Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1916
Har kno3 av teknisk kvalitet men sliter endel med att det klumper seg. Fukt skal ikke være noe problem da jeg alltid putter enten silica poser eller avispapir der jeg lagrer KNO3..

Har lest jeg kan bruke et annet stoff til antiklumpemiddel..
Noen som vet hvilket stoff det er og/eller om det ødelegger kvaliteten på KNO3?
Om du har mølle, er det jo en fordel og bare mølle det rett før du skal bruke det. Mitt klumper seg, og har aldri opplevd noe negativt med det.
Trådstarter
79 7
Har mølle, men somregel møller jeg store doser for lagring.. Og etter litt tid blir det ganske mye klumper. Men det er ikke noe kjempenegativt med det, bare att det er litt irriterende når jeg skal lage flash og sånt. For det tar litt ekstra tid å få flashen helt rett når KNO3 klumper seg i mixen
Hvis du har bentonitt kan du prøve å bruke litt av det i kaliumnitratet før lagring, men prøv selvfølgelig med en liten dose først så du ikke ødelegger mye KNO3 hvis det ikke fungerer.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Hvis du har bentonitt kan du prøve å bruke litt av det i kaliumnitratet før lagring, men prøv selvfølgelig med en liten dose først så du ikke ødelegger mye KNO3 hvis det ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Bentonitt? På hvilken måte vil det fungere som antiklumpemiddel? Det er jo lagd for å klumpe seg...

Man bruker som oftest en spesiell form for SiO2 med veldig lav tetthet. Keten hadde det før, tror det gikk med over ti liter per kilo.
http://www.matoppskrift.no/sider/enummer500.asp stod det:

E 558 Bentonit

Type: Bærestoff, antiklumpemiddel. En type aluminiumsilikat
Allergi/skadelighet: Usikkerhet om farlighet
Bruksområde: Tilsetning i fargestoffer. Vinproduksjon
Tillatt: Norge og EU

Og tenkte at det derfor kan brukes
Finn ut en passe temperatur og sett det i stekeovnen.
Tipper 60-70grader fungerer fint, det er hvertfall vanlig prosedyre om man skal veie kjemikalier nøyaktig når de har stått en stund. Veit ikke hvordan det er med KNO3, men det er hvertfall hygroskopisk så det holder så regner med at dette gjelder.
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Finn ut en passe temperatur og sett det i stekeovnen.
Tipper 60-70grader fungerer fint, det er hvertfall vanlig prosedyre om man skal veie kjemikalier nøyaktig når de har stått en stund. Veit ikke hvordan det er med KNO3, men det er hvertfall hygroskopisk så det holder så regner med at dette gjelder.
Vis hele sitatet...
KNO3 er ikke nevneverdig hydroskopisk, men mindre det ligger i en remapose i hagen.

[quote=mathiasxx94;2597712]På http://www.matoppskrift.no/sider/enummer500.asp stod det:

E 558 Bentonit

t/tt
Trådstarter
79 7
ti liter SiO2 for 1kg KNO3? o.o hørtes veldig mye ut egentlig. Eller var det omvendt?
Jeg ville prøvd meg på en blanding med fint kullemøllet bornitrid.
Dette stoffet er ikke spesielt reaktivt av seg for å si det mildt så det kan muligens passe ditt bruk?
Sitat av ilucarsm Vis innlegg
ti liter SiO2 for 1kg KNO3? o.o hørtes veldig mye ut egentlig. Eller var det omvendt?
Vis hele sitatet...
Tror han mente at stoffet hadde lav densitet. 10 liter veier 1kg.
Trådstarter
79 7
Aha, det forklarer saken

Knask: Det kan jeg prøve. Trenger jeg store mengder hver mølle? Har 2x3lb mølle