Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1231
Hei, jeg tenkte å sette opp et trådløst nettverk på gården til en venn. Han vil ha nett fra huset sitt ned til fjøset- det er 104m. På halve vegen er det et hus som kunne brukes som en slaks mellom stasjon

Hva tror dere jeg skal bruke av utstyr?
Åssen skal jeg sette det opp?
Noen andre tips eller ting jeg burde ta hensyn til?
Bildet nedenfor er en skisse av gården:


bilde
Hva med å bare dra opp en TP-kabel og sette opp et aksesspunkt i fjøset? Hvis det er 104 meter burde det gå greit med et strekk uten forsterker.
Hvis du skal ha 104 meter TP kabel, så bør du bruke STP kabel, og du kan ikkje forvente mer en 10Mb/s. Kjøp bulk kabel (300 meters rull) og sett på pluggene selv. I tillegg så bør du ha en slange som K-rør elns å tre kabelen inn i hvis du ikkje kjøper jord-kabel, jord-kabel er en god del dyrere.

Hvis du setter repeater ved halvveien av strekket så skal du klare 100Mb/s, jeg skal ikkje si med 100% sikkerhet, får jeg husker ikkje helt hvor langt man kunne sende 100Mb/s uten repeater, men 50 meter skal gå greit.
Sitat av Masi Vis innlegg
Hvis du skal ha 104 meter TP kabel, så bør du bruke STP kabel, og du kan ikkje forvente mer en 10Mb/s. Kjøp bulk kabel (300 meters rull) og sett på pluggene selv. I tillegg så bør du ha en slange som K-rør elns å tre kabelen inn i hvis du ikkje kjøper jord-kabel, jord-kabel er en god del dyrere.

Hvis du setter repeater ved halvveien av strekket så skal du klare 100Mb/s, jeg skal ikkje si med 100% sikkerhet, får jeg husker ikkje helt hvor langt man kunne sende 100Mb/s uten repeater, men 50 meter skal gå greit.
Vis hele sitatet...
Pfts. 100 Mbps burde gå burde gå fint på 100 meter.

Skyt meg ikke om jeg tar feil, men det er i alle fall det jeg har lært. Dog med noe pakke tap.

Helvede.. Pakketap* får ikke redigere, så da får jeg legge til.
cat 5 klarer 90m før signalen blir mindre. samme gjelder cat6

Men det har vært tester med strekk opp mot 200m med cat5 uten og miste signalene, Men de blir dårligere
Ja, det kan vel kanskje stemme. Men med pakketap så synker også hastigheten. Men støtter 100Mb/s full-duplex når kabelen er 100m?
ned til fjøset? er det kuene som skal bruke det da eller?
Sitat av Masi Vis innlegg
Ja, det kan vel kanskje stemme. Men med pakketap så synker også hastigheten. Men støtter 100Mb/s full-duplex når kabelen er 100m?
Vis hele sitatet...
Jepp. Titegn
Sitat av 2free Vis innlegg
ned til fjøset? er det kuene som skal bruke det da eller?
Vis hele sitatet...
Er blitt pop med fjøs med tv, internet og leiligheter/bolig, alt i et fjøs, med frøport. eller bajseport, da. i nord i det siste.