Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 17230
NOen som vet om alternativer til Krista K?

Setter opp en liste fra prislita til FK så kan dere svare med å sette opp tallet foran og OK eller IKKE OK bak.

på forhånd takk!

1. FULLGJØDSEL 25-2-6

2. FULLGJØDSEL 18-3-5

3. FULLGJØDSEL 22-2-12

4. FULLGJØDSEL 21-3-18 + Se/Na

5. FULLGJØDSEL 21-4-10

6. FULLGJØDSEL 11-5-18

7. FULLGJØDSEL 17-5-13

8. OPTI-NK 22-0-11

9. FULLGJØDSEL 6-5-20 Mikro

10. OPTI START NP 12-23-0

11. OPTI P 0-8-0

12. OPTI-PK 0-5-17

13. Granucop

14. råfosfat

15. Kaliumgjødsel 49% (60ERkali)

16. Kaliumsulfat 41% Granulert

17. Helgjødsel 18-1-10



Håper det er noen som er ekspert på dette og kan hjelpe meg...
tenker du på noen gjødseltyper som innholder nesten like mye KNO3 som Krista K. Tror ikke så mange av de gjødseltypene innholder store mengder KNO3, men de "fullgjødselene" kan man nok bruke "thoryllo" sin måte til å få frem Kaliumnitraten på. Kan du ikke bare se på etiketten eller på internett og se hva de innholder? Men hvorfor alternativer til krista k? Kjøp heller Krista K :wink:
Trådstarter
Jo...vet at jeg kan kjøpe krista K, men mange FK er ganske kjip på salg av dette.

Jeg er voksen slik det ikke er noe problem.

Vet du om Krista K har et annet navn fordi jeg fant det ikke i prislista til FK....

hørt noen rykter om at Krista K er engelsk navn.
og da vet jeg ikke om jeg liker tanken på å komme inn i butikke å spørre om de har Krista K, men heller spørre om de har det og det...på feks. artikkelnummer eller det Bønder generelt bruker å spørre etter.


Selges Krista K andre plasser en FK? feks. Plantasjen? var en bonde som nevnte at det kunne kjøpes der.....
er det noen forsjell på "krista-k" og "krista-k plus"?
Krista-K Plus er jo felleskjøpets produktnavn, så bare spør etter det.
hvorfor kan du ikke bare ringe? Jeg kjøpte Krsita K for første gang da jeg var 16 år! De kan ikke hive deg i fengsel!
PÅ disse traktene trenger man ''gartnerbevis'' for å få kjøpt krista-k.. Er ikke like lett over alt..
Trådstarter
opllever noe merkelig i dette øyeblikket.


Ringer til flere FK butikker i Sør Trøndelag nå og spør etter Krista K....

svaret jeg får er....


Krista-hva-for no'??


Det er iallefall ikke noe dem har i butikkene sine...

Hu ene skulle sjekke det opp og ringe tilbake hvis det kunne bestilles. var veldig Hjelpsom....=)
Vi har faktisk en egen tråd om FK og Krista-K, så det trengs ikke diskuteres mer. anyhow, krista-K (plus) er vel den eneste gjødseltypen som er >98% KNO3, men Opti-K mener jeg skal være brukbar å ekstrahere brukbare menger KNO3 fra.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Det står _mye_ om dette om du søker på forumet! Så søk før du spørr Og som Bjølg sa: Opti-K skal være flott om du krystaliserer den slik at du får en høyere % av kno3 :wink:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Superba Plus er ypperlig til krystallisering iom. den inneholder kun en lettløselig løselig (KNO3) substans.
Trådstarter
Sitat av Thoryllo
Det står _mye_ om dette om du søker på forumet! Så søk før du spørr Og som Bjølg sa: Opti-K skal være flott om du krystaliserer den slik at du får en høyere % av kno3 :wink:
Vis hele sitatet...

Jeg vet det. Har søkt og funnet mye fint, men det har også dukket opp MYE humbugting som om at Krista selges ikke av FK mer, Man må ha gårdbevis osv osv...

Alle innslagene blir jo så vanvitti off-topic etter hvert.

Så jeg tenkte at jeg kunne spørre. har sittet å lest i forumet faktisk hver dag i 3 uker nå.

dette fordi at før jeg begynner med noe som helst så vil jeg være helt sikker på hva jeg driver med.
litt greit med grunnleggende kunnskap før man begynner med noe som man aldri har gjort før, slik at man ikke ser ut som han svenske Larsson eller hva han heter...=s

Så jeg har faktisk lest mye i forumet. MANGE av de bra innleggene var av deg Thy, og AndersG....


har tilogmed Nettsiden din i mine favoritter...=)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Unnskyld at jeg spør. Hvor voksen er du?
Trådstarter
Sitat av Up
Unnskyld at jeg spør. Hvor voksen er du?
Vis hele sitatet...

25, hvordan det?
Nå selger jo ikke FK krista-k eller opti-k lenger
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av cyberthug
Sitat av Up
Unnskyld at jeg spør. Hvor voksen er du?
Vis hele sitatet...

25, hvordan det?
Vis hele sitatet...
Nei av ren nyskjerrighet.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Teol
Nå selger jo ikke FK krista-k eller opti-k lenger
Vis hele sitatet...
Yara produserer ikke Opti-K lengre. Prøv Superba Plus. Og du kan nok få tak i Krista-K hvis du handler stort og har lisens.
Trådstarter
Sitat av Pyro Anders
Sitat av Teol
Nå selger jo ikke FK krista-k eller opti-k lenger
Vis hele sitatet...
Yara produserer ikke Opti-K lengre. Prøv Superba Plus. Og du kan nok få tak i Krista-K hvis du handler stort og har lisens.
Vis hele sitatet...

Har sett en del linker inne på forumet.
men mange av disse fungerer ikke.

som feks. www.kno3.com osv...

Mange har snakka om han ene som selger 1kg for 50kr, som visstnok er ganske dyrt.

Noen som kan legge ut flere linker som de vet fungerer og har erfaring med?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Pyro Anders

Yara produserer ikke Opti-K lengre. Prøv Superba Plus. Og du kan nok få tak i Krista-K hvis du handler stort og har lisens.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare Yara som solgte så ren KNO3.
Jeg vet om andre :wink:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Er jo flere enn Yara som produserer gjødsel KNO3, men etter det jeg har hørt er det ofte en god del fyllestoffer som ikke merkes på pakken. Har aldri sett renere KNO3 i gjødselform enn Krista-K fra Yara.
Skal også nevnes at det er kun FK som selger som har sluttet å levere Krista-K. Norgro, Vekstmiljø osv. skal fortsatt selge det. Jeg har kjøpt fra førstnevnte, men det er en stund siden.

Er du virkelig kin på Krista-K, drar du til Danmark/Sverige. 150 DKR for 25kg hos Garta.dk i Odense. God service og ingen spørsmål om hva du skal bruke det til.
Reinert med beine !
griped's Avatar
vet, fk mandal solgte det hvertfall ikke lengre
fk i skien selger det enda, men du må ha foretaksnummer for og kunne kjøpe det..er visst veldig forskjellig om de selger eller ikke over hele landet. :?
Trådstarter
Sitat av Bjølg
Vis hele sitatet...

Vet om denne.

Men å sitte å ringe norge Rundt koster penger og tid.

Spesielt lite lurt for meg som sitter å jobber hele dagen med flere personer rundt meg.

Når jeg plutselig begynner å ringe å spørre etter kunsgjødsel. når jeg bor i blokk...hehe.

Vi har fått streng beskjed på jobben om at privatsamtaler kan vi ta når vi kommer hjem.

Håper du har forståelse for dette.


Derfor kan det være greit å spørre andre her inne om evt. hvor man kan få tak i slikt. de som fortsatt kjøper Krista K, vet også hvor de får tak i dette og kan evt. dele dette med oss andre...hvis de vil....
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Som sagt, det er ikke bare Krista-k som KNO3. Andre forhandlere selger KNO3 med andre navn.
Ringer du eller sender mail spør du om de har KNO3 sekker. Krista-k er bare et produkt som yara selger til FK.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg skulle en gang kjøpe en sekk, der det tydelig, sto Potassium Nitrate.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Up
Jeg skulle en gang kjøpe en sekk, der det tydelig, sto Potassium Nitrate.
Vis hele sitatet...
Skulle? Fikk du ikke lov å kjøpt :lol:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fikk lov og kjøpe jo. Men ifølge FK trondheim, så stengte alle FK butikker klokka 5 på lørdager.
Tilfeldigvis var jeg i en fucka kommune hvor alt stenger tidlig _vær_ dag, f.eks en narvesen som stenger klokka 6. Og FK, var ikke åpent i hele tatt.
Hmm. Jeg har/hadde en sekk med noe som det står Potassium Nitrate. Selges i sekker på 25kg og kommer visstnok fra Israel

Fungerer da ypperlig og har samme prisen som Krista-K. Tenker jeg snart går til anskaffelse av sekk nummer 2.
Sitat av pyrotekniker
Hmm. Jeg har/hadde en sekk med noe som det står Potassium Nitrate. Selges i sekker på 25kg og kommer visstnok fra Israel
Vis hele sitatet...
Hjelp! Jøde-KNO3!

Men, hvor kjøpte dere disse sekkene? Var det FK, eller en annen gjødselforhandler? Høres kurant ut, i så fall.
Trådstarter
ja det hadde vært morsomt å vite.

Kanskje blir det enklere å skaffe....=D
Hehe, kjøpte de hos min lokale kjemikalie-leverandør :P

Skal se om jeg kan finne ut navnet på disse sekkene ja.

Ikke dette produktet jeg har da men:
http://www.ruralco.com.au/gfanew/Agr...iumNitrate.pdf
Unika-Kali? Kan det være noe brukende?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Jeg har akuratt det krista-k plus'en. Vil tro at Unika-Kali vil være brukbar.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tipper Unika-Kali er like bra som krista-k plus.
Krista-K er for vanngjødning mens Unika-Kali er for spredning.
jeg kjøpte krista-k plus på felleskjøpet mandal for 2 uker siden, de spurte ingen spørsmål, krevde bevis elns.... de bare sa det kom på 180 kr for 25 kg <3<3 og tok 4 dager ca, men det tok 10 dager :S

det burde ikke være så vanskeligt m.m du bor i en fucked-up kommune, du ringer spør om di har, skjønner de ikke en dritt så forklarer du( krista-k plus er hagegjødsel fra yara!)

har de ikke så bestiller du... NP!! :twisted:
Sitat av kjellopa
og tok 4 dager ca, men det tok 10 dager.
Vis hele sitatet...
Så "ca 4" = 10?
Trådstarter
oki.

hvor er mandal?

kanskje jeg kan ringe dit og bestille og få dem til å sende det til meg?
er du sikker på at du er 25??? "hvor er mandal?" :shock:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Man må ikke være 25 for og vite hvor mandal eller ålesund ligger.

Men og skjønne at man kan bruke google eller gulesider, det skjønner ALLE.
Trådstarter
Sitat av Up
Man må ikke være 25 for og vite hvor mandal eller ålesund ligger.

Men og skjønne at man kan bruke google eller gulesider, det skjønner ALLE.
Vis hele sitatet...
Je vet.....=/ tenkte litt kort der.

kom til å tenke på det rett etter jeg skrev innlegget.

Var bare det at jeg vet om en plass i Nord-norge som heter mandal, men det ligger i en kommune og er bare et stedsnavn der fant jeg ut.....

Det må faktisk være forumets aller dårligste spørmål...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av cyberthug
Det må faktisk være forumets aller dårligste spørmål...
Vis hele sitatet...
Jeg som en av forumets aktive søppelmenn kan trygt avkrefte det der...
Trådstarter
Sitat av Up
Sitat av cyberthug
Det må faktisk være forumets aller dårligste spørmål...
Vis hele sitatet...
Jeg som en av forumets aktive søppelmenn kan trygt avkrefte det der...
Vis hele sitatet...

HEHEHEHE.....det var flott å høre.....

Hvis det finnes dårligere spørmål enn mitt om hvor mandal er, ja da strekker faktisk ikke fantasien min til her om hvor dårlige de kan være...og jeg er ganske fantasifull til tider....
ops:

Jeg skal til vekstmiljø en dag i denne uken, tror kansje de fører AN
Skal se etter krista-k også, den står i alle fall i PDF-en.
Tror man kan krystallisere fra den vanlige "kalksalpeteren" de selger på alle gartnerier, men er nok ikke den med størst innhold av kaliumnitrat.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Unika kali er veldig urent (K2O), men kan hende det kan purifiseres.
▼ ... noen uker senere ... ▼
må si meg ganske irritert av området jeg bor i. hva skal man gjøre hvis man ikke har et felleskjøp innen flere mils rekkevidde? oslo området er ikke akkurat kjent for sine åkre. og jeg bor på feil side av oslo til å dra til ås. har vurdert apoteket, men det er så latterlig dyrt. jeg ønsker jo ikke kjøre mange timer for kno3, det må være en enklere måte. kan mankjøpe det på hage-butikker? bensinstasjoner? kan folk som er i samme situasjon dele hemlighetene sine? begynner å bli rastløs med å komme videre fra tullete småbomber..

takker
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Det står jo masse om det på forumet. KNO3 kan ikke kjøpes på bensinstasjoner, men kan bestilles hos noen hageforretninger.
bør jeg ha en forklaring for hva jeg skal med det liggende klart? har prøvd å lete meg fram til slik informasjon, men må lese rundt 100 posts før jeg finner det jeg lurer på :x tenker jeg kjører litt rundt til uken og ser hva jeg finner. kan gi rapport når jeg har sett litt rundt.

forresten fant jeg i fjor 2 svære sekker med kalk-saltpeter stående ubevoktet utenfor nærområdes eneste gård. kanskje dukker det opp igjen i år. kan jeg krystallisere dette som beskrevet her?
http://forum.warispeace.co.uk/viewto...=72229&start=0
kan enkelt ubemerket smyge unna minst en 10 liters bøtte med dette. eventuelt ta så mye at de blir mistenksomme, men vil ikke ødelegge for dem heller.
kalksalpeter er CaNO3 og innholder desverre ikke noe KNO3 som kan krystalliseres. Men du kan bruke oppskriften som står litt lenger ned på siden der du bruker Kaliumkarbonat og Kalksalpeter.
Joda, kalsiumnitrat (kalksalpeter) funker til en viss grad i røykbomber, men det inneholder krystallvann. Skal visstnok gå an å fjerne dette ved å steke det i ovnen, men bryet tatt i betraknting er det lettere med KNO3 på alle måter.
Reinert med beine !
griped's Avatar
HELVETTE nå ringte jeg til FK og sa pent at jeg skulle ha en sekk med krista-k, og alt var greit og jeg skulle hente sekke om ei uke, onsdagen i neste uke var kommet og jeg gikk in på FK og sa at jeg skulle hente en sekk med krista-k plus og hun skjekket på dataen din og sa at det hadde blitt litt feil, bestillinga hadde ikke kommet og jeg måtte vente ei uke til, jeg tenkte greit nok det så lenge jeg FÅR det til slutt. klokken 10 om morgenen i ferien vokner jeg av at en mann fra FK mandal ringte meg og sa at jeg ikke kunne får kjøpt dette fordi det var et sprengstoff og jeg sa "javel, det viste jeg ikke" og blablabla og jeg spurte om det var noe annet han kunne anbefale til kjøkkenhagen min osv... så hva nå?? jeg MÅÅÅ ha det kunne betalt 3-dobbel pris for en sekk!!!