Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2650
Det har seg slik at jeg i august i fjor fikk frastjålet en moped, noe som er kjipt nok i seg selv.

Saken er den at sismo (statens innkrevingssentral) av en eller annen grunn fortsatt maser om årsavgift for 2016 på den. Har klaget flere ganger men de har ikke trukket kravet. I stedet har de begynt å vifte med tvangsinndriving av pengene.

Mopeden ble meldt stjålet hos snuten rett etter at den var borte, så kan ikke fatte eller begripe hvorfor de fortsatt vil ha penga mine.

Noen som har vært borti lingende? Hva ble evt. løsningen for deg?
Kan sismo kreve årsavgift på en stjålet moped?

(tittelen på tråden skulle naturligvis være "Moped stjålet i 2015, osv."
Sist endret av Person_navn; 4. desember 2016 kl. 23:12. Grunn: jeg er en nepe til tider
Ta kontakt med statens vegvesen og forhør deg om hvorfor de krever årsavgift for 2016, Sismo har fått kravet tilsendt fra vegvesenet og vet nødvendigvis ikke at mopeden er meldt stjålet.
Du er også sikker på at kravet er for 2016 og ikke 2015?
Sist endret av Putresopp; 4. desember 2016 kl. 23:22.
Gladgutt
Trådstarter
Hm ja, får ta en prat med de i morgen. Ja er skråsikker, fordi jeg vet jeg betalte for 2015

Står også dato på kravet
Sist endret av Person_navn; 4. desember 2016 kl. 23:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan hende det er så enkelt som en feil i et datasystem som gjør at statens vegvesen fortsatt tror du skal betale.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Det er ikke Statens Vegvesen som krever inn årsavgiften. F.o.m 01.01.2016 er det Skatteetaten som har den oppgaven. Før dette var det Tollvesenet sin oppgave. Anbefaler deg derfor å kontakte Skatteetaten, istedenfor å kaste bort tid på å prate med Vegvesenet.

Skatteetatens websider står det om tyveri at:

Du må betale årsavgift selv om kjøretøyet er stjålet i 2016. Vi refunderer avgiften automatisk i første del av 2017 for den tiden kjøretøyet har vært stjålet hvis du har politianmeldt tyveriet. Du får ikke refundert avgift hvis kjøretøyet kommer til rette innen 30 dager etter at det ble meldt stjålet til politiet. Refusjonen blir utbetalt til personen som var registrert eier av kjøretøyet da det ble meldt stjålet.
Vis hele sitatet...
I og med at mopeden ble stjålet i 2015, ser jeg ingen grunn til at du skal kreves for årsavgift for 2016. Dette løser du enkelt med en telefon eller epost til Skatteeteaten. De blir sikkert veldig glad om du kan oppgi anmeldelsesnummeret, hvis du har det tilgjengelig. Skal uansett ikke være spesielt vanskelig å nøste opp i
Sist endret av Btyven; 5. desember 2016 kl. 04:05.
Sitat av Btyven Vis innlegg
Det er ikke Statens Vegvesen som krever inn årsavgiften. F.o.m 01.01.2016 er det Skatteetaten som har den oppgaven. Før dette var det Tollvesenet sin oppgave. Anbefaler deg derfor å kontakte Skatteetaten, istedenfor å kaste bort tid på å prate med Vegvesenet.
Vis hele sitatet...
Og der ligger mest sannsynlig feilen. I en av disse overføringene har noe gått galt, og blitt registrert feil.

Send klage til skatteetaten, og legg ved attesten du fikk for anmeldelsen. Om du har mista den, ringer du Politiet og får en ny. Bor du på et litt mindre sted får du den sikkert raskt. Om tidsfristen til SI forfaller før du får til dette; bør du likevel betale, de setter igang et helvetes styr og kostnader om det blir tvangsinndrivelse. Om du har mulighet da. I så fall får du pengene tilbake, med renter, relativt raskt saken er oppklart.