Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6506
Det er kun kort tid siden jeg fikk vite om dette forumet, men har allerede fått god hjelp.
Jeg holder på å sette opp min egen webserver på en gammel PC som står i lokalnettet. Ruteren er en D-link Dir-635, og den er noen år gammel men fungerer utmerket. Bør jeg oppgradere den? Jeg har åpnet for port 80 for HTTP, og trenger ikke FTP (bruker kun SMB, NFS og SSH lokalt). Jeg ser for meg at jeg vil trenge flere åpne porter, først og fremst for epost. Epost er en utfordring, men fant nettopp et tips her på freak.no som jeg skal forske på. Så da er det spørsmålet foreløpig lagt til side.
Spørsmålet jeg har i dag er om jeg kan finne flere gratis DDNSer. Jeg har funnet en leverandør hvor jeg har 4 domener (dynu.com), men skulle hatt iallfall 3 til. Andre jeg har funnet har betydelige begrensninger eller urimelige krav.
Noen gode tips her?

...
Kan det ha noen hensikt å sette opp sin egen DNS-server? Jeg har jo bare en server med en IP-adresse, og registrar krever som regel minst to. Dessuten er jeg usikker på om det gjør samme nytten. Noen synspunkter her, evt. tips om steder hvor jeg kan finne forståelig informasjon? (f.eks. Apaches dokumentasjon er ganske vanskelig å forstå, for hvert enkelt tema er ofte beskrevet utenfor kontekst).
Sist endret av webfreak48; 19. juni 2017 kl. 16:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For det første så er det å settje opp eigen DNS rimelig enkelt. Det er litt speedbump å ha det hos seg sjølv, og du er i praksis dønn avhengig av å slave-NS som er litt meir stabil. Køyrer bind heime for eit av mine domener, som DHCP oppdaterer automagisk. Funker heilt utmerka.

Men E-post er av dei ting du ikkje bør hoste heime. Mange, som t.d. gmail, tildeler e-post sendt frå sluttbrukeradresser høg spam-score. I tillegg blokkerer ein del ISPer port 25 innkommande, så du kan ikkje ta imot e-post direkte. Du kan forsøke å bruke ISPen din som smarthost for utgåande, men...

Når det kjem til ruter: få inn pfsense eller edgerouter x, og ein switch med VLAN-støtte så du faktisk kan segregere ting litt.
Trådstarter
16 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første så er det å settje opp eigen DNS rimelig enkelt. Det er litt speedbump å ha det hos seg sjølv, og du er i praksis dønn avhengig av å slave-NS som er litt meir stabil. Køyrer bind heime for eit av mine domener, som DHCP oppdaterer automagisk. Funker heilt utmerka.
Vis hele sitatet...
Jeg må nok lese mer om dette. Har vært gjennom det før, men boken jeg har kjøpt om egen webserver er "for dummies" og windows-brukere, og nevner ikke et ord om disse tingene.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men E-post er av dei ting du ikkje bør hoste heime. Mange, som t.d. gmail, tildeler e-post sendt frå sluttbrukeradresser høg spam-score. I tillegg blokkerer ein del ISPer port 25 innkommande, så du kan ikkje ta imot e-post direkte. Du kan forsøke å bruke ISPen din som smarthost for utgåande, men...
Vis hele sitatet...
Gmail kommer ikke på tale uansett. Det er en møkkatjeneste som "spiser" eposter, og mange mailer som kommer fra gmail går rett i spam-folder selv om ingenting skulle tilsi at det er spam. Det samme gjelder en del av de andre "populære" epost-tjenestene. Mange av mine bekjente får ikke email som jeg har sendt til dem, og det er først og fremst de som har google, yahoo og hotmail/live/outlook. Årsaken tror jeg er at nettopp de store mailserverne er svært plaget av spam og hacking.
Jeg har satt opp dovecot før, og fikk mail både inn og ut, men jeg fikk ikke pop3 eller imap til å fungere. Det er et omfattende puslespill å få det til, og dokumentasjonen er vanskelig å forstå. Så jeg forstår advarslene, men jeg tar det som en utfordring, og jeg liker å ha full kontroll. Port 25 og 110 bruker jeg selvfølgelig ikke. Jeg bruker SSL og
port 465 (SMTP) /995 (POP3).

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Når det kjem til ruter: få inn pfsense eller edgerouter x, og ein switch med VLAN-støtte så du faktisk kan segregere ting litt.
Vis hele sitatet...
Her må jeg lese meg opp litt før jeg går til innkjøp av ny ruter, forstår jeg. Et viktig punkt er beskyttelse mod DOS/DDOS. Beskyttelse mot hacking har jeg kommet godt i gang med, likeså beskyttelse mot nedlasting av f.eks. bilder.
Har fått tilbud på en fra PS.no, men foreløpig har jeg for lite kjennskap til de tingene du nevner. Før ny ruter blir aktuelt, skal jeg skifte ut disken med SSD.
Sist endret av webfreak48; 19. juni 2017 kl. 19:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Gmail kommer ikke på tale uansett. Det er en møkkatjeneste som "spiser" eposter, og mange mailer som kommer fra gmail går rett i spam-folder selv om ingenting skulle tilsi at det er spam. Det samme gjelder en del av de andre "populære" epost-tjenestene.
Vis hele sitatet...
Det er totalt irrelevant kva du måtte meine, når majoriteten bruker gmail. Viare så er eg - og mange andre - veldig ueinige i at gmail er spesielt dårlige på spamfiltrering. Tvert imot er dei overraskande gode og dyktige på det.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Det er et omfattende puslespill å få det til, og dokumentasjonen er vanskelig å forstå. Så jeg forstår advarslene, men jeg tar det som en utfordring, og jeg liker å ha full kontroll. Port 25 og 110 bruker jeg selvfølgelig ikke. Jeg bruker SSL og
port 465 (SMTP) /995 (POP3).
Vis hele sitatet...
Du må bruke port 25 for innkommande e-post. Og du vil ikkje ha POP3. Bruk IMAP (+startssl). Viare er dokumentasjonen rimeleg grei å forhalde seg til. Både dovecot og postfix har god dokumentasjon. Men det krev at du faktisk forstår oppgåva du vil løyse, på eit litt djupare nivå enn apache ofte krever.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg

Her må jeg lese meg opp litt før jeg går til innkjøp av ny ruter, forstår jeg. Et viktig punkt er beskyttelse mod DOS/DDOS.
Vis hele sitatet...
Det er relativt lite du kan gjere mot DDoS. Du må i så fall bruke CDN ala akami eller cloudflare.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Før ny ruter blir aktuelt, skal jeg skifte ut disken med SSD.
Vis hele sitatet...
Kvifor?

Ha nok ram, skru på noatime filsystemet og litt slikt så vil ting stortsett ligge i RAM uansett. Så klart er SSD kjekt, men ville plassert fornuftig ruter langt over SSD på lista om du har lyst til å hoste heimanifrå...
Trådstarter
16 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er totalt irrelevant kva du måtte meine, når majoriteten bruker gmail. Viare så er eg - og mange andre - veldig ueinige i at gmail er spesielt dårlige på spamfiltrering. Tvert imot er dei overraskande gode og dyktige på det.
Vis hele sitatet...
Majoriteten bruker windows også. Det gjør ikke windows noe bedre. At mange bruker gmail gjør ikke gmail bedre, det viser bare at folk flest er sauer. Google etc. er så gode på spam at de lager altfor mange falske positiver, dvs. at mye epost som ikke er spam, ikke kommer frem. Når folk ikke klager, så er det fordi de ikke vet at det er sendt post til dem, som de ikke har fått. Omvendt er det tilsvarende. Jeg får mye gmail-post i spam-folderen min, som jeg pr. i dag ikke har kontroll over fordi jeg har epost hos domeneshop hvor jeg ikke kan kontrollere spam-filterne. Domeneshop er ellers OK, men jeg har ikke funnet noen ekstern server som jeg har vært helt fornøyd med. Skal du ha noe gjort skikkelig, så er løsningen å gjøre det selv.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du må bruke port 25 for innkommande e-post.
Vis hele sitatet...
Javel? Så innkommende post kommer via SMTP? Det visste jeg ikke. Jeg trodde det bare var utgående.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og du vil ikkje ha POP3. Bruk IMAP (+startssl).
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Jeg foretrekker pop3, så mailen strykes fra server når den er lastet ned. Selv om det er min egen server har den ingenting der å gjøre når jeg har hentet den.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viare er dokumentasjonen rimeleg grei å forhalde seg til. Både dovecot og postfix har god dokumentasjon. Men det krev at du faktisk forstår oppgåva du vil løyse, på eit litt djupare nivå enn apache ofte krever.
Vis hele sitatet...
Postfix er helt kurant, Dovecot har jeg strevd mye med uten å få det til. KAnskje jeg finner en annen løsning. Jeg har inntrykk av at disse systemene ofte skyter over målet.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
(SSD) Kvifor?
Vis hele sitatet...
Hastighet.
Med RAM vil ikke gjøre serveren raskere. Jeg har 4GB, det er mer enn nok. Jeg har kjørt server med 512MB før, det går fint det også. Uansett kjøper jeg ikke mer utstyr til den gamle maskinen. Bedre ruter? Kanskje, men jeg tror mer på raskere aksesstid med SSD. En liten SSD på 120GB er mer enn tilstrekkelig, og så koster det mindre enn en god ruter.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ha nok ram, skru på noatime filsystemet og litt slikt så vil ting stortsett ligge i RAM uansett. Så klart er SSD kjekt, men ville plassert fornuftig ruter langt over SSD på lista om du har lyst til å hoste heimanifrå...
Vis hele sitatet...
Noatime? Har jeg aldri hørt om. Jeg bruker ext4. Ikke så effektivt som reiserfs kanskje, men Reiser var en gærning som drepte kona med øks, og sitter i isolert enecelle hvis han ikke har tatt livet av seg selv også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Majoriteten bruker windows også. Det gjør ikke windows noe bedre. At mange bruker gmail gjør ikke gmail bedre, det viser bare at folk flest er sauer.
Vis hele sitatet...
Poenget er uansett at du må forholde deg til det. Det er forøvrig ikkje unikt for gmail; det er mange dns-blacklists som lister sluttbrukeradresser, og det er veldig mange uavhengige e-postløsninger som nær svartelister slikt. Spamassassin, som vel er av dei meir bruke løsningene, har vel regler mot det i standardsettet.

Kort sagt: det er dårlig deal å hoste e-post på sluttbruker-IP.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Javel? Så innkommende post kommer via SMTP? Det visste jeg ikke. Jeg trodde det bare var utgående.
Vis hele sitatet...
E-post mellom e-postservere vert overført med SMTP ja.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Hvorfor det? Jeg foretrekker pop3, så mailen strykes fra server når den er lastet ned. Selv om det er min egen server har den ingenting der å gjøre når jeg har hentet den.
Vis hele sitatet...
Tjeh. IMAP støtter push. POP støtter ikkje push. POP støtter ikkje folders (så du kan ikkje sortere mail serverside). POP sletter mail på serveren. Om du absolutt vil fjerne mail fra serveren så kan du alltids få imap til å gjere det og; det er avhengig av korleis du konfigurerer klienten. Eg - og mange andre - liker imidlertid å ha e-post i eit shell på serveren, webmail, mobilen, og gjerne eit par klienter til.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Hastighet.
Med RAM vil ikke gjøre serveren raskere. Jeg har 4GB, det er mer enn nok. Jeg har kjørt server med 512MB før, det går fint det også.
Vis hele sitatet...
Alle moderne OS cacher data i RAM. Så jo - nok RAM til at heile arbeidssettet i praksis kan ligge i RAM + noatime på filsystemet gjer at det vert relativt liten disk-IO.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Noatime? Har jeg aldri hørt om. Jeg bruker ext4. Ikke så effektivt som reiserfs kanskje, men Reiser var en gærning som drepte kona med øks, og sitter i isolert enecelle hvis han ikke har tatt livet av seg selv også.
Vis hele sitatet...
noatime vil sei at filsystemet ikkje skal notere ned access-time. Som standard noterer unix ned når ei fil sist vart lest. Det fører til at ein leseoperasjon medfører ein skriveoperasjon, og er i svært mange tilfeller totalt uinteressant informasjon.
Trådstarter
16 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kort sagt: det er dårlig deal å hoste e-post på sluttbruker-IP.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ha epost på samme domenenavn. Kan jeg da ha eposten på en ekstern server?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
POP støtter ikkje folders (så du kan ikkje sortere mail serverside).
Vis hele sitatet...
Klar over det, men Thunderbird legger det vakkert i foldere.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg - og mange andre - liker imidlertid å ha e-post i eit shell på serveren, webmail, mobilen, og gjerne eit par klienter til.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det, men jeg er ikke mange andre. Jeg bruker webmail bare til å sjekke spamfolder på server, og bruker ikke email på mobilen. Med min egen epost-tjener trenger jeg ikke webmail.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Alle moderne OS cacher data i RAM. Så jo - nok RAM til at heile arbeidssettet i praksis kan ligge i RAM + noatime på filsystemet gjer at det vert relativt liten disk-IO.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri vært borti noatime, men jeg ser at det kan være en ide her. Må finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Det viktigste for meg er rask aksesstid. Trege servere ergrer meg. Jeg er en utålmodig person, og jeg vil gi brukerne mine de best mulige forhold. Men siden dette ikke er kommersielt, må jeg også tenke kostnad.
Jeg kan ikke se hva jeg har å tjene på VLAN. Kan du forklare det for meg? Serveren har jo ingen adgang til de andre masknene i lokalnettet, og kun de filene som er nødvendige for nettsidene.

Forøvrig var jeg litt rask når jeg nevnte Reiser. Hans Reiser ble ansett som gal etter at han drepte kona, men det var ved kvelning, ikke med øks. Og i motsetning til hva jeg trodde, har andre overtatt vedlikehold og videreutvikling av ReiserFS (Reiser3/4), så det er fortsatt et kurant system. Spørsmålet er om jeg har så mye å tjene på det. Jeg har etter snart 10 år aldri hatt disk-krasj med linux, men det kan jo være andre grunner.

Selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i alt du skriver, setter jeg umåtelig stor pris på de opplysningene du gir. Jeg lærer mye. Jeg har hatt et par års pause med utvikling av nettsider, og når jeg nå skal friske opp noen av mine gamle sider, og gjøre dem raskere og sikrere, så merker jeg at jeg har noen kunnskapshull som må fylles igjen.
Kan også nevne at å kjøre e-post-server hjemme fungerer dårlig med mindre du kjenner noen som vil riske jobben sin for å gi deg rdns.
Dette er hos de fleste ISPer ikke noe de gir ut til privatlinjer og har du ikke rdns/ptr så kommer det ikke til å ta lange tiden før server blir blacklista.
Sist endret av Bruskork1; 19. juni 2017 kl. 20:31.
Trådstarter
16 0
Jeg har hatt egen mailserver for utgående post i årevis, og har aldri blitt blacklistet.
Enten så har du hatt en PTR i så fall, ellers har du hatt flaks.

Det er ikke uvanlig at e-poster blir rejected når man ikke har en PTR som matcher en eller annen A-record.
Nå snakker jeg for exchange, har to ganger bare i år måttet løpe ut til kunder som ikke har hatt PTR-record (Hvorfor noen setter opp en exchange-server uten finner jeg merklig), hvor alt de har sendt har blitt rejected og tilslutt havna hos spamhaus.

Om du derimot ikke skulle har hatt noe problem så er det jo ikke noe fare. Lykke til med hosting-ferden.
Trådstarter
16 0
Jeg vet ikke hva PRT er, så det må du gjerne forklare meg. Jeg sørger for å ha en SPF-record i DNS.
Du nevner exchange. Det høres microsoftsk ut. Sånt holder jeg meg milevis unna.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Jeg vil ha epost på samme domenenavn. Kan jeg da ha eposten på en ekstern server?
Vis hele sitatet...
Ja, og det ville du visst om du brukte tre minutter på å settje deg inn i korleis e-post fungerer (hint: MX). Og bruker du ikkje tid på å forstå protokollen er sjansen for å ende opp i folks spamfoldere eller med open relay nær en.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Jeg vet det, men jeg er ikke mange andre. Jeg bruker webmail bare til å sjekke spamfolder på server, og bruker ikke email på mobilen. Med min egen epost-tjener trenger jeg ikke webmail.
Vis hele sitatet...
Med imap kunne du altså spart deg det å sjekke slik... For klienten din ville vore klar over det. Unix sitt mailsystem bygger på ein inbox, og foldere. IMAP er faktisk den naturlege måten å få tilgang til e-post på. Det er ingen saklege grunner til å ikkje bruke IMAP.
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Jeg har aldri vært borti noatime, men jeg ser at det kan være en ide her. Må finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Det viktigste for meg er rask aksesstid. Trege servere ergrer meg.
Vis hele sitatet...
Men du vil hoste heime, 20ms unna NIX? Dei 0.7ms du vil spare på SSD vert nok spist opp av andre faktorer...
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Jeg kan ikke se hva jeg har å tjene på VLAN. Kan du forklare det for meg? Serveren har jo ingen adgang til de andre masknene i lokalnettet, og kun de filene som er nødvendige for nettsidene.
Vis hele sitatet...
Sikkerhetshol er ikkje ukjent. Og sidan du er så opptatt av ytelse vil jo QOS kunne vere relevant.

Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Jeg vet ikke hva PRT er, så det må du gjerne forklare meg. Jeg sørger for å ha en SPF-record i DNS.
Du nevner exchange. Det høres microsoftsk ut. Sånt holder jeg meg milevis unna.
Vis hele sitatet...
SPF krev statisk IP, evt. fungerande reverse-record.

Forøvrig er holdninga di komplett idiotisk. MS har mange utmerka produkt. Eg er ikkje fan av businesspraksisen deira, men det gjer ikkje produkta dårlige.
Sist endret av vidarlo; 19. juni 2017 kl. 21:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjørt webserver og mailserver hjemme i 7 år nå og har faktisk aldri hatt noe problem med det. Tror det har mye medflaks og gjøre siden det er ikke anbefalt. Men jeg kjører mailenable pro så har en del bedre sikkerhet enn normalt. Ellers har jeg kjørt andre linux mail servere uten problem. I dag er web og mail server en hp G6 og har en gameportal server hp G7 2x xenon for arma, rust, csgo, conan og noe annet. har 5 domener og kjører dns og reverse proxy på mikrotik
Trådstarter
16 0
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Kjørt webserver og mailserver hjemme i 7 år nå og har faktisk aldri hatt noe problem med det. Tror det har mye medflaks og gjøre siden det er ikke anbefalt. Men jeg kjører mailenable pro så har en del bedre sikkerhet enn normalt. Ellers har jeg kjørt andre linux mail servere uten problem. I dag er web og mail server en hp G6 og har en gameportal server hp G7 2x xenon for arma, rust, csgo, conan og noe annet. har 5 domener og kjører dns og reverse proxy på mikrotik
Vis hele sitatet...
Når ting frarådes, da vil jeg gjerne vite hvorfor. Ganske ofte er det mytisk betinget og har ikke nødvendigvis så mye med fakta å gjøre. Et sted jeg jobbet for 20 år siden, satte han som eide firmaet, opp både webserver og epost på egen hånd. Jeg hadde annet å gjøre og var ikke involvert. Det er først i den senere tid at jeg har blitt så dr***lei av eksterne servere, høy pris og dårlig service, manglende tilbud, misforståelser og arroganse at jeg heller vil gjøre det selv. Jeg har en gammel PC som jeg ikke brukte lenger, og det eneste den manglet var en disk. Så jeg satte inn en 160GB 2,5" disk fra en laptop som hadde fått SSD, og begynte å undersøke. Websider har jeg forsåvidt oppe nå, men kun testversjoner. Det er en god del programmering som gjenstår, og det er det jeg er i gang med nå. Disken er mer enn stor nok men ikke rask nok, og når jeg har fått andre ting til å fungere vil jeg skifte den ut.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, og det ville du visst om du brukte tre minutter på å settje deg inn i korleis e-post fungerer (hint: MX). Og bruker du ikkje tid på å forstå protokollen er sjansen for å ende opp i folks spamfoldere eller med open relay nær en.
Vis hele sitatet...
Det har du nok rett i, men det er mye å sette seg inn i. Jeg er klar over MX-records, men jeg mener likevel at ekstern epost har for mang ulemper.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Med imap kunne du altså spart deg det å sjekke slik... For klienten din ville vore klar over det. Unix sitt mailsystem bygger på ein inbox, og foldere. IMAP er faktisk den naturlege måten å få tilgang til e-post på. Det er ingen saklege grunner til å ikkje bruke IMAP.
Vis hele sitatet...
Så for det holde med de usaklige.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men du vil hoste heime, 20ms unna NIX? Dei 0.7ms du vil spare på SSD vert nok spist opp av andre faktorer...
Vis hele sitatet...
For hvert oppslag er det atskillig mer enn ett oppslag i filsystemet.

[/quote]Sikkerhetshol er ikkje ukjent. Og sidan du er så opptatt av ytelse vil jo QOS kunne vere relevant.[/quote]Får ta en ting om gangen.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Forøvrig er holdninga di komplett idiotisk. MS har mange utmerka produkt. Eg er ikkje fan av businesspraksisen deira, men det gjer ikkje produkta dårlige.
Vis hele sitatet...
Businesspraksisen deres er god nok grunn til å holde seg unna. At OSene deres aldri har vært opp til tidens standard, at systemene deres er trege og sårbare og koster altfor mye både i anskaffelse of vedlikehold teller kanskje ikke så mye ...
Holdingen min stammer fra 16 år med ergrelser over microsoft og alt dets vesen. Joda, de har noen gode programmer, men det er ikke bra å bygge hus på leire, har jeg hørt.
Sist endret av webfreak48; 19. juni 2017 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan du ikke sende meg en PM (Privat Melding, som du finner ved å trykke på mitt nick, og så "Kontaktinformasjon"), så oppretter vi kontakt på Facebook, så kan jeg svare deg på det meste av slike spørsmål? (Vidarlo er definitivt flinkest, men jeg er ikke dårligst heller) Jeg er dritlei av å sitte hjemme og gjøre ingenting, så hvorfor ikke?
Sist endret av Rusmisbrukeren; 19. juni 2017 kl. 21:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
For hvert oppslag er det atskillig mer enn ett oppslag i filsystemet.
Vis hele sitatet...
Aha?

Du kan settje opp at logger ikkje skal flushast til disk for kvar nye logentry. Du kan skru på noatime. Du kan ha nok RAM til at ting i praksis vert cacha i RAM.

Kor mykje diskaktivtet har du da? Og kor relevant er 1 vs. 5ms søketidm når du hoster det på eldgammal pc som antakelig bruker fem ganger så lang tid på å spytte det ut som ein litt nyare PC? Eller dei 20ms unna NIX du er, vs 2-3ms for t.d. domeneshop eller host1?
Det er på grunn av sikkerheten det ikke er anbefalt. Men vis du bare er ute etter en god mailserver kan du bruke mailinabox på en virtuel server så har du ikke noe problem med blokking av porter https://mailinabox.email/
Trådstarter
16 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ha nok ram, skru på noatime filsystemet og litt slikt så vil ting stortsett ligge i RAM uansett. Så klart er SSD kjekt, men ville plassert fornuftig ruter langt over SSD på lista om du har lyst til å hoste heimanifrå...
Vis hele sitatet...
Jeg siterer fra Ubuntus nettsider:
----------
On Ubuntu 10.04, relatime is part of the default mount options, unless overridden in /etc/fstab. The previous few releases had relatime explicitly in /etc/fstab. relatime gives the same speed (and flash write cycle conservation) benefits as noatime, without causing trouble to old-fashioned mail notifiers.

The article you cite recommends data=writeback. Ubuntu defaults to data=ordered. Ubuntu's setting is slower in case of heavy disk load, but carries significantly less risk of data loss in case of a crash or power failure. So I would not recommend changing from the Ubuntu default.

Changing commit=5 to commit=100 increases the time window during which data will be lost in case of a crash, for little benefit in most circumstances.

Summary: leave the settings as they are, they were chosen for a reason.
----------

Altså: Ingen, eller helt minimal gevinst i å forandre noe til noatime.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Aha?
Du kan settje opp at logger ikkje skal flushast til disk for kvar nye logentry. Du kan skru på noatime. Du kan ha nok RAM til at ting i praksis vert cacha i RAM.

Kor mykje diskaktivtet har du da? Og kor relevant er 1 vs. 5ms søketidm når du hoster det på eldgammal pc som antakelig bruker fem ganger så lang tid på å spytte det ut som ein litt nyare PC? Eller dei 20ms unna NIX du er, vs 2-3ms for t.d. domeneshop eller host1?
Vis hele sitatet...
Akkurat der er det ikke tiden fra nix som spiller en rolle. Jeg har brukt mange webhoteller gjennom årene, også host1 som jeg etter hvert ble mindre fornøyd med og ville prøve noe annet. Jeg prøvde DigitalOcean en stund, men valgte å gå over til Domeneshop som en midlertidig ordning. Etter hvert har jeg funnet ut at egen server vil være den beste løsningen for meg, og PCen jeg vil bruke i starten er ikke eldgammel - bare gammel. Den har en Intel Core2 64bits prosessor og jeg har glemt hvor rask den er, men den har DDR2 RAM og jeg syns ikke det virker fornuftig å kjøpe mer av det. Da heller en SSD disk som jeg tross alt kan flytte over til en nyere og raskere maskin når den tid kommer.

Nå vil jeg ta en pause for å fordøye all informasjonen jeg har fått, og studere det som trengs.
Sist endret av webfreak48; 19. juni 2017 kl. 23:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vis du laster ned mailinabox og lager en server droplet hos DigitalOcean til 10 dollar mnd har du et kjempe godt mailsystem som du kjører selv. Slipper du tenke på alt med den gamle pcen.
Kan anbefale en vps fra Linode:https://www.linode.com/pricing til 5 $ mnd. satt opp med iRedMail:http://www.iredmail.org/ og ssl/tls cert med letsencrypt:https://letsencrypt.org/
Funker fett for meg.
Trådstarter
16 0
Takk for alle gode tips! Mailinabox virker som en god løsning. Gi meg tid til å fordøye, men uansett kommer jeg til å gå videre med min egen server. Det er ikke utelukket at jeg vil bruke DigitalOcean igjen senere, men med egen server slipper jeg å være avhengig av andre - og slipper vel noe billigere unna også, iallfall til jeg må anskafffe mer hardware, men *det* får jeg jo annen nytte av også.

Liten korreksjon:
Takk for alle gode tips! Både Mailinabox og iRedmail virker som gode løsninger. Gi meg tid til å fordøye, men uansett kommer jeg til å gå videre med egen server. Det er ikke utelukket at jeg vil bruke DigitalOcean igjen senere, men med egen server slipper jeg å være avhengig av andre - og slipper vel noe billigere unna også, iallfall til jeg må anskafffe mer hardware, men *det* får jeg jo annen nytte av også.
Sist endret av webfreak48; 20. juni 2017 kl. 06:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du er opptatt av sikkerhet og best practice håper jeg at du kjører noe annet en Ubuntu 10.04 på serveren din
Trådstarter
16 0
Ja, jeg kjører 17.04. Hvis du refererer til innlegget i Ubuntu-forumet, så har jeg ingen grunn til å tro at forholdene skal ha endret seg vesentilg siden dengang. Det er også snakk om heavy disk load. Det er neppe et problem for min server. Det er snakk om relativt liten aktivitet. Jeg er mest opptatt av rask respons på sidene mine, men "heavy load" vil neppe opptre ofte.
Av nysgjerrighet, har du sjekket/tenkt på om internettleverandøren din tillater deg å "hoste" en server?

Jeg vet at Canal Digital nevner at det ikke er lov. Aner ikke hva som skal til for at de kan gjøre noe da.
Trådstarter
16 0
Sitat av Yochi Vis innlegg
Av nysgjerrighet, har du sjekket/tenkt på om internettleverandøren din tillater deg å "hoste" en server?

Jeg vet at Canal Digital nevner at det ikke er lov. Aner ikke hva som skal til for at de kan gjøre noe da.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser at dette er rapportert, så skyldes det at jeg kom til å trykke på feil knapp.

Det du spør om: Jeg har tenkt på det, men ikke egentlig sjekket. Som nevnt vil ikke aktiviteten bli stor, og de har ikke stengt for port 80, så jeg oppfatter det som tillatt, og jeg tviler på at det vil ha særlig betydning. Ellers vil jeg ha andre muligheter å ty til hvis den muligheten skulle bli stengt. Jeg trenger først og fremst å gjøre meg kjent med hva som trengs, og det er ikke noe problem å skifte tilbake til ekstern server igjen. Det gjør jeg på en dag uten noe problem. Det er først og fremst et prisspørsmål, men for å få en like rask server eksternt må jeg ha VPS, og det er altfor kostbart. Norske servere som Domeneshop, host1 og ProISP er på hver sin måte utmerkede leverandører, men hver av dem har sine begrensninger.

Ellers kan jeg nevne at jeg foretatt måling på fordelen med noatime. På lesing av én record fra hver av ca. 135000 filer i et filsystem (på HD) har jeg funnet at hver fysisk filaksess får en gevinst på 0,24 ms ved bruk av noatime. Total hastighet er 7m:59s med kun default setting, og 7m:27s med noatime. Neppe noe som kan kalles signifikant, og med SSD antar jeg at forskjellen blir enda mindre.
Jeg startet med rebootet system før begge målinger, for å være trygg på at forholdene var like (tom cache).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av webfreak48 Vis innlegg
Neppe noe som kan kalles signifikant, og med SSD antar jeg at forskjellen blir enda mindre.
Jeg startet med rebootet system før begge målinger, for å være trygg på at forholdene var like (tom cache).
Vis hele sitatet...
Fordelen er nok mest signifikant om du har stor trafikk, slik at read blir lagt i kø mens du venter på skriving av atime. Forøvrig vil jo eg påstå at 7% ytelse er signifikant, om du regner millisekunda mellom SSD og disk som relevant...

Uansett er min påstand at du har minimal gevinst av ssd på http-server og e-post - før du når ekstreme nivå. Og da har du meir igjen for å bruke minnecaching i ymse former. Klienten vil ikkje oppdage endring i total tid for lasting. Og uansett er det fornuftig å hive CF i forkant for å cache statiske ting nær brukeren.
Sist endret av vidarlo; 20. juni 2017 kl. 19:04.
Trådstarter
16 0
7% forbedring i ytelse er ikke signifikant. Dette var en ekstrem, intens test, med tom cache i utgangspunktet. Nå foretok jeg ingen ny test denne gangen, men hvis dataene var cachet ville testen gitt et helt annet resultat. Jeg kan ikke få gjentatt denne testen med SSD, rett og slett fordi jeg ikke har en så stor SSD tilgjengelig, men på min desktopmaskin er forskjellen mellom HD og SSD betydelig. Selv om datatrafikken nok er en begrensende faktor (svakeste ledd), vil jeg tro at SSD kontra HD har atskillig større betydning enn å legge til noatime. Derimot har jeg ikke noe argument for å IKKE legge inn noatime. Jeg sier bare at det neppe har særlig praktisk betydning.
Nå har jeg kjørt testen igjen to ganger, den ene med tom cache. Det tok selvfølgelig like lang tid. Den andre gangen like etter den første tok det ca. ett sekund å lese 135000 filer (én record fra hver). Hvor stor betydning skulle da forskjellen ha? Neglisjerbar. Forskjellen ligger i om det er caching eller ikke. Fordelen med SSD er stor for første gangs aksess, langt mindre ved andre. Der er vi enige. Fordelen ved å sette noatime er minimal uansett, men har også minimal kostnad. Det samme med en SSD. Den koster lite, men vil gi meg og de som besøker en lite besøkt nettside en bedre brukeropplevelse. Utgangspunktet ditt er tydeligvis at nettsidene skal ha stor trafikk. Det er ikke mitt. Jeg ser jo at mine nettsider ofte har lang aksesstid første gang, deretter er den mye kortere. Jeg vil at aksesstiden skal være kort også første gang. Du sier at jeg bør ha mer RAM. Ja, kanskje, men om jeg kjøper mer RAM til den gamle masknen er det bortkastede penger, for jeg kan ikke flytte den over til en nyere maskin når jeg en dag oppgraderer. Det kan jeg gjøre med en SSD. Jeg tenker litt fremover. Jeg tenker også å anskaffe en bedre ruter når den tid kommer. Den kan også brukes om serveren blir oppgradert.