Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 953
Jeg har i en del tid nå hatt en mistanke om at jeg er lettere schizofren, jeg har aldri merket noe direkte til det eller fått høre det fra noen andre men det har blitt skrevet ting på pc'en min, som helt klart og tilsynelatende har måttet komme fra "meg" men som jeg ikke har hatt noen viten eller minner om og som jeg har avfeid med at jeg bare hadde glemt at jeg skrev det. Det har gjerne vært ord og ting jeg ikke ville skrevet selv hvis jeg kunne velge. Og gjerne tastetrykk i spill jeg som jeg ikke sto for selv.
Og det har vært sånn så lenge jeg kan huske etter at jeg kjøpte pc'en av en kompis for halvannet år siden.
Men i kveld skjedde det noe som rett og slett ikke kunne bortforklares ved at jeg bare hadde surra litt. jeg tabba til firefox og bytta til den fana jeg var på før jeg gikk tilbake til spillet (wow for ordens skyld) og fant at "jeg" hadde skrevet noe www-søkeruta og trykket enter så det hadde blitt et googlesøk av det. følgende var: "dag?? kjenner je er slien allerede.."
Som dere kanskje merker er det ikke helt min grammatikk og det ser mer ut som et utdrag fra en forumtråd eller msn, og jeg sjekket da med én gang om jeg hadde copy-pasta noe ved et uhell. Det hadde jeg ikke. Videre hadde jeg jo da ikke snakket norsk med noen hele kvelden så selv om det skulle være noe jeg skrev selv med et uhell, så hadde det ikke vært på norsk. Etter å ha vridd hodet litt rundt dette fant jeg at det var et litt merkelig sammentreff, det som sto der, det som har skjedd tidvis de siste årene og det at han jeg kjøpte pc'en av tilfeldigvis er fra kongsvinger (je) og er mildt dysletiker.

Men, jeg har formatert pc'en MINST 4 ganger siden jeg kjøpte den av ham (for 3000, også for ordens skyld) og sist var for bare 5 dager siden, windows brannmur er aktiv supplert med avg-free og threatfire, + at modemet mest sannsynlig har en brannmur også, så jeg tror vi kan ekskludere muligheten for at det er snakk om en trojaner eller direkte hacking. Nettverket er ikke trådløst.

Det jeg lurer på er da som følger, finnes det utstyr han (eller noen andre for ham) kunne montert i kabinettet for å opprettholde en forbindelse til pc'en min, helt uberørt av hva jeg skulle finne på å gjøre på pc'en, type; se skjermen min, sende tastetrykk og (skrekk og gru) hente filer?
Ville det isåfall være sannsynlig at han ville satt det på en pc han selger for 3000 bare for å ha det litt moro?
Eller går det alternativt an å stille inn pc'en til å være åpen på visse måter som holder seg uberørt av formatteringer og OS, type; innstillinger i oppstartssetup eller lignende?

Noen andre formeninger om hva som kan være på ferde?
På forhånd takk for hjelpen

Kan være greit å nevne at jeg er og alltid har vært rusfri, hehe.
Sist endret av Tronski; 10. september 2009 kl. 03:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Eneste jeg kan tenke meg en en fysisk del som evt. gir han noen form for tilgang, men ser dette som veldig urealistisk egentlig. Det ligger heller ikke noe data igjen på maskinen som kan gjøre dette, siden etter første reformatering så blir all programvare installert ikke fungerende, dvs. ikke registrert i registeret i windows. (Man kan jo fortsatt kjøre mange programmer manuelt om de ligger på en annen partisjon.)

Du er mer en nok trygg så lenge du har et AV og nettvett.

Så om du misstenker om du er schizofren, så anbefaler jeg deg å få dette sjekket.
Mottatt noen filer fra kompisen din etter hver gang du har formatert? Høres ut som remote desktop...

Dette høres rimelig sykt ut, men snakk med kompisen du?
Sist endret av Astron; 10. september 2009 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
avinstaller avg
kjøre hijack this, space ut alt reboot.
installer nod32 (kun antivirus verjson)
husk oppdater nod32.
kjørwindows update.
så scann mellom etter virus.
når du er ferdig så installer zonealarm blokker alt fra det som du selv åpner.

står maskinen din rett på inet? eller mellom en router ?
Sist endret av ranvik; 10. september 2009 kl. 13:47.
Den teorien om at du er schizofren tror jeg du bare kan hive i søplebøtta med en gang. Jeg tror ikke du vet helt hva schizofreni går ut på? Det er i allefall ikke sånn at du "blir en annen person" eller ikke lenger har kontroll på hva du selv driver med.

Enten er du "lettere" distrè, eller så er det noen som leker med deg.
Ikke motatt noen filer, ikke lastet ned noen fra sider jeg ikke stoler på, og ellers ingen sjanse for at noen filer han kunne ha påvirket er på datamaskinen. Takk ranvik, skal ta en titt på det, jeg velger å utelukke virus helt(grunnen nevnt ovenfor) men hvis ikke hijack this og zonealarm er kompatible med avg så skaffer jeg nod32.

Ja, lillepuke, Tankene har slått meg, men uansett hvor mye jeg prøver så klarer jeg ikke overbevise meg selv om at jeg skrev noe jeg vet jeg aldri ville skrevet. Og neida, klar over at det ikke er en personlighetssplitting på gang, men vrangforestillinger er definitivt et sympton. Satser på at jeg ikke har en splittet personlighet, hehe.

Men sånn utenom det konkluderer vi med at det ikke er mulig å sette opp eksternt utstyr inne i pc'en for å holde en jevn kontakt med den??
Sitat av Tronski Vis innlegg
Men sånn utenom det konkluderer vi med at det ikke er mulig å sette opp eksternt utstyr inne i pc'en for å holde en jevn kontakt med den??
Vis hele sitatet...
Det er i aller høyeste grad mulig å sette inn fysisk utstyr i en datamaskin for å holde kontakten med den. Men det fordrer på normale maskiner; et ekspansjonskort.
så det finnes et ekspansjonskort som lar en beholde forbindelse med en pc via hardwaren uansett hva som skjer med softwaren og som helt konkret lar deg se skjerm og sende tastetrykk? Og det går via internett?
Vil det være mulig å identifisere dette kortet med software? evt deaktivere det? Kan det da også tenkes at jeg selv har supplert det med oppdatert driver?
Vel, jeg har sett slike beskrevet, da som modifiserte nettverkskort, så det er nok mulig. Man har også KVMoIP, men slikt utstyr er ganske dyrt.

Tja, åpne maskinen (fysisk) og se om det står noen andre kort i maskinen utenom skjermkort. Hvis du har et nettverskort som ikke er onboard er det vel det en mulighet.

Dessuten kom jeg på en sak nå. Har du trådløs mus/tastatur?
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Som meitemark nevner, den mest sannsynlige årsaken jeg ser er at det er noen i naboleiligheten eller noe slikt som bruker trådløst tastatur og/eller mus, gitt at du også bruker dette.

Veldig spesielt må jeg si allikevel, og om jeg hadde opplevd dette selv ville jeg blitt rimelig paranoid.
du mener et nettverkskort som ikke sitter direkte på hovedkortet? når jeg tenker meg om så mener jeg å huske at det er to nettverkskort på pc'en, begge har fått drivere og jeg mener det er slik at bare en av dem fungerer, men det kan vel kanskje også ha noe å gjøre med at det veksler mellom hvilken harddisk os'et blir installert på?
nei, her går det i ledninger. Vel å merke til usb-porter, men blir lite forstyrrelser fra andre

Gjorde som ranvik sa, og jaggu dukka det ikke opp noe litt suspekt:
"New network Found, ZoneAlarm extreme security has found a new connection between your computer and the internet or another computer" "Ip adress: 10.0.0.0 Type: Private network detected"
Som tilleggsinforsmasjon burde jeg ikke være en del av noe privat nettverk i det hele tatt, med unntak av internettlinja mi, som jeg forøvrig er på nå mens den andre er blokkert. Noe som syns denne advarselen ser suspekt nok ut?
Sist endret av Tronski; 10. september 2009 kl. 19:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.