Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1060
Det finnes i dag massevis av forskjellige forum der alle mulig forskjellige folk får ytret sine meninger. Alt dette vil kunne bevares på en kjempefin måte i Internett.

Jeg tenker: Med hvilken interesse vil man kunne lese gamle forumemner om 50 år? Om 100 år? Om 1000 år? Og på hvilken måte tror dere det vil kunne anvendes som historiske beretninger?
Tjoa, jeg mener å ha lest at så og si alle digitale medier vi har i dag forvitrer lenge før 100 år har passert. Så om det har en historisk verdi, uten tvil... men om det kommer til å vare lenge nok til å ha det tviler jeg litt på.
waybackmachine gjør jo forsåvidt NOE med dette.

se her for eksempel: http://web.archive.org/web/200302161...freakforum.nu/
Om 100 år kommer folk til å glede seg over å lese på nFF hvordan man lager hjemmebrent.
Jeg tviler på at nso gidder å forhåndsbetale serverplass for nff tusen år fremover..
Sitat av Absurdian Vis innlegg
Jeg tenker: Med hvilken interesse vil man kunne lese gamle forumemner om 50 år? Om 100 år? Om 1000 år? Og på hvilken måte tror dere det vil kunne anvendes som historiske beretninger?
Vis hele sitatet...
Vel, de aller fleste historieforskere (eller de fleste med litt peiling på historie) anser den digitale alderen for å være et sort kapittel når det kommer til historie. Aldri har det vært produsert mere tekst enn nå, det øker for hvert sekund som går. Men mengden av dette som blir lagret på måter som kan leses om 100 år er forsvinnende liten. Selv om bare 10 år vil vi ha store problemer med dette.

Det var en slik sak noen år tilbake, det et bibliotek hadde hele kartoteket sitt på floppydisker, og dette var godt inne i den digitale alderen. De var også krypterte, og den eneste som hadde vist passordet hadde avgått med døden. Da måtte de ty til den kollektive kunnskapen på internett for å få de åpnet opp, og programmet der var under 10 år gammelt. Tenk på alle pdf-filer? De vil om 100 år, forutsatt at man fortsatt kan hente de frem, sannsynligvis ikke se veldig uviktige ut. De er jo ikke lesbare med mindre man har riktig programvare. Eller hardware. Man skal lete litt for å finne en leser til 8-tommers floppydisker.

Alt lagres digitalt. Man får nesten ikke fremkalt "analoge" bilder/film lenger, og papirkvaliteten på det som skrives ut, eller lages bøker av, er ikke den samme som det tidligere bøker ble laget av, og holder neppe i mer enn 50 år. I samme slengen utryddes språk, så det er kanskje ikke så lenge til folk ikke lenger forstår meningen med hva man skriver.

Alt som lagres digitalt forvitrer, og det hjelper ikke på at det kommer "nye og bedre" metoder for å lagre dataen for hver dag som går. Hvor mange her er det som har opplevd og husker filformatet arj og hva det var viktig til for 10-12 år tilbake? Joda, dere skal klare å finne det via google og wikipedia, men mengden data som ble transportert via dette filformatet var slettes ikke lite. Hvor lang tid vil det ta før det ikke lenger finnes verktøy til å åpne disse filene? Hvem vet?

Men, jeg vandrer. Dynamiske nettsteder, feks slike som nFF er nesten håpløse for å kunne lagres av archive.org, for innholdet endrer seg så mye. En dags forskjell er enormt, mens sidenavnet blir stort sett det samme. Uten faktisk tilgang til databasen som feks nFF sitter på, er det historiske materialet man kan dra ut av feks nFF om 100 år, til å sammenlikne det man ville få hvis man hev en pocketbok i en søppelkvern, og prøvde å lese historien deretter. Det samme gjelder de aller fleste forum. Eller blogger.