Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1031
Oh herro there.. ^_^
Hei Medfreaks!
Har seg slik at jeg prøver og ordne en mailordning for en adressebok som jeg laget. Har klart og finne en kode som jeg kunne manipulere til og hente info fra en RichTextBox ,men når jeg skal legge til Emne og selve meldingen får jeg feilmelding "the expression assainged to `body` must be consisant.
Kan noe forklare meg hva som går galt og eventuelt hvordan jeg kan fikse det? Fungerte fint når teksten sto alene mellom " " Takker for de som kan hjelpe!


Kode

        private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
  
        

var fromAddress = new MailAddress( richTextBox1.Text,richTextBox2.Text);   
            // Avsender mailadressen står i richTextBox1, Avsender navn i richTextBox2
var toAddress = new MailAddress(richTextBox3.Text, richTextBox4.Text);    
            // Mottaker mailadressen står I richTextBox3 , Mottaker navn I richTextbox4
const string fromPassword = "XXXXXXXXXXX"; //passord avsenders mailkonto
const string subject = (richTextBox5.Text) ; //Emne kan også skriver her ved og sette det  mellom " "
const string body = (richTextBox6.Text) ; // selve meldingen også skrive her ved og sette den mellom " "
Bytt ut:

const string body = (richTextBox6.Text)

med

string body = (richTextBox6.Text)

(evt bare: string body = richTextBox6.Text; // ingen grunn til å ha det i paranteser)
Sist endret av Restyle; 8. desember 2012 kl. 16:25.
Oh herro there.. ^_^
Trådstarter
Tusen takk skal du ha! KP!
Hvis du skulle lure på hvorfor, så er det fordi et textfield ikke er konstant. Du bruker gjerne const (for constant) på verdier du selv deklarer i kode for å synliggjøre at de ikke skal endres. Hvis du ikke vet hvordan du skal bruke det vil jeg egentlig anbefale deg å droppe det inntil videre. Det er ikke nødvendig å bruke det, men kan være lurt for lesbarhet og for å forhindre at du overskriver en variabel som ikke skal endre seg.

Mao, hvis passordet i programmet ditt aldri endrer seg, kan du gjerne beskytte det med const, men det er ikke nødvnedig.

Kode

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
	// Avsender mailadressen står i richTextBox1, Avsender navn i richTextBox2
	var fromAddress = new MailAddress( richTextBox1.Text,richTextBox2.Text);   
    
	// Mottaker mailadressen står I richTextBox3 , Mottaker navn I richTextbox4	
	var toAddress = new MailAddress(richTextBox3.Text, richTextBox4.Text);    
            
	const string fromPassword = "XXXXXXXXXXX"; //passord avsenders mailkonto
	string subject = richTextBox5.Text; //Emne kan også skriver her ved og sette det  mellom " "
	string body = richTextBox6.Text; // selve meldingen også skrive her ved og sette den mellom " "

    // ....
}