Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2099
Heihei !

Jeg har gått rundt på denne tanken en stund, men jeg har ikke forsøkt å finne et svar på den før nå, så jeg håper en av dere kunne avklart dette for meg

La oss nå si at vi har klart å skape et romfartøy som kan reise med lysets hastighet, og vi har bestemt oss for å dra et par lysår bort fra jorden. Da er det vel en selvfølge at vi kommer til å støte på endel hindringer som asteroider osv. Det vil vel også være ganske vanskelig å styre unna alle disse hindringene?

Så med litt logisk tenkning fra en som ikke har noe peiling på astrologi og fysikk, så vil vel et sånt fartøy bli knust ved sammenstøtet med en slik hindring?

Jeg kan godt tenke meg at det er en helt enkel forklaring på dette, men jeg klarer ikke å finne den alene :=)
Sist endret av Abaways; 30. mars 2013 kl. 01:21.
Det er vel ganske logisk at det ikke er noe igjen av fartøyet hvis du kolliderer i 1 079 252 848,8 km/t.
Sist endret av SimenGaming; 30. mars 2013 kl. 01:22.
Trådstarter
Sitat av SimenGaming Vis innlegg
Det er vel ganske logisk at det ikke er noe igjen av fartøyet hvis du kolliderer i 1 079 252 848,8 km/t.
Vis hele sitatet...
Googla du hvor mange km/t lysets hastighet var nå duda..? Smarten.

Jeg glemte å legge til om det bare krasjer, eller om det faktisk "kjører igjennom" hindringene ?
Før enn blir skutt av gårde i lysets hastighet tror jeg nok at det er litt kalkulasjoner inni bildet for å unngå slike hendelser.

Edit: Og neida. Hastighet har ingen faktor om romskipet går "igjennom" hindringen.
Sist endret av Nexxzow; 30. mars 2013 kl. 01:27.
Sitat av Abaways Vis innlegg
Så med litt logisk tenkning fra en som ikke har noe peiling på astrologi og fysikk, så vil vel et sånt fartøy bli knust ved sammenstøtet med en slik hindring?
Vis hele sitatet...
Vil bare skyte inn at det er en forskjell på astrologi og astronomi, som du helt sikkert mente.
Sitat av Abaways Vis innlegg
Googla du hvor mange km/t lysets hastighet var nå duda..? Smarten.

Jeg glemte å legge til om det bare krasjer, eller om det faktisk "kjører igjennom" hindringene ?
Vis hele sitatet...
Ja jeg googla det Takk for komplimentet!

On-topic: Du vil ikke klare å bare kjøre gjennom en astroide. Begge objektene vil bli knust.
Parkettetterligning
Når ikke lyset (som har lysets hastighet) kan gå igjennom en meteor så kan ikke et type fartøy heller. Ihvertfall ikke med lysets hastighet.
Her er en interessant read angående FTL romfartøy, ikke svaret på spørsmålet, men relevant alikevell.
http://techland.time.com/2012/09/19/...ht-warp-drive/
Sitat av Abaways Vis innlegg
Googla du hvor mange km/t lysets hastighet var nå duda..? Smarten.

Jeg glemte å legge til om det bare krasjer, eller om det faktisk "kjører igjennom" hindringene ?
Vis hele sitatet...

han er iafal smartere en deg som spør om et romskip kan fly gjennom stein.
Om enn ikke et direkte svar på spørsmålet ditt, her er hva som ville skjedd om noe traff jordkloden i en slik hastighet...

http://what-if.xkcd.com/20/
Saken er at rommet er stort og tomt. Mye større og tommere enn du tror. Så det er slett ingen selvfølge at man vil treffe på asteroider e.l. Faktisk er det ekstremt lett å unngå å treffe slike store objekter.

I asteroidebeltet mellom Jupiter og Mars, er det f.eks. millioner av asteroider. Men det er også, i gjennomsnitt, hundretusenvis av km mellom hver av dem. Det ville altså vært uproblematisk å navigere gjennom dette beltet.

Les dette for å få et inntrykk av hvor stort og tomt verdensrommet faktisk er.
Trådstarter
Sitat av Zabbath Vis innlegg
I asteroidebeltet mellom Jupiter og Mars, er det f.eks. millioner av asteroider. Men det er også, i gjennomsnitt, hundretusenvis av km mellom hver av dem. Det ville altså vært uproblematisk å navigere gjennom dette beltet.
Vis hele sitatet...
Jaha? Jeg gjorde noen kalkulasjoner basert på påstanden din, og resultatet ble forsåvidt problematisk i mine øyne:

Lyset hastighet beveger seg med 299782,458 km/s, og hvis vi deler 100 000 km (mellom hver hindring) med 299782,458 km/s, da vil man ha en margin på 0,33 sekunder på å reagere og gjøre en unnamanøver. Så det er vel ikke så veldig stort som du sier når vi snakker om så store hastigheter?

Jeg har ikke lest artikkelen enda, men jeg vil gjøre det når jeg får litt bedre tid.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Om enn ikke et direkte svar på spørsmålet ditt, her er hva som ville skjedd om noe traff jordkloden i en slik hastighet...

http://what-if.xkcd.com/20/
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar! Meget interessant artikkel! Da har jeg fått svar på det jeg lurte på og

Men hva om vi setter det litt på spissen, og setter en hypotese på hva som ville hendt om vi faktisk befinner oss OVER lysets hastighet?
Sist endret av Abaways; 30. mars 2013 kl. 20:18.
Sitat av Abaways Vis innlegg

Men hva om vi setter det litt på spissen, og setter en hypotese på hva som ville hendt om vi faktisk befinner oss OVER lysets hastighet?
Vis hele sitatet...
Det vil gjøre like vondt. Det skjer ikke noe magisk som gjør at du kan bare kjøre rett igjennom dessverre.
Du kan lese om noe lignende dette på en tidligere tråd.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=224433
Der du kanskje får noen svar.
har vi klart å skape et romfartøy som greier å reise i lysets hastighet har vi sikkert funnet opp noen sensorer som kan forutse hindringer framover