Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 8445
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
i så korte øyeblikk som strømmen går er det ingenting å bry seg om



2x9 volt er spenningen du har, det har ingenting med strømmen å gjøre alene
Vis hele sitatet...
Jeg har selv opplevd at kabler av ca den tykkelsen han har har smeltet, kontra de rundt 5 el-tennerne av stålskrubb jeg hadde i enden. Derfor jeg er litt nyskjerrig på om hvor mange tennere han har planlagt å bruke per cue, og hvor mange ampere han skal sende gjennom Jeg brukte forsåvidt et ganske kraftig drillbatteri...
Sist endret av rotern; 29. april 2010 kl. 21:03.
jeg kan jo se for meg at stålskrubb trekker vanvittig mye mer strøm enn juletrelys, og hvis det skulle bli et problem med flere tennere på én cue, så er det vel ganske enkelt løst med litt quickmatch
Sitat av rotern Vis innlegg
Jeg har selv opplevd at kabler av ca den tykkelsen han har har smeltet, kontra de rundt 5 el-tennerne av stålskrubb jeg hadde i enden. Derfor jeg er litt nyskjerrig på om hvor mange tennere han har planlagt å bruke per cue, og hvor mange ampere han skal sende gjennom Jeg brukte forsåvidt et ganske kraftig drillbatteri...
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ÉN tenner per cue. Og som sagt, er interessert i info om hvor mye strøm et 9V kan gi!
http://www.uklithium.com/9-volt-lith...ttery-pp3.html

# Max Current Drain 200mA continuous
# Max PULSE Current Drain 500mA
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
http://www.uklithium.com/9-volt-lith...ttery-pp3.html

# Max Current Drain 200mA continuous
# Max PULSE Current Drain 500mA
Vis hele sitatet...
Takk for den! En halv amper! Det var med enn jeg trodde...
Beklager å bruke denne tråden til mine egne spm, men da det virker som en del kompetente brukere leser og skriver i denne tråden tillater jeg meg selv å gjøre det :-).

Skal til å lage et 20 cue system, men har desverre ikke så mye peiling på litt mer avansert elektro enn at jeg kan legge opp strøm i mitt eget hus.

Systemet jeg har lyst til å sette sammen må ha en mulighet for å teste e-matchene for kontinuitet ved i gi signal i form av et led lys pr. cue.
Det jeg ikke helt forstår er hvordan man kopler dette opp for å sjekke kontinuitet uten at e-matchene går av.

Hadde satt utrolig pris på et diagram for en slik avfyringsenhet.

På forhåd takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kjører en liten strøm gjennom dei, for å sjekke at det er kontiniutet. No veit ikkje eg sensitiviteten i dei, men eg kan ikkje tenke meg at strøm i størrelsesorden milliampere og en volt eller to vil sette dei av, men det er meir enn nok til å gi input til en transistor som driver en LED.

Du kan òg bruke en operasjonsforsterker med svært stor forsterking, og i praksis få et signal på microamperenivå om du vil.
Må jeg ha to batteripakker i avfyringsenheten og en bryter for å velge mellom test og avfyring? Må vel uansett ha en bryter for å velge mellom dette

Hadde vært supert med et diagram for kopling av dette
Sitat av Battan Vis innlegg
Beklager å bruke denne tråden til mine egne spm, men da det virker som en del kompetente brukere leser og skriver i denne tråden tillater jeg meg selv å gjøre det :-).

Skal til å lage et 20 cue system, men har desverre ikke så mye peiling på litt mer avansert elektro enn at jeg kan legge opp strøm i mitt eget hus.

Systemet jeg har lyst til å sette sammen må ha en mulighet for å teste e-matchene for kontinuitet ved i gi signal i form av et led lys pr. cue.
Det jeg ikke helt forstår er hvordan man kopler dette opp for å sjekke kontinuitet uten at e-matchene går av.

Hadde satt utrolig pris på et diagram for en slik avfyringsenhet.

På forhåd takk
Vis hele sitatet...
Faktisk kommer dette veldig ann på HVA SLAGS tennere du bruker! Hvis du bruker lednignene inni CAT-5 kabler med en tynn kobbertråd "spole" på enden så kan du fint kjøre et 9V batteri i evigheter gjennom de. Testet med 5 i serie på noen jegselv lagde, og batteriene ble varmere enn tenneren... :/

Men bruker du komersielle eller juletrelys tennere blir det værre. Da burde du finne det svakeste LED lyset som finnes, for eksempel et 3mm rødt lys. De tar aldri mye...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå har Biltema åpnet her så jeg har bestemt meg for å gå for et system med 60 cues i stedet. Omtrent samme fremgangsmåte, men med internettkabler istedet for DB9 kabler. Myen enklere siden jeg slipper å bestille fra USA.

Vel, jeg har bygt hovedmodulen NESTEN ferdig. Jeg mangler å kjøpe og montere på 8 RJ45 terminaler. Så er det bare å lage slats. Jeg tenker på flere forskjellige typer. Montert i racks, små kompakte enheter osv. Jeg tipper jeg lager 10 kompakte slats og så tipper jeg 10 stk 2" racks over tid. Begynner med en eller to racks før nyttår, kanskje en 2.5" og 3" også.

Jeg har testet med de to RJ45 uttakene jeg har montert allerede, og det fungerer SUPERT!

Bilder kommer når hovedmodulen er helt ferdig!
Sist endret av Pyrotecnican; 26. mai 2010 kl. 00:53.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Når du sier internettkabler, så mener du de tynne som er i TP kablene? De er veldig veldig tynne...
Sitat av Up Vis innlegg
Når du sier internettkabler, så mener du de tynne som er i TP kablene? De er veldig veldig tynne...
Vis hele sitatet...
CAT5 kabler. Ja jeg vet de er tynne men det holder i massevis da jeg kun bruker juletrelystennere. Bruker et per dags dato ukjent antall 9V battterier i en ekstern batteripakke.

Og i tillegg har jeg funnet ut at det er en stort problem med cue nr. 6.



Så det med tynne lednigner er ikke et problem...

EDIT: Fant ut hva problemet med cue 6 var... Hadde glemt å lodde sammen kablene til de ..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så endelig! Nå kommer en nyhet om systemene. Jeg satt i dag og puslet litt med noen ting jeg hadde da jeg kom over en gammel RC speedbåt! Den ene av to servoer var død, så jeg tok fra hverande de resterende delene og kom fram til en ting, et 1 cue, trådløst system! Mange tror at interferens er et problem når en bruker en servo, men jeg har låst ut dette med 3 sikkerhetsbrytere, en som slår av og på servokretsen, en som slår på 9V tennerkretsen, og en på selve kontrollen som hindrer servoen å bevege seg så langt som til trykkbryteren den aktiverer når alt er klart for å tenne!

Video demo:
YouTube

OG så er det hovedsystemet... Etter mye tenking og i betraktning at biltema her åpnet blir det nå som skrevet over, er nesten ferdig. Bilder kommer snart...
Sist endret av Pyrotecnican; 11. juni 2010 kl. 20:24.
Hvor stabil er en e-match? Jeg formoder veldig stabil siden den daglig brukes i show verden rundt. Men er den noen farer som en amatør bør forholde seg spesielt til?

Legges e-matchen direkte i liftcupen?
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Hvor stabil er en e-match? Jeg formoder veldig stabil siden den daglig brukes i show verden rundt. Men er den noen farer som en amatør bør forholde seg spesielt til?

Legges e-matchen direkte i liftcupen?
Vis hele sitatet...
På noen shell fra importør er det vanlig quickmatch opp som splittes i toppen til en med vanlig lunte og en med en port som du kan sette inn e-match i.

En del shell som ikke har den porten kapper pyroteknikere av quickmatchen omtrent 10cm over shellet på og setter i ematchen der.

En elektrisk tenner, ematch, er veldig stabil. De komersielle av god kvalitet er ofte sjokk og friksjonssensitive, men stabile uansett. Jeg lager mine egne av juletrelys. Jeg er totalt avhengig av lys på huset rundt jul (blir ikke jul uten... ) så vi har over 1000 lys på huset. En lyslenke holder i omtrent 2 år før den begynner å ta for alvorlige skader til å brukes på ny, og da blir de tennere.
De jeg lager har BP i seg så de er ikke sjokk og friksjonssensitive, men har en større % failrate enn komersielle.

Som de fleste vet lager jeg mine egne shells. Jeg kjøper en 30pk med snapsglass i plast, borer hull i siden og setter i en tenner der. Ferdige liftcups til shell opp til 3".


For å si det som det er, "farer for en amatør?" ja mange farer, men de er ikke i ematchen, de gjør det bare tryggere for en amatør... Å fyre et 6" shell er skummelt nok om en ikke må løpe for livet i tillegg... 300m i fra med trådløs tenner er bra...
Sist endret av Pyrotecnican; 16. juni 2010 kl. 21:13.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Endelig har jeg bygd et system. Etter en del tenking konkluderte jeg at jeg ikke trengte så sinsykt mange cues. Det ble hverken 80, 60, 56 eller noe annet jeg planla. Det ble 6 cues. Alt jeg trengte kunne jeg finne på Clas Ohlson og biltema, så jeg gikk for de istedet for det som krevde så mye på eBay.
Det enste jeg mangler er en nøkkelbryter. Noen tips om hvor jeg kan få fatt i en?

Videoer:
Selve systemet
Tester med tennere, del 1
Test med tenner, del 2, bare en liten test.
Sist endret av Pyrotecnican; 30. juni 2010 kl. 23:09.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Det enste jeg mangler er en nøkkelbryter. Noen tips om hvor jeg kan få fatt i en?
Vis hele sitatet...
Biltema

Eller jula eller ein båt butikk, dei har veldig mykje slikt! (Båt butikk er anbefalt for alle)
Sist endret av Fyllingz; 30. juni 2010 kl. 23:46.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Biltema

Eller jula eller ein båt butikk, dei har veldig mykje slikt! (Båt butikk er anbefalt for alle)
Vis hele sitatet...
Biltema har ikke den typen jeg ser etter. De har bare slike some er beregnet for mange hundre amper.
Ser etter noe som dette.
Biltema hadde liknende før, og har to av de, men de er nesten ødelagte, og den ene er gjemt bort i en eller annen eske..
Men ja skal sjekke en båtbutikk...
KP til deg!

Virkelig imponert over systemet ditt, virker veldig enkelt og greit.
Mulig jeg kommer til å spørre deg om litt skjematikk senere
Sitat av Battan Vis innlegg
Mulig jeg kommer til å spørre deg om litt skjematikk senere
Vis hele sitatet...
Skal se om jeg ikke tegner opp et... Jeg suger på data tegning, så det blir for hånd og scannet inn..

Sånn... Her har dere skjematikk for én cue. Det er bare å doble opp den negative siden med bryteren. Jeg kjører min gjennom en CAT5 nettverkskabel, så jeg kan ha 7 cues per kabel (en er positiv), men gikk for 6siden jeg kan få brudd i en kabel så jeg har en ekstra å koble inn.
[IMG]http://bildr.no/thumb/678857.jpeg[/IMG]

Så var det gjort, så slipper jeg alle de sppørsmålene.

Og i tillegg.. Jeg vet mange foretrekker 12V i slike systemer. Jeg bruker juletrelystennere så de går fint av med 9V. Hvis du vil ha 12V alikevel, så bare bytt ut 390ohm ressistorer med 560ohm.
Fint med et oversiktlig, enkelt og fint prosjekt som har blitt godt dokumentert helt fra planleggingstadiet.
Jeg må si at jeg setter pris på medlemmer som bidrar til WIP på en slik måte som du gjør, Pyrotecnican.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Fint med et oversiktlig, enkelt og fint prosjekt som har blitt godt dokumentert helt fra planleggingstadiet.
Jeg må si at jeg setter pris på medlemmer som bidrar til WIP på en slik måte som du gjør, Pyrotecnican.
Vis hele sitatet...
Takker for det! Nå er systemet helt ferdig med nøkkelbryter (her får du alt den crediten du skal ha Ffojt!) og alt, men jeg vurderer å pirke litt videre og utvide med to RJ45 porter til... Men jeg syns at 6 cues foreløpig holder... Har ikke tenkt å lage et times langt musikalsk fyrverkerishow... Helt enda...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
God Aften.

Jeg vet ikke hvor jeg skal poste dette, og vil ikke lage en ny tråd får det. Så jeg poster det her.

Jeg har tenkt å lage meg en elektrisk tenning til nyttår, så jeg var nede på biltema i dag og kjøpte en bryter hos en hyggelig kar. Jeg kan desverre svært lite om emnet og jeg er usikker på hvordan det skal kobles.

Her er noen bilder:

Brytern Er dette koblet riktigt?
Koblingskjema

Beklager dårlig bilde!

Hvor skal batteriet kobles? Og hvor skal det som skal tennes, kobles?
Sist endret av P-freak; 31. juli 2010 kl. 17:05.
Sitat av P-freak Vis innlegg
God Aften.

Jeg vet ikke hvor jeg skal poste dette, og vil ikke lage en ny tråd får det. Så jeg poster det her.

Jeg har tenkt å lage meg en elektrisk tenning til nyttår, så jeg var nede på biltema i dag og kjøpte en bryter hos en hyggelig kar. Jeg kan desverre svært lite om emnet og jeg er usikker på hvordan det skal kobles.

Her er noen bilder:

Brytern Er dette koblet riktigt?
Koblingskjema

Beklager dårlig bilde!

Hvor skal batteriet kobles? Og hvor skal det som skal tennes, kobles?
Vis hele sitatet...


Jeg ville koblet gul ledning til en svart polskrue og en ledning fra en rød polskrue til batteriets plusspol, sammen med den ledige enden fra signallampen. De to polskruene er ut terminaler som går til tennern. Den røde ledninge hadde jeg koblet til den negative polen på batteriet... Eventuelt koblet inn en nøkkelbryter mellom rød ledning og batteri...

Enkelt og greit altså...
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Jeg ville koblet gul ledning til en svart polskrue og en ledning fra en rød polskrue til batteriets plusspol, sammen med den ledige enden fra signallampen. De to polskruene er ut terminaler som går til tennern. Den røde ledninge hadde jeg koblet til den negative polen på batteriet... Eventuelt koblet inn en nøkkelbryter mellom rød ledning og batteri...

Enkelt og greit altså...
Vis hele sitatet...
Jeg skjønnte desverre lite av det du sa. Hva er en polskrue? Har du Koblingskjema av det du sa?

Kan det hende at det var deg jeg traff på Biltema, Pyrotecnican? Siden du også jobber på Biltema om jeg ikke husker feil?
Sitat av P-freak Vis innlegg
Jeg skjønnte desverre lite av det du sa. Hva er en polskrue? Har du Koblingskjema av det du sa?

Kan det hende at det var deg jeg traff på Biltema, Pyrotecnican? Siden du også jobber på Biltema om jeg ikke husker feil?
Vis hele sitatet...
En polskrue: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilste...lskruer-2-stk/

Og jeg jobber ikke på biltema... Fikk ikke jobben...

Skal se om jeg ikke kan få tegnet et koblingsskjema...

Vil bare si at hvis noen tenker på en ferie til Sverige en eller ennen gang, og i tillegg har lyst til å bygge et tennesystem, er http://www.kjell.com en veldig aktuell butikk. De har ALT du trenger. Hvis jeg kommer meg til Sverige, enten i år eller, ja, en gang, så tenkte jeg åkjøpe komponenter til et 30 cue system. Utvidet variant av det jeg allerede har.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitter og pusler med tankene om å lage et nytt system igjen som et større elektronikkprosjekt neste år. Jeg har fått en kjempeidé når det kommer til utforming så skal utvikle den idéen fremover. Jeg tenkte å ha 36 cues delt opp i 6 cues per farge. Ja farger. Jeg trenger egentlig ikke 36 cues men må ha noe å gjøre nå når nyttår snart går over i historien (med smell og brak!)

Hvis du har sett mitt første system, det som endelig ble ferdig, så skal jeg bruke samme layout. Da brukte jeg en rekke med 6 røde brytere. Jeg fant et sett med 5 X 6 forskjellige farger, altså 30 brytere. Jeg kjøper to sett, og jeg tror dere sjønner hvor dette går...
http://cgi.ebay.com/30-pcs-Momentary...item5d28633506

EDIT: Noen som vil at jeg skal lage en slags guide for systemet?
Sist endret av Pyrotecnican; 20. oktober 2010 kl. 13:47.
Selvfølgelig ønsker vi en guide på systemet!
Folk burde bidra med så mye som mulig så lenge det holder en viss kvalitet.