Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1428
Hei!
Har friminutt, så har desverre ikke tid til googling/diverse forum søk. Må få beklage for den.

Men her er spørsmålet: viss skolereglene sier at tobakksvarer ikke er lovlig på skolens ommråde og jeg har snus i lomma. Kan lærerene egentlig si noe på det med mindre jeg frivillig viser hva jeg har i lomma?

Regelverket sier vel noe om at politiet er de eneste med autoritet til å kunne tømme lommene mine osv?

Og viss jeg påpeker dette, og får en merknad for å være rappkjefta, har jeg da grunnlag for å klage på merknaden? Og kan jeg true med anmeldelse?

På forhånd; takk
Freak Trooper
Joey's Avatar
Kva om du berre legg snusboksen i sekken så ein lærar ikkje tilfeldigvis ser den runde markante boksen i bukselomma di?
Sist endret av Joey; 15. april 2010 kl. 13:52.
Skolen har ikke anledning til å ransake noen uten at politiet er involvert, med mindre det er opplagt at elevene går med ting som kan skade andre elever slik jeg har forstått det (snus er ikke det nei...)
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Rektig det du sier, kun politiet som kan ransake deg.

Husk, har du spisse ting i lomma og politiet spørr kan du ikke bli straffet om de skader seg

men er også noe som kalles sunn fornuft har jeg hørt..
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sengetøy:

Det er kun hvis du sier ja og tar nedi lomma, sier du nei og de tar i lomma BLIR du straffet.
Og det samme gjelder da selvfølgelig mobilbruk? Om jeg skriver meldinger og læreren lurer på hva jeg putta i lomma, kan ikke han bevise at det var mobilen som fikk se dagslys uten å bryte det norske regelverket?

Noen snille sjeler som kan linke til sikre kilder?
Skolen har lov til å beslaglegge utstyr og gjenstander hvis bruken av utstyret forstyrrer undervisningen. Et stadig vanligere eksempel på dette er beslaglegging av mobiltelefoner.

Men skolen har ikke adgang til å ransake eleven eller elevens veske/ransel for gjenstander, og kan ikke beslaglegge gjenstander eller utstyr som ikke forstyrrer undervisningen. Dette betyr i praksis av elevene har adgang til å ha mobiltelefoner avslått eller i stille modus i skoleveske eller ransel mens undervisningen pågår. Unntaket fra regelen om ransaking er i de situasjoner der læreren har mistanke om at eleven har med gjenstander som kan være til skade for andre.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.advokatenhjelperdeg.no/Ju...overfor-skolen
Tusen takk for hjelpen, stigi!
Kvalitetspoeng