Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er det vanlig å ha svinefilet til middag
Ja 135 84,91%
Nei 24 15,09%
Stemmegivere: 159. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  28 3537
Ringte venn, familien hans sier de skal ha svinefilet til middag. Sånn straight svinefilet med litt poteter på siden. Jeg vet at i mange andre land så er det litt mer praksis å spise svinefilet, men har ikke opplevd dette i Norge. Vi sitter i en heftig diskusjon nå. Er det jeg som loker?
Ja, det er helt vanlig - om du tenker på 'long pork'.
Ja, det er vanlig, mye digg man kan ha som tilbehør.

https://trinesmatblogg.no/ingredient/svinefilet/
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvorfor ikke? Svinefilet er et ganske fint, magert stykke som er fantastisk hvis man ikke steker det ihjel. Tilbehør kan man jo alltids krangle om, men jeg hadde ikke rynket nesen over svinefilet, poteter og en halvdugelig saus. Litt krydder er selvfølgelig å foretrekke, da.
Ja du loker nok litt og lager diskusjon ut av ingenting.
Det er jo forskjeller fra familie til familie hva som spises ved middagsbordet avhengig av tradisjoner, hvor i landet man er ifra og slike ting.
Selvfølgelig?
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Svinefilet wrapped in bacon
Sist endret av Skinny; 7. mai 2023 kl. 01:10.
Ingen spiser det, grunnen til at det selges i alle matvarebutikker er bare for at det skal se ut som et større utvalg. /s
Hvorfor skulle vi ikke spise det egentlig?
Folk med dårlig råd sikkert, blir litt samme kategori som laks
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Folk med dårlig råd sikkert, blir litt samme kategori som laks
Vis hele sitatet...

Dårlig råd? Kjøpte jo 400g ytrefilet av svinekjøtt utgått imorgen til 90 kroner igår i tilbudsdisken.
Vil ikke si det er billig. Kanskje ts mener noe annet
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Hvordan kan man vite hva som er vanlig til middag?
Det er ikke noen overhengende pro eller anti svin kultur i Norge så vi kan ikke anta stort ut ifra det.
Men det produseres og selges så vi kan vel derfor anta at det også spises. Muligens til middag. Tenker du det hadde passa bedre til et annet måltid?
Sist endret av Bothrops; 7. mai 2023 kl. 16:40.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Har sjekka med en matforsker, hun sa nordmenn i snitt spiser omtrent 70kg i året med svinekjøtt
Søppelmann's Avatar
Trådstarter
7 0
Nei men jeg skjønner jo at nordmenn spiser svin generelt, men tenker da at vi spiser mer svin i form av bacon, pølse og salami. Ribbe og sånne ting til jul. Men har aldri opplevd i min nære sirkel at man spiser svinefilet som om at det er en biff filet.
Sitat av Søppelmann Vis innlegg
Nei men jeg skjønner jo at nordmenn spiser svin generelt, men tenker da at vi spiser mer svin i form av bacon, pølse og salami. Ribbe og sånne ting til jul. Men har aldri opplevd i min nære sirkel at man spiser svinefilet som om at det er en biff filet.
Vis hele sitatet...
Det er et svært undervurdert stykke som har vært grovt underpriset inntil nylig. Tror mye av grunnen er at nordmenn er hysteriske når det gjelder steketemperatur på svin og kjører denne langt høyere enn den tåler.

Om du behandler den mer som en biff og tar den rundt 52~ grader er det et fantastisk mørt og smakfullt stykke du ikke trenger gjøre noe annet med. Dessverre blir den oftest stekt til 65+ grader og blir en tørr og smakløs tragedie
Sitat av Lyra Vis innlegg
Om du behandler den mer som en biff og tar den rundt 52~ grader er det et fantastisk mørt og smakfullt stykke du ikke trenger gjøre noe annet med.
Vis hele sitatet...
Hv gjør du med trikiner?
Sitat av supercali Vis innlegg
Hv gjør du med trikiner?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe en trenger å bekymre seg for i Norge.
Ja! Indrefilè av svin, med fløtepoteter og peppersaus + tilbehør gir top notch grillings om sommeren.
Spist en del av det selv pga prisen.

Skal man ha noe billigere så er det vel Xtra eller er det First Price merket heter fra REMA som gjelder.

Ikke noe konge måltid men helt okay med bernaice sause og fløtegratinerte poteter.

Det er ett veldig stort hopp på pris i Norge om man skal opp på kvalitet
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Søppelmann Vis innlegg
Spiser nordmenn faktisk svinefilet?
Vis hele sitatet...
Ja.
Havner på veldig mange griller.
Veldig mørt, men kan fort bli tørt.

Ganske fattig på smak, trenger mye marinade/krydder/saus
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja.
Havner på veldig mange griller.
Veldig mørt, men kan fort bli tørt.

Ganske fattig på smak, trenger mye marinade/krydder/saus
Vis hele sitatet...
Passer fint til sous vide eller i sakte fart på grillen. Evt. kan du benyttet favoritt trikset mitt, protein på protein. Eller sagt enklere; MER.

Tern opp guanciale og evt. god bacon og stek dem så de får utpreget tekstur. Bruk det som garnityr på svinefilet'n og ta også med noe av stekefettet fra guanciale/bacon panna. Da får du smaken av velmodnet svinekjake og røksmaken fra bacon med hver munnfull svinefilet, og du har ikke sprengt banken for det måltidet selv om det smaker sånn.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av supercali Vis innlegg
Hv gjør du med trikiner?
Vis hele sitatet...
All gris som blir slaktet blir sjekket for trikiner i Norge. Også dør de uansett på 68 grader, så det meste vi trykker i oss er nok rimelig trygt.
Svinefilet (skal se noenlunde lite stekt ut på innsiden) med hjemmelaget potetsalat, ferske maiskolber og grillet vannmelon!
Sist endret av IW2022; 9. mai 2023 kl. 18:24.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trikiner finnes ikke engang bro - sjekk selv. Man sjekker ikke for de engang lenger pga lav forekomst

Søk på animalia + trikiner

Vegan boogieman
Sist endret av meaculpaUIO; 9. mai 2023 kl. 19:04.
Søppelmann's Avatar
Trådstarter
7 0
Ok folkens, takk for oppklaring. Antar jeg bare kommer fra en spess familie og så spiser jeg sjeldent middag hos venner (selv i oppveksten). Legger meg flat
Ja, merkelig nok. Får det rett som det er hos stemoren min
Tørreste og tristeste kjøttstykket du kan finne spør du meg
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Da er det jo så enkelt som at stemoren din ikke klarer å tilberede svinefilet.
Sitat av robhol Vis innlegg
Da er det jo så enkelt som at stemoren din ikke klarer å tilberede svinefilet.
Vis hele sitatet...
Neida, den er passe stekt, men jeg står fortsatt ved det jeg skrev