Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2851
Hei,

Har hatt et problem med at PCen har skrudd seg på om natta. Alltid et par minutter før eller etter 24:00. Jeg har lenge mistenkt WAKE ON LAN som er en aktiv funksjon jeg bruker. Har dere noen anelse hva det kan være? Det er ikke Windows update siden den går rett til innlogging. Takk for all eventuell hjelp.
Neste gang det skjer kan du åpne et terminalvindu som administrator og skrive:

Kode

powercfg /lastwake
Da skal du få opp årsaken. Ofte er det enten planlagte oppgaver i task scheduler eller USB-enheter som er årsaken.
Sitat av Nine Vis innlegg
Neste gang det skjer kan du åpne et terminalvindu som administrator og skrive:

Kode

powercfg /lastwake
Da skal du få opp årsaken. Ofte er det enten planlagte oppgaver i task scheduler eller USB-enheter som er årsaken.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, skal prøves. Hakke en dritt peiling på hvordan CMD funker men er vel bare copy paste?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, fikk gjort dette nå og lurte litt på hva dette betyr

Kode

C:\WINDOWS\system32>powercfg /lastwake
Wake History Count - 1
Wake History [0]
  Wake Source Count - 0

C:\WINDOWS\system32>
Åpne programmet "Hendelsesliste" og gå til "Windows-logger>System" og bla til klokkeslettet den startet. Der vil du finne en hendelse under Kilden "Kernel-Power" trykk på den og deretter "Detaljer" i området under. Der skal det stå noe om årsaken. Hvis ikke det står der, vil det kanskje stå noe i hendelsene like før PCen skrudde seg på.
Hvis dette skjer fra dvalemodus så hadde jeg samme problemet uten at noen av de "vanlige" løsningene fungerte for meg. Problemet viste seg å være at jeg lot Spotify være oppe. Lukk Spotify før du setter maskina i dvalemodus og se om det hjelper. Hvis det skjer fra helt avslått pc er jeg nok ikke mye til hjelp.
Jeg hadde samme problem og det viste seg at en USB-enhet vekket systemet. Dette fant jeg ut via metoden jeg viste til i sist innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har slitt mye med dette, et par erfaringer jeg har gjort er:

1) fuckings Windows Update
2) powercfg -lastwake gir ikke alltid pålitelig info - sørg for å kjøre det aktuelle cmd/ps-vinduet som admin (Win-X, A)
PCen det er snakk om er en stasjonær med følgende USB-enheter tilkoblet: Blue yeti (problemene begynte etter den kom, kan den være bakgrunn?), DYMO labelwriter, webcam og mus+tastatur.
Skjer med veldig ujevne mellomrom, aldri noe beskjed om Windows update etc. Hender at når jeg kommer hjem sent uten noen i huset i mellomtiden at den slår seg på. Kan det være en enhet på nettet som sender et wake on lan (som PCen er konfigurert til å svare på)??

Hiver på at CMD outputen tidligere deltar fra CMD som kjørte som admin
Sist endret av FreeMyKiwi; 11. mars 2018 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dersom du er i nærleiken når det skjer, kan du køyrer powercfg -requests innan rimelig tid. Den kan òg gi deg ein peikepinn.

Du køyrer ikkje Plex-server på PCen?
Sitat av snegler Vis innlegg
Dersom du er i nærleiken når det skjer, kan du køyrer powercfg -requests innan rimelig tid. Den kan òg gi deg ein peikepinn.

Du køyrer ikkje Plex-server på PCen?
Vis hele sitatet...
Kjører ingen slags server på den PCen. Kjører plex via en av rasperry PIene på nettet. Skal få gjort slik dere har foreslått neste gang det skjer

Takk for all hjelp!
Det samme skjedde med meg for noen måneder siden. Jeg har aldri funnet ut hva det var, så i stedet valgte jeg å slå av all strøm når jeg ikke brukte PCen