Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 9789
Jeg så Hobbiten i går og må ærlig innrømme at jeg ble rimelig skuffet. Det føltes ut som å se Ringenes Herre i en dårligere innpakning. For å ikke snakke om fps som var på det dobbelte for at 3-D effekten skulle bli bedre, men ofte resulterte en del "lagging" i filmen og ga kulisser og omgivelsene en urealistisk følelse.

Vi kan kalle filmen for et melkeprodukt da det der tydelig at den er laget for å håve inn uendelig med spenn og at filmen mangler sjel. 260 sider fordelt på ti timer med spillefilm blir for mye å sluke.

Men det skal sies at effektene var deilige og det kommer nok til å tilfredstille mange Ringenes Herre fans.

Synes forøvrig at Bilbo's møte med Gollum var en meget vellykket scene!
Ehh jeg er faktisk enig med deg på de fleste punkter!

Men jeg lurer på en ting. Det er en stund siden jeg leste boka. Men har de plusset på litt i filmen? Synes det var ting der jeg ikke husket fra boka..

Men hva synes dere om musikken? Jeg synes de kunne brukt mer av den gamle musikken... Tror jeg...
Sitat av Skauman Vis innlegg
Ehh jeg er faktisk enig med deg på de fleste punkter!

Men jeg lurer på en ting. Det er en stund siden jeg leste boka. Men har de plusset på litt i filmen? Synes det var ting der jeg ikke husket fra boka..

Men hva synes dere om musikken? Jeg synes de kunne brukt mer av den gamle musikken... Tror jeg...
Vis hele sitatet...

Kan forsåvidt sies at det eneste filmen og boken har til felles er tittelen.
Men for all del, det var en fantastisk film, men var ganske så annerledes fra boken.
Death is a Disease.
Freddy91's Avatar
68 5
Synes filmen var meget bra, eg forventet at det ikke er like bra som ringenes herre.
den "bleke orken Azog" med ulvehundene er ikke i boken, ser ut som han har tatt rollen til sønnen sin: Bolg's!
action i filmen er mye lettere og mere cartoonish enn ringenes herre.. ^^
Jeg gir den 9,5/10. Ufattelig underholdnene og vakker film. Gleder meg til neste
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Skal se den imorgen kveld! Har ventet på denne filmen i ett år!
Jeg sytes den var knallbra, koste meg gjennom hele filmen personlig syntes jeg framdriften var perfekt og opplevde ingen negative sider i det hele tatt. 3Dfølelsen var også perfekt. Jeg vet ikke hvor dere så filmen men jeg mener nå at Colosseum gjorde det svært bra(nytt utstyr vett)
Ble ikke særlig skuffet, kanskje ikke like bra som de forrige tolkien-filmene, men likevel en god film. Jeg likte de tekniske sidene meget godt, 48fps var litt uvant i starten, men etter noen minutter ble jeg vant til det og alt i alt synes jeg det var bedre enn vanlig 24fps. 3D'en var også godt gjennomført.

Det eneste jeg ikke likte var at jeg fikk følelsen av at filmen hadde litt "Jar-Jar Binks-effekt", ganske barnslige og halvhjertede innslag som følge av at filmen prøver å rette seg mot yngre målgrupper. Jackson burde heller fulgt Harry Potter-modellen: å følge den originale målgruppen gjennom hele serien ved å gjøre hver film mer "voksen" enn den forrige.
Sist endret av Grix; 15. desember 2012 kl. 00:22.
Synes filmen var meeget oppegående. Har lest boken utallige ganger, og filmen levde opp til forventningene, ikke minst teknisk sett. 3D var en syk opplevelse!

Er fryktelig glad det blir tre filmer. Da slipper vi Tolkien-nerds at scener vi setter pris på blir kuttet vekk fordi en eller annen tulling mener den er irrelevant for helheten til filmen.
Filmen var eventyrelig bra
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Jeg så Hobbiten i går og må ærlig innrømme at jeg ble rimelig skuffet. Det føltes ut som å se Ringenes Herre i en dårligere innpakning. For å ikke snakke om fps som var på det dobbelte for at 3-D effekten skulle bli bedre, men ofte resulterte en del "lagging" i filmen og ga kulisser og omgivelsene en urealistisk følelse.

Vi kan kalle filmen for et melkeprodukt da det der tydelig at den er laget for å håve inn uendelig med spenn og at filmen mangler sjel. 260 sider fordelt på ti timer med spillefilm blir for mye å sluke.

Men det skal sies at effektene var deilige og det kommer nok til å tilfredstille mange Ringenes Herre fans.

Synes forøvrig at Bilbo's møte med Gollum var en meget vellykket scene!
Vis hele sitatet...
Du ser ikke gode filmer i 3D. End of story. Forøvrig så gir jeg filmen 10/10. Synes den var herlig og den beste filmen i 2012.

Sitat av fisk23 Vis innlegg
Synes filmen var meeget oppegående. Har lest boken utallige ganger, og filmen levde opp til forventningene, ikke minst teknisk sett. 3D var en syk opplevelse!

Er fryktelig glad det blir tre filmer. Da slipper vi Tolkien-nerds at scener vi setter pris på blir kuttet vekk fordi en eller annen tulling mener den er irrelevant for helheten til filmen.
Vis hele sitatet...
De kuttet nå ut scener i Ringenes Herre fordi at de ikke plass/passet ikke til helheten så man vet aldri...
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Ikke se 3D. Det er det værste rælet noensinne.
Filmer som faktisk er lagd for 3-D er verdt å få med seg. Som for eksempel Avatar og Hugo. Filmer som blir konvertert til 3-D (Clash of the Titans, Titanic, Phantom Menace) er jeg enig at det er bare "ræl".

Det som ikke funket i Hobbiten var at det dobbelt opp med bilder per sek (48?) og det ble for mye. Men kudos til Peter Jackson for å være førstemann til å prøve det formatet
Sist endret av JustAnotherNick; 15. desember 2012 kl. 00:49. Grunn: skriveleif
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Ikke se 3D. Det er det værste rælet noensinne.
Vis hele sitatet...
Hvordan da?
Filmen var awesome den! Satt meg, føltes ut som det hadde gått en halvtime å filmen var over, wooops var 3 timer gått! Gir den terningkast 6, gleder meg til neste.

Men at jeg så den i 3D angrer jeg på, var ikke så mange "3D moments" i filmen å det å bruke de brillene i 2 timer og 50 minutter var litt pain for øya og hode..
Så den med skolen i dag, syntes ikke den var så bra. Kanskje fordi den begynte klokka 9, som gjorde at jeg holdt på å sovne flere ganger.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Så den med skolen i dag, syntes ikke den var så bra. Kanskje fordi den begynte klokka 9, som gjorde at jeg holdt på å sovne flere ganger.
Vis hele sitatet...
Så du den med skolen? Beste skolen noensinne?
Tips til alle: se filmen i 2D. Enkelt, greit og effektivt.
triumferende av Peter Jackson & Co.
Synes også filmen var fantastisk, ikke helt på høyde med LOTR, men fremdeles fantastisk.
Så den selv i 3D da kinoen her kun sender 2D på ukurante tider. Aldri vært fan av 3D filmer egentlig.
Hadde ikke så mye imot 3D, men du verden så mye slapp CGI som ble brukt. Det holdt ikke helt mål. Kunne godt hatt med mer folk i kostyme.

Har ikke lest boka tho, Som film var den både humoristisk og underholdende nok til å være verdt 100.-
Jeg syntes den var fantastisk!
Eneste jeg angrer på er at jeg så den i 3D, trur nok det er mye mer behagelig å se den i 2D.

Gir filmen terningkast 6!
Ettersom jeg sikkert forventet at den skulle være litt som ringenes herre, så var det tre ting jeg ikke helt klarte å se bort i fra.

1: At de 3 trollene snakket. Hvorav ringenes herre trollene aldri sa et jævla ord bortsett fra å brøle :P

2: Hare sleden til skogs trollmannen... Den virket bare veeeldig barnslig.

3: Den hvite store orcen. Virket liksom så ''moderne'' om jeg kan kalle det det. Så ut som om alt var klipt ut av en kampsport film med en badass siste motstander eller noe.

Ellers grei film med mange gode høydepunkter selv om det var mye humbug animasjoner der. Hvorfor ikke bruke ekte mennesker som i ringenes herre? o.O
Det var lett årets beste kinofilm og jeg gleder meg til neste!
3D-en var awesome, tidligere har jeg fått litt vondt i øynene av det (bl. a. fra Avatar) men nå var det annerledes, følte ikke noe selv med såpass lang film.
Var skeptisk først til et par ting, blant annet Martin Freeman (han som spite Bilbo), men han gjorde en utmerket jobb synes jeg. Var også litt skeptisk til alle de 'fiktive' scenene som ikke er med i boka, men de føltes ikke unaturlige ut og nå er jeg glad for at Peter Jackson &co gjør som de gjør, for det blir mer filmsnadder. Og scenene som ikke er i boka er ikke helt oppdiktet, de er faktisk skrevet av Tolkien, men er utgitt som tilleggsinformasjon, som vedlegg i slutten av boka. Liker også hvordan filmen fungerer mer som en prequel til Ringenes Herre enn boka er. I boka var det mer "Bilbo fant en magisk ring", that's it, også var det nevnt et par ganger en mørk ondskap i Mirkwood (Dol Guldur). I filmen derimot ser man faktisk at Gandalf legger merke til Bilbo's ring idet han putter den i lomma, og at han stusser over det, og det er mer vekt på Necromanceren i Dol Guldur (som er Sauron in case you didn't know).
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg

Vi kan kalle filmen for et melkeprodukt da det der tydelig at den er laget for å håve inn uendelig med spenn og at filmen mangler sjel. 260 sider fordelt på ti timer med spillefilm blir for mye å sluke.
Vis hele sitatet...
Det skal nevnes at det ligger mer i historien enn hva som står i boken. - Har du lest den, i det hele tatt? Hovedinnholdet er selvfølgelig kompaniets reise til The Lonely Mountain, men det handler også om hva som skjedde på samme tid; The Necromancer of Dol Guldur - Sauron. Derfor har han også inkludert Radagast the Brown, som forteller om korrupsjonen i The Greenwood og hva Gandalf faktisk gjør når han forsvinner fra kompaniet flere ganger i løpet av boken.
Sitat av AtleCom Vis innlegg
Det skal nevnes at det ligger mer i historien enn hva som står i boken. - Har du lest den, i det hele tatt? Hovedinnholdet er selvfølgelig kompaniets reise til The Lonely Mountain, men det handler også om hva som skjedde på samme tid; The Necromancer of Dol Guldur - Sauron. Derfor har han også inkludert Radagast the Brown, som forteller om korrupsjonen i The Greenwood og hva Gandalf faktisk gjør når han forsvinner fra kompaniet flere ganger i løpet av boken.
Vis hele sitatet...
Har ikke fått lest den enda, men den er på prioriteringslista mi Jeg vet Jackson har tatt med mer fra Tolkien-universet, men det ble rett og slett for mye. Synes han da heller kunne lagd seks filmer (seksologi?;p) ut av Ringenes Herre og to av Hobbiten i stedet for å ta forløperen som er en barnebok og prøve å lage Ringenes Herre om igjen. Fikk litt Star Wars Episode 1 feeling av det.
Filmen var bra den, sterk firer, kanskje femmer. Litt lang, enkelte scener kunne vært klippet kortere, men alt i alt en bra film. Liker at de har tatt med sanger og begynnelsen er nydelig og setter stemningen, jeg gleder meg til neste film. Vanskelig å gi den dårligere enn en firer, men klart boka er bedre.
Superbra film, ingenting negativt å si. Aldri sett klarere filmkvalitet, sikkert pga den 48 bilder i sekundet-filminga! Hvis noen klarer å si noe negativt om det så er det godt gjort ..

Syns ikke det var noe som var "uklart".

Mange bilder jeg hadde i hodet fra boka var akkurat likt på filmen, ihvertfall sånn som jeg hadde forestilt meg.

Artig å se Gandalf bruke litt mer magi også!
fantastisk er et passende ord i denne sammenheng. Fantastisk film ! terningkast 6
Så den i 3D 48fps på Colosseum. Satt midt i salen fra alle sider, men jeg la merke til at 3D-bildene ikke overlappet hverandre helt. Dette var noe jeg merket svært godt på scener med mye lys, og underteksten var forferdelig forstyrrende, da den er helt hvit og ga en illusjon om dobbeltsyn for meg. Jeg tenkte underveis i filmen at det er litt kjipt å dra på en 3D-film når den er undertekstet, fordi jeg fikk kanskje ikke med meg alle 3D-effektene. Endte iallefall opp med at jeg bare leste undertekstene i de lengre dialogene for ikke å miste handlingen. Jeg tror ikke Storsalen i Colosseum er særlig egnet for å vise 3D-filmer fordi skjermen er buet, så 3D-bildene klarer ikke å overlappe hverandre helt.
Likevel synes jeg åpningsscenen til filmen var helt hinsides levende, og med dobbelt så mange bilder i sekundet ble alle raske scener der det er slossing eller rask klipping mye, mye skarpere. Dette avslører jo lett feil og snarveier i produksjonen, men jeg synes ikke de har gjort en nevneverdig dårlig jobb i produksjonen så jeg synes bare positive ting om denne "nye" teknologien.

Det var litt uvant i starten med 48FPS. Mange sier at dette er så bra og at alle bildene er sylskarpe hele tiden, men hvis man bare har hørt positive ting om det, men ikke vet hva 48FPS egentlig er og hva det vil si for bildene, ser jeg for meg at mange vil bli skuffet.
Ja, det ser ut som at ting går i fortfilm i starten, men når man har godtatt dette og begynner å legge merke til at bildene er skarpe helt ut til fingertippene og tærne når de beveger på seg, uten "striper" etter bevegelsene så synes iallefall jeg at dette var helt genialt. Da jeg kom hjem så jeg på TVn og de første 15 sekundene følte jeg at jeg kunne se hvert enkelt av de 24 bildene i sekundene i en slags stop-motioneffekt, bare med masse blur/striper. Dette gikk dog fort over.

Jeg gleder meg til de neste to filmene, og kommer sikkert til å se denne om igjen i en annen sal
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Fet 3d, men det var forøvrig også det eneste som forhindret meg fra å reise meg fra stolen og gå.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
var på preimieren den 12 ^^ så den i 3D, og må bare inrømme at den var en god del mer enn jeg hadde forventet! tenkte at tykkelse på boka (har IKKE lest den) og antall timer med film, så var det ugler i mosen. det var det ikke

likte filmen, historien, og det faktum at det forklarte de tingene jeg før ikke skjønnte med ringenes herre. det som dog trakk den litt ned, var blandt annet den bleke orken... han så ut som en tegneseriefigur fra ett tidlig spiderman, og bare passet ikke inn i mine øyne :/ litt pinglete når du ser tilbake på de blodtørstie orkene fra LOTR serien.

filmen var heller ikke like"eventyrlig" og "magisk" som rignenes herre, men ÅGUD som den var sjarmerende! hadde aldri forvennta noe sånnt fra folkene som ga meg barndomsminner om blodige langsverd halvveis på vei gjennom halsen til en drage med ett av mørkets fyrster på

ville gitt den en 5/6! er ikke helt fan av 3D (de jeg dro med som insisterte), men det var faktisk ikke så ille i denne!
gleder meg til neste allerede
Så den i 3D i går. Det kan være litt irriterende å ha noe mellom deg å skjermen i tillegg til brillekanter, men ellers gir 3D en god og unik opplevelse. Dette er ikke noe som alltid bør brukes, men det er helt klart et godt virkemiddel i en del filmer. Må si at jeg er veldig imponert over hva de har fått til rent filmteknisk de siste årene.

Jeg likte filmen veldig godt. Produksjon designet, kostymer, musikk, og annet rekvisita var fantastisk gjennomført. Nå er ikke historien komplett ennda, så først da kan jeg gi et helhetlig bilde. Har gitt den 8.5/10 foreløpig.
Sist endret av ThePackMan; 15. desember 2012 kl. 16:24.
Så den i dag, i 24fps 3D.

Jeg mener Hobbiten er en av de beste filmene jeg har sett i 3D, fordi de ikke missbruker 3D'n.
I andre filmer har de tenkt at de "må" sette dybden i 3D-elementene til "maks" siden de kan.
Hobbiten har brukt mykere 3D som ikke er slitsom å se på, men som likevel fremhever bildet mer enn 2D kan gjøre.
Jeg vil faktisk si Hobbiten var flinkere å bruke 3D-teknologien enn Avatar.

En del filmkritikere som ikke har lest Hobbiten, tror jeg.

Er forresten en del rykter om at familien til tolkien fant noen manuscript som ikke har vært med i noen bøker før, som skal filmes?

Anyways, jeg digga filmen og gleder meg til resten.
Jeg elsket den. har dog bare lest omtrent halve boka, og kjente igjen så og si alle scenene, bortsett fra dem med Azog, siden han ikke er med i boka...så vidt jeg vet.Digga det at de brukte den gamle musikken, og fikk gåsehud av den nye sangen til dvergene om misty mountains, rett og slett epic!

Så den i 3D og jeg fatter og forstår ikke hvorfor folk hater sånn på det... Syns selv det bare var rått, well well... er vel bare populært å hate på det.
Skjønner virkelig ikke hva folk tenker når de sier at filmen ikke var sann mot boka. Filmen er jo en ren "purist delight"!

De tok med det aller meste fra boka (men noen små endringer), + bakgrunnshistorie fra The Silmarillion, i tillegg til mange av sangene fra boka (noe de ikke gjorde i LoTR).

Jeg er en STOR Tolkien fan, og det faktum at de bestemte seg for å lage 3 filmer uroet meg noe i starten også, men nå så er mer for enn imot. Det er gode grunner til dette.

[COLOR="Red"]SPOILER ALERT[/COLOR]

For de som har lest bøkene utallige ganger (INKLUDERT The Silmarillion), så burde filmen absolutt være en fornøyelse. De forklarte bakgrunnen til Gandalf bedre, viste hva som egentlig skjedde med Erebor, tok med The White Council (flere grunner til dette, kan forklare nedenfor)... the list goes on.

The White Council (og Radagast, vel og merke) ble tatt med av flere grunner. En ting var for å utdype hvor Gandalf og resten av The Istari (trollmennene) kommer fra, og indirekte ble det forklart hvorfor de kom til Middle-Earth. Hvorfor Gandalf er som han er forklares også bedre indirekte, på den måten at han heller ser det gode i mennesket enn det dårlige (kontra mange av karakterene i LoTR og Hobbiten, som Elrond og Saruman). Hensikten med The White Council var også for å forklare The Necromancer bedre også; Hvem er han? Åpenbart er jo dette Sauron, men hvorfor/hvordan started hendelsene i LoTR?

I The White Council scenen får vi et fint inntrykk over Saruman. Man kan skjønne at Gandalf allerede da har begynt å forstå Saruman sine egentlig hensikter; han prøver jo til og med å få Gandalf til å forlate Erebor oppdraget, og om det kommer til det, stanse Thorin og kompaniet fra å reise til Erebor. Hvorfor? Jo, fordi Saruman visste at når Sauron endelig fikk noe av sin styrke tilbake, kunne han KANSKJE få Smaug over til sin side.

Thorin Oakenshield sitt oppdrag om å ta tilbake Erebor er egentlig bare et side-plott (noe som sannsynligvis kommer til å bli tydelig i 2-3 film). Gandalf visste at Sauron kom til å komme tilbake; spørsmålet var bare når. Å kvitte Middle-Earth med Smaug visste Gandalf kom til å være lurt for fremtiden. Han valgte jo Bilbo som den 14. ledsageren av gode grunner: Han er den eneste som noensinne tok interesse i hobbiter, og han skjønte hvor mye potensiale disse skapningene egentlig hadde. Dette vises jo tydelig i både Hobbiten og LoTR...

Spørsmålet om 3D og 48 FPS er bra eller ei får være opp til enhver person å dømme. Personlig nøt jeg å sitte i første rad i Colosseum i 3 timer, og fikk ingen hodepine eller vondt i øyene i det hele tatt.

Forklarer gjerne enda mer utdypende om ønskelig...
Sitat av Dead Maple Vis innlegg
1: At de 3 trollene snakket. Hvorav ringenes herre trollene aldri sa et jævla ord bortsett fra å brøle :P
Vis hele sitatet...
Trollene i Hobbiten er fullblodstroll, og i boka snakker de. I Ringenes Herre er det en krysning mellom Uruk og troll (Olog om jeg ikke husker feil).
Det eneste jeg ikke likte var at de hele tiden skulle lage situasjoner eller la en av dvergene komme med halvittige kommentarer - dette ødela litt av stemninga jeg fikk når jeg så filmen. Ikke helt det jeg ønsket av en slik film. Områdene i filmen var ofte spektakulære - men følte at Ringenes Herre her hadde mer spektakulære landskaper å imponere med.

Ellers hadde jeg mye en følelse av at jeg hadde sett alt før. Noe som sikkert stammer av at det er så likt Ringenes Herre - og det er jo fra samme univers og en prequel til Ringenes Herre. Men det gjorde at jeg ikke var like gira over filmen som jeg var med Ringenes Herre - som fikk masse bonus poeng av meg fordi det føltes nytt og episk.

Ellers synes jeg historiefortellingen var veldig bra. De hadde tatt seg en del kunsteriske friheter i forhold til boka - noe jeg synes er helt greit. En bok og film er så forskjellige mediumer at man må gjøre litt endringer for å få det til å fungere. Syntes absolutt det var verd både tid og pengene jeg brukte på å se filmen - og helt klart en av årets favoritter. Men helt klart ikke den beste filmen i år.
Etse: Det med dvergene og de artige påfunnene deres går igjen en del i boka Jeg lo godt av alt sammen og syns det var faktisk godt lagd ... Er veldig kritisk til sånt selv egentlig, vil at alt skal være så autentisk som mulig. Men syns de fikk det bra til!
Var absolutt en fantastisk film. Men jeg synes det ble litt for mye CGI og "morsomheter" sammenlignet med ringenes herre.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Dead Maple Vis innlegg

1: At de 3 trollene snakket. Hvorav ringenes herre trollene aldri sa et jævla ord bortsett fra å brøle :P
Vis hele sitatet...
Er du full? De diskuterte jo i boka om hvordan de skulle tilbrede de.

Sitat av etse Vis innlegg
Det eneste jeg ikke likte var at de hele tiden skulle lage situasjoner eller la en av dvergene komme med halvittige kommentarer - dette ødela litt av stemninga jeg fikk når jeg så filmen. Ikke helt det jeg ønsket av en slik film. Områdene i filmen var ofte spektakulære - men følte at Ringenes Herre her hadde mer spektakulære landskaper å imponere med.
Vis hele sitatet...
Husk at Hobbiten er dverger. Dverger er slik. Ikke menn eller alver.

Sitat av Detectable Vis innlegg
Var absolutt en fantastisk film. Men jeg synes det ble litt for mye CGI og "morsomheter" sammenlignet med ringenes herre.
Vis hele sitatet...
Det var det jo selvfølgelig. Kanskje Peter mente at filmen skulle være for andre enn bare voksne. Mange små barn hadde ikke skjønt ringenes herre.
Nettopp kommet ifra Hobbiten.. 3D versjonen.
Har hatet alle 3D filmene jeg har vært på til nå. Bildet har alltid vært grått og kornete og har irretert vettet av meg.

Men må si at bildet var utrolig klart og 3D effektene var etter min smak - ikke for mye og ikke for lite.

Filmen i seg selv føyk av gårde og jeg følte ikke den var 3 timer lang. Historien var bra og holdt et bra tempo igjennom hele filen. Lydsporet likte jeg - spesielt musikken, men følte også at det ikke gikk i den normale fellen at rolige scener blir for rolige og at man i action scenene sitter med fingrene i ørene. Fin balanse rett og slett.

Ville ikke gitt den en 6er, men en veldig sterk 5er. Likte den veldig godt og anbefaler på det sterkeste
Sitat av Dead Maple Vis innlegg

1: At de 3 trollene snakket. Hvorav ringenes herre trollene aldri sa et jævla ord bortsett fra å brøle :P
Vis hele sitatet...
Trolls . Troll has been used to translate the Sindarin Torog. In their beginning far back in the twilight of the Elder Days, these were creatures of dull and lumpish nature and had no more language than beasts. But Sauron had made use of them, teaching them what little they could learn, and increasing their wits with wickedness. Trolls therefore took such language as they could master from the Orcs; and in the Westlands the Stone-trolls spoke a debased form of the Common Speech.
...[Olog-Hai] spoke little, and the only tongue that they knew was the Black Speech of Barad-dûr.

(...)
But Orcs and Trolls spoke as they would, without love of words or things; and their language was actually more degraded and filthy than I have shown it I do not suppose that any will wish for a closer rendering, though models are easy to find. Much the same sort of talk can still be heard among the orc-minded; dreary and repetitive with hatred and contempt, too long removed from good to retain even verbal vigour, save in the ears of those to whom only the squalid sounds strong
- Appendix F
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Kanskje Peter mente at filmen skulle være for andre enn bare voksne. Mange små barn hadde ikke skjønt ringenes herre.
Vis hele sitatet...
Boka er også mer barnevennlig enn Ringens Herre.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Boka er også mer barnevennlig enn Ringens Herre.
Vis hele sitatet...
Tolkien skrev Hobbiten som en barnefortelling til barna sine, tross alt. Gir bare mening at den skal være mer barnevennlig
Filmen var fantastisk og når den ble vist i 3D,48 fps og med Dolby atmos , så gjorde den seg til mitt favoritt kino opplevelse
Sitat av Insidejob Vis innlegg
Så den i 3D 48fps på Colosseum. Satt midt i salen fra alle sider, men jeg la merke til at 3D-bildene ikke overlappet hverandre helt. Dette var noe jeg merket svært godt på scener med mye lys, og underteksten var forferdelig forstyrrende, da den er helt hvit og ga en illusjon om dobbeltsyn for meg. Jeg tenkte underveis i filmen at det er litt kjipt å dra på en 3D-film når den er undertekstet, fordi jeg fikk kanskje ikke med meg alle 3D-effektene. Endte iallefall opp med at jeg bare leste undertekstene i de lengre dialogene for ikke å miste handlingen. Jeg tror ikke Storsalen i Colosseum er særlig egnet for å vise 3D-filmer fordi skjermen er buet, så 3D-bildene klarer ikke å overlappe hverandre helt.
Vis hele sitatet...
Hahahaha. Jeg hadde akkurat det samme problemet selv!
Satt midt i Colosseum, hadde fyrt en joint rett før vi gikk innpå kinoen, og hadde forventet å bli fullstendig blæsta av 3D-grafikken, men den skuffet meg faktisk veldig mye. Hvis jeg fokuserte skikkelig på skjermen, så man jo 3D-effektene godt, men til vanlig var det ikke så veldig imponerende. Synes det var skuffende at 3D-effektene "stoppet" ved skjermen og ikke gikk mot meg. Dette er dóg kinosalen sin skyld og ikke filmen, men synes det ødela veldig mye av filmopplevelsen.

Ellers hadde jeg skyhøye forventninger, så jeg ble ganske skuffet over filmen. Synes den var litt for barnslig, Ringenes Herre er litt hardere og på en måte mer troverdig (føltes ihvertfall sånn), men det var mye morsomt i filmen også, og den første timen av filmen likte jeg veldig!
Synes også at filmen ble litt kjedelig mot slutten, ble litt for mye "hollywood-schwong" over det hele, og det var litt surt.
Personlig syns jeg filmen var utrolig bra. Dette kommer da fra en person som aldri har vært noen særlig stor tilhenger av Ringenes Herre-serien, har bare sett første filmen og deler av andre og tredje, har heller aldri lest bøkene (må kanskje få gjort det snart).

Den var morsom og godt gjennomført, om den ligner på boka kan jeg ikke si noe om fordi jeg ikke har lest den.
Skjønner ikke at folk er så skuffet over den.
det var en veldig bra film! men men litt for høy FPS som gjorde det litt slitsomt å se på. jeg gleder meg virkelig til den neste
Jeg syntes filmen var fantastisk. Jeg hadde dog fint betalt dobbel pris for å slippe irriterende undertekster.
Sist endret av Restyle; 19. desember 2012 kl. 15:46.