstålet før man sveiser. Så jeg lurer på om jeg ikke skal prøve å lodde med enten sølvloddetråd eller steelaloy.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Lodding kan fungere bra, og det stemmer at du må forvarme stålet før du lodder. Ofte bruker man en Tempil-stick eller lignende for å sjekke temperaturen.
Sveising av herdet har noen utfordringer fra et metallurgisk perspektiv. Herding er en varmebehandlingsprosess, der du varmer opp og bråkjøler metallet ditt for å gi det en viss hardhet, og deretter anløper det ved lavere temperatur over lengre tid for å gi det ønskelig seighet og styrke. Når man sveiser herdet metall, tilfører man så mye varme at den originale varmebehandlingen blir ødelagt, og man ikke lengre har de ønskede egenskapene i den varmepåvirkede sonen rundt selve sveisen.

Siden belastningen skal være relativt lav, antar jeg at det ikke er nødvendig å forsikre seg om at stålet blir herdet på ny etter sveisingen.

Grunnen til at du bør forvarme det herdede stålet før sveising, er at den høye varmetransporten bort fra det sveiste området og inn i resten av den kalde platen kan før til at du herder stålet på ny med for høy avkjølingshastighet. Dette gjør at den varmepåvirkede sonen blir for hard og sprø, og lett kan sprekke opp.

Håper dette hjelper.
Vist du har 309 pinner ville jeg brukt det. Eller evt 316 pinner
Uaktuelt å lime eller poppe?
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Uaktuelt å lime eller poppe?
Vis hele sitatet...
Jeg antar at det blir vanskelig å bore hull til popnagler i herdet stål.
Jeg har allerede loddet det sammen med steelaloy og det ser ut til å holde til mitt bruk. Har ikke prøvd å slå på det med en hammer, men så lenge det holder opptil 5kg, så er det bra nok for meg.