Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1855
Hei.

Fant ikke noe passende sted å sette denne tråden, så legger den ut her.


Jeg reiste til Ålesund i høstferien for å kjøpe en bil. Når jeg prøvekjørte og kikket på bilen virket alt ok, noe små fiks på lykter osv men ingen store ting. Etter at vi hadde omregistrert bilen og snakket med banken så de skulle betale ut pengene så fikk jeg bilen og kunne kjøre hjem. Kom 2-3 km også startet bilen å fuske og gå ujenvt.. Jeg ringte banken med engang og fikk dem til å stoppe utbetalingen, ringte til selger og sa jeg kom tilbake med bilen, det var ikke noe problem. etter mye om og men så skulle selger omregistrere bilen tilbake på seg selv dagen etter siden BT var stengt da. Det har nå gått godt over en mnd og de har forsatt ikke registrert bilen tilbake så jeg så meg nødt til å tegne en ansvarsforsikring på bilen. Men hva skal jeg gjøre? hva har jeg rett til? kan jeg dra å hente bilen frem til han omregistrer den, melde den stjålet for at jeg ikke skal få skyld i ulykke om det skulle skjer? BT har ikke vært svært behjelpelig med denne saken.


Takker på forhånd for alt av svar og tips!
Hvorfor tegnet du ansvarsforsikring?

Og jeg håper du har en kontrakt eller et skriv der det står at avtalen deres opphørte og at han skulle registrere den tilbake til seg selv?
Du trenger ikke å betale forsikring nei. Bilen blir selvsagt ikke lov å kjøre med uten ansvar. Hvorvidt du står ansvarlig hvis bilen brukes av selger uten ansvarsforsikring er jeg dog usikker på.
I Norge følger forsikringen bilen. Ikke person slik som i mange andre land. Du blir ikke økonomisk ansvarlig dersom han krasjet og påfører andre skader. Om han ikke har forsikring blir han personlig skyldnere ovenfor eventuelle skader og ofre.

Er det noe lån med pant i bilen? Hva med å ringe han å spørre hva som skjer? Og eventuelt tipse politiet om at det er en bil som blir brukt uten forsikring. Den skal da avskiltes.
Ifølge DNB og BT så måtte den forsikres med minimum ansvar for at jeg skal være trygg på ikke å få erstattningskrav.

Det er verken pant eller lån på bilen fra min side ihvertfall for jeg kontaktet banken og fikk dette kansellert. Jeg har prøvd å få tak i dem, men de svarer ikke på melding eller tar telefonen når jeg ringer. Kan jeg som "eier" av bilen be om at bilen skal bli avskiltet slik at hvis BT eller politiet tar inn til kontroll så tar de skiltene til bilen er omregistrert igjen?
Om du sier opp forsikring og han ikke tegner forsikring så får du brev i posten med begjæring om avskiltning ja.

Husk om han har lån med pant i bilen så følger disse bilen. Altså så lenge du er registrert eier så er du ansvarlig for de lånene han eventuelt har i bilen.

Snakket med politiet da? Sålenge den står på deg må det være mulig å melde den stjålet.
Sist endret av Dasset; 11. november 2013 kl. 14:19.
Jeg tegnet en forsikring på den så jeg ikke skulle få rettslige problemer om han skulle vært utfor en ulykke eller lignende.
Det er ikke pant på bilen, det har jeg sjekket opp både før jeg kjøpte den og nå som du nevnte det.

Det er det jeg også lurer litt på, for så lenge den står i mitt navn så er jo jeg "eier" av bilen, dermed hvis jeg ikke har kontroll over bilen og ikke vet hvor den er og hvem som bruker den så må jeg vel ifølge "loven" melde den stjålet?
Ja. Jeg tenker det. Forklar saken for politiet kanskje, så hjelper de deg nok n
Jeg kan hjelpe deg litt her, det har seg dessverre slik at dersom du nå har tegnet en forsikring på bilen, og han har sagt opp sin forsikring. Så kan ikke du si opp forsikringen din før noen andre har tegnet en ny forsikring. Det eneste alternativet du har er å si til forsikringsselskapet at du ønsker å betale månedlig, og deretter unnlate å betale, eller levere inn skiltene på bilen slik at den er avregistrert, da kan du si opp forsikringen.

Formelt på papiret er bilen din, ergo man skulle tro at du kunne gjøre hva du ville. Meeen, det er ikke så enkelt. Hadde jeg vært deg, ville jeg ringt til Politiet, forklart dem problemstillingen og spurt om du kan dra å hente skiltene på bilen om tidligere eier ikke vil tegne forsikring eller omregistrere bilen.
Sier de nei til dette må du bare ta saken i egne hender, enten ved å hente skiltene på tross av hva Politiet har sagt eller ta den lange og møysommelige prosessen via forliksrådet eller forbrukerrådet.
Jeg vil ha forsikringen min på den frem til den ikke står i mitt navn eller er avregistrert.

Politiet sender meg til BT og de sier at det er en privatsak som jeg må ordnet opp i selv, for BT kan ikke gjøre noe uten underskrift fra begge parter, og det skjønner jeg jo.

Jeg skulle gjerne bare dratt å skrudd av skiltene, men jeg bor i vestfold og bilen befinner seg i Ålesund.
Men kunne jeg da (siden den står i mitt navn og er i mitt eie) hentet bilen på ett vis? satt den i gården og sagt at de kan omregistrere den eller så beholder jeg den?
Sålenge du står som eier kan du feks ringe bilberging og få dem til å hente den ja.
som sagt så er det ikke noe alternativ å ta vekk forsikring med tanke på at jeg selv kan få rettslige problemer om noen skulle blitt skadet når/hvis han skulle vært i en ulykke.


Det er akkurat det jeg også tenkte, at jeg kan vel bare ringe falk å si at jeg vil ha bilen min tauet hjem? greit nok det koster litt men det er jo i følge loven min bil.
Sist endret av thomas.amir; 11. november 2013 kl. 15:16. Grunn: edit
Ser for meg at det kan fungere. Lager han bråk når de kommer har de nok hotline til politiet.
Da har jeg vært i kontakt med politiet i Aalesund (der bilen står) og de sa det at jeg må ta av skiltene selv eller hente bilen. De kunne ikke "eskortere" meg dit men om de skulle slå seg vrange så kunne de holde seg i nærheten slik at det ikke skulle være fare. Har gitt selger innen uken til å omregistrere bilen tilbake ellers så ser jeg meg nødt til å dra opp å hente bilen. Og som politiet sa så er det min bil så lenge den står i mitt eie.
Så bra ordner seg for snille gutter
Sitat av thomas.amir Vis innlegg
Da har jeg vært i kontakt med politiet i Aalesund (der bilen står) og de sa det at jeg må ta av skiltene selv eller hente bilen. De kunne ikke "eskortere" meg dit men om de skulle slå seg vrange så kunne de holde seg i nærheten slik at det ikke skulle være fare. Har gitt selger innen uken til å omregistrere bilen tilbake ellers så ser jeg meg nødt til å dra opp å hente bilen. Og som politiet sa så er det min bil så lenge den står i mitt eie.
Vis hele sitatet...
Vel, dersom du skulle dra og hente bilen igjen så trenger du jo ikke betale. Dette må du bruke imot ham dersom han utnytter situasjonen til å få fullført "salget" selv om bilen ikke er i god stand. Det høres ut som det er det han er ute etter, eller evt gjøre noe kriminelt med bilen, som ikke er så sannsynlig med tanke på at den er dårlig.

Ellers fint du ringte til Politiet, så de er klar over hvordan situasjonen er dersom gamle eier skulle komme utfor en ulykke eller liknende situasjon med din bil.
Mulig jeg misforstår, men hvis bilen er regitrert på deg så må vel du omregistrere den ?
Joda, stemmer det. Men får ikke omregistrert den tilbake til dem uten dem underskrift. Men greia er at de allerede har fått min underskrift slik at de kunne gjøre det dagen etter jeg dro hjem uten bilen.