Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3355
hei, leter etter hjelp, vil være så sikker som mulig på internettet. hvor burde jeg starte? har hørt om vpn osv. Har lite erfaring med internnettsikkerhet fra før så håpet dere kunne hjelpe meg.

Liste av tiltak/programmer jeg kan bruke for og sikre min anonymitet på nettet.


Takk på forhånd.
Det er nok dessverre for sent, men du kan jo f.eks:

- Firefox med tweaks som sikrer bedre anonymitet
- VPN, pass på å ta et som ikke logger, torrentfreak oppdaterer seg der jevnlig
- Sjekk ut privacytools.io - masse nyttig info med addons til Firefox og innstillinger som er verdt å ta med seg.
- Kjør Linux

Husk at uansett hvor mye verktøy osv du bruker for å holde deg anonym er du ikke 100% safe. Det er så mange ting som vi ikke tenker på og alle tilfeldighetene som finnes der ute som gjør at du kan bli de-anonymisert. Skal du virkelig gå inn for å gjøre deg selv anonym må du vel fram med macchanger og endre macadressen på nettverkskortet ditt samt at du kun bruker offentlige wifi, eller et "hacket" wifi. Selv da er det jo fullt mulig å bli sporet.

Som Vidarlo nevnte i en annen tråd er det å f.eks. besøke sin egen blogg (hvis du ikke har hauger av lesere da) som å signere med fullt navn. I tillegg til dette er det fort gjort å drite seg ut ved at du logger på en av dine anonyme brukere med f.eks. mobilen din over 4G - og pow så var alt forgjeves.

Men nå har du jo i hvert fall litt å jobbe med

Det er viktig å tenke på hvem du skal anonymisere deg for også, skal du holde deg anonym for hvermannsen på nett holder det med en proxy eller et hvilketsomhelst VPN. Skal du anonymisere deg mot f.eks. myndighetene i USA må du litt hardere til verks.
Sist endret av seroto9n; 19. desember 2016 kl. 21:04.
Det er også et paradoks at jo flere krumspring man gjør for å unngå å bli sporet desto mer unikt blir ditt digitale fingeravtrykk slik at du gjør det enklere å spore deg for noen som faktisk er interessert i å spore deg.
Veldig sant. Brukte en gang Agent Spoofer til Firefox, hadde tatt på masse greier som skulle gjøre meg anonym, men da ble fingerprinten min så godt som unik

https://panopticlick.eff.org/
Sitat av Knarkellerknips Vis innlegg
hei, leter etter hjelp, vil være så sikker som mulig på internettet. hvor burde jeg starte? har hørt om vpn osv. Har lite erfaring med internnettsikkerhet fra før så håpet dere kunne hjelpe meg.

Liste av tiltak/programmer jeg kan bruke for og sikre min anonymitet på nettet.
Vis hele sitatet...
"Så sikker som mulig", er et godt mål, men du vil få forskjellige svar alt etter hvilke trussel-modeller andre ser på som relevante.

For å gi deg noe brukbart, hvis du har en vpn-tilkobling så er det et første steg, men ved hjelp av virtuelle maskiner så kan du lenke vpn'er, og da er du på vei mot skikkelig sikkerhet.

Legger du til tor etter to vpn'er, så er du egentlig så godt som safe.
Det skal være mulig det om du har kunnskaper nok.
Du har jo disse hackerne som hacket minibanker og banker over hele verden for en sum på rundt 650 millioner euro.
De har enda ikke blitt tatt for det så jeg ville regnet de som ganske så usynelige.
http://webkay.robinlinus.com/ er litt interessant for å se hva nettleseren din avslører av informasjon.