Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 9357
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Jeg ble tidligere i år stoppet av UP hvor de mente jeg kjørte under påvirkning (røyking av cannabis). Det ble tatt blodprøve og urinprøve, hvor urinprøven slo ut på THC.

Jeg nektet for bruk og fratakelse av førerkort, og måtte vente 3 drøye uker, før svaret på blodprøven kom, verdiene var såpass lite at jeg kunne ikke beregnes som påvirket og jeg fikk lappen tilbake.

Jeg ble stoppet av politiet som ønsket å ta prøver av meg. Her var det 24 timer etter siste inntak.

Jeg burde kanskje nevne at grunnen til de stoppet meg var pga skiltet på bilen var registrert i databasen deres for den forrige gangen jeg IKKE kjørte ruspåvirket.. Selvfølgelig.

Når testene var tatt ville de ta meg inn til legevakta.

På legevakten besto jeg edruelighetnstestene med glans, legen fortalte til og med at jeg ikke var påvirket. Deretter fortalte den ene politimannen at de har fått godkjenning av jurist for å ta urinprøve, og den ga utslag på THC..

Jeg fortalte i avhøret jeg ikke vet hvordan den kunne gi et utslag, kanskje kunne det vært spor siden forrige gang, sa jeg, men det mente konstablen var aaalt for lenge siden..

Kanskje det jeg prøve å spørre om, er hvor fucked er jeg ang. lappen?" og "Det jeg frykter for er hvis blodprøvene blir lave igjen, kommer de til å bruke "mangel på edruelighet" kortet - noe tips for å argumentere dette?

Takker og bukker for hvert innspill.
Sist endret av Veggen; 17. september 2020 kl. 23:27. Grunn: Kalde føtter
For helvete, nekt på alt. Nekt på urinprøve, gå med på blodprøve. Det lagres lenger i urinen enn i blodet. Du nekter på alt uansett hvor sløkket og dumt det høres ut. Det er ikke forbudt å være idiot. Du har ingen forklaringsplikt ovenfor noe politimann i norge.

Ang lappen, første gang var du ikke påvirket, så det kan de ikke bruke som "manglende edruelighet" for du var jo edruelig.
Nekt på alt, håp på det beste.
Eventuelt skaff deg en advokat, det får du gratis om du er fattig nok.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
For helvete, nekt på alt. Nekt på urinprøve, gå med på blodprøve. Det lagres lenger i urinen enn i blodet. Du nekter på alt uansett hvor sløkket og dumt det høres ut. Det er ikke forbudt å være idiot. Du har ingen forklaringsplikt ovenfor noe politimann i norge.

Ang lappen, første gang var du ikke påvirket, så det kan de ikke bruke som "manglende edruelighet" for du var jo edruelig.
Nekt på alt, håp på det beste.
Eventuelt skaff deg en advokat, det får du gratis om du er fattig nok.
Vis hele sitatet...
Nektet på alt, så klart, men greia var jeg ikke fikk slippe ut fra glattcella før jeg leverte urin. Snakket med advokat og han sa jeg bare trengte å gå til avhør og bli sluppet fri, men så fikk han pratet med politiet og fortalte jeg bare måtte levere..
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Viss du er fører av kjøretøy kan de tvinge til pisseprøve desverre.
Tipper du blir en av de mange som ryker grunnet "manglende edruelighet". Legen tok lappen min da jeg innrømte å røyke 1-2 ganger/mnd; aldri i forbindelse med føring av motorvogn. Politiet er minst like firkantet. Dessverre er dette blitt et ruspolitisk virkemiddel fremfor et faktisk hensyn til trafikksikkerhet.
Har egentlig ingenting å tilføye annet enn å uttrykke dyp medfølelse.

Mistet selv lappen pga 'manglende edruelighet' for endel år siden, noe som har endt opp som en stor belastning på alt/alle som er/var viktig for meg.

LYKKE TIL!
Jeg blir så jævlig pist når jeg leser slike historier, fascistiske jævla svin, de svina får blodet mitt til å koke.

Beklager språkbruken, men utifra det jeg leser så kan jeg bare se et mulig utfall her, siden det er andre gang dette skjer, ruset eller ei så mister du lappen på grunn "manglende edruelighet" og det kunne vært greit nok det, en liten smekk for å bryte en lov man aldri har sagt seg enig i tåler man, men nå skal stat ha innsyn i ditt privatliv de neste 8,5 årene hvorav 3,5år er med jevnlige pisse prøver for å bevise at du ikke er hasjsprøytenarkoman og det er så jævlig bullshit, bare si hadebra til ditt sosiale liv og ønsk depresjon og frustrasjon velkommen.

Du menneske i stat som har kommet frem til at dette er god praksis og du i helsevesen som ikke motsier denne praksisen, om du bruker over 3000 dager på å konkludere med at en person ikke er rusmisbruker så er du mentalt tilbakestående, da er du faktisk så treg i skallen at du burde ikke klare å åpne et kjøleskap engang, hvordan får du i deg mat?
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Jeg blir så jævlig pist når jeg leser slike historier, fascistiske jævla svin, de svina får blodet mitt til å koke.

Beklager språkbruken, men utifra det jeg leser så kan jeg bare se et mulig utfall her, siden det er andre gang dette skjer, ruset eller ei så mister du lappen på grunn "manglende edruelighet" og det kunne vært greit nok det, en liten smekk for å bryte en lov man aldri har sagt seg enig i tåler man, men nå skal stat ha innsyn i ditt privatliv de neste 8,5 årene hvorav 3,5år er med jevnlige pisse prøver for å bevise at du ikke er hasjsprøytenarkoman og det er så jævlig bullshit, bare si hadebra til ditt sosiale liv og ønsk depresjon og frustrasjon velkommen.

Du menneske i stat som har kommet frem til at dette er god praksis og du i helsevesen som ikke motsier denne praksisen, om du bruker over 3000 dager på å konkludere med at en person ikke er rusmisbruker så er du mentalt tilbakestående, da er du faktisk så treg i skallen at du burde ikke klare å åpne et kjøleskap engang, hvordan får du i deg mat?
Vis hele sitatet...
Hei hei!

Kan du utdybbe hva de resterende 5,5/8,5 årene vil bety?

Har fått innspill av bekjente som mener om "promillen" blir under 0,5, burde jeg prøve å bruke "passiv røyking", eller en uheldig edible som argument.. Men lurer på hvor godt det vil ta seg..
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nektet på alt, så klart, men greia var jeg ikke fikk slippe ut fra glattcella før jeg leverte urin.
Vis hele sitatet...
Tror du de kan holde deg på glattcella til evig tid? De truer med ditt og datt men de har ikke hjemmel til å ta urinprøve med tvang.

Kjipt å bli lurt av politiet da
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror du de kan holde deg på glattcella til evig tid? De truer med ditt og datt men de har ikke hjemmel til å ta urinprøve med tvang.

Kjipt å bli lurt av politiet da
Vis hele sitatet...
Er vel maks 72 timer eller noe, fortalte advokaten. Men blir vanskelig å ikke urinere på den tiden.. Kanskje jeg bare skulle pissa meg ut og sovd til jeg fikk dra.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er vel maks 72 timer eller noe, fortalte advokaten. Men blir vanskelig å ikke urinere på den tiden.. Kanskje jeg bare skulle pissa meg ut og sovd til jeg fikk dra.
Vis hele sitatet...
De holder deg neppe et døgn engang, 8-12 timer etter det jeg har erfart.

Det er dass på glattcella og du kan fint tisse der, bare ikke i koppen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei hei!

Kan du utdybbe hva de resterende 5,5/8,5 årene vil bety?

Har fått innspill av bekjente som mener om "promillen" blir under 0,5, burde jeg prøve å bruke "passiv røyking", eller en uheldig edible som argument.. Men lurer på hvor godt det vil ta seg..
Vis hele sitatet...
Sakset fra denne tråden om urinprøver
Sitat av Snusmus
De er veldig strenge på rus og førerkort, så velkommem i klubben sammen med oss andre som må bevise edruelighet i 3 år og 6 mnd til sammen. Pisser du positivt på en av prøvene her eller lar være å møte opp, så rykker du rett tilbake til start igjen. Det som er forventet av deg nå er at du i 6 mnd viser at du er rusfri med urinprøver 1 eller 2 ganger i uka. Etter 6 mnd kan du få førerkortet tilbake, forutsatt at du går på uanmeldte prøver (minst 4 ganger i året) som viser at du er nyktern. Du får førerkortet for 1 år av gangen i 3 år, før du kan søke om å få det i 5 år. Etter 5 år, altså 8 år til sammen fra du fikk tilbake førerkortet, kan du søke om å få det tilbake på livstid.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hm, men er urinprøver gjeldene bevis i saker som detta? Om TS nekter for at han har brukt. Kan vel si det må ha blitt en falsk positiv og bare blånekte. Hvis blodprøvene da er helt rene eller under 0.2 promillegrensen. Kan de da erklære han uedruelig? Om hans blodprøve feks blir helt ren må det da finnes en vei utenom ?
Anonym bruker
"Snill Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hekt uavhengig av det ts spør om men hvor lenge vil f.eks 0.5g cannabis være over lovlog verdi på blodprøve og urinprøve for en som bruker cannabis kanskje 1 gang i årer?
Trøst deg med at dette snart skal opp i menneskerettighetstolen i strassburg. Forutenom det er det ikke noe annet og si at denne typen politifolk er noen forbanna drittfolk som ikke fortjener noen som helst form for respekt.Bryter loven gjør de og. Jeg håper karmaen slår tilbake og at de må stå til rette for det de driver med i nær fremtid.


https://www.bt.no/btmeninger/leder/i...laaser-i-loven
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Trøst deg med at dette snart skal opp i menneskerettighetstolen i strassburg. Forutenom det er det ikke noe annet og si at denne typen politifolk er noen forbanna drittfolk som ikke fortjener noen som helst form for respekt.Bryter loven gjør de og. Jeg håper karmaen slår tilbake og at de må stå til rette for det de driver med i nær fremtid.


https://www.bt.no/btmeninger/leder/i...laaser-i-loven
Vis hele sitatet...
Hei

Jeg har ikke satt meg ordentlig inn i denne saken, men hva vil dette få slags betydning for meg og folk som er i min situasjon?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei

Jeg har ikke satt meg ordentlig inn i denne saken, men hva vil dette få slags betydning for meg og folk som er i min situasjon?
Vis hele sitatet...
Ingen ting. Lovendringer har ikke tilbakevirkende kraft og vil ikke kunne oppheve gamle dommer. Blir du tatt for hasjrøyking en dag før legalisering har du fortsatt blitt tatt for å gjøre noe som på tidspunktet var å anse som kriminelt, og må derfor fullbyrde den behørige straff.
Det er desværre ikke mye trøst å hente at praksisen snart blir forandret, eller at lovendringer snart skjer for enkeltpersoner som allerede sitter i saksa.
Grunnlovens paragraf 97
Inga lov må gjevast tilbakeverkande kraft.
Vis hele sitatet...
går begge veier i de fleste tilfeller. Så du blir verken straffet eller frikjent i ettertid på grunnlag av en lovendring/endring i hvordan håndheving praktiseres.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Ingen ting. Lovendringer har ikke tilbakevirkende kraft og vil ikke kunne oppheve gamle dommer. Blir du tatt for hasjrøyking en dag før legalisering har du fortsatt blitt tatt for å gjøre noe som på tidspunktet var å anse som kriminelt, og må derfor fullbyrde den behørige straff.
Det er desværre ikke mye trøst å hente at praksisen snart blir forandret, eller at lovendringer snart skjer for enkeltpersoner som allerede sitter i saksa.
Grunnlovens paragraf 97
går begge veier i de fleste tilfeller. Så du blir verken straffet eller frikjent i ettertid på grunnlag av en lovendring/endring i hvordan håndheving praktiseres.
Vis hele sitatet...
Hei, og takk for innspillet. Jeg er dessverre litt opptatt med eksamen for øyeblikket, men er det satt noe dato på når dette vil innføres? Tenker også på når regjeringen skal ta beslutning angående rusreformen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av knert1 Vis innlegg
Ingen ting. Lovendringer har ikke tilbakevirkende kraft og vil ikke kunne oppheve gamle dommer.
Vis hele sitatet...
Grunnlova forbyr tilbakevirkande kraft til ugunst for individet. Tilbakevirkande kraft ved at dommer vert oppheva vil åpenbart ikkje vere til ugunst, og vil vere fullt ut lovleg. Om det vert gjort er opp til lovgjevar.

Uansett er det ikkje i EMD snakk om lovendring, men om norsk praksis har følgd EMK. Om svaret er at praksis ikkje har følgd EMK må dommar som baserer seg på praksis på ein slik måte at det er brot på EMK omgjerast. Det har ingenting med tilbakevirkande kraft å gjere, men enkelt og greit at Noreg har ratifisert EMK, og gjort det til del av norsk lov.
Sitat av plohg Vis innlegg
De holder deg neppe et døgn engang, 8-12 timer etter det jeg har erfart.

Det er dass på glattcella og du kan fint tisse der, bare ikke i koppen.
Vis hele sitatet...
Det der har jeg lurt lenge på, men har aldri klart å få et bra svar. Hvordan kan snuten tvinge en til å ta urinprøve? Sånn som du sier - det er jo en dass på glattcella, hva med å pisse dit? Er det en "luredass" som samler opp all urin eller? Det kan jeg ikke få meg selv til å tro. De kan heller ikke holde en person på glattcelle i evig tid.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Grunnlova forbyr tilbakevirkande kraft til ugunst for individet. Tilbakevirkande kraft ved at dommer vert oppheva vil åpenbart ikkje vere til ugunst, og vil vere fullt ut lovleg. Om det vert gjort er opp til lovgjevar.

Uansett er det ikkje i EMD snakk om lovendring, men om norsk praksis har følgd EMK. Om svaret er at praksis ikkje har følgd EMK må dommar som baserer seg på praksis på ein slik måte at det er brot på EMK omgjerast. Det har ingenting med tilbakevirkande kraft å gjere, men enkelt og greit at Noreg har ratifisert EMK, og gjort det til del av norsk lov.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaring! Tenkte jeg burde gjøre ett forsøk på å svare i hvert fall, og trodde oppriktig tilbakevirkende kraft gikk begge veier basert på hva jeg har fått med meg, desverre ble det rimelig feil.

Får håpe de konkluderer med at norsk politi-praksis er rapkjørt og alle som har blitt tatt på urinprøve kontra blodprøve burde få tilbake lappen. Ikke minst at det burde være opp til dommere og ikke lokale politi rundtom å frata folk lappen basert på informasjon om bruk av andre rusmidler enn alkohol. Man trenger ikke være påvirka for at et rusmiddel kan påvises i urin, men når det kommer til blod kan det vel ikke være så mye å diskutere da det aktivt blir pumpa rundt i kroppen?
Hvorfor blir ikke blodprøver brukt oftere? Og hvis man nekter å ta urinprøve, blir det da blodprøve på tvang i stede? Eller dytter de ett kateter oppi urinblæra fordi de desperat MÅ ha piss?
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Hvordan kan snuten tvinge en til å ta urinprøve?
Vis hele sitatet...
En lege kan bruke kateter for å hente ut urin. Terskelen for så inngripende tiltak er mye høyere og forbeholdt alvorlige saker. Kan ikke se for meg at det blir gjort når de uansett har blod.

De prøver alltid å lure/true deg til å ta urinprøve frivillig. Da kan de ta deg for bruk/edruelighet selv om blodprøven er clean.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Blodprøver koster mer penger, og kommer da på toppen av "de helt nye" drager 500 instrumentene som passer fint inn i "svakere rettsbeskyttelse for cannnabisbrukere uten egentlig hjemmel eller politisk vedtak". Disse er så sensitive at folk som har røyka dagen før blir pådømt som aktivt påvirket. En blodprøve vil da være mindre sensitiv for feil resultat enn de andre målemetodene de bruker, og være en ekstra kostnad i hver enkelt sak samt at man må involvere en lege.

Hensynet til rettsikkerheten til cannabisbrukere *nasal sutrete stemme* går som vanlig sist.
Sist endret av meaculpaUIO; 1. mai 2020 kl. 15:38.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En positiv urinprøve er fortsatt ikke gjeldene om blodprøvene viser 0 så vidt jeg vet. Så lenge man nekter for bruk. Når det kommer til føring av kjøretøy er det blodprøver som er gjeldene. Så lenge TS ikke har sagt at han bruker jevnlig.
Sitat av plohg Vis innlegg
En lege kan bruke kateter for å hente ut urin. Terskelen for så inngripende tiltak er mye høyere og forbeholdt alvorlige saker. Kan ikke se for meg at det blir gjort når de uansett har blod.

De prøver alltid å lure/true deg til å ta urinprøve frivillig. Da kan de ta deg for bruk/edruelighet selv om blodprøven er clean.
Vis hele sitatet...
Noen som veit hva "avorlige saker" defineres som? Det kommer vel mye ann på øyet som ser, men ingen som veit helt hva som er vanlig rettspraksis?
Tolker dette som at blir du stoppa blir det blodprøve om du nekter, mens har du kjørt over noen kan de lett velge kateter, men hva hjelper det om du ikke har noe i blodet?
Prøver bare å faktisk skjønne dette, og få det til å gi halvveis mening

Kom gjerne med kilder og
Sist endret av knert1; 1. mai 2020 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En positiv urinprøve er fortsatt ikke gjeldene om blodprøvene viser 0 så vidt jeg vet. Så lenge man nekter for bruk. Når det kommer til føring av kjøretøy er det blodprøver som er gjeldene. Så lenge TS ikke har sagt at han bruker jevnlig.
Vis hele sitatet...
Det der kan du fortelle til politiet og fylkeslegen. Det er fullstendig logisk det du skriver, men i praksis vil førerkortet ryke pga sporstoffer i urin. Har man sporstoffer, så fyller man ikke edruelighetskravet i myndighetenes øyne. Dette handler om at ulovlige stoffer er ulovlige, og alle som bedriver med slike ulovligheter er skitne narkiser som ikke har noe på veien å gjøre (ikke min mening).
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det burde være mer kjent i dag, særlig her på freak.

Og de som ler og kritiserer bjørn dahl og gruppesøksmålet, kjenner nok ikke hvor mye han faktisk har jobbet for å få endret dette. Fyren har stått på som faen.

Men det er veldig mye som kompliserer prosessen, blandt annet at man på ingen måte får gratis eller økonomisk støtte til rettshjelp for dette, siden det ikke regnes som straff å få førerkortet sitt fratatt på et veldig varierende og tynt grunnlag. I korte trekk.

Og selv om man har penger, så må man faktisk vinne frem med sosialt "radikalt" innhold, nemlig at hasjrøykere ikke er mer trafikkfarlige enn andre grupper mennesker når de har vært avholdende i 12 timer.

Her i Norge har vi noen helt spesielle flaskehalser, fks Ridder Mørland, som har nytt enorm respekt og anseelse her i Norge, slått til Kongens Ridder, og han er en av arkitektene bak den norske forståelsen av metabolitter av THC-komplekset, der restprodukter og aktiv rus blir synonymt med hverandre, og der man kutter hjørner fordi man ikke vet eller har god metodikk tilgjengelig, til enkeltpersoner som bruker THC sin disfavør.
Sist endret av meaculpaUIO; 1. mai 2020 kl. 19:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Og de som ler og kritiserer bjørn dahl og gruppesøksmålet, kjenner nok ikke hvor mye han faktisk har jobbet for å få endret dette. Fyren har stått på som faen.
Vis hele sitatet...
Engasjement er ikkje nok.

Problemet med Bjørn Dahl er at han åpenbart mangler realitetsorientering. Han slår over i reine konspirasjonsteorier til tider, og viser ikkje teikn på å forstå korleis samfunnet fungerer.

Det er forsåvidt klassisk problem - stonere er ikkje så jævla god reklame for legalisering, for å sei det slik.

Så kan du sikkert komme med ymse angrep på meg, på grunn av kritikken, men om du les det eg har skreve tidlegare, så vil du fort sjå at eg neppe er motstander av legalisering, og har vore svært kritisk til politiets praksis...
Anonym bruker
"Flink Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uansett så skal vi være stolte av å bli straffet for hasj. Vi har tross alt ikke gjort noe feil, og vi lar oss iallefall ikke bøye av et urettferdig reglement, og på et vis kjemper vi for det vi vet er riktig. Dette blir historiene vi forteller våre barnebarn om, om hvordan vi brukte logikk til å kjempe imot et ulogisk reglement. Akkurat som vi har sett utallige ganger historien, hvor mange folk måtte ta en straff for at de kjempet for det de vet er riktig for å endre et urettferdig reglement, så ser vi ikke tilbake på dem som kriminelle, vi ser heller på dem som helter!

Det er kjipt at det er akkurat oss som er i en sånn situasjon nå om dagen. men samme hvor urettferdig du føler at de oppfører seg mot deg, så vet du faktisk at det er de som tar feil og at det er du som tar riktig! Så karer smil og vær hyggelige mot snuten når dere blir arrestert for hasj eller ting som er relatert til det, for du vet faktisk veldig godt at det er dem som gjør noe feil og ikke du, og ved at du går gjennom dette og belyser problemstillingen uten å synke ned på dem sitt nivå med å drive med terrorisme og vold, så er det du som er løsningen på problemet og du kommer til å redde kanskje millioner av mennesker fra å oppleve det samme.

Sorry ble litt off topic, men vær stolt av å bli straffet for regelbrudd rundt hasj.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Engasjement er ikkje nok.

Problemet med Bjørn Dahl er at han åpenbart mangler realitetsorientering. Han slår over i reine konspirasjonsteorier til tider, og viser ikkje teikn på å forstå korleis samfunnet fungerer.

Det er forsåvidt klassisk problem - stonere er ikkje så jævla god reklame for legalisering, for å sei det slik.

Så kan du sikkert komme med ymse angrep på meg, på grunn av kritikken, men om du les det eg har skreve tidlegare, så vil du fort sjå at eg neppe er motstander av legalisering, og har vore svært kritisk til politiets praksis...
Vis hele sitatet...
*Måtte edite denne posten i 10 minutter*

Jeg skal være helt rolig. Min person er ikke en nøytral part når det kommer til hverken Bjørn eller hvordan legaliseringssaken/gruppesøksmålet føres.

Det er sikkert gjort mange feil i denne prosessen, og all kritikk som går på konspi og radikale meninger og sånn, det tar jeg også helt avstand til om det er nødvendig for å bli tatt seriøst på i ruspolitikk og i gruppesøksmål.

Har de siste årene selv blitt opptatt av at det må være mer rom for kritikk av hvordan det politiske arbeidet føres, heller enn en sånn ensretting som kan oppstå. Det er også en av grunnene til at jeg har et tolerant forhold til sånt sidestuk og radikal politisk tenkning som mange vil mene Samfunnspartiet i ulik grad er.

Samtidig hadde alt være lettere på disse to fronter hvis mer folk engasjerte seg, heller enn at analysen blir at de som har stått alene, har gjort en dårlig jobb. Den blir litt enkel.


Samfunnspartigreiene skjønner jeg at folk reagerer på, samtidig håper jeg at du kan dra litt på smilebåndet og se det tragikomiske i at det ofte har vært de som har lite å miste, de syke, de litt gærne, de radikale osv, som har turt å skrike/rope opp om disse sakene først og på en tydelig måte, og det skal de ha cred for ved siden av alt konspi, voldstruslene og realitetsorienteringen. Jeg ender opp med å vektlegge det tyngst , at de jobber mot det som for meg fremstår som veldig uriktig og kanskje også veldig urettferdig.

Godtar at andre er uenig i det
Sist endret av meaculpaUIO; 1. mai 2020 kl. 20:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bjørn Dahl er helt rå. En pioner som har tatt støyten for mange.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei igjen freaks!

Har tatt forbindelse med politijuristen som satt på min forrige sak angående hva blodverdiene ble, så kan jeg så få en viss anelse på hvordan jeg ligger ann. Kan nevne jeg har en jevnlig forbindelse med Bjørn Dahl nå til dags, og han kommer med fine innspill. Virkelig en grei og jovial type når det kommer på denne type tema.
Kan gjerne oppdatere tråden i nærmeste fremtid om dette vil være av interesse for dere, for jeg har virkelig bestemt meg for å få gjennomføre dette

Til ettertanke om ting skulle gå greit, spanderer jeg en pils til alle dere som har bidratt til denne tråden. Dette setter jeg virkelig stor pris på, og håper vi en eller annen dag kan få stopp på saker som denne.

PS: Er det noen av dere som vil se passiv røyking, eller uheldig konsumering av en eller annen slags kakebakst som kunne vørt en faktor for dette?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei igjen freaks!

Har tatt forbindelse med politijuristen som satt på min forrige sak angående hva blodverdiene ble, så kan jeg så få en viss anelse på hvordan jeg ligger ann. Kan nevne jeg har en jevnlig forbindelse med Bjørn Dahl nå til dags, og han kommer med fine innspill. Virkelig en grei og jovial type når det kommer på denne type tema.
Kan gjerne oppdatere tråden i nærmeste fremtid om dette vil være av interesse for dere, for jeg har virkelig bestemt meg for å få gjennomføre dette

Til ettertanke om ting skulle gå greit, spanderer jeg en pils til alle dere som har bidratt til denne tråden. Dette setter jeg virkelig stor pris på, og håper vi en eller annen dag kan få stopp på saker som denne.

PS: Er det noen av dere som vil se passiv røyking, eller uheldig konsumering av en eller annen slags kakebakst som kunne vørt en faktor for dette?
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med updates, Hadde vært interessant det. Men uskyldig rusa bak rattet tror jeg ikke du kommer langt med. Har du i det minste noen paragrafer du tenker skal redde deg her?
F.eks fra lovdata
"Den som i strid med norsk lov fører en motorvogn etter inntak av cannabis kake, uten å selv sitte med kunnskapene om at bakverket innholder narkotiske stoffer, eller merker at kaken smaker usedvanlig godt må gå fri etter slik forklaring."
Vis hele sitatet...
Eneste jeg veit om som kan gjøre at du skulle slippe straff for ruskjøring er nødretten, men da skal du faktisk ha en god grunn til å være på veien, og jeg aner ikke om den fungerer med annet enn alkoholpåvirket kjøring siden alt annet i bunn og grunn er ulovlig i utgangspunktet.

ønsker deg lykke til, men jeg personlig tror nok det blir dårlig med pils på oss andre :/ Hva med et trekk om det skulle gå til helvette? Kanskje høre med Bjørn Dahl om han har litt ekstra stash til en god anledning?
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Kom gjerne med updates, Hadde vært interessant det. Men uskyldig rusa bak rattet tror jeg ikke du kommer langt med. Har du i det minste noen paragrafer du tenker skal redde deg her?
F.eks fra lovdata

Eneste jeg veit om som kan gjøre at du skulle slippe straff for ruskjøring er nødretten, men da skal du faktisk ha en god grunn til å være på veien, og jeg aner ikke om den fungerer med annet enn alkoholpåvirket kjøring siden alt annet i bunn og grunn er ulovlig i utgangspunktet.

ønsker deg lykke til, men jeg personlig tror nok det blir dårlig med pils på oss andre :/ Hva med et trekk om det skulle gå til helvette? Kanskje høre med Bjørn Dahl om han har litt ekstra stash til en god anledning?
Vis hele sitatet...
Hehe, joda - kan jo ikke miste lappen om den allerede er mistet

Jeg har gravd litt angående forrige gang jeg ble "fersket". Og fant ut jeg brukte 3 gram fordelt på 5 dager i joints, hvor tidligere bruk kan anses som moderat +, hvor blodprøven ble tatt var rundt 36 timer siden sist inntak - og verdiene var enten null så liten, jeg fikk tilbake lappen (får se om jeg får verdiene fra forrige blodprøve)

Igjen, så var jeg clean 3-4 uker etter det, og inntaket er snakk om mye mindre (cirka 1 gram fordelt på 5-6 dager, og mellomrommet var 24 timer, give or take da blodprøven ble tatt.. Forrige gang var jeg så utrolig redd for verdiene skulle tilsvare "promillegrensen" på 0.5+, men hadde gullhår i ræva.. Har dere noen tanker på hvordan den gitte situasjon kan sammenlignes?

Jeg prøver å være optimist, såklart, og har skrevet et godt forsvar, om jeg må snakke med dommer..
https://kontrollskader.home.blog/202...g-med-kateter/

Herregud, håper det ikke er sant. Jeg får frysninger av å forestille meg situasjonen.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
https://kontrollskader.home.blog/202...g-med-kateter/

Herregud, håper det ikke er sant. Jeg får frysninger av å forestille meg situasjonen.
Vis hele sitatet...
Dette var både trist og skremmende å lese. Alt dette bare for å bevise THC i urin - håper folk ser hvor sinnsykt en slik praksis er, men jeg har mine tvil..
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette var både trist og skremmende å lese. Alt dette bare for å bevise THC i urin - håper folk ser hvor sinnsykt en slik praksis er, men jeg har mine tvil..
Vis hele sitatet...
Dette er tullball. Ved mistanke om ruskjøring benyttes det blodprøve. Urinprøve er bare et supplement som kan gi et hurtig svar. Politiet bruker tvang for å ta blodprøve, men ikke urinprøve med kateter.
Politiet har sagt til meg at de ikke har mulighet til å ta urinprøve av meg mot min vilje. Blodprøve kan de ta med tvang men ikke urinprøve.
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er tullball. Ved mistanke om ruskjøring benyttes det blodprøve. Urinprøve er bare et supplement som kan gi et hurtig svar. Politiet bruker tvang for å ta blodprøve, men ikke urinprøve med kateter.
Vis hele sitatet...
Nei, de har ikke lov til å gjøre det, men likevel så hender det at de gjør det:

https://www.an.no/politi/nordland/leger/politi-frikjent-etter-urinprove-med-kateter/s/5-4-954163
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Politiet har sagt til meg at de ikke har mulighet til å ta urinprøve av meg mot min vilje. Blodprøve kan de ta med tvang men ikke urinprøve.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man gå frem med dette da, i den situasjonen jeg var i? Jeg fikk avlegge urinprøve, men ble fortalt jeg ikke fikk dra før urinprøven var avlagt. Er det bare å holde seg på glattcella i timesvis til man forhåpentligvis blir sluppet ut?
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei

Hva vil det si at politiet har trekt saken? Ser ut som det blir pils, likevell, @knert1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei

Hva vil det si at politiet har trekt saken? Ser ut som det blir pils, likevell, @knert1
Vis hele sitatet...
Grattis mann det ligger egentlig i ordet. "Trekt saken", de har ingen sak. Og dermed er den ute av verden. Rettferdigheten har seiret!

Når og hvordan fikk du vite dette?
Feir med en pils kompis det har du fortjent etter en sånn urettmessig behandling av overformynderiet!

Ps. Støtter alldeles ikke kjøring i ruspåvirket tilstand, men her støttee jeg TS fullt ut da det ikke er i nærheten av å være tilfellet!
Det vil si at gratulerer med dagen! Rettferdigheten seirer!
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Grattis mann det ligger egentlig i ordet. "Trekt saken", de har ingen sak. Og dermed er den ute av verden. Rettferdigheten har seiret!

Når og hvordan fikk du vite dette?
Feir med en pils kompis det har du fortjent etter en sånn urettmessig behandling av overformynderiet!

Ps. Støtter alldeles ikke kjøring i ruspåvirket tilstand, men her støttee jeg TS fullt ut da det ikke er i nærheten av å være tilfellet!
Vis hele sitatet...
Tusen takk, kan ærlig si at jeg forventet det værste denne gangen. Jeg fikk førerkortet tilbake og ingen bot - ser ut som det ordner seg for snille barn tross alt..

Jeg undrer på hva som kunne være årsaken til dette? Om jeg skal være helt ærlig, så tvilte jeg sterkt på blodprøven kom til å være nært 0 - gitt informasjonen jeg tilføyde i innlegget. Og om det ikke var tilfellet, fryktet jeg "manglende edruelighet"-kortet kom til å bli smelt på bordet.

Tanker?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk, kan ærlig si at jeg forventet det værste denne gangen. Jeg fikk førerkortet tilbake og ingen bot - ser ut som det ordner seg for snille barn tross alt..

Jeg undrer på hva som kunne være årsaken til dette? Om jeg skal være helt ærlig, så tvilte jeg sterkt på blodprøven kom til å være nært 0 - gitt informasjonen jeg tilføyde i innlegget. Og om det ikke var tilfellet, fryktet jeg "manglende edruelighet"-kortet kom til å bli smelt på bordet.

Tanker?
Vis hele sitatet...
Mtp på at folk har mista lappen fordi de har funnet longpapes ocb og personen har innrømt å røyke mere enn en gang det siste året tenker jeg du hadde sinnsykt flaks. Kanskje det har blitt, eller er i ferden med å bli satt en stopper for praksisen. Bare og komme med tid og sted for den pilsen det xD
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En positiv urinprøve er fortsatt ikke gjeldene om blodprøvene viser 0 så vidt jeg vet. Så lenge man nekter for bruk. Når det kommer til føring av kjøretøy er det blodprøver som er gjeldene. Så lenge TS ikke har sagt at han bruker jevnlig.
Vis hele sitatet...
I was right
Anonym bruker
"Flink Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
tror ikke jeg gidder å ta lappen igjen er nok mer gunstig for meg å kjøre uten lappen helt til hasj er lovlig.. ikke bare er lappen dyr å ta men den er enda dyrere å miste..
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det der kan du fortelle til politiet og fylkeslegen. Det er fullstendig logisk det du skriver, men i praksis vil førerkortet ryke pga sporstoffer i urin. Har man sporstoffer, så fyller man ikke edruelighetskravet i myndighetenes øyne. Dette handler om at ulovlige stoffer er ulovlige, og alle som bedriver med slike ulovligheter er skitne narkiser som ikke har noe på veien å gjøre (ikke min mening).
Vis hele sitatet...
Jepp, men de må ha bevis evt. en innrømmelse der man sier at man har brukt en del ganger/jevnlig og du må skrive under på det papiret, da kan de bruke det imot deg. Det hadde de ikke hvis du ser på denne saken.
De misbruker dette stadig og det er jeg klar over, men finnes visse forutsetninger dem må ha. En positiv urinprøve er søppel som bevis i en rettsak når blodprøven viser 0 og det er blodprøven som skal være gjeldene og regnes promille utifra.
Desverre så er det så mange som likevel mister lappen når de har tisset positivt på thc. Da blir manglende edruelighet brukt. Det er ikke det samme som ruskjøring. Men i slike saker burde ikke urinprøve bli brukt i heletatt. Kun blodprøve kan si om vedkommende er beruset. Har h*n ikke thc i blodet er h*n heller ikke beruset. Urinprøver kan vise positivt på THC i månedsvis etter siste inntak. Hvertfall om man har røykt dag ut å dag inn over en lengre periode så sluttet. THC burde fjernes fra urinprøvene eller i værste fall kun være en indikator på at det burde taes blodprøve.

Her var TS heldig. Men skjer det igjen på samme måte ryker nok lappen pga manglende edruelighet. Noen burde belyse dette ordentlig.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Latterlig at folk her skal klage på hvor "slemme" politiet er. Hva med å faktisk ikke kjøre motorvogn mens du er påvirket av ulovlige stoffer??