Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2486
Ble anmeldt av politiet for narkotikabruk, fikk saken henlagt etter nekting og inndragelse av telefon.

Nederst i brevet står det "Henleggelsen kan påklages til nærmeste overordnede påtalemyndighet."

Det jeg lurer på er hvorfor skulle det stått der? Tror de virkelig at folk er fornøyd nok med henleggelse? Eller er det en sånn standard greie på alle brevene, samme hva det hadde stått? (Soning eller bot f.eks)
Du får ikke noe brev som sier "bevist uskyldig" for å si det slikt...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Det jeg lurer på er hvorfor skulle det stått der? Tror de virkelig at folk er fornøyd nok med henleggelse? Eller er det en sånn standard greie på alle brevene, samme hva det hadde stått? (Soning eller bot f.eks)
Vis hele sitatet...
Tja. Det kan jo tenkast du vil klage på grunnlaget for henleggelse. Om du meiner deg uskuldig vil jo henleggelse på bevisets stilling vere svakare enn intet straffbart forhold.
Det står som standard på alt av henleggelser, feks om du har blitt frastjålet bilen, du anmelder og saken blir henlagt.
Da kan det være fint å påklage henleggelsen.
gonna blast
Kloroplast's Avatar
Trådstarter
Mente da selvfølgelig hvem er det som er så misfornøyd med henleggelse av sin egen sak og at påtalemyndigheten vorventer klager.

Henleggelse er vel ikke en straffbar reaksjon Vidarlo?

Er det jeg tenkte, sånn ca Slæsken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Henleggelse er vel ikke en straffbar reaksjon Vidarlo?
Vis hele sitatet...
Det er ytterst få reaksjoner som er straffbare.

Men nei. Det er ikkje ei straff. Men folk har rettferdighetssans, og prinsipielt er det stor skilnad på dei ulike typane grunnar politiet har for å legge vekk ei sak. T.d. skal det meir til for å ta fram ei sak med intet straffbart forhold enn ei sak som er lagt vekk på bevisets stilling. Sistnemde tilseier ei viss plikt til å plukke den fram igjen om bevissituasjonen skulle endre seg...
I enkelte typer saker er det stigmatiserende å ha en mistanke hengende over seg, og en henleggelse på bevisets stilling oppfattes kanskje ikke som en renvasking for omgivelsene.
Jeg har selv opplevd å høre fra snuten noe sånt som:

Han: "Du var jo innblandet i en svindelsak for litt siden..."
Jeg: "Den saken ble henlagt."
Han: "Åååja. Etter bevisets stilling da, tenker jeg."

Så man kan ha en god grunn for å innklage en henleggelse, som vidarlo og entropi sier.
Sist endret av kallisti; 23. januar 2017 kl. 19:32.
Og alt du har å si er "Jeg ble jo aldri dømt, da?"
gonna blast
Kloroplast's Avatar
Trådstarter
Kommer til å røyke mer, om jeg skulle få enda en lignende sak, har den gamle noe å si da?
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Kommer til å røyke mer, om jeg skulle få enda en lignende sak, har den gamle noe å si da?
Vis hele sitatet...
I teorien skal det ikke ha så mye å si, men om du ender opp med 4-5 slike saker som er henlagt grunnet bevisets stilling så vil det danne seg ett bilde hos de som skal behandle dine fremtidige saker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Kommer til å røyke mer, om jeg skulle få enda en lignende sak, har den gamle noe å si da?
Vis hele sitatet...
Dei står jo fritt til å plukke fram gamle saker frå bunken og etterforske dei på nytt om dei føler for det.

Dei står og fritt til å prioritere å etterforske nokon som har fem saker på seg frå før høgare enn nokon som har null.
Sist endret av vidarlo; 23. januar 2017 kl. 23:11.
Så vidt jeg kan se følger dette av straffeprosessloven § 59 a første ledd, så da er det en standardformulering som følger alle brev om henleggelse, påtaleunnlatelse, forelegg etc.

Når det gjelder henleggelser spesielt, ser jeg for meg at bruk av klageadgangen er mer vanlig fra fornærmedes/anklagers side enn fra anmeldtes side. Om du vil påklage en rutinemessig henleggelse av et tyveri som er begått mot deg, for eksempel, er nok det et vanligere syn enn at noen påklager henleggelsen av en sak mot seg.
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Kommer til å røyke mer, om jeg skulle få enda en lignende sak, har den gamle noe å si da?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan godt hende. Det virker som de ofte kjører "oppsamlingssaker" med diverse småplukk som besittelse, småtyveri etc.i steder for å kjøre sak på hver ting.
Politiet selv klager iallefall om det blir henlagt på bevisets stilling. Du vil nok bli plaga med denne saken neste gang du sitter i saksa.
Men fortsett å nekte, fortsett å nekte.