Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4130
Hei Freaks!

Jeg har et problem som er langt over mine datakunnskaper, og som de jeg kjenner med gode datakunnskaper ikke finner ut av. Håper derfor at det er noen her inne som kan hjelpe.

For et par år siden slutta den stasjonære datamaskina mi å åpne nettsider. Den har tilgang til nettet, men det er så begrensa at til og med tekstbaserte sider timer out før noe har blitt lasta ned. Dette skjedde etter at jeg hadde vært på ulike streamingsider, og jeg er temmelig sikker på at maskina har blitt smitta av noe ulumsk der (til tross for at de som har forsøkt å hjelpe sier at det ikke er mulig). Grunnen til at jeg mistenker streamingsidene er at når jeg henta fram laptopen og streama serier på den også, fikk den nøyaktig samme problem.

På den stasjonære maskina har det blitt forsøkt ting som å reinstallere driverene til wifi sticken (usb), på laptopen prøvde vi å avinstallere Windows og gjøre en rein installasjon av siste versjon, ingen ting av dette hjalp. Bare for å teste, blei Linux installert på laptopen, og det fiksa problemet. Jeg har streama manger serier på laptopen etter det, og Linux ser ikke ut til å ha noen problemer. Jeg konkluderer dermed med at det er en eller annen form for Windows-retta virus eller orm, selv om ingen jeg har snakka med om dette med går med på at slike virus/ormer/bugs/whatever eksisterer.

Det er ikke aktuelt å installere Linux på den stasjonære maskina, det er for mange programmer jeg bruker som ikke støtter det. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og vurderer å kjøpe ny maskin, noe jeg overhode ikke har råd til for tida. Håper derfor at det er noen her som har kunnskap om dette og kan hjelpe. Jeg bor forøvrig i Oslo, om det er noen som vil bytte diagnosering mot et hjemmelaget måltid eller søt bakst (er temmelig god på å bake muffins, kaker, makroner, boller, kjeks og sånt). Jeg tar gjerne med maskina på hjemmebesøk om det er ønskelig. Har også litt penger å bruke på dette, og forventer ikke å få hjelp uten komensasjon, men foretrekker å bruke de på hardware.

Takker og bukker for hjelp!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du formaterte harddisken, installerte Windows på den og fra første sekund etter installasjonen hadde du samme problemet?

Får du pinget utsiden/innsiden? Hva sier traceroute?

Gitt at du faktisk har fått den fra streamingsidene så har du nok valgt "ja" til noe og fått lastet ned et eller annet for at du skal ha fått deg rusk på komputeren.

Kjør følgende kommandoer og lim inn resultatet (i cmd.exe må du høyreklikke og velge Merk for å få kopiert):

Kode

cmd.exe
ipconfig

Kode

cmd.exe
ping 8.8.8.8

Kode

cmd.exe
tracert 8.8.8.8
Du kan også laste ned følgende software og kopiere filen over på maskinen som ikke funker med USB eller whatever: https://www.microsoft.com/en-us/down....aspx?id=17148

Etter å ha installert den kjører du og limer inn resultatet fra følgende:

Kode

cmd.exe
portqry -n 195.88.55.16 -p tcp -e 80
Sist endret av nso; 26. juni 2017 kl. 23:50.
Ja. Etter clean nyinstallering var det første vi gjorde å prøve å åpne ei nettside, og samme feilmelding som før poppa opp. Husker ikke helt feilmeldinga nå, men noe om "limited access to the Internet".

Vil sette søkelyset på starten av innlegget mitt... "et problem som er langt over mine datakunnskaper". Jeg veit ikke hva å pinge er, og heller ikke traceroute. Jeg veit etter min egen mening pinlig lite om hvordan datamaskiner fungerer, og er ikke inne på faglingo...

Kan ikke huske at jeg har valgt noe aktivt på streamingsidene, men har jo de popup annonsene som må klikkes bort. Tusen takk for svar, forresten!

Jeg veit ikke hvordan man kjører koder... Derfor jeg lokker med hjemmebakst i bytte mot hjelp. :P

Kan uansett ikke bruke Ctrl+C&V mellom ulike maskiner. Men hvor finner jeg cmd.exe?
Sist endret av Sonnenschein; 26. juni 2017 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Trykk WIN-R og skriv "cmd.exe". Evt. klikk på startmenyen nede i venstre hjørne og skriv "cmd.exe".

Du trenger ikke å kunne noe som helst om ping og traceroute, alt du trenger er å kjøre kommandoene jeg la ved over og å få limt inn resultatet av dem her.
Sist endret av nso; 26. juni 2017 kl. 23:53.
Har googla det du har foreslått, nso, og tror jeg skal få til å kjøre kommandoene. Men tror ikke at wifipinnen har riktige drivere innstallert, så prøver å google meg til hvordan å gjøre det først.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Sonnenschein Vis innlegg
Har googla det du har foreslått, nso, og tror jeg skal få til å kjøre kommandoene. Men tror ikke at wifipinnen har riktige drivere innstallert, så prøver å google meg til hvordan å gjøre det først.
Vis hele sitatet...
Det vil vi kunne se veldig raskt etter at du har kjørt "ipconfig".
ipconfig ser ut til å basically si "Media disconnected". Skal få over et bilde...

Jeg ser ikke hvordan jeg får lasta opp bilde å poste. Ser bare en valg om å skrive in URL. Må jeg laste opp bildet til internet før jeg kan poste det i en tråd?

ping 8.8.8.8 sier "transmit failed. General failure." Sannsynligvis på grunn av ipconfig og dets "Media disconnected".
tracert 8.8.8.8 sier "Transmit error: code 1231"
Sist endret av Sonnenschein; 27. juni 2017 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei,
Du kan laste opp bilder til den offisielle bildeopplasteren til Freak, imma.gr, og deretter bruke Sett inn bilde-funksjonen, hvor du bruker linken du blir tildelt på imma.gr.
Takk skal du ha, Investigathor!



Forrige bilde var til ipconfig.

Ping:





Tracert: [IMG][/IMG]
Sist endret av Sonnenschein; 27. juni 2017 kl. 00:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du vil ikke få pinget noe siden ingen nettverkskort er tilkoblet. Har du bare trådløs ditt? eller kan du strekke en kabel bort. Vis du gir meg navnet på wifi pinnen skal jeg finne riktig driver. Har 64bit eller 32bit os?
Jeg kan strekke bort en kabel i morgen. Wifi pinnen heter D-Link DWA-140/ST, og jeg har 64bit os. Jeg hadde tre ulike drivere, prøvde å kjøre alle (ikke samtidig naturligvis), og en av de gikk gjennom og maskina mi sa at den biten var i orden. Det er selvfølgelig mulig at den ikke hadde helt rett. Hadde vært kjekt å vite med sikkerhet at det ikke er feil drivere som er problemet. Takk for hjelpa!
Det er 4 versjoner, det skal stå ver.A, B, B3, eller c et sted på den brikken
Ser ut til at det er enda flere versjoner, for på min står det ver. D1.
Takk, TeliaSuger! Og da er det bare driveren jeg trenger å laste ned?

Jeg prøvde å koble til kabel, og plutselig virka internettet! Har prøvd det før, i forrige leiligheten jeg bodde, og da uten at det virka. Nå trengte jeg ikke å gjøre noe, annet enn å plugge den i. Lasta ned og installerte driveren fra D-Link sida, men wifi pinnen funker fortsatt ikke. Tror muligens jeg prøvde å kjøre feil fil, dobbeltklikka på setup.exe. Under Win7x64 finner jeg disse filene:
[IMG][/IMG]

Siden det var lenge siden datamaskina hadde vært påkobla, var det en del nye oppdateringer. Jeg slo av maskina, og når jeg skrudde den på igjen så fungerte ikke internettet lenger. Jeg gikk gjennom alle fanene i nettleseren, og fant at to av de hadde ikke blitt gjenoppretta. En av de var den streamingsida som jeg mistenkte at hadde skapt problemet i utgangspunktet. Jeg lukka begge to og prøvde å restarte maskina. Fortsatt ikke internett...

Troubleshooteren kom med denne konklusjonen:
[IMG][/IMG]
Sist endret av Sonnenschein; 27. juni 2017 kl. 21:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel først tar vi minne pennen, gå inn i device meny og se om det er en maskin komponent det står et gult spørsmåltegn ved. Denne kan du venstre klikke på og oppdater driver. trykk for ha r driver og let deg frem til x64 filen du har unzippa og den vil legge det riktig inn.

Den andre feilen kan være update KB2978041 fra Microsoft, du kan prøve og slette denne og starte maskinen på nytt.

Det er en litt komplisert annen måte og fikse det på men da er jeg mer bekymret for om hardisken din er i god stand
Det ser ut til at jeg fant en løsning! Fant denne siden: https://www.cnet.com/forums/discussi...ction-adapter/ Alt som trengtes var å unchecke "JumpStart Wireless Filter Driver".
Noen ganger er svaret enkelt
Jepp! Og noen ganger i tillegg temmelig uforståelig... Håper Internettet holder seg nå. Foreløpig bruker jeg kabel, og prioriterer å få alle programmene opp og kjøre igjen. Kommer nok tilbake og spør mer om å få fiksa wifi pinnen om det viser seg utfordrene.

Tusen hjertelig takk for all hjelpa!!!