Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4143
Vurderer kanskje å bygge om leligheten, det vil si fjerne stua og lage et ekstra soverom som jeg kan leie ut. Trenger cash da jeg har usikkert arbeid.
Da vil jeg ha 2 stk rom jeg kan leie ut, tenkte og bo i det tredje rommet selv.
Hvis jeg må betale 28% skatt av dette så anser jeg det nesten som ulønnsomt dog har jeg hørt at folk sier det ikke blir så ille fordi man kan få med vedlikeholdsutgifter etc som fratrekk på skatten igjen, og man ender opp med å ikke bli flådd dvs betale 28%.
Noen som vet noe om dette?
Hvordan sjekker skattemyndighetene eventuelt om man leier ut? Bank konto overføringer?
Sist endret av auting82; 28. mars 2017 kl. 21:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://e24.no/privat/eiendom/lei-ut-...udent/10017412 svarer på rimeleg mange av spørsmåla dine. Generelt sett høyres det ut som det vil vere det skattefritt.

For det andre så kan du jo sjølvsagt trekkje frå utgiftene du har, om du er i skatteposisjon. Skatteetaten sjekker deg heller ikkje per se - men du har jo rapporteringsplikt, og skatteetaten kan foreta rutineundersøkelse, eller basert på tips eller mistanke. Då er det opp til deg å demonstrere at du ikkje har skatteplikt på inntekta.

http://e24.no/privat/eiendom/lei-ut-...udent/10017412 svarer på rimeleg mange av spørsmåla dine. Generelt sett høyres det ut som det vil vere det skattefritt.

For det andre så kan du jo sjølvsagt trekkje frå utgiftene du har, om du er i skatteposisjon. Skatteetaten sjekker deg heller ikkje per se - men du har jo rapporteringsplikt, og skatteetaten kan foreta rutineundersøkelse, eller basert på tips eller mistanke. Då er det opp til deg å demonstrere at du ikkje har skatteplikt på inntekta.
Sist endret av vidarlo; 28. mars 2017 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Så hvis jeg feks har et slik opplegg:
Rom 1 8m2 leies ut, Rom 2 12m2 leies ut.
Rom 3 ca14m2 bor jeg i selv.
Kjøkken/Stue ca 13m2, pluss Bad ca5m2, og gang ca 6m2 deler jeg med andre.

Må jeg betale da 28% skatt? Jeg leier jo ut strengt tatt 8+12=20m2 av min lelighet, så bor i mer enn halvparten selv da.
Lenken som vidarlo ga deg gir deg vel svar på dette spørsmålet:

Du kan leie ut svært mye av boligen din før skattekontoret kan skattlegge leieinntektene dine.

Det stilles ett hovedkrav for at leieinntektene fra hybler/hybelleiligheter er skattefrie:

Summen av leieinntektene fra hyblene/hybelleilighetene må ikke overstige den anslåtte leieinntekten av den delen av huset du selv bebor.
Vis hele sitatet...
Sitat av auting82 Vis innlegg
Så hvis jeg feks har et slik opplegg:
Rom 1 8m2 leies ut, Rom 2 12m2 leies ut.
Rom 3 ca14m2 bor jeg i selv.
Kjøkken/Stue ca 13m2, pluss Bad ca5m2, og gang ca 6m2 deler jeg med andre.

Må jeg betale da 28% skatt? Jeg leier jo ut strengt tatt 8+12=20m2 av min lelighet, så bor i mer enn halvparten selv da.
Vis hele sitatet...
Reglene ble endret for en stund siden, nå er det ikke lengre areal man bor på, men arealverdien. Du må altså bo på over 50% av arealverdien. Du må altså kunne leie ut resten av leiligheta for mer enn du får inn på begge rommene. I praksis tolker jeg dette som at du må kunne leie ut hele leiligheta for mer enn du får inn hver måned fra de to rommene. Dette regnes ut ifra markedet der du bor, med basis i hva andre i området leier ut liknende enheter for.

Du er med stor, stor sannsynlighet godt innenfor her. I tillegg er det vanvittig liten sjanse for at noen bryr seg. Reglene er ikke laget for å hindre utleie av denne typen, det er for å hindre folk fra å kjøpe store hus, leie ut mange rom og tjene vanvittige $$.
Tolker dette som en form for kollektiv.
Da er alle inntekter skattefritt så lenge du bor i kollektivet selv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er ikke skattefritt selv om du bor i kollektivet selv!
Selv om du leier ut mindre enn halvparten av boligen, vil det være skattepliktig dersom markedsleien for de rommene du leier ut er større en markedsverdien for din del.
Så her kan du gå i fella!!

Det sier ihvertfall skatteetaten og husleie.no
Sitat av snekker1 Vis innlegg
Det sier ihvertfall skatteetaten og husleie.no
Vis hele sitatet...

Som de sier: "Utleie av et enkelt rom eller en mindre del av boligen din vil normalt ikke utløse skatteplikt selv om du bor i boligen."

Vil tro at soverom + alle fellesrom har mer verdi enn 2 soverom.


Så TS er i denne sammenhengen helt innafor.
Man leier tross alt ut kun rommet. Fellesarealer kan disponeres fritt.

Skriver man "Rom og 1/3 av fellesareal" så vil man tho gå i fellen.