Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1163
Hei!
Henviser til http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=138472 , som har tittel "blinkereklame".

Lurer på hvordan reklame som blinker veldig mye skal påvirke eliepsitikere? Bah, hva heter det?
uansett, er det noen lov som regulerer hvordan brukervennligheten skal være for de som ikke tåler så mange "blink" på dataskjermen?
Tror de fleste epileptikere (?) blir anfallsfrie etter/under behandling, men det er jo alltid noen som ikke blir "kurert" Disse som ikke er kurert skal vel egentlig holde seg unna "blinkende" ting som TV og PC. Epileptiske anfall tror (!) jeg heller ikke er så farlige, så lenge anfallet ikke holder på så lenge (er du opp i 30minutter kan du være pretty screwed). Epilepsi er nok farligere om man er gravid, siden medikamenter skader fosteret.

EDIT: Det jeg skulle fram til er at epileptikere helt sikkert tar forhåndsregler! Akkurat som at en diabetiker ikke hiver innpå med godteri.
Sist endret av Lachrymology; 8. september 2009 kl. 05:42.
Sitat av VLK Vis innlegg
Hei!
Henviser til http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=138472 , som har tittel "blinkereklame".

Lurer på hvordan reklame som blinker veldig mye skal påvirke eliepsitikere? Bah, hva heter det?
uansett, er det noen lov som regulerer hvordan brukervennligheten skal være for de som ikke tåler så mange "blink" på dataskjermen?
Vis hele sitatet...
Uhm, du kan ikke akkurat forvente at de samme som prøver å infisere maskinen din med faenskap skal ta hensyn til folks medisinske historie.

Kort sagt, nei, det finnes ingen lover på det området, men de aller fleste seriøse reklameaktører vet at hvis du lager noe for flashy og blinkende, så lukker folk siden jævla kjapt, så de bruker det ikke. Blinker det fort og er en reklame, ikke trykk på den, for det er som regel ikke det du vil ha.

Sitat av Lachrymology Vis innlegg
EDIT: Det jeg skulle fram til er at epileptikere helt sikkert tar forhåndsregler! Akkurat som at en diabetiker ikke hiver innpå med godteri.
Vis hele sitatet...
Jo, men hvis de ønsker å bruke internett må de enten skru av alle ting som kan blinke, eller leve med at en gang i blant så mister de litt tid. For epileptikere flest husker nemlig ikke at de har hatt anfall.
Sist endret av meitemark; 8. september 2009 kl. 10:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det finnes lover mot blinkende lys/visuelle effekter på TV og film, mye takket være den velkjent pokemon-episoden "Denno Senshi Porigon". Episoden hadde noen få sekunder med sterkt blinkende lys (go go pikachu), som førte til at over 600 barn ble sendt til sykehus. Noen fikk anfall mens andre bare ble kvalme.

Nå er det ikke sånn at alle de barne hadde epilepsi, folk som ikke har hatt anfall før kan få et anfall av slike visuelle effekter. Folk med kronisk epilepsi har ulike triggere som kan føre til et anfall. Sterkt blinkende lys er en vanlig trigger, men alle med epilepsi har det ikke.

Ikke alle epileptikere blir helt anfallsfrie, men med medisiner klarer man å redusere antall anfall. Kronisk epilepsi kan ha mange årsaker, og i en stor prosent av epileptikerene finner man ikke årsaken. Det finnes da sjeldent noen "behandling" for epilepsien annet enn å bruke medisiner.

Epileptiske anfall er i grunnen helt ufarlige. Det eneste man skal gjøre som førstehjelp er å passe på at personen ikke faller og slår seg eller blir liggende å slå hodet mot noe hardt. Når krampene gir seg legger du personen i stabilt sideleie og sikrer frie luftveier. Om anfallet varer lengre enn 3-4 min skal du ringe ambulanse, det kan da være fare for status epilpeticus. Det kan også være lurt å ringe ambulanse om du ikke kjenner personen, og første gang en person du kjenner får et anfall.

En eller annen gjøk har fått det for seg at man skal holde tungen til personen under et anfall, og denne gjøken har utrolig nok klart å spre dette som "folkekunnskap". Det er fysisk umulig å svelge tungen under et anfall, og det å begynne med fingrene inne i munnen til en person under et anfall kan være livsfarlig!

Ble litt off-topic nå, men førstehjelp er jo kunnskap alle trenger

Min lille konklusjon er da at om du lager en reklame så har så voldsomme visuelle effekter at det kan føre til anfall hos folk med kronisk epilepsi (sågar vanliger personer), så vil den reklamen være så ubehagelig å se på for alle at den ikke har noen verdi som reklame. Så jeg tror ikke reklame noen gang kommer til å være et problem. Saker som http://www.wired.com/politics/securi...08/03/epilepsy er nok mer relevant.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Denne?
Hadde ingenting med pokemon å gjøre men ikke faen om jeg ser det der! Flashy, den skal du ha.
Sitat av Sio Vis innlegg
Denne?
Hadde ingenting med pokemon å gjøre men ikke faen om jeg ser det der! Flashy, den skal du ha.
Vis hele sitatet...
Men denne har