Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 17234
Du kunne jo gått innn på en lørdag. For da er det ofte de som jobber der sånne som ikke har jobbet der før så mye og de kan vere lette å lure
Bare si til dem at du skal ha en sekk med krista k plus som skal brukes på gulrøtter så henter de det.

Hvis det ikke skulle funke kan du prøve en annen FK butikk eller lage KNO3 av et annet KNO3 rikt gjødsel :wink:
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
ring andre forhandlere enn FK.
jeg skjønner virkelig ikke hva som skjer, jeg hadde fått inntrykket av at det var lett å skaffe. har man for fullt begynt å prøve å hindre selvpåførte skader eller er vi redd for terrorister, blizzere og hevnaksjoner? uansett hvor strengt det blir vil det fortsatt finnes sprengstoff uten statlig godkjenning.

hvorfor får vi ikke gjøre som vi vil så lenge vi ikke gjør skade for andre?? jeg har nesten ikke hørt om folk som har misbrukt sprengstoff. :?
Hah, noe så latterlig WoBr ! :lol:
En ting er ammonium nitrat som faktisk er et sprengstoff i seg selv, men ser ikke helt hvorfor de frykter KNO3 så hardt!
90% av de som kjøper til pyro lager jo bare røykbomber av det uansett.
Men så er det langt flere som har mulighet og kunnskap til å lage røykbomber, enn å sette av NH4NO3.
▼ ... over en uke senere ... ▼
eh.. lide spørsmål..

Hvis man skal kjøpe Krista-k (plus) på fk? å de sier "Hva skal du bruke det til"
Hva skal man si da ops: å hva brukes det egentli til? :?:
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
jesus. Det er blitt tatt opp så mange ganger. Krista-k blir brukt til jordbruk( jordbær,poteter...)

Bare søk du
Har søkt.. sa meg ikke særlig mye.
Viste at det bruktes til jorbruk men hvar gjør d egentli med jorda. jorbær hva hjelper krista k med?

Ja.. vett hemma spørsmål.. ops:
Hvis du ikke finner svaret er det bare et tegn på at du ikke har gjort nok research. Gi litt mer innsats, eh?
Snakket med mormor en dag og hun brukte det før.
de løste det opp i vann og vannet det på gulrøttene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå var jeg akkurat på FK i Skien og der kunne de ikke selge til meg uten noe bevis om hva jeg skulle bruke det til. Selges det andre steder enn på FK? Skulle gjerne hatt det i dag eller i morgen. Noen fra Porsgrunn/Skien som vet om steder man kan kjøpe det rundt her?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av McMaarud
Selges det andre steder enn på FK? Skulle gjerne hatt det i dag eller i morgen. Noen fra Porsgrunn/Skien som vet om steder man kan kjøpe det rundt her?
Vis hele sitatet...
JA!. Det er jo sagt flere ganger i denne tråden. FK selger sannsyligvis ikke lenger til folk, men det er andre steder enn FK som selger.
Kan vi bruke "FULLGJØDSEL 11-5-18" til Røykbomber? :?:

De har sluttet å produsere Krista k.. men det var noen på fk så sa at det bare hadde skifte navn til? :?:
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av zjonesz
Kan vi bruke "FULLGJØDSEL 11-5-18" til Røykbomber? :?:
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bruke det og sukker å få røykbombe, men du kan lage KNO3 av den. Hvor høyere det siste tallet er hvor mer KNO3 får man ut av det. I dette tilfelle er taller 18, jeg har hatt en med 24 mener jeg.
Rett meg om jeg husker litt feil nå.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Etter det jeg vet, skal de tallene være NPK verdier.
Altså det første er nitrogen, så fosfor og til slutt kalium. De to ytterste bør altså være høye og det i midten så lavt som mulig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg får ikke tak i Krista - K lengre

De har jo sluttet å produsere å får ikke tak i.. Jeg fikk sjeden på FK Årdal til å prøve å få tak i.. men ikke han heller fikk.. å så vil jeg ikke kjøbe av han som seller her på forumet pga litt dyrt.. er det ikke et annet gjødsel som e omtrendt det samme som Krista - k SOM enda er i produksjon.??
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Hydro/Yara har ikke sluttet å produsere Krista-k(pluss). Bare mas på de i kassen at de selger ennå.
Men selveste Sjefen i årdal fikk ikke tak i?:S
Du kan prøve å snakke med et gartneri eller noe slikt. Si at du skal bestille inn en stor mengde. Dere kan jo inngå en avtale
Burde ikke være 110% for vanskelig å sjekke slikt. Kan ikke se hvorfor det ikke skal gå fint.
NORGRO eller/og vekstmiljøet selger krista-k enda. Det eneste problemet er at man må være yrkesgartner for å bestille. Du kan eventuelt snakke med ditt lokale gartneri om de kan bestille der for deg!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Var inn på Nettsiden til vekstmiljø her en dag å såg att de solgte ett NPK Gjødsel kalt Pioner Rød med verdiene: 9 - 5 -30

Var inne på FellesKjøpets nettsider og søkte uten hell.
Er det noen som vet om de seller dette gjødselet på FK eller eventuelt andre plasser?
Er dette noe å satse på når det gjelder framstilling av KNO3?
Jeg kjøpte krista-k på NORGRO uten problemer
vel, jeg kjøpte krista-k i en alder av tretten så vis man bare setter igang et skuespill om at mormor skal ha "krittsar-k ellerno" og noen blommsterpinner (10kr.) Så burde det gå bra?
Det går ikke her... De ba meg hente moren min og ha med et bevis på at jeg var tilknyttet en gård.
ok, prøv på et gartneri som f.eks Gartnersenteret på lier. De spør ihvertfall ikke om gårdsbevis Her er yaras liste over forhandlere http://fert.yara.no/no/about_us/distributors/index.html tror det er noen gartnerier der.
Informerer om at det også kan kjøpes her: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...trat#post72850
ok, prøv på et gartneri som f.eks Gartnersenteret på lier. De spør ihvertfall ikke om gårdsbevis Her er yaras liste over forhandlere http://fert.yara.no/no/about_us/distributors/index.html tror det er noen gartnerier der.
Informerer om at det også kan kjøpes her: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...trat#post72850
Vis hele sitatet...
Det var faktisk jeg og murkas som dro til lier for å kjøpe krista-k plus, men det heter "lier fruktlager" ikke "gartnersenteret" dette heter også bussholdeplassen for de som kjører kolektivt.
som han sa dro vi bare et skuespill om at bestemor skulle bruke det til gjødselvanning
så kjøpte vi noen blomsterpinner i tilegg for at han lettere skulle tro oss funka fett.
Tysker'n, tror det heter begge deler. Lokal folka hadde hvertfall ikke hørt om noe gartnersenter men kalte det "fruktlageret". Det heter det på gulesider også, men yara kaller det gartnersenteret. Her er det ugler i mosen Det er nok der de hemmelige agentene handler kaliumnitrat
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av zjonesz Vis innlegg
Men selveste Sjefen i årdal fikk ikke tak i?:S
Vis hele sitatet...
de har det nå har kjøpt der jeg zjonesz
så Krista k , er det samme som krista k pluss, og ingen av de delene er kalksaltpeter. krista k er nesten reint ?
han gubben som sto i kassa på feleskjøpet i kristiansund bestilte en 25 kilos sekk til meg for 200kr jeg er 15.. gikk bare rett in å sa :har dere krista k.. Men dette stoffet funker fjell?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Ja, stemmer. Dette er kaliumnitrat (potassium nitrate på engelsk) og er nøkkelen til mye morro!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
det blir vel ganske så dyrt vist du skal få ett gartneri til å bestille?!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av dynomarius Vis innlegg
det blir vel ganske så dyrt vist du skal få ett gartneri til å bestille?!
Vis hele sitatet...
Ring og spør vell.
Har sett i denne tråden at det har vert snakk om at Yara har sluttet å produsere Krista-k, så jeg tok å ringte til Yara å spurte om dette var fakta. "å nei de produserte forsatt krista-k men de solgte bare til NORGRO A/S". Men det kunne hende at de også solgte til andre gartner butikker, som plantasjen, oasen .o.s.v på bestilling.

Håper dette hjelper!
Sitat av dynomarius Vis innlegg
Har sett i denne tråden at det har vert snakk om at Yara har sluttet å produsere Krista-k, så jeg tok å ringte til Yara å spurte om dette var fakta. "å nei de produserte forsatt krista-k men de solgte bare til NORGRO A/S". Men det kunne hende at de også solgte til andre gartner butikker, som plantasjen, oasen .o.s.v på bestilling.

Håper dette hjelper!
Vis hele sitatet...
Det er bare en uke siden en venn av meg fikk kjøpt på FK. Men som sagt det kan jo være bestilling.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Blir ikke folkene i kassa skeptiske og sier noe hvis du kommer midt på vinteren og skal ha gjødsel? :P
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Frodrikk: Det er det jeg også tenker, så jeg skal vente til litt utpå nyåret (kanskje i februar) før jeg skal prøve å få kjøpt meg et nytt lass med KNO3, heldigvis har jeg slik at jeg kan holde meg varm utover vinteren
Men på en annen side så kan det være at bøndene kjøper gjødsel nå for å være klare til neste sesong, men det aner ikke jeg noe av fordi jeg ikke her helt oppdatert i bondemiljøet
Her i området pleier de å skaffe seg gjødsel i mars. Da kjøper de store traktorlass med storsekker så tviler på at det spiller så veldig stor rolle.
Kjøp i februar du.
Har vokst opp på gård selv.
Sist endret av Knask; 28. desember 2008 kl. 23:00.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Frodrikk: Det er det jeg også tenker, så jeg skal vente til litt utpå nyåret (kanskje i februar) før jeg skal prøve å få kjøpt meg et nytt lass med KNO3, heldigvis har jeg slik at jeg kan holde meg varm utover vinteren
Men på en annen side så kan det være at bøndene kjøper gjødsel nå for å være klare til neste sesong, men det aner ikke jeg noe av fordi jeg ikke her helt oppdatert i bondemiljøet
Vis hele sitatet...
Hehe får oppdatere jeg da bor på gård jeg
Du må nok vente til april og du kan nok kjøpe de helt til uti august/ tidlig september for at de ikke skal ha mistanke

Men hvis de faller oss inn og at vi skal kjøpe litt tidlig så pleier vi å som vanelig å få sendt 10-15 tonn til oss samme hva tid de er på året
men de er kun full gjødsel som ikke er godt for noen av vår innteresse vi har så de er ikke noe spendene vi har
Sist endret av Bowman; 28. desember 2008 kl. 23:02.
▼ ... over en uke senere ... ▼
det "superba" gjødselet på plantasjen, er ikke den fin nok?
funker den da?
er ikke helt sikker, har hørt så mange forslag så hodet mitt er liksom helt rotete nå, kan du hjelpe meg med det?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
atos90:
Hva står det på innholdsfortegnelsen på pakken?
Vet ikke om "Superba" fungerer superbra, men kanskje!
Er jo bare å prøve å krystallisere det og se hvor mye KNO3 du får ut
Sist endret av Thoryllo; 8. januar 2009 kl. 16:13.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Du kan ikke bruke det og sukker å få røykbombe, men du kan lage KNO3 av den. Hvor høyere det siste tallet er hvor mer KNO3 får man ut av det. I dette tilfelle er taller 18, jeg har hatt en med 24 mener jeg.
Rett meg om jeg husker litt feil nå.
Vis hele sitatet...
Superba: 14-4-21, funker det?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
1 krone grammet tror jeg ingen her inne noen gang vil betale for KNO3.
1kr grammet... 25000kr for en 25kg sekk... Never in a million years..

1.5kr grammet i den linken, pluss frakt... Ca 50.000kr for sekken da... Never in a trillion years.. Det er ikke gullklorid vi kjøper!
Hvor får du 1kr grammet fra? ser bare 150kr kiloet
Jeg begynte også å lure på det etter å ha postet... Hvordan fikk du det til Up, og hvordan fikk jeg det til?

Men alikevel, 150kr/kg er ca 6 ganger mer enn jeg betaler i dag... Never in a thousand years...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Haha! Ser feilen nå! Jeg så kjapt på linken, og fikk for meg at det sto at det var snakk om 150 gram,
så så jeg prisen var 150,-
Tok det litt fort i svingene, min feil.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan oppdatere litt for dere som bor i Mandal:
Jeg fikk spurt mamma om hun kunne kjøpe noe Krista-k til meg på FK, og jeg sa at jeg hadde lest at noe steder trengte mann gårdsbevis, så det var ikke sikker hun fikk kjøpt.
Det hun gjorde var å spør ei venninne som er bonde og er på fornavn med de annsatte på FK om hun kunne kjøpe. Tydeligvis vet de på FK Mandal hva Krista-K brukes til, fordi de noen av ordene de svarte vennina til mamma var: Al-Quida, terorist, sprengstoff, livsfarlig osv. Tydeligvist tar ikke FK Mandal inn Krista-K(kan mann trygt si).
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av omba Vis innlegg
Tydeligvis vet de på FK Mandal hva Krista-K brukes til, fordi de noen av ordene de svarte vennina til mamma var: Al-Quida, terorist, sprengstoff, livsfarlig osv.
Vis hele sitatet...
Da kan man trygt si at Manal er i Norge... Ignoranse på høyt nivå.