Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  636 156408
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Det bør ikke være et problem. Men jeg hadde fulgt med på temperaturen de første dagene, for å se etter at den ikke blir veldig lav. Men for min del hadde jeg varmematte under, så det var somregel ikke noe problem å lufte.

Burde ikke ha noe å si med bordvifta. Med mindre du er en skikkelig møkkamann

Hvis du er en møkkamann, så er ikke dette hobbyen for deg
Jeg er litt møkkamann, så da får jeg satse på litt fradrag for det.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
ta deg en runde med støvugeren i det rommet det står i. Så slipper du så mye partikler som kan kødde ting til
http://postimg.org/image/4x4x0o1ur/

jeg syns jeg ser en grønngråhet på kaka.. det noier meg ut, trich? kameraten min som liksom kan så mye om å dyrke kom inn og foreslå at for bedre pinset så skulle jeg sette den i mer våt perlitt i bunnen av en 1.5 liters fradrag, så nå står den oppå folie inni sgfc på perlitt
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Veldig dårlig bilde. Men det kan se ut som "blåmerker" bare.

Det med perlitt er jo helt sant. https://www.youtube.com/watch?v=zGQok-UnyJE
Sist endret av Dr. fungitumb; 28. oktober 2014 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mulig den har fått litt bruising fra å bli flytta rundt på, men motherfuckeren vil ikke pinne! Hva kan vi gjøre annet enn å vifte masse luft på den for å få den i gang?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hva med å ikke vifte masse luft på den. Og heller la den stå i det fuktige miljøet du prøver å skape
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Det er bare substratet som presser mot glasset
Vis hele sitatet...
Takk for bekreftelse Dr. fungitumb. Siden jeg la ut bildene har jeg friskmeldt glassene. Myceliumet ser sterkt og hvitt ut, og ligger an til å ha kolonisert hele substratet innen helga.
Har du noen tips til konsolideringsperioden? Burde jeg endre temperatur og/eller lys, denne tiden eller bare la de stå som de er i en ekstra uke?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Bare la dem stå Du ser tydelig pins presse mot glasset når de er klare
Okei, så jeg føder ingen glass før alle har begynt å forme pins, eller kan jeg føde de forløpende ettersom de blir klare? Et par glass stod kaldere enn de andre de første døgnene og henger derfor litt etter i utviklingen.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Ta de etterhvert som de kommer seg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har bygget et Shotgun fruiting chamber, fyllt med fuktig perlite og introdusert kakene i det (5 stk som tar opp ca 1/3 av grunnflaten). Det hele står på et veldig lite rom (kottstørrelse) varmet av en 500W olje-ovn, og holder rundt 24 grader celsius døgnet rundt. Problemet er at når jeg står opp om morgenen er alle veggene i kammeret helt tørt og (det billige) hygrometeret jeg kjøpte viser et sted mellom 50-65% luftfuktighet. Ifølge tek-en jeg følger skal et slikt kammer opprettholde en høy luftfuktighet ved misting og vifting 3-4 ganger om dagen, men det virker det altså ikke som det gjør. Er dette fatalt for fruktingen, og er det noen steg jeg kan gjøre for å øke fuktigheten?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Skal i utgangspunktet gå greit. Så lenge fuktigheten ikke er så lav hele døgnet. Målingen du får av ditt billige hygrometer kan også være feil
Ok takk. Ingen grunn til å gå til innkjøp av brusestein eller luftfukter altså? Når jeg søker rundt på f.eks the shroomery virker det som absolutt all info jeg leser er motstridende, så det er veldig vanskelig å gjøre seg opp en mening om hva som er riktig.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Personlig har jeg brukt hygrometer 1 gang. Det var av den billigste typen. Jeg fant ut at den var så unøyaktig at jeg klarte meg uten. Jeg har siden den gang grodd frem en drøss med sopp. Hvis shotgun kammeret er greit bygd og det er godt med fuktig perlite i bunnen, så trives soppen utmerket
Noen steder å få tak i perlitt i Oslo? Evt. nettbutikk?

Kan forresten anbefale webzoo.no til vermikulitt.
Sist endret av curiositycat; 14. november 2014 kl. 03:26.
Perlitt/verm har de på plantasjen, hagesentre o.l.

Dyrebutikker også. For verm spør etter vermikulitt til edderkoppburet ditt.

NB: grow verm bør kvernes. Dyrebutikk vermen er hakket for grov.

Billig hygrometre er verdiløse, de er ikke nøyaktive ved høy fuktighet, vil alltid vise 99< inni SGFC o.l

Sitat av Klavi Vis innlegg
Jeg har bygget et Shotgun fruiting chamber, fyllt med fuktig perlite og introdusert kakene i det (5 stk som tar opp ca 1/3 av grunnflaten). Det hele står på et veldig lite rom (kottstørrelse) varmet av en 500W olje-ovn, og holder rundt 24 grader celsius døgnet rundt. Problemet er at når jeg står opp om morgenen er alle veggene i kammeret helt tørt og (det billige) hygrometeret jeg kjøpte viser et sted mellom 50-65% luftfuktighet. Ifølge tek-en jeg følger skal et slikt kammer opprettholde en høy luftfuktighet ved misting og vifting 3-4 ganger om dagen, men det virker det altså ikke som det gjør. Er dette fatalt for fruktingen, og er det noen steg jeg kan gjøre for å øke fuktigheten?
Vis hele sitatet...
Har du:

Åpne vinduer
Ventilasjon
Vifter

på dette rommet? Påvirker luftstrøm og evaporasjon. En helt vanlig bordvifte forstyrret.

Har du tilstrekkelig rom under over og tilsiden for boksen? Den skal helst heves med bra med luft under seg.

Ellers virker det som svært lite er fatalt for kaker som er i gang med å pinne/frukte. Vær tålmodig.
Sist endret av meaculpaUIO; 14. november 2014 kl. 03:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Dyrebutikk vermen er hakket for grov.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte? Mitt inntrykk er at finmalt vermikulitt fort blir til "graut"
som gjør kolonisering vanskeligere. Trodde litt av hovedpoenget med
vermikulitt var å gjøre kakene mindre kompakt og mer luftige, i tillegg
til gradvis tilførsel av fukt. Større vermikulittkorn ville vel da holde best
på fuktigheten?

Når det er sagt, har jeg lite erfaring med vermikulitt, så korriger meg
gjerne her.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Billig hygrometre er verdiløse, de er ikke nøyaktive ved høy fuktighet, vil alltid vise 99< inni SGFC o.l

Har du:

Åpne vinduer
Ventilasjon
Vifter

på dette rommet? Påvirker luftstrøm og evaporasjon. En helt vanlig bordvifte forstyrret.

Har du tilstrekkelig rom under over og tilsiden for boksen? Den skal helst heves med bra med luft under seg.

Ellers virker det som svært lite er fatalt for kaker som er i gang med å pinne/frukte. Vær tålmodig.
Vis hele sitatet...
Ja tanken var jo at hvis hygrometeret viste rundt 90%, selvom det ikke var helt nøyaktig, så ville jeg ihvertfall ha en pekepinn om at det var fuktig nok der inne, men det har jo bare vist mellom 50-70. Har uansett tatt det ut nå, siden det bare var en kilde til bekymring.

Jeg har ingen åpne vinduer, ventilasjon eller vifter. Det er en liten oljeovn og en liten panelovn som bytter på å varme opp, det forholdsvis lille rommet.
Fruktkammeret står oppå en kommode og er ca i brysthøyd, fra borflaten igjen er det hevet ca 8cm. Det er et fuktig lag med vermikulitt på ca 10-12 cm i bunnen og kammeret holder mellom 23-25 grader c døgnet rundt.

Har ikke sett noe pinnning/frukting enda (kakene ble født på mandag), men myceliumet virker friskt og har vokst endel siden da.
Sist endret av Klavi; 14. november 2014 kl. 11:48.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Tålmodighet er alt som skal til her ser det ut til
Sitat av d0p3m4n^^ Vis innlegg
Hei igjen folkens

Sliter virkelig med å få taki Glass med skrulokk (1/2 Pint). Har vert hos chlas olson, europris, kitchn, åhleens, tilbords å mange flere kjøkken butikker, men virker som det er umulig å få taki. Har også sett på vanlige skrulokk glass i daglivare butikker som inneholder diverse ting som syltetøy og taco saua osv, men desverre så er alle glassene konkave i toppen :/ Hvor er dette tilgjengelig?

Min "All in one Mexican Grow Kit" går forresten kjempe bra! Første uke så det ut som det var helt dødt i grow boksen, men nå har det virkelig begynt å sje ting. Skal legge til bilder fra både Grow Kit, å dyrking jeg gjør på egenhånd.

Kjempefint å dele erfaringer med Dere!

Psychonaut
Vis hele sitatet...
Norges glass, gå på fretex å få de billige eller interiør butikk der du kan få med avtagbare lokk og mye mer solide med gummi foring på lokket, men dyre...

Og ang. hygrometer for de som gidder å bruke det, så kan du kalibrere det enkelt ved å pakke det inn i et nesten dryppende vått håndkle, la ligge i 20 min, og les av. Den prosenten som viser da, tilsvarer da 99-100% RF.

Nesten ingen digitale hygrometer er korrekte, tilliten til de både dyreste digitale og de billige reptil hygrometer, forsvinner når den overstiger 80%RF, etter det måler de unøyaktig. Det beste hygrometer er god gammel dags analogt, som du kan kalibrere til 100% nøyaktighet, enkelt med en skrue.
Sist endret av makkapakka; 14. november 2014 kl. 18:39.
Japp da var det bare tålmodigheten det stod på. Idag var det pins på 4 av 5 kaker Bør jeg endre vanne-vanene nå? Skal f.eks fruktene ikke sprayes?
Skal f.eks fruktene ikke sprayes?
Vis hele sitatet...
Du skal aldri spraye direkte på fruktene eller substratet forøvrig.
Tusen takk for all hjelp og gode svar folkens. Her er noen bilder av min aller første flush (Link til større versjoner nederst):
Det ser ut som kakene har fått et blålig/grålig skjær, er de fryktelig stresset eller kan de ha blitt kontaminert?
http://i.imgur.com/L8hzBJy.jpg
http://i.imgur.com/DRaE8p4.jpg
http://i.imgur.com/2acjA6s.jpg

http://i.imgur.com/L8hzBJy.jpg
http://i.imgur.com/DRaE8p4.jpg
http://i.imgur.com/2acjA6s.jpg
Naa er jeg ikke 100% sikker bare ved aa se paa bildene, men for meg saa ser det ut som det vokser mugg paa noen av dem. Graatt er ikke bra, og har ikke alle kakene dette paa maa du skille de bort fra dem som ser friske ut ASAP. Blaamerker er vanlig etter behandling, men da er fargen virkelig blaa og overfladisk, ikke graatt.

Dessuten ser det ut som du har for daarlig luft veksling, da pinnene dine er lange og "skrukkete".

Skulle det vaere noe annet som vokser paa kakene dine maa du vaere forsiktig aa ikke drysse mugg sporer overalt, og heller ikke puste det inn.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
På hvilken måte? Mitt inntrykk er at finmalt vermikulitt fort blir til "graut"
som gjør kolonisering vanskeligere. Trodde litt av hovedpoenget med
vermikulitt var å gjøre kakene mindre kompakt og mer luftige, i tillegg
til gradvis tilførsel av fukt. Større vermikulittkorn ville vel da holde best
på fuktigheten?

Når det er sagt, har jeg lite erfaring med vermikulitt, så korriger meg
gjerne her.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett! Grovere verm forer til luftigere subtrat. Fin verm er noe herk, jeg pleier t.o.m. aa sile den grove vermen for aa faa vekk det finmalte.
Sist endret av makkapakka; 20. november 2014 kl. 17:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Også er det alle postene på the shroomery som sier at blått/grått er et tegn på bruising/stress fra uttørking.
Leste et tips om å prøve å stryke det med en q-tip. Hvis noe kom av var det mugg, hvis ikke var det bruising. Ingenting kom av. Det er nå uansett på alle kakene og ingenting på fruktene, så får se denne flushen gjennom og ta det derfra.
Når det gjelder luftutvekslingen er dette noe jeg sliter med da jeg er nødt til å være hjemmefra store deler av dagen, men jeg vifter som en gal hver gang jeg har muligheten. Kanskje jeg bygger inn en pc-vifte eller noe til neste gang.
Også er det alle postene på the shroomery som sier at blått/grått er et tegn på bruising/stress fra uttørking.
Leste et tips om å prøve å stryke det med en q-tip. Hvis noe kom av var det mugg, hvis ikke var det bruising. Ingenting kom av. Det er nå uansett på alle kakene og ingenting på fruktene, så får se denne flushen gjennom og ta det derfra.
Når det gjelder luftutvekslingen er dette noe jeg sliter med da jeg er nødt til å være hjemmefra store deler av dagen, men jeg vifter som en gal hver gang jeg har muligheten. Kanskje jeg bygger inn en pc-vifte eller noe til neste gang.
Vis hele sitatet...
Som du sier, kommer det av med qtipsen, eller at det ser ut som noe som vokser, så er det bad. Men siden alle kakene dine har det så er det jo like greit å se hva det blir utav de som du sier. Kakene trenger ikke så mye manuel vifting med SGFC oppsett, bare sørg for at det er tilstrekkelig med avstand fra gulv og vegg under, over og på sidene av kammeret. For all del ikke bygg inn vifter o.l. , et sgfc fungerer som det er og trenger ingen modifikasjoner. Står kammeret på et lite rom, kan det være årsaken til dårlig utveksling av luft.

La du kakene i vann et døgn før du satt dem i kammeret? Og rullet dem i tørr vermuculitt?
Sist endret av makkapakka; 20. november 2014 kl. 17:35.
Ja rommet er en liten alkove, med en enkel gardin til forheng, i gangen min (som også er ganske liten) så det er nok fare for at det er litt lite luftgjennomstrømning ja, selv om kammeret er plassert så midt i rommet som overhodet mulig.

Ja jeg la de i kaldt vann i 24 timer og fyllte på med isbiter etter 12 (leste at vannet skulle være kaldt), og rullet de i vermiculitt før jeg introduserte de i fruktkammeret. Syns det var vanskelig å få dekket de skikkelig med vermiculiten, og jeg var litt nervøs og ville ikke håndtere de for mye. De ble kanskje ikke så dekket som de burde? Nå ser det nesten ikke ut som de ble rullet i det hele tatt fordi myceliumet har tatt over så mye av vermiculiten.

I alle tek'ene jeg leser er alt veldig nøye forklart UNTATT høstingen, skal jeg bare nappe/rive av fruktene når sløret er brutt, eller burde jeg til med en skalpell? Og må jeg frem med still-air-boksen til dette, eller er det noe jeg kan gjøre på kjøkkenbordet bare jeg gjør rent?
Ja rommet er en liten alkove, med en enkel gardin til forheng, i gangen min (som også er ganske liten) så det er nok fare for at det er litt lite luftgjennomstrømning ja, selv om kammeret er plassert så midt i rommet som overhodet mulig.

Ja jeg la de i kaldt vann i 24 timer og fyllte på med isbiter etter 12 (leste at vannet skulle være kaldt), og rullet de i vermiculitt før jeg introduserte de i fruktkammeret. Syns det var vanskelig å få dekket de skikkelig med vermiculiten, og jeg var litt nervøs og ville ikke håndtere de for mye. De ble kanskje ikke så dekket som de burde? Nå ser det nesten ikke ut som de ble rullet i det hele tatt fordi myceliumet har tatt over så mye av vermiculiten.

I alle tek'ene jeg leser er alt veldig nøye forklart UNTATT høstingen, skal jeg bare nappe/rive av fruktene når sløret er brutt, eller burde jeg til med en skalpell? Og må jeg frem med still-air-boksen til dette, eller er det noe jeg kan gjøre på kjøkkenbordet bare jeg gjør rent?
Vis hele sitatet...
Kaldt vann er ikke nødvendig. Dette er i utgangspunktet en tropisk "frukt", og slike temperaturer er unaturlig for den. Så kulde sjokk er bare en myte, om det i hele tatt har en virkning må det være at kulden hemmer vekst, som er motsatt av det du vil ha. Det står mye "gammel" info på shroomery, som er motbevist. Skal du følge en kar som kan sakene sine, anbefaler jeg å søke opp Roger Rabbid på shroomery.

Det skal mye til å ødelegge fullt koloniserte kaker, du trenger ikke særlig til sterilisering når du skal høste.

Er ikke så lett å få vermen til å sitte, men litt er bedre ingenting.

Når fruktene skal høstes, er det bare til å ta tak fungien og vri den av forsiktig. Da kommer den lett av, ingen hokus Pokus...

Er det myceliumet som vokser over vermen "fluffy"?
Ja det virker som det er mange utgåtte myter i denne kunsten, jo mer man graver. Så hvis jeg prøver meg på en dunk etter denne flushen så kan jeg spare meg det kalde vannet altså? Hehe etter alle de søkene gjennom the shroomery så ringer det faktisk en liten bjelle av det navnet der. Skal jeg huske på!

Supert takk for det!

Nei jeg vil ikke si det er fluffy. Det er hardt og glatt som da kaken kom ut av glasset, men mer klumpete og boblete siden det ikke lenger har en ramme å vokse innenfor.
Ja det virker som det er mange utgåtte myter i denne kunsten, jo mer man graver. Så hvis jeg prøver meg på en dunk etter denne flushen så kan jeg spare meg det kalde vannet altså? Hehe etter alle de søkene gjennom the shroomery så ringer det faktisk en liten bjelle av det navnet der. Skal jeg huske på!

Supert takk for det!

Nei jeg vil ikke si det er fluffy. Det er hardt og glatt som da kaken kom ut av glasset, men mer klumpete og boblete siden det ikke lenger har en ramme å vokse innenfor.
Vis hele sitatet...
Jepp, dropp det kalde vannet og hold det heller ved romtemp. Erfaringen min og andres er at kulden utsetter pinningen, da kaken trenger tid på å komme seg etter kulde sjokket. Eneste du kan bruke kulde til på kakene er når kaken er fullt kolonisert uten pins, kan den settes i kjøleskap hvis den ikke skal brukes med en gang. Har hatt kaker liggende på kjøl i 2 måneder, og fått like bra resultat når de blir satt ut i kammeret.
Nei mener du det? Jeg har 4 glass stående som bare aldri blir ferdig med kolonisering og jeg begynner å bli stresset for at jeg ikke får brukt de før det er juleferie. Men da kan jeg altså sette de i kjøleskapet til nyåret og prøve da?
Ja fungerer fint det, bare sørg for at glassene er 100% kolonisert og friske før de settes på kjøl. Du sier at glassene bruker langt tid på å koloniseres, noe som er et tegn på kontanimering i subtratet.
Sist endret av makkapakka; 20. november 2014 kl. 22:07.
Hmm. Dette er 350ml eller 400ml glass (jeg ville absolutt ha noe større en den første batchen med de vanlige 250ml, ikke spør hvorfor). De er så og si helt koloniserte med fint kritthvitt mycelium bortsett fra en liten flekk på maks 3x3cm i bunnen av hvert glass som nesten ikke har rørt seg den siste uken. Er det tegn på kontaminasjon altså?

Forresten så er det ene glasset garantert kontaminert. Det har nesten ikke utviklet seg siden inokulering og myceliumet har fått en orange-rosa. farge. Er det noen måte å redde selve glasset på? Eller må jeg bare hive hele greia?
Sist endret av Klavi; 20. november 2014 kl. 22:27. Grunn: La til et spørsmål.
Nope, typisk at større glass enn 250 ml, ikke vil koloniseres i bunn, fordi subtratet bli for tett og pakket med vekten over. Har aldri prøvd selv, men har lest at i slike tilfeller har det hjulpet å sette glasset opp ned...

Oransj og rosa farge i glassene er tegn på kontaminering ja.
Sist endret av makkapakka; 20. november 2014 kl. 22:29.
Sitat av makkapakka Vis innlegg
Nope, typisk at større glass enn 250 ml, ikke vil koloniseres i bunn, fordi subtratet bli for tett og pakket med vekten over. Har aldri prøvd selv, men har lest at i slike tilfeller har det hjulpet å sette glasset opp ned...
Vis hele sitatet...
Takk, da skal jeg prøve det, har prøvd å legge de på siden med den samme ideen uten særlig hell.

Jeg la til et spørsmål i den forrige posten, men var visst litt sent ute:

Forresten så er det ene glasset garantert kontaminert. Det har nesten ikke utviklet seg siden inokulering og myceliumet har fått en orange-rosa. farge. Er det noen måte å redde selve glasset på? Eller må jeg bare hive hele greia?
Jeg ville kastet , oransj/rosa betyr at det kanskje er noe farlige typer bact. oppi glasset. Du kjenner det fort på lukta når du åpner glasset,garantert.
Okei, åpner det ute ved søpla da og ser. Eller like greit bare kaste hele siden jeg kommer til å bruk 250ml glass fra nå av.

Nå er jeg veldig usikker her. Sløret på den ene soppen på den kaka med mest sopp på er nå helt brutt. Overalt jeg leser sier folk forskjellige ting. Skal jeg høste hele kaken nå, skal jeg bare plukke soppen med brutt slør?
Skal du lage prints, må du vente helt til den er helt raknet og nesten klar til droppe sporer. Hvis du ikke skal lage prints, høster du dem rett før de rakner eller rett etter første tegn på at sløret rakner. Er du litt for sent ute med høstingen, vil sporene lage et svineri inni kammeret ditt. Og når du først har begynt å høste en kake, skal all soppen på den høstes, uansett stadie på soppen. Du kan la gjenværende pins stå igjen på kaken, disse overlever dunken og vil vokse seg store i neste flush.
Okei. Dette er de du omtalte som veldig krokete og skrukkete. Det er noen som ser ut til å bli litt finere og større som det kanskje er bedre å spare til prints (som jeg har tenkt til å ta). Ligger det noe i det å la kaken tørke ut helt før jeg dunker den igjen? Leste at det skulle være med på å simulere naturlige forhold. Eller er det bare å dunke den så fort høstingen er over?
Personlig så dunker jeg dem rett etter høsting, normalt er kakene veldig tørre når de er blitt plukket og er klar til å trekke til seg vann igjen.
Sist endret av makkapakka; 20. november 2014 kl. 22:53.
▼ ... over en måned senere ... ▼

Snart fullt kolonisert etter 13 dager. Disse ble sterilisert uten trykkoker, så det er overraskende at jeg ikke har kontaminasjoner på noen av de 7 glassene. Ser at jeg har fått litt vann på innsiden av de fleste glassene, er dette tegn på for mye væske eller er det normalt?

Ett av glassene koloniseres mye saktere enn de andre. Vurderer å prøve casing tek med dette da, vil det holde med ett glass? Og hva anbefales av casing-materialer som er lett å få tak i?

Dette er mitt første grow og det blir også min første shrooms-opplevelse. Gleder meg til å trippe på noe jeg har laget selv
Det er ikke uvanlig med kondens inni glassene, men det kan også bety at du har brukt litt mye væske. Ellers har du vel heller ikke vært 100% nøyaktig med mengden løsning du inokulerte med dvs injisert dem alle med akkurat like mye sporer. Det vil påvirke koloniseringstid, men ja det kan også tyde på et problem. Fks at en del av glasset har hardere substrat. Jeg ville registrert meg på shroomery. Det er mange flinke folk der.
Sitat av extreme-501 Vis innlegg
Ett av glassene koloniseres mye saktere enn de andre.
Vis hele sitatet...
Kan det hende det er kommet en kontaminasjon inne i substratet?

Har du luktet på glasset? Hvis det lukter noe annet enn "sopp" - f.eks.
surt, gjæraktig eller mugg, må du selvsagt kaste det.

Ellers kan det være, som nevnt, at substratet er for kompakt noen
steder. Du kan evt. forsøke å riste dette glasset godt for å løse det
opp.

Ser forøvrig ut som du har fin vekst på de andre glassene.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
I de fleste tilfeller kan man skjære vekk det som ikke er kolonisert. Det er jo selvsagt ikke optimalt. men det funker
I de fleste tilfeller kan man skjære vekk det som ikke er kolonisert. Det er jo selvsagt ikke optimalt. men det funker
Vis hele sitatet...
Når er vel innsiden den delen av kaken som normalt koloniseres sist?

Jeg tror nok jeg ville anbefalt tålmodighet fremfor kniv.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Mener selvsagt hvis du har endt opp med en del av kaken som ikke vil koloniseres.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hei freaks!
Jeg har en 25l trykkoker i aluminium som jeg har pleid å bruke når jeg skal gro sopp. Men i det nye huset vi flyttet til, så har jeg bare Induksjonstopp. så det er ikke så mye hjelp i den.

Her er en varmeplate på 500w. Tror dere den vil være i stand til å koke opp vannet i trykkkokeren?
Sist endret av Dr. fungitumb; 14. februar 2015 kl. 09:00.
Hei freaks!
Jeg har en 25l trykkoker i aluminium som jeg har pleid å bruke når jeg skal gro sopp. Men i det nye huset vi flyttet til, så har jeg bare Induksjonstopp. så det er ikke så mye hjelp i den.

Her er en varmeplate på 500w. Tror dere den vil være i stand til å koke opp vannet i trykkkokeren?
Vis hele sitatet...
Funker nok den, men du faar trykk kokere til induksjonstopp ogsaa
Sist endret av makkapakka; 14. februar 2015 kl. 20:23.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av makkapakka Vis innlegg
Funker nok den, men du faar trykk kokere til induksjonstopp ogsaa
Vis hele sitatet...
Ikke på 20L+ etter min erfaring. Hvis du vet om en nettside, så er jeg evig takknemlig