Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3641
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen her som har blitt dømt for drapstrusler før? Gjerne også om noen har blitt dømt for drapstrusler mot politiet. Lurer på hvilken straff man kan få for det. Hva tror dere straffen blir? Er det ubetinget fengselstraff som blir det mest sannsynlige utfallet?

Egne erfaringer?
Det alminnelige straffenivået for paragraf 227 ligger mellom 15-30 dager ubetinget fengsel. Blir nok høyere når det er framsatt mot offentlig tjenestemann. Vanskelig å anslå, men ville gjettet 45-60 dager.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Vargas Vis innlegg
Det alminnelige straffenivået for paragraf 227 ligger mellom 15-30 dager ubetinget fengsel. Blir nok høyere når det er framsatt mot offentlig tjenestemann. Vanskelig å anslå, men ville gjettet 45-60 dager.
Vis hele sitatet...
Ok, så det er såpass at du får fengsel for det og ikke kun en bot altså? Hva er sjansen for å kun få en bot for det?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok, så det er såpass at du får fengsel for det og ikke kun en bot altså? Hva er sjansen for å kun få en bot for det?
Vis hele sitatet...
Var nok litt rask, ser ut som det er ca. 50/50 ubetinget/betinget når det gjelder trusler mot offentlig tjenestemann. Et svært lite mindretall får bot ved dom.

Det blir jo veldig situasjonsbetinget om det blir betinget eller ubetinget, og om straffen går over 30-dagers normen; alvorlighet av truslene, om det er gjort ved en eller flere anledninger etc..
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Vargas Vis innlegg
Var nok litt rask, ser ut som det er ca. 50/50 ubetinget/betinget når det gjelder trusler mot offentlig tjenestemann. Et svært lite mindretall får bot ved dom.

Det blir jo veldig situasjonsbetinget om det blir betinget eller ubetinget, og om straffen går over 30-dagers normen; alvorlighet av truslene, om det er gjort ved en eller flere anledninger etc..
Vis hele sitatet...
Vet du om det er mer alvorlig å komme med bombetrusler? Er det noe standard at bombetrusler alltid skal straffes med ubetinget fengsel f. Eks? 🙂
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet du om det er mer alvorlig å komme med bombetrusler? Er det noe standard at bombetrusler alltid skal straffes med ubetinget fengsel f. Eks? 🙂
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel da om trusselen objektivt er egnet til å fremkalle frykt for tap av liv eller alvorlig skade (straffelov paragraf 155a), eller om det "bare" er noe som er ytret i f.eks frustrasjon ved pågripelse.

Vanskelig å si uten å kjenne til hendelsesforløp, tiltaltes livssituasjon, mulighet til å anskaffe våpen etc. Men ved å browse LovdataPro ser det ut til at 30 dager ubetinget er ganske standard med mindre det er spesielle formildende omstendigheter.
Anonym bruker
"Sinna Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare til å satse på Fotlenke om det blir ubetinget. Lykke til med truslene!
Enig med Harpy, fotlenke er er 20-40 timers samfunnsstraff/jobb i uka, 5 timer i uka til fri disposisjon, og resten husarrest. Bedre enn fengsel imo.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan hende jeg mistolker veldig her.. men enten så får du komme med trusler og ta den straffen det medfører eller så får du gi faen Er du tøff nok til å komme med bombetrusler bør du også være mann nok til å ta straffen. «Jeg skal true hvis jeg slipper unna selv» blir litt for feigt i mine øyne..
Anonym bruker
"Orange Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk 40 timer samfunnsstraff med drapstrusler og kniv mot dørvakt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fikk 40 timer samfunnsstraff med drapstrusler og kniv mot dørvakt.
Vis hele sitatet...
Brukte du kniven eller bare viste du den frem? Viftet du med den eller prøvde du å stikke?
Anonym bruker
"Orange Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Brukte du kniven eller bare viste du den frem? Viftet du med den eller prøvde du å stikke?
Vis hele sitatet...

Var så full at jeg ikke husker. I følge dørvakta prøvde jeg å stikke i mot, mens andre som var tilstede mente at jeg ikke var i stand til å holde kniven engang, så usikker.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er det virkelig ingen som har blitt dømt for drapstrusler mot politiet i de senere åra?
Anonym bruker
"Ond Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sånt vokser man av seg, hehe.

Politiet ser nok alvorlig på trusler og regner det som uakseptabelt. Bombetrusler blir jo veldig spesielt. Flesteparten av sånne trusler kommer tror jeg kommer fra individer i håpløse situasjoner, mer psykiatri enn behov for fengsel?

Hvis det er planlagt, slik som det kan fremstå her (en forumpost som går over en uke) er det nok mange ting som kan påvirke.

Alle taper på sånne situasjoner. Tenker du å sende en bombetrussel eller to, og drapstrue offentlig tjenestemann for å se hvordan det går?
Anonym bruker
"Ond Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tidligere rulleblad, samlesaker osv vil nok veie tungt. Evt om du har hatt kontakt med helsevesenet i forbindelse med rus/psykiatri.

Har du f.eks driti deg ut i fylla og legger deg paddeflat og legger korta på bordet kan det være formildende. Samtidig åpner det for ugreie tolkninger om du velger å stå uten juridisk bistand
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blei dømt for trusler.
Noe alla "For å ha truet en tjenestemann til å forandre sin forklaring" ellerno.

Hadde 5 saker så vanskelig og si, følte ikke selv at det blei noe lengre fengselsstraff for truslene
Er nok veldig inviduelt hvor alvorlig de enkelte tjenestemennene tar truslene, i dunt knuw
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet du om det er mer alvorlig å komme med bombetrusler? Er det noe standard at bombetrusler alltid skal straffes med ubetinget fengsel f. Eks? 🙂
Vis hele sitatet...
Jeg ble dømt for bombetrussel mot forsvarsløse personer.
Gikk i retten uten advokat, uten noe forberedelser og erklærte meg skyldig.
30 dager ubetinget, avslag på fotlenkesøknad selv om jeg bodde hjemme og bodde rett ved siden av skolen på tidspunktet for soning.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av ivar boneless Vis innlegg
Jeg ble dømt for bombetrussel mot forsvarsløse personer.
Gikk i retten uten advokat, uten noe forberedelser og erklærte meg skyldig.
30 dager ubetinget, avslag på fotlenkesøknad selv om jeg bodde hjemme og bodde rett ved siden av skolen på tidspunktet for soning.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge måtte du vente fra du kom med truslene før du ble innkalt til soning?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor lenge måtte du vente fra du kom med truslene før du ble innkalt til soning?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke gi deg en tidsforventing på fra handlingen var utført til jeg havnet i fengsel, da det varierer basert på ventetid og behandlingstid på saken i ditt område/tilfelle. Du kan dog forvente noen måneder før du blir innkalt, mener å ha hørt at det er relativt vanlig.
Anonym bruker
"Identisk Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjedde ikke en dritt utenom at jeg måtte hente og signere noen papirer på stasjonen et par måneder etter jeg havna i arresten for bråk og drapstrusler mot politiet og familien til politiet som hanka meg inn. En natt i arresten og thats it.
Sitat av ivar boneless Vis innlegg
Jeg vil ikke gi deg en tidsforventing på fra handlingen var utført til jeg havnet i fengsel, da det varierer basert på ventetid og behandlingstid på saken i ditt område/tilfelle. Du kan dog forvente noen måneder før du blir innkalt, mener å ha hørt at det er relativt vanlig.
Vis hele sitatet...
Korteste ventetiden min har vært 6 mnd (bare for å komme inn i retten)
Anonym bruker
"Identisk Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor lenge måtte du vente fra du kom med truslene før du ble innkalt til soning?
Vis hele sitatet...
Fra gjerningshandling til rettsak mellom 6 mnd til flere år. Gjennomsnittet er på 15 måneder har jeg lest. Og fra rettsak til dom fra 0-14 dager. Fra rettskraftig dom til soningsinnkallelse er retningslinjene 75 dager men det pleier å strekke seg ut over mange måneder og nærmere et år det og.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ekstra lange soningskøer nå under corona.

Vet om et svin her i bygda som ble dømt for seksuelle overgrep mot mindreårige og noe andre sedelighetsprogram, han ble dømt i mars men er ikke inne til soning enda.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Drapstrussler henlegges her jeg bor selv med sivilpoliti som vitne.Heia Norge