Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 8628
Jeg har kjøpt disse is-posene på g-sport som inneholder ammoniumnitrat til 21kr pr. pose, inni disse posene er det små grå/grønne kuler, jeg har googlet dette veldig mangen ganger, på mangen forskjellige måter, men har ikke funnet noe om kulene, kun om lyse krystaller.

Det første jeg prøvde var å blande ca. 200g. av ammoniumnitrat's kulene (tilsvarer 1 pose), sammen med ca. en halv liter vann, fant fort ut at dette ikke var helt som etter oppskriften

Den andre posen har jeg tatt 200g. av AN og 200g. sukker, blandet dette med kokendes vann, og dyppet en avis i dette, avisene tørker fortsatt, og kan opdatere på hvordan det gikk senere, vannet brukt her var posen som følgte med, varmet til kokepunkt.

Den tredje og siste posen har jeg tatt oppi ett kaffe filter, og filtrert kulene slik at det kom fint og rent vann gjennom filteret, dette har jeg nå hevet i fryseren for å se om det kommer krystaller på toppen etter det har frosnet.


Har jeg gjort noe som helst riktigt her, og viss ikke, hva må jeg egentlig gjøre?
er helt ny til slik kjemi og fysikk ^^

-D3m0t3x
I de isposene jeg kjøpte for et år siden ellerno var det helt hvite kuler i, og det sto på posen at de inneholdt ammoniumnitrat. Tviler egentlig på at de grå/grønne kulene du beskriver er ammoniumnitrat, i alle fall ikke i ren form..
Sitat av sorn Vis innlegg
. Tviler egentlig på at de grå/grønne kulene du beskriver er ammoniumnitrat, i alle fall ikke i ren form..
Vis hele sitatet...
Det står bakpå pakkene at de inneholder; "Ammoniumnitrat, Vann" Det er det eneste som står, og da tenker no jeg at AN'et er kulene, og vannet er vannposen, men viss AN'et ikke er i "ren form", går det ann å filtrere det eller noe sånt da?
Reinert med beine !
griped's Avatar
gå helle rpå intersport eller mx sport eller xxl å kjøp isposer. det er hvertfall hvite kuler i. istedet for å stresse med å filtrere og sånt på de posene fra G-sport.
Ok, tusen takk griped, kan prøve dette og komme tilbake til deg med hvordan dette gikk :-)
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Lagde du en mettet løsning? 200g AN er altofor lite til 0,5 l vann. ta litt vann (1-2) dl. løs opp AN til det ikke går an mer. (mettet løsning). Høres ut som det ikke er helt rent, ja. kjøp heller xxl posene til 11kr stk!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ok dette er diskutert en del. Det er Kalk Ammon Salpeter, med andre ord, 20% kalk i ammonium nitrat.
Løs opp, filtrer, krystaliser.

@Trådstarter: Hvorfor putte det i fryseren etter at du har filtrert det? Da fryser vannet istedenfor å dampe av, så lykke til.
@low-boy: man kan kjøle ned slagskader.
Det vet jeg faktisk, men at trådstarter åpner posen og prøver en del ting, så er det vel noe annet han vil oppnå enn å kjøle ned skader...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av low-boy Vis innlegg
Det vet jeg faktisk, men at trådstarter åpner posen og prøver en del ting, så er det vel noe annet han vil oppnå enn å kjøle ned skader...
Vis hele sitatet...
Et søk ville gjort deg klokere.

http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...ammoniumnitrat
Gjorde noen søk, og det som var interessant var å lage røykbombe av det
Røykbombe:
http://www.youtube.com/watch?v=CfIAK2nbb9c
Einaste filmen på youtube som viser korden man lager ANSU røykbombe:P(rate 5/5 noda)

Rensing, filtrering OSV.:
http://www.youtube.com/watch?v=F2AHACI636c

Håper dette hjelper for nybegynnera!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Må ærlig si at det der var veldig mye dårligere røykbombe av AN og avispapir enn de jeg lagde da jeg var drittunge.
Skal dog nevnes at jeg aldri hadde en visjon om at det hjalp med sukker...
Sitat av Up Vis innlegg
Må ærlig si at det der var veldig mye dårligere røykbombe av AN og avispapir enn de jeg lagde da jeg var drittunge.
Skal dog nevnes at jeg aldri hadde en visjon om at det hjalp med sukker...
Vis hele sitatet...
Hmm kan sikkert ta ein test. veit ikkje kva måla blir, men har mye AN så ordner seg sikkert.

ANSU brenner litt saktare og får meir røyk, etter det eg har opplevd. Men kan det være illusjon?
Nå har jeg kjøpt 2 nye is-poser igjen, men denne gangen fra XXL, her var innholdet helt hvitt, så var fornøyd med det :-)

Jeg tok og åpnet begge posene og målte opp 200g ammoniumnitrat, og 200g melis, og blandet det sammen med 2,5 dl kokendes vann, etterpå klippet jeg en avis i 2 store strimler, og la de nedi, og lot de ligge for rundt 5 - 10 minutter, så tok jeg de opp, presset ut resten av vesken i de, og lå de på en olje-ovn (varme ovn, stikkontakt)

Har jeg gjort det riktig denne gangen?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Du gjorde det nok riktig hvis du fikk en mettet løsning. Bare husk å tørke det skikkelig!
Aktiver posen og vent til alt har reagert, så klipper du hull og heller det i en bøtte. Perfekt blanding.
Hust å pakk aluminiumsfolie rundt røykbomben.
Sist endret av henrikxt; 12. desember 2009 kl. 00:34.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Aktiver posen og vent til alt har reagert, så klipper du hull og heller det i en bøtte. Perfekt blanding.
Hust å pakk aluminiumsfolie rundt røykbomben.
Vis hele sitatet...
Jeg har erfart dette blir for mye vann + at man helst skal bruke varmt vann. hva med å prøve halvparten av vannet?
(eller ta tilsvarende mengde varmt vann fra springen)
Vær tolmodig når du løser opp AN'et, det kan ta litt tid, noe som kan lure deg til å tro du får en mettet løsning.
Var ikke helt tørr enda, men prøvde men en liten kvart av en avis side, røykte mye mer enn de andre jeg har laget :-)

Men forstår fortsatt ikke det med mettet løsning, skal den nesten være som deig liksom? x)
Løsningen er mettet når det ikke går å løse oppe mer AN i vannet.

Når det blir bunnfall av AN selv om du har prøvd å røre det ut.
Da er løsningen mettet.
Det lå sånn 10 småe ammoniumnitrat krystaller igjen på bunnen etter 30 sekunders røring med kokendes vann, så forsvant jeg fra det i sånn 2 minutter for å hente og kutte opp avis.

Tror dette blir litt bedre enn de andre gangene, neste prosjekt blir kno3 og sukker
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sist jeg lagde brukte jeg sikkert 1kg AN for å få til mettet løsning på noen dl vann (litt usikker på eksakt mengde). Dette endte uansett opp med 4 aviser og et herlig resultat! Avispapiret mitt ble helt stivt så det nesten ble litt sprøtt og nesten kunne knekkes. Er litt usikker på hvorfor akkurat det ble sånn, men det funka uansett veldig bra!
Sist endret av Bangfish; 12. desember 2009 kl. 01:19. Grunn: skrivelefer
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Sist jeg lagde brukte jeg sikkert 1kg AN for å få til mettet løsning på noen dl vann (litt usikker på eksakt mngde). dette endte uansett opp med 4 aviser og et herlig resultat! avispapiret mitt ble helt stivt så det nesten ble litt sprøtt og nesten kunne knekkes. Er litt usikker på hvorfor akkurat det ble sånn, men det funka uansett veldig bra!
Vis hele sitatet...
Grunnen til at avisen ble stiv og tilnærmet knekkbar er fordi AN, som er et nitratsalt har blitt rekrystallisert på/i avisen din.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Ja, men en annen gang ble avisene ganske myke, men de funket alikevel veldig bra. Mulig dette skyldtes at løsningen ikke var mettet (?)
Her er det flere punkter som kan spille inn:

- Avisen var av en annen kvalitet enn den andre.
- Ikke nok AN i løsningen.
- Kanskje den ikke lå lenge nok i løsningen
- Litt fuktig?
- Ulik mengde avispapir
Sist endret av Knask; 12. desember 2009 kl. 01:29.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Tenkte meg noe sånt, ja. Mest sannsynlig var det punkt 2 eller 3, ut i fra det jeg husker. (en god stund siden)
Det funket alikevel bra, om ikke like bra som den nevnt i post #21.

Takk for svar btw!
Sist endret av Bangfish; 12. desember 2009 kl. 01:40.
Tusen takk for alle svarene og all den gode hjelpen jeg har fått, prøvde ca. en kvart avis side i sted, rullet i aluminiumsfolie med en teip bit på midten for å holde alt sammen, denne røykte som bare det, kan se om jeg kan få filmet det, så kan dere få se resultatet :-)
Eg lagde 800g ANSU 50/50 og brukte 4-4.4dl varmt vatn.

Blir ganske brae røykbomber men eg bare tar ein liten teipbit slik at røykbomba holder seg sammen, med Al-folie så fær røyken mye fortare ut og det kommer syke "fise" lydar.(Min opplevelse.)

Tar du for mye vatn vil den ikkje ta fyr, men vist du den tar fyr vil det komme lite røyk og den vil vare irriterandes lenge:P

Har laga fine røyk raketter med dette. ANSU er steike digg!;P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Presser man ikke ut så mye vann som mulig blir avisen stivere.

2 ting jeg gjorde når jeg lagde det: 1. Lot avisa stå i mange timer. (sikkert ikke 100% nødvendig).
2. Pressa ut så mye vann som overhodet mulig.

Meget bra resultat.
En mettet løsning bestående av ANSU 50/50 gir et bra resultat, spesielt hvis du ruller det hardt som en tortilla og pakker det inn i sølvfolie.

Det du også kan gjøre er å ta vanlig AN uten sukker fukte i avisbiter bestående av 1/5 avisside, tørke de, og rulle de på samme måte som ovenfor og legge de inni flasker (1,5liter) straks etter du har fått fyr på dem og slukket flammen

Da smeller det (HØYT!) etter 5-10 sekunder, men vær forsiktig hvis du skal prøve dette, for det er "ustabilt". Det kan smelle etter 3 sekunder og, men har aldri hendt med meg og har laget rundt 2-300 av disse :P
Sitat av Carpenter Vis innlegg
En mettet løsning bestående av ANSU 50/50 gir et bra resultat, spesielt hvis du ruller det hardt som en tortilla og pakker det inn i sølvfolie.

Det du også kan gjøre er å ta vanlig AN uten sukker fukte i avisbiter bestående av 1/5 avisside, tørke de, og rulle de på samme måte som ovenfor og legge de inni flasker (1,5liter) straks etter du har fått fyr på dem og slukket flammen

Da smeller det (HØYT!) etter 5-10 sekunder, men vær forsiktig hvis du skal prøve dette, for det er "ustabilt". Det kan smelle etter 3 sekunder og, men har aldri hendt med meg og har laget rundt 2-300 av disse :P
Vis hele sitatet...

SKal jeg ta korken på først eller kan den bare stå åpen? XD
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du skal ta på korken... Wæow.
Sitat av Up Vis innlegg
Du skal ta på korken... Wæow.
Vis hele sitatet...
Hehe, må jo få det klart ^^

Men tusen takk for hjelpen!
Den skal funke ja..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Kan man lage anfo med ammoniumnitrat med 20% kalk i?
Sist endret av 123pyro; 16. januar 2010 kl. 12:26.
ja, du kan felle ut kalken. Står i en eller annen tråd her hvordan man gjør det. Orker ikke selv å søke etter det nå. Angående å bruke ammoniumnitratet med kalken er noe jeg ikke har prøvd.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Man kan bruke KAS, men da bør man bruke etylen glykol istedenfor diesel. Men bør også booste det til helvette og tilbake igjen. Om du vil skille kalken så får du pulver AN. Dette er ikke bra til ANFO, da tettheten blir for høy. Du kan da tilsette mikroballons til AN'et har en tetthet på ca 0,85 g/cm3. Eller så kan du bruke andre drivstoff som NM eller Al. Disse miksene trøkker mere enn ANFO.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
I G-sport posene jeg kjøpte i dag var det kun helt hvite kuler..
Sist jeg kjøpte på g-sport fikk jeg en pose hvit og en pose med KAS.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Man kan kjenne om det er KAS eller AN. AN er små kuler på ca 1-2 mm. KAS er store kuler på ca 3-6 mm.
▼ ... noen uker senere ... ▼
kommer det noe falige gasser nor man løser AN i vann ? kan dette gjøres innendørs ?
hva bør man passe på når det gjeller AN ex hva skjer når dette stoffet kommer i kontakt med hud og hår osv
hvilken metaller reagerer AN med som kan være farlig ?
Har sett at noen velger å ikke ha sukker i blandingen og at røykbomba funker like bra.
Hvorfor har man sukker i blandingen da?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Tor80 Vis innlegg
kommer det noe falige gasser nor man løser AN i vann ? kan dette gjøres innendørs ?
Vis hele sitatet...
Du vet at det er AN som er i isposer? Hva tror du hadde skjedd om det dannet gasser?
Sitat av Up Vis innlegg
Du vet at det er AN som er i isposer? Hva tror du hadde skjedd om det dannet gasser?
Vis hele sitatet...
Den lagde ikke gass når jeg gjorde det innen dørs?
Først tok jeg veldig lite vann i en bøtte og blandet det med AN
Jeg la merke til at AN stoffet ikke løste seg opp så jeg kokte det heller
Lønner seg hvis du ikke vil ødlegge blandingen med for mye vann


MVH Olsen
Isposen ville selvfølgelig ha blåst seg opp om AN avgir gass ved kontakt med vann.
Og grunnen til at det ikke løste seg opp var at løsningen var overmettet.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Isposen ville selvfølgelig ha blåst seg opp om AN avgir gass ved kontakt med vann.
Og grunnen til at det ikke løste seg opp var at løsningen var overmettet.
Vis hele sitatet...
Hadde for lite vann mener du?
Også tidligere nevnt!
Du kan kjenne på avisen om den er ordentlig brukbar, er den hard og stiv vil det bli artig (garantert)

MVH Olsen
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mengden vann har ingenting å si! Det er mengden vann i forhold til mengden AN som har noe å si...
Kokte opp en brukt ispose engang, men midt under prosessen måtte jeg på dass, da jeg kom tilbake var det tørrkokt og det sto tett(!) hvit røyk ut av kasserollen, så ut som en vulkan Gikk omtrent tyve sekunder fra jeg kom inn i hytta til jeg ikke kunne se hånden foran meg, luktet litt utrivelig også...
Sitat av Up Vis innlegg
Mengden vann har ingenting å si! Det er mengden vann i forhold til mengden AN som har noe å si...
Vis hele sitatet...
Si hva du vil men dette har jeg testa... (OFC har du også det)
Brukte så lite vann som mulig så AN Stoffet er nærmere pulver enn flytende veske.
Tok driiit lite vann oppi, funka som bare rakkern!
Ikke hør på folk som sier at det er smart å helle oppi varmt vann.
MHMHMHM (FYSJ!)
Ta og kok det i en kjele med så lite vann som mulig og rør godt rundt sånn at det ikke brenner seg fast
Prøv begge delene og post in hva som funket best og husk og si hva blandings forholdene var
GL&HF Folks

MVH Olsen
Sitat av OlsenNybegynner Vis innlegg
Si hva du vil men dette har jeg testa... (OFC har du også det)
Brukte så lite vann som mulig så AN Stoffet er nærmere pulver enn flytende veske.
Tok driiit lite vann oppi, funka som bare rakkern!
Ikke hør på folk som sier at det er smart å helle oppi varmt vann.
MHMHMHM (FYSJ!)
Ta og kok det i en kjele med så lite vann som mulig og rør godt rundt sånn at det ikke brenner seg fast
Prøv begge delene og post in hva som funket best og husk og si hva blandings forholdene var
GL&HF Folks

MVH Olsen
Vis hele sitatet...
Ja, god plan tjompen, det er 20 minus ute, hvis han koker det inne er det en stygg sjanse for at han gjentar det jeg gjorde, og ho mor blir sikkert glad for et lettere røyklagt kjøkken