Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1545
Hei. Jeg er for øyeblikket i Peru. Her har jeg kjøpt en del håndlagde tekstiler jeg ønsker å ta med meg hjem for å selge, på gaten eller marked. Jeg har kjøpt disse av urfolk på gaten og har da ingen kvittering på kjøpet, og er usikker på hvordan det blir å importere disse varene for å selge. Jeg lurer på om noen her har vært i en lignende situasjon som meg hvor de har handlet varer mens de har vært på reise med tanke på å selge hjemme. Kan enten poste de hjem, eller ta med på flyet og fortolle de på flyplassen. Utfordringen ligger mulig i at jeg ikke har noen dokumentasjon på kjøpet. Er det noen her med erfaring angående dette? På forhånd takk.
Hvor mye er det du har handla da? du kan ha med deg klær til en verdi av 6000 kroner uten og fortolle noe som helst og de kan vell anslå verdier i tolla hvis ting er håndlagde og kjøpt uten kviteringer, ihvertfall om du har ponchoer til 3000 eller 30.000. Jeg ville pakka det som mine egne klær/souvenirer jeg.

her!
Sist endret av fesk_; 21. mars 2018 kl. 03:11.
Trådstarter
3 0
Rått. Tusen takk for svar. Jeg betalte vel rundt 8000 for det jeg har hittil, planlegger å handle mer. Kan jo vel sende noe per post, og ta med noe i bagasjen. Tenkte det kunne bli problematisk når jeg ikke har noe kjøpsbevis, men tollvesenet blir da altså å vurdere verdien?
Du vet vel ikke om jeg er nødt til å betale mva uansett, da jeg tenker å selge varene?
Jeg er ikke helt sikker men vil tro at de på en eller annen måte kan gi noen form for taxt, det kan du jo evt kontakte tolletaten på telefon å spørre om.

Men jeg tror ærlig talt ikke du vil få noen problemer, send en pakke med posten for å være på den sikre siden (koster nok mindre enn hva en evt. tollavgift ville gjort) og pakk resten i bagasjen din. Blir du stoppet for en tilfeldig kontroll og de spørr deg hva du har med sier du bare at du har med klær, souvenirer, gaver etc.
Trådstarter
3 0
Har du gjort lignende selv før? Jeg kommer vel ikke til å trenge noe form for bevis for at varene er klarert dersom evt politi skulle spørre meg når jeg står og selger de?
Gå på rødt i tollen så hjelper de deg!
Sitat av Noyarao Vis innlegg
Har du gjort lignende selv før? Jeg kommer vel ikke til å trenge noe form for bevis for at varene er klarert dersom evt politi skulle spørre meg når jeg står og selger de?
Vis hele sitatet...
Har ikke gjort noe lignende selv nei.
Nei det skal vel ikke være noe problem, for alt dem veit kunne du jo ha laget klærne selv? du sier jo de er håndlagd. Skal du selge i gata må du uansett søke om tillatelse til dette av grunneier, som på fortauene i byer som oftest er kommunen. og når det kommer til beskatning skal vært enkelt tilfelle vurderes individuelt ved gatesalg, det er en grense mellom hobby og virksomhet, ta kontakt med skatteetaten.
Sitat av fesk_ Vis innlegg
Har ikke gjort noe lignende selv nei.
Nei det skal vel ikke være noe problem, for alt dem veit kunne du jo ha laget klærne selv? du sier jo de er håndlagd. Skal du selge i gata må du uansett søke om tillatelse til dette av grunneier, som på fortauene i byer som oftest er kommunen. og når det kommer til beskatning skal vært enkelt tilfelle vurderes individuelt ved gatesalg, det er en grense mellom hobby og virksomhet, ta kontakt med skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke hobby så fremt han ikke lager dette selv, så her er det høyst sannsynlig skatt fra første krone.
Det eneste skatteetaten ser på er omfanget og om det er sannsynlig å gå med overskudd.
Dersom du selger hjemmestrikkede sokker for å dekke utgiftene dine og investere i nytt garn så vil det kunne ansees som hobby en liten stund helt til omsetningen når ett visst omfang.
Men du kan ikke selge 5000 par sokker på én måned med 1 kr i margin uten å betale skatt for da viser det seg at forretningen din _kan_ gå med overskudd.